2014-07-15, 20:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Folk som ligger under hastighet vid bra väglag. Sluta håll på med massa annat skit när ni kör. Tur att det går att köra om i alla fall.....
Vad är "under hastighet"? Det finns en max hastighet på skyltarna, inte en rekommenderad minimihastighet.
Håller dock med om att man inte ska hålla på med annat när man kör, vill man pilla på snoppen, SMS:a, äta osv. under resan så bör man åka buss.
Citera
2014-07-16, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
EN CIRKULATIONSPLATS ÄR EN KORSNING MED EN RONDELL I MITTEN. SKITER DU I ATT BLINKA I KORSNINGAR?

Man borde dra in ditt körkort, din dumme fan. Blinka innan rondellen, och sedan blinka ut.

Ok, så om det är en korsning så ska jag alltså inte blinka om jag ska rakt fram? Du och din körskolelärare verkar inte speciellt smarta, frågan är om ni ska ha körkort ens?

Jag blinkar höger när jag ska ut, gör det så snart jag passerat utfarten innan. Ska jag ut vid första utfarten blinkar jag höger innan jag kör in i rondellen. Blinkar aldrig vänster, jag anser att (och det gjorde även min körskolelärare när jag tog körkort) att om jag blinkar höger så betyder det att jag ska köra upp i rondellen och parkera där.
Citera
2014-07-16, 08:19
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Ok, så om det är en korsning så ska jag alltså inte blinka om jag ska rakt fram? Du och din körskolelärare verkar inte speciellt smarta, frågan är om ni ska ha körkort ens?

Jag blinkar höger när jag ska ut, gör det så snart jag passerat utfarten innan. Ska jag ut vid första utfarten blinkar jag höger innan jag kör in i rondellen. Blinkar aldrig vänster, jag anser att (och det gjorde även min körskolelärare när jag tog körkort) att om jag blinkar höger så betyder det att jag ska köra upp i rondellen och parkera där.

Blinkar vänster menar du? (i sista stycket)

Annars håller jag helt med dig, att blinka vänster i en rondell är meningslöst!
Citera
2014-07-16, 08:57
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
EN CIRKULATIONSPLATS ÄR EN KORSNING MED EN RONDELL I MITTEN. SKITER DU I ATT BLINKA I KORSNINGAR?

Man borde dra in ditt körkort, din dumme fan. Blinka innan rondellen, och sedan blinka ut.

Nej det är ingen korsning. Om du vill kan du kalla det för fyra t-korsningar bredvid varandra. Det är en vanlig väg som går i cirkel, därför ska du blinka när du ska ut, när du byter fil i rondellen etc.

Att blinka vänster innan korsningen må vara tillåtet, men jag tycker att det känns korkat att göra det - jag ska ju inte svänga vänster, eftersom det är fysiskt omöjligt att göra det i en rondell. Vilket också är själva poängen, att eliminera vänstersvängarna.
Citera
2014-07-16, 09:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Nej det är ingen korsning.

Man kan kalla en cirkulationsplats för en korsning.

Detta bekräftades av Vägverkets Generaldirektör som i ett brev daterat den 27 november 2006 skrev att: En cirkulationsplats är ett ställe där vägar möts - den är alltså i sig en vägkorsning - men det finns en rondell i mitten.”

http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

Ingenstans i några regler eller anvisningar står skrivet att en cirkulationsplats INTE är en korsning.
Citera
2014-07-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar

Blinka vänster om du ska svänga vänster i "korsningen", sedan blinka ut innan du svänger ut.

Blinka inte om du ska rakt fram i "korsningen", sedan blinka innan du svänger ut.

Blinka höger om du ska svänga höger i "korsningen".

Flashbackeliten visar sin idioti, som vanligt. Har du verkligen fått körkort? Hade din körskollärare adekvat utbildning?

Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Nej det är ingen korsning. Om du vill kan du kalla det för fyra t-korsningar bredvid varandra. Det är en vanlig väg som går i cirkel, därför ska du blinka när du ska ut, när du byter fil i rondellen etc.

