Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Det där var hans ursprungliga vägran. Det stod en del om att han skulle tvingas lämna prover senare. Därefter var han ju häktad m.m.
Ju mer jag tänker på argumentet att Assange måste föras till Sverige för att man där skall kunna topsa honom, desto sämre blir argumentet. Varför det?
1. Det är högst sannolikt att Assanges DNA redan är insamlat och analyserat av brittisk polis.
2. Om det mot förmodan inte skulle vara fallet så borde det varit en smal sak för Sverige att ordna en topsning i London. Assange vägrar saker när han blir tvingad; det var hans skäl att neka HIV-testning från början, men säger ja när han blir tillfrågad; han kom överens med Sofia om att HIV-testa sig på lördagen (21 augusti 2010) men blev överkörd av AA och SW som gick till polisen först. På samma sätt tror jag att han skulle medverka till en topsning för att ta DNA om han blir tillfrågad. Han besökte brittisk polisstation varje dag under 18 månader, över 500 missade tillfällen att ta DNA. Har svensk åklagare ens bekvämat sig med att ställa frågan? Givetvis inte. Det är ju faktiskt en ganska upprörande försummelse.
3. Statens Kriminaltekniska Laboratorium har redan analyserat Assanges DNA en gång, nämligen det som finns på Sofias kondom (på Annas kondom fanns som bekant inget DNA). OK, djävulens advokat kan kanske hävda att man inte kan vara säker på att det faktiskt är hans DNA, vilket ju innebär att djävulens advokat menar att även Sofia har bluffat.
4. Vad skall man egentligen använda uppgiften om Assanges DNA till? Det enda jag kan tänka mig är att man skall binda Sofias trasiga kondom till Assange. Svårt att se att det kan påverka bedömningen av fallet i nämnvärd grad. Han har ju aldrig förnekat sex med någon av damerna.
Hela upplägget att man behöver ta hit Assange för att tillgång till hans DNA saknar trovärdighet.