2014-07-16, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du måste skämta. Släpa en 60-kilos kropp ut på en loftgång synlig från alla håll, nerför trappan och ut till en bil lika synlig låter sig inte göras.
Det är klart att det låter sig göras; det är många som har gjort mer uppseendeväckande saker än så före honom. - Det gick på ett litet kick och hade någon hunnit se hans operation så hade de knappt reagerat eftersom så många svarta sopsäckar med allsköns skräp tidigare baxats bort från KJ:s lägenhet.
Citera
2014-07-16, 22:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det är läge att påminna om vad Sveriges främste mordutredare, pensionerade kriminalkommissarien Jan Olsson, sa om detta i en intervju för NSD.

http://www.kuriren.nu/inc/print/default.aspx?name=Skriv+ut&articleid=6851888

Bra att du tar upp det här. Finns det något som tyder på att motivet till styckningen är något annat än av praktiska skäl. Sexuella eller hämndmotiv, finns det tecken på det? Jag tycker att det vi vet om styckningen är att det handlar om en ren och skär transportstyckning(defensiv styckning).

Om vi utgår ifrån vad JO säger så borde det finnas spår i KJ lägenhet, men det hittades inte. Och om styckningen är av praktiska skäl så är i alla fall min slutsats att styckningen ägde rum i en bostad men inte i KJ:s. Det förklarar min ståndpunkt att en annan gärningsman absolut inte kan uteslutas. Att KJ fordon har använts vid transport av kroppsdelar eller hela kroppen är en helt annan fråga, KJ är dömd för styckdråp när han i själva verket enligt min bedömning enbart borde fällts för brott mot griftefriden, men det är såklart bara vad jag tycker.

EDIT;Jag ska för rättvisans skull även poängtera att de många sticken i ryggen kan vara ett tecken på att själva mordet skedde med ett hämndmotiv, det utesluter inte att styckningen enbart var av praktiska skäl.
Senast redigerad av OY 2014-07-16 kl. 22:14.
Citera
2014-07-16, 22:14
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Mina fetningar ovan.

Jag vill än en gång poängtera att jag aldrig skrivit att det var asiater som befann sig i lägenheten. Det var inga asiater, alltså thailändare. Inga asiater/thailändare!! Dessa två män har ett helt annat ursprung.
Din magkänsla beträffande bärhjälp är fel. Nattgästen hjälpte inte till att bära ut detta föremål.
Och dessutom vill jag återigen påpeka att nattgästen inte besökte KJ den 4 maj! OY tror ju det, men han har fel.
Till sist: Hur vet du vilken färg duschdraperiet hade? Framgår det av fup? I så fall har jag missat det totalt.

För övrigt tackar jag för sitt stöd Och tidigare, för Grandiosos
Tycker dina inlägg och dessa nya uppgifter är jätte-intressanta.. Man vill veta mer..! Bokhyllan är av intresse tycker jag.. Om den ens existerat..!
Citera
2014-07-16, 22:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är klart att det låter sig göras; det är många som har gjort mer uppseendeväckande saker än så före honom. - Det gick på ett litet kick och hade någon hunnit se hans operation så hade de knappt reagerat eftersom så många svarta sopsäckar med allsköns skräp tidigare baxats bort från KJ:s lägenhet.
Men ingen minns just detta...

Vilka har gjort det förut?
Citera
2014-07-16, 22:21
Medlem
Citat:
Du måste skämta. Släpa en 60-kilos kropp ut på en loftgång synlig från alla håll, nerför trappan och ut till en bil lika synlig låter sig inte göras.
Inga problem att släpa iväg en 60-kilos kropp enligt ovan beskrivning. Vidare är risken för upptäckt relativt liten, framför allt är det få som ens reagerar om det sker även om de ser något. De flesta lägger inte sådana händelser på minnet då det tillhör vardagliga ting att transportera saker till och från lgh. Däremot är det mindre troligt att det har skett. Något mord i kj lgh har sannolikt inte skett, det är helt enkelt ett hopplöst läge att i affekt kniva någon utan blodsplatter på golv, väggar och föremål. Vidare är det inte möjligt att rengöra det utan att lämna spår. Ett planerat mord i stil med Dexter, inlindad i plast och därefter sticka rakt igenom plasten ovanpå en säng fungerar säkert. Men även i detta fall blir det svårt att få bort föremål utan att lämna spår och det talar för att hon togs av daga på ett annat ställe än kj lgh.
Citera
2014-07-16, 22:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Inga problem att släpa iväg en 60-kilos kropp enligt ovan beskrivning. Vidare är risken för upptäckt relativt liten, framför allt är det få som ens reagerar om det sker även om de ser något. De flesta lägger inte sådana händelser på minnet då det tillhör vardagliga ting att transportera saker till och från lgh. Däremot är det mindre troligt att det har skett. Något mord i kj lgh har sannolikt inte skett, det är helt enkelt ett hopplöst läge att i affekt kniva någon utan blodsplatter på golv, väggar och föremål. Vidare är det inte möjligt att rengöra det utan att lämna spår. Ett planerat mord i stil med Dexter, inlindad i plast och därefter sticka rakt igenom plasten ovanpå en säng fungerar säkert. Men även i detta fall blir det svårt att få bort föremål utan att lämna spår och det talar för att hon togs av daga på ett annat ställe än kj lgh.
Och ändå minns en granne en låda bäras ut...
Citera
2014-07-16, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det fetade håller jag inte med om. NN hjälpte enligt vittne KJ att bära ett cirka 150 cm x axelbrett föremål ner i trapphuset. NN har inte givit sig tillkänna, är inte det lite märkligt i ett såpass uppmärksammat fall? Att NN är just NN förklarar varför ingen alternativ gärningsman har kunnat synas i sömmarna anser jag.