Att blinka vänster innan korsningen må vara tillåtet, men jag tycker att det känns korkat att göra det - jag ska ju inte svänga vänster, eftersom det är fysiskt omöjligt att göra det i en rondell. Vilket också är själva poängen, att eliminera vänstersvängarna.

Som sagt, jag ignorerar flashbackeliten och går efter vad min körskollärare säger. Varför ska jag lyssna på någon random tomte på internet?

En cirkulationsplats är en korsning med en rondell i mitten.
Citera
2014-07-16, 10:56
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Blinka vänster om du ska svänga vänster i "korsningen", sedan blinka ut innan du svänger ut.

Blinka inte om du ska rakt fram i "korsningen", sedan blinka innan du svänger ut.

Blinka höger om du ska svänga höger i "korsningen".

Flashbackeliten visar sin idioti, som vanligt. Har du verkligen fått körkort? Hade din körskollärare adekvat utbildning?

Som sagt, jag ignorerar flashbackeliten och går efter vad min körskollärare säger. Varför ska jag lyssna på någon random tomte på internet?

En cirkulationsplats är en korsning med en rondell i mitten.
Jag tog mitt körkort 1990. Sedan dess har jag övningkört med andra vid tre tillfällen. Likaså har jag disskuterat körningen med mina "elever".
Just körning i rondell (ja, jag kallar det för vad jag vill o ni ordpoliser som inte fattar kan sluta lösa nu o gå vidare till nästa tråd) är något som alltid har disskuterats.
Det har slutat i att eleven tar upp teoriboken o överbevisar mig. Sista gången fick jag lära mig reglerna på handledarutbildningen.
Det jag nu kommit fram till ör att reglerna hur man ska blinka vid rondellkörning har ändrats tre gånger sedan 1990.
Det kan förklara tjafset här på FB som alltid dyker upp om rondeller.
Jag väljer att lita på den som övningskör eller har nyast körkort vad gäller reglerna.
Citera
2014-07-16, 10:59
Medlem
Det jag tycker är värst i trafiken är de som inte klarar av att ligga i sin fil. Otroligt jobbigt med dessa människor som är rädda för att köra nära diket och ligger konstant 3 cm från mittlinjen, speciellt när de vinglar och kör 90+ km/h.

I cirkulationsplatser är det bara ett plus med folk som blinkar vänster. Då kan man ibland köra ut snabbare ifall man ska ut vid första avfarten. Människor som missat syftet med körriktningsvisare och signalerar först när de gjort sitt filbyte eller tagit en avfart kan vara väldigt störande. Då behöver man egentligen inte göra någonting alls då man inte hinner agera på informationen.
Citera
2014-07-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VIIIocto
I cirkulationsplatser är det bara ett plus med folk som blinkar vänster. Då kan man ibland köra ut snabbare ifall man ska ut vid första avfarten. Människor som missat syftet med körriktningsvisare och signalerar först när de gjort sitt filbyte eller tagit en avfart kan vara väldigt störande. Då behöver man egentligen inte göra någonting alls då man inte hinner agera på informationen.

Detta är också anledningen till att jag gillar när människor gör det, och att jag själv gör det (utöver att läraren säger det, då . Ser ingen anledning att sluta med det när jag har fått kortet)

Kärlek till alla som blinkar innan cirkulationsplatser!
Citera
2014-07-16, 18:22
Medlem
Citat:
Detta är också anledningen till att jag gillar när människor gör det, och att jag själv gör det (utöver att läraren säger det, då . Ser ingen anledning att sluta med det när jag har fått kortet)

Kärlek till alla som blinkar innan cirkulationsplatser!

Precis, gör alltid såhär innan cirkulations plats.

Höger- blinkar höger genom hela cirkulationsplatsen.
Rakt fram- blinkar endast vid utfart.
Vänster- blinkar vänster innan cirkulationsplats och höger vid avfart.

Det finns absolut ingen regel som säger man måste blinka vänster, endast vid avfart måste man blinka ut. Det kan dock underlätta för andra trafikanter som ser var du ska innan avfarten.
Citera
2014-07-18, 10:22
Medlem
Prodelins avatar
Är alla 19-åringar i denna tråd eller? verkar väldigt omogna kommentarer....
