2014-07-15, 14:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det var mer svårt att hitta statistik på hur många män som utsatts för grov misshandel och synnerligen grov misshandel. Däremot att hitta om män vara gärningsmän var lättare.

Jag vill verkligen vet hur misshandeln mot män ser ut. Hur många fall är ringa misshandel och så vidare. Nu är det väl väldigt troligt att det är betydligt fler män som blir grovt misshandlade och synnerligen grovt misshandlade då det gick att få fram siffror på att dödade män var betydligt högre än dödade kvinnor varje år.

För jag vill hävda det att det är fler män som misshandlas grovt och synnerligen grovt varje år än kvinnor som våldtas utomhus av okända som ligger mellan 300-400 per år.
Jag har googlat åt dig. Tog flera sekunder.

http://www.brottsrummet.se/sv/misshandel

Under år 2013 anmäldes 79 900 misshandelsbrott i Sverige[/url]

http://web.archive.org/web/20110612084334/http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=6&module_instance=2

Statistiken över antalet misstänkta för misshandelsbrott innehåller endast cirka en femtedel av de polisanmälda misshandelsfallen. Därför bör man vara försiktig med slutsatser om gärningspersonerna. Majoriteten är dock män. Kvinnor misstänks i 15 procent av de anmälda misshandelsfallen. Män är även i majoritet bland offren. Cirka en tredjedel av offren är kvinnor och drygt elva procent är barn.
Alkohol och narkotika är vanligt förekommande i samband med våldsbrott. I sex av tio fall av misshandel uppger den utsatte att gärningspersonen varit påverkad av alkohol eller narkotika. I hälften av fallen har den utsatte själv varit berusad.
85 procent av de misstänkta är män (2010)
60 procent av all anmäld misshandel drabbar män (2010)
Män anmäler oftast våld utomhus av en obekant person.

Så det är ungefär 80 000 fall per år, mest män som misshandlar och som blir misshandlade, ofta droger inblandade, för män oftast utomhus och obekant person - det låter ju som att man blir nedslagen på väg hem från krogen typ, men det är väl att generalisera för mycket kanske.
Senast redigerad av Diamondgrit 2014-07-15 kl. 14:46.
Citera
2014-07-15, 15:19
Medlem
CindyXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Jag förstår bara inte varför man ska hålla på och skuldbelägga grupper öht. Låt säga att 1% av männen begår allvarliga våldsbrott och 0.1% av kvinnorna gör det. Då är det förvisso sant att män begår fler allvarliga våldsbrott än kvinnorna, men det är ändå i allmänhet djupt missvisande siffror. Om det nu kommer fram att en opropotionerligt stor del av våldsbrotten begås av invandrare. Är du då beredd att prata om "invandrares våld mot svenskar" som att det är det stora problemet att fokusera på.

Och varför skulle det vara viktigt att ta reda på vilket kollektiv som utgör problemet om man inte tycker att det är viktigt att ta reda på vilket kollektiv som är hårdast drabbat. Kan det möjligtvis ha att göra med att resultatet i det ena fallet passar in på den feministiska världsbilden och inte det andra.
Tycker det faller sig ganska naturligt när hela tråden handlar om vilken grupp det är mest synd om. Försöker TS att få fram att den ena gruppen har det mycket svårare är det klart viktigt att framföra att det är samma grupp som det är synd om som skapar skadan mot båda grupperna.

Oavsett är tankesättet och frågeställning som tråden handlar om absurd, att man försöka jämföra dom två samt sätta dom mot varandra. Inget av det här är av något som helst värde.
Vad som egentligen är relevant är att försöka se varför vissa människor utsätter andra för skada och vad vi i samhället kan göra för att förhindra våldshandlingar.
Citera
2014-07-15, 15:24
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Tycker det faller sig ganska naturligt när hela tråden handlar om vilken grupp det är mest synd om. Försöker TS att få fram att den ena gruppen har det mycket svårare är det klart viktigt att framföra att det är samma grupp som det är synd om som skapar skadan mot båda grupperna.