Den söndertuggade kniven hade ett handtag vill jag minnas, kan det vara detta handtag som KJ menar tuggades sönder? Han ville av någon anledning inte tillverka ett nytt handtag och skrotade således knivbladet, kan det vara en rimlig förklaring.

Det där med kulan är egentligen inte värt att kommentera, men jag tippar på att KJ inom loppet av ett par timmar fixar en full gul ICA påse med 7,62 kulor om han skulle vilja det. Tror att även jag skulle kunna skramla ihop en ansenlig mängd genom att besöka ett par av skjutbanorna i trakten.

Inte värt att kommentera säger du, spydigt som alltid. Möjligt att KJ fixar det, men berätta hur du går tillväga för att hitta en ansenlig mängd kulor på en skjutbana. Ligger det kulor synliga på marken där? Kanske tomhylsa och kula har samma innebörd för dig?

Edit; Glömde
Senast redigerad av oswin 2014-07-16 kl. 22:34.
Citera
2014-07-16, 22:30
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vissa verkar vilja ha det till att KJ bär ut en kroppen mitt på dagen med ett duschdraperi över för att sedan luststycka henne i ett värn med ca 140cm i takhöjd.

Andra verkar vilja ha det till att han bär ut en madrass som hon ska ha dödats på. Om det nu ska ha skett i hemmet hur har han då fått ut kroppen?

Det finns inga spår av våld i lägenheten... punkt

Hur fan får ni ihop det?

Tror ni på allvar att KJ har såna vänner som skulle hjälpa honom att städa om han råkat döda någon?
Ja, inget är omöjligt i detta mål.

De kan ha hjälpt honom att köra en stor väska utan att veta vad som är i väskan. Nu pratar jag om en stor trunk.
Tänk själv att man hjälpt mördaren att frakta liket utan att veta om det. Vilken Pers!

Nu har Spindelfia kommit med nya friska uppgifter. Det tackar jag för. En eloge för att du delar med dig.
Men i vanlig ordning hackar postare ner uppgifterna, Synd att ni gör så, kunde vara intressant att resonera om vad som hänt utan att för den saken tjafsa för att få sista ordet sista ordet. Iallafall, TACK!
Senast redigerad av yoloits 2014-07-16 kl. 22:45.
Citera
2014-07-16, 22:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Det här är konstigt.. Allt annat var kaos men ringarna och tejpen låg prydligt på skåpet.. Stämmer det riktigt med hans personlighet..
Ja, det stämmer: Han brukade lämna kvar saker på den plats där han senast utfört någon aktivitet: flaskor på badrumskanten, smörask på badrumsgolvet, smutstvätt, osv. Lägenheten såg ut som ett mindre slagfält - och ändå hade han hemhjälp 3 ggr/veckan. Han kan ha fått ut VB från sin bostad utan att efterlämna spår; sedan fick han hjälp med att frakta bort sin demolerade resårmadrass, men detta skedde några dagar efter mordet (innan föräldrarna anlänt hem). - Tejpen och ringarna räknade han inte som spår: ringarna hade bara lyfts bort från draperiet och tejpen hade han bara använt till det inneremballage som dolde huvudet - och som fått sitta kvar under senare styckning varför de följt med ända till fp2.
Citera
2014-07-16, 22:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det stämmer: Han brukade lämna kvar saker på den plats där han senast utfört någon aktivitet: flaskor på badrumskanten, smörask på badrumsgolvet, smutstvätt, osv. Lägenheten såg ut som ett mindre slagfält - och ändå hade han hemhjälp 3 ggr/veckan. Han kan ha fått ut VB från sin bostad utan att efterlämna spår; sedan fick han hjälp med att frakta bort sin demolerade resårmadrass, men detta skedde några dagar efter mordet (innan föräldrarna anlänt hem). - Tejpen och ringarna räknade han inte som spår: ringarna hade bara lyfts bort från draperiet och tejpen hade han bara använt till det inneremballage som dolde huvudet - och som fått sitta kvar under senare styckning varför de följt med ända till fp2.
Och varför emballerade han huvudet?
Citera
2014-07-16, 22:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och varför emballerade han huvudet?
Han ville inte se hennes ansikte och påminnas om att kroppen var VB:s. - Det han inte såg fanns inte.
Citera
2014-07-16, 22:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han ville inte se hennes ansikte och påminnas om att kroppen var VB:s. - Det han inte såg fanns inte.
Och ändå fanns ingen likdoft på rullen, bara VB:s blod och DNA. Han såg alltså noga till att VB:s DNA - oblandat med blod - hamnade både på insidan och utsidan av rullen, men inte hans egen DNA, ifall polisen skulle hitta den. Det gjorde knäppskallen istället för att slänga rullen. Tror du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in