Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-16, 16:35
Medlem
TheZoigs avatar
Jag och polarn funderar på att flytta till Sundsvall, som tidigare skrivet i tråden. Men han är rätt så kinkig och vill inte bo på Nacksta. Hur ska man bära sig åt för att få en lägenhet på ett annat område? Är det enda sättet att vakna runt sju på morgonen varje dag och spana efter en lägenhet?
Citera
2014-07-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoig
Jag och polarn funderar på att flytta till Sundsvall, som tidigare skrivet i tråden. Men han är rätt så kinkig och vill inte bo på Nacksta. Hur ska man bära sig åt för att få en lägenhet på ett annat område? Är det enda sättet att vakna runt sju på morgonen varje dag och spana efter en lägenhet?

Varför vill han inte det? Pga de gamla ryktena om att det är ett problemområde eller pga vissa ofräscha lägenheter? Jag kan säga att jag ALDRIG har haft problem i Nacksta och att ryktena är överdrivna. Jag var också skeptisk till att flytta dit, men med tanke på vad man får för pengarna (89 kvadrat för 6.4k i månaden inklusive el, vatten, internet och två hyresfria månader typ 7 minuters cykeltur till Miun) så är det värt det. Speciellt när jag som sagt aldrig upplevt några problem där heller.

Ofräscha lägenheter finns överallt. Lite av Mitthems signum. Har ärligt talat svårt att tro att ni kommer hitta en lägenhet (som inte är så liten att ni vill ha ihjäl varandra efter några veckor) någon annanstans än på Nacksta. Alternativet är Förrådet, men då är det SMÅ tvåor och jag tror att det bara var en sådan ute förra året.
Senast redigerad av jourlistan 2014-07-16 kl. 16:58.
Citera
2014-07-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Varför vill han inte det? Pga de gamla ryktena om att det är ett problemområde eller pga vissa ofräscha lägenheter? Jag kan säga att jag ALDRIG har haft problem i Nacksta och att ryktena är överdrivna. Jag var också skeptisk till att flytta dit, men med tanke på vad man får för pengarna (89 kvadrat för 6.4k i månaden inklusive el, vatten, internet och två hyresfria månader typ 7 minuters cykeltur till Miun) så är det värt det. Speciellt när jag som sagt aldrig upplevt några problem där heller.

Ofräscha lägenheter finns överallt. Lite av Mitthems signum. Har ärligt talat svårt att tro att ni kommer hitta en lägenhet (som inte är så liten att ni vill ha ihjäl varandra efter några veckor) någon annanstans än på Nacksta. Alternativet är Förrådet, men då är det SMÅ tvåor och jag tror att det bara var en sådan ute förra året.
----------------------

Det är bara 12m^2 studentlägenheter I Nacksta som kvar på Mitthems hemsida och de koster 2428kr (delat boende). Jag tror det är bostadsbrist i år för att de flesta studentlägenheter är uthyrda innan andra urvalet iaf det är bostad garanti dvs Mitthet är skyldig att varje student ska få ett lägenhet.

De bästa platserna enligt det jag läste på internet är Campus och Oscarsgatan. Förrådet är bra men "ibland kan vara väldigt livat, ibland även på vardagar."
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-16 kl. 17:37.
Citera
2014-07-16, 17:34
Medlem
Från Miun hemsida

Borgmästaren

Ligger inne i stan och det tar knappt 5 minuter till Ica (Bergsgatan) och cirka 10 min till Hemköp. Det tar cirka 15 minuter att gå till universitetet. Dessutom är det krypavstånd till Kårhuset...

+ Inte lyhört och väldigt nära Kårhuset
- Lokalen på nedervåningen hyrs inte ut

Campus
På Grönborgsgatan 18 ligger Campus. Närmare universitetet än så här gå det inte att bo! Inom 50 meters radie ligger dessutom 2 pizzerior och en populär resturang som säljer baugetter och sallader (+ dagens pasta). Ca 1 km till närmaste mataffär som är Coop Nacksta. Tar ca 15 minuter att gå till stan.

+ Nära till skolan, lugnt även på lördagskvällar samtidigt som det är nära till Förrådet

- Lyhört

Fagerdal

Vid Sidsjön ligger Fagerdal. Det här är området för dig som gillar naturen! Motionsspår nästan utanför knuten. Känner ingen som bor här men hörde en anställd på MittHem säga något om att det nästan var de finaste studentlägenheterna. Utsikten går inte att klaga på i alla fall! Bussar till stan går var tionde minut vardagar17 - 18 (cirkatider).

+ Utsikten, nära till motionsspår och naturen. Tydligen riktigt fina studentlägenheter. Bra bussförbindelser!

- Ligger längre bort från stan

Förrådet

Allting händer på Förrådet! Tycker du om att bo mitt i händelsernas centrum så ska du bo här. Det är alltid någonting på gång, Inspark, Russian BBQ, Kårslaget eller något annat skojigt. Det tar ca 5 - 10 minuter att gå till universitetet, 15 minuter till stan och närmaste mataffär är Coop Nacksta, ca 1 km bortåt.

+ Det ligger mitt i händelsernas Centrum, det är alltid någonting på gång.
- Kan vara väldigt livat, ibland även på vardagar.

Nacksta StuBo

I Nacksta har du möjlighet att dela bostad med någon, alternativt bo själv om du hellre vill det. Möjlighet att hyra delad bostad, ettor och tvåor finns. Att dela bostad med andra skapar nya bekantskaper och en alldeles speciell gemenskap (när jag bodde i en delad lägenhet så bodde jag med två utbytesstudenter, vi turades om att bjuda på mat från respektive kultur). Närmaste mataffär heter Ica och ligger ca 5 minuter bort. Bussen går var tionde minut till stan vardagar 17 - 18 (cirkatider), det tar cirka 15 - 20 minuter att gå. Universitetet ligger cirka 15 - 20 minuter bort.