Oavsett är tankesättet och frågeställning som tråden handlar om absurd, att man försöka jämföra dom två samt sätta dom mot varandra. Inget av det här är av något som helst värde.
Vad som egentligen är relevant är att försöka se varför vissa människor utsätter andra för skada och vad vi i samhället kan göra för att förhindra våldshandlingar.

Det kan jag iofs hålla med om. I största allmänhet är det rätt fånigt att bara jämföra misshandel och våldtäkt rakt av utan att precisera vad man menar. Jag tolkade ditt påstående som att du tyckte att den kollektiva skuldbeläggningen var viktig men inte den kollektiva offerrollen. Däremot håller jag med om att båda dessa saker är rätt fåniga att dra fram om det inte finns direkta samband mellan gruppen och handlingen.
Citera
2014-07-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag har googlat åt dig. Tog flera sekunder.

http://www.brottsrummet.se/sv/misshandel

Under år 2013 anmäldes 79 900 misshandelsbrott i Sverige[/url]

http://web.archive.org/web/20110612084334/http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=6&module_instance=2

Statistiken över antalet misstänkta för misshandelsbrott innehåller endast cirka en femtedel av de polisanmälda misshandelsfallen. Därför bör man vara försiktig med slutsatser om gärningspersonerna. Majoriteten är dock män. Kvinnor misstänks i 15 procent av de anmälda misshandelsfallen. Män är även i majoritet bland offren. Cirka en tredjedel av offren är kvinnor och drygt elva procent är barn.
Alkohol och narkotika är vanligt förekommande i samband med våldsbrott. I sex av tio fall av misshandel uppger den utsatte att gärningspersonen varit påverkad av alkohol eller narkotika. I hälften av fallen har den utsatte själv varit berusad.
85 procent av de misstänkta är män (2010)
60 procent av all anmäld misshandel drabbar män (2010)
Män anmäler oftast våld utomhus av en obekant person.

Så det är ungefär 80 000 fall per år, mest män som misshandlar och som blir misshandlade, ofta droger inblandade, för män oftast utomhus och obekant person - det låter ju som att man blir nedslagen på väg hem från krogen typ, men det är väl att generalisera för mycket kanske.

Men detta har jag både citerat och länkat till flera gånger men tack i alla fall. Det var inte de uppgifterna som jag saknar.
Citera
2014-07-15, 17:56
Moderator
MrFishboys avatar
Sammanfogat ämnen...

/Mod
Citera
2014-07-15, 18:03
Medlem
SmartSvenks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Om du fick välja mellan att bli misshandlad eller rövknullad, vad väljer du då?

Av en tjej* och med stor sannolikhet vara full eller drogad, eller få ditt ansikte krossat till en fläck, ja vad väljer du? -.-
Citera
2014-07-15, 19:32
Medlem
Det är märkligt vad män verkar veta lite om grov misshandel och synnerligen grov misshandel.

Jag kan ändå inte säga att jag tycker mer synd om den ena eller den andra.

Bara att uttalandet att kvinnor är mer skyddslösa och utsatta inte är sant. Män råkar ofta illa ut.

Det finns alltså ingen anledning att varna kvinnor mer för att dricka alkohol och vara oförsiktiga när de är ute.

De män som sitter och tro att de själva är osårbara och inte kan råka ut för något är väldigt naiva och har inte sett mycket av verkligheten.
Citera
2014-07-15, 21:54
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSvenk
Av en tjej* och med stor sannolikhet vara full eller drogad, eller få ditt ansikte krossat till en fläck, ja vad väljer du? -.-

Var visserligen en bra bit över ett år sedan jag skrev det där, och på sidan efter ser du även att jag redan blivit konfronterad.

Men som svar på din (min fast omformulerade) fråga så väljer jag givetvis det första. Det var korkat skrivet av mej..
Citera
2014-07-16, 21:17
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freaxxx
Jag har nog fallit för jargongen "kränkt vit man" men kan inte hjälpa att reflektera över den stora debatten om kvinnohat hit och våldtäkt dit. Såklart är båda dessa saker vidriga och bottenskrapet av vårt samhälle som utför dessa handlingar ska såklart straffas mycket hårdare än dom gör idag. Jag välkomnar debatten.....

Men varför är det mer synd om en kvinna som blir våldtagen än säg mig vit man i tidig 20-års ålder som blir brutalt misshandlad. Varför får inte jag känna mig rädd när jag går hem från krogen? Jag kan ha lika liten chans att försvara mig mot starkare/ flera gärningsmän.

Resultaten kan ju bli dem samma - psykisk och fysisk smärta som kan sitta i flera år, om inte hela livet.

Varför får det aldrig vara synd om män?

Har aldrig hört någon som inte tycker att det är vidrigt när män blir nedslagna/misshandlade. Bara för att våldtäkt "värderas" som snäppet värre betyder det inte att folk inte tycker synd om män som utsätts för misshandel. Jag tror nog att både män och kvinnor kan föreställa sig att man kan få psykiska men av både våldtäkt och misshandel, men att våldtäkt rankas som värst. Jag skulle definitivt välja att bli nedslagen framför våldtagen - dock skulle jag må väldigt dåligt även efter en misshandel.
Citera
2014-07-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Har aldrig hört någon som inte tycker att det är vidrigt när män blir nedslagna/misshandlade. Bara för att våldtäkt "värderas" som snäppet värre betyder det inte att folk inte tycker synd om män som utsätts för misshandel. Jag tror nog att både män och kvinnor kan föreställa sig att man kan få psykiska men av både våldtäkt och misshandel, men att våldtäkt rankas som värst. Jag skulle definitivt välja att bli nedslagen framför våldtagen - dock skulle jag må väldigt dåligt även efter en misshandel.

Frågan är fortfarande varför människor låter sig våldtas när de hotas med våld, eller ännu mer, de vågar inte säga nej och har sex mot sin vilja och känner sig våldtagna. Uppenbarligen är våld och hot om våld, om än så subtilt, långt värre än att ha sex mot sin vilja. Ändå skrivs det så lite om de tusentals grova misshandelsfall som sker årligen i detta land. Det är inte lika spännande helt enkelt.
Citera
2014-07-16, 22:05
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Frågan är fortfarande varför människor låter sig våldtas när de hotas med våld, eller ännu mer, de vågar inte säga nej och har sex mot sin vilja och känner sig våldtagna. Uppenbarligen är våld och hot om våld, om än så subtilt, långt värre än att ha sex mot sin vilja. Ändå skrivs det så lite om de tusentals grova misshandelsfall som sker årligen i detta land. Det är inte lika spännande helt enkelt.

Ursäkta mitt språk, men är du helt slut i huvudet? Tror du att våldtäktsmannen låter bli att våldta dig om du går med på lite våld? Summan av det hela blir ju misshandel OCH våldtäkt om man kämpar emot. Hur tänker du egentligen?
Citera
2014-07-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Ursäkta mitt språk, men är du helt slut i huvudet? Tror du att våldtäktsmannen låter bli att våldta dig om du går med på lite våld? Summan av det hela blir ju misshandel OCH våldtäkt om man kämpar emot. Hur tänker du egentligen?

Många våldtäkter innefattar inte elementet våld, mycket tack vare vad lagen gällande våldtäkt idag innefattar. En tjej vågar inte säga nej, inga hot uttalas men ändå kan det anses vara våldtäkt. Det betyder ju att man är mer rädd för en hypotetisk möjlig misshandel än själva våldtäkten. Gör man hårt motstånd minskar risken att bli våldtagen kraftigt.

Jag personligen skulle göra mycket för att undvika bli misshandlad, men ännu mer för att bli våldtagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in