+ Nära till Ica, vissa lägenheter är nyrenoverade! Bra bussförbindelser! Även nära till gratis pool ^^

- Lite längre bort från stan

Oscarsgatan
Har aldrig varit inne i dessa lägenheter men gått förbi några gånger, så jag tog en livlina och ringde en vän. Det ligger centralt och nära Ica. Borde ta ca 10 minuter ner på stan och 15 minuter till universitetet (till fots alltså). Större lägenheter.

+ Riktigt kök som tydligen är riktigt mysigt

- Dusch i källaren
Citera
2014-07-16, 17:54
Medlem
TheZoigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan

Ja han är oroad över ryktena, som jag själv tycker låter överdrivna. Ska referera honom till detta inlägg så får vi se vad som händer. Tack för svaret.

Vad tycker du om Mittuniversitetet rent generellt? Och staden? Från vilket område kom du från innan, är det bättre eller sämre? Och vad pluggar du?
Citera
2014-07-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
----------------------

Det är bara 12m^2 studentlägenheter I Nacksta som kvar på Mitthems hemsida och de koster 2428kr (delat boende). Jag tror det är bostadsbrist i år för att de flesta studentlägenheter är uthyrda innan andra urvalet iaf det är bostad garanti dvs Mitthet är skyldig att varje student ska få ett lägenhet.

De bästa platserna enligt det jag läste på internet är Campus och Oscarsgatan. Förrådet är bra men "ibland kan vara väldigt livat, ibland även på vardagar."

Det dyker upp fler lägenheter hela tiden. Tänk på att många kanske läser sommarkurser/jobbar över sommaren och därför har kvar sina lägenheter innan de flyttar.

ALLA studentområden "kan vara väldigt livade".

Citat:
Ursprungligen postat av TheZoig
Vad tycker du om Mittuniversitetet rent generellt? Och staden? Från vilket område kom du från innan, är det bättre eller sämre? Och vad pluggar du?

Jag pluggar journalistik. Jag gillar Mittuniversitetet, men jag har dålig koll på andra program förutom mitt eget. Har bland annat en kompis som läste industridesign som är förbannat missnöjd, så för mig är det svårt att snacka om Mittuniversitets kvalitet på det sättet. Vissa program på Miun är erkänt bra (som journalistprogrammet och info-pr) medan andra kanske är mindre bra.

Jag kommer från Västernorrland och har en del polare i Sundsvall sedan tidigare, vilket kanske både har hjälpt och stjälpt. Jag har dessutom både sambo och barn vilket gör att jag inte kan säga något om hur kåren är eftersom jag bara har varit där EN gång (under nollningen). Det blir oftare så att jag går ut med mina "vanliga" kompisar när jag väl kan unna mig att gå ut.

Sundsvall som stad är en fin stad och har helt OK uteliv. I alla fall om man gillar barer och pubar. Gillar man discodans så tror jag att staden är lite tråkigare, och de flesta ställen stänger 2 (utom Oscars som stänger 3) vilket också kan vara ett minus.

Har pluggat i Uppsala innan och som du förstår går det verkligen inte att jämföra. Uppsalas studentliv med alla nationer är fantastiskt roliga och i jämförelse är Sundsvalls i princip obefintligt (som jag har förstått det - jag är som sagt aldrig på kåren).
Citera
2014-07-17, 02:58
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Jag gick Nätverksdrift, kan det rent av vara samma utbildning, 120 HP?
Oj förlåt, menade självklart Nätverksdrift.
Citera
2014-07-17, 08:05
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Oj förlåt, menade självklart Nätverksdrift.

Vilket år hoppade du på utbildningen?
Citera
2014-07-17, 13:01
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Vilket år hoppade du på utbildningen?
Höstterminen 2013, gick bara ett år och byter nu i höst.
Citera
2014-07-17, 13:55
Medlem
Finns det något bra med att flytta till Sundsvall och plugga på Mittuniversitetet? Tycker inte jag hittar mycket positivt.. Mest folk som vill flytta därifrån, kommer från en tre gånger så stor stad och blir tveksam på kvalitén av utbildning och det sociala.
Citera
2014-07-17, 15:29
Medlem
NosterPaters avatar
jag och en polare är antagna till miun, ska dela på en 69 m² lägenhet i Nacksta, någon som har erfarenhet av dessa lägenheter. Bra skick, osv?
Citera
2014-07-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx18
Finns det något bra med att flytta till Sundsvall och plugga på Mittuniversitetet? Tycker inte jag hittar mycket positivt.. Mest folk som vill flytta därifrån, kommer från en tre gånger så stor stad och blir tveksam på kvalitén av utbildning och det sociala.

Det beror på vad det är för utbildning. Att välja utbildning ENBART efter hur rolig staden är kan ju bita en i arslet om man har otur. Kvaliteten på utbildningar verkar skilja sig MYCKET de olika utbildningarna emellan. Och visst, du kommer inte få det sociala studentlivet på samma sätt som om du hade läst i Uppsala, det är svårt att komma ifrån. Sundsvall HAR dock ett förvånansvärt roligt uteliv om man jämför med Östersund, Umeå och andra liknande städer.

Citat:
Ursprungligen postat av NosterPater
jag och en polare är antagna till miun, ska dela på en 69 m² lägenhet i Nacksta, någon som har erfarenhet av dessa lägenheter. Bra skick, osv?

Väldigt varierande. Läs mitt inlägg här:

(FB) Frågor kring Mittuniversitetet

Läget är dock helt OK och sett till storlek är lägenheterna prisvärda.
Senast redigerad av jourlistan 2014-07-17 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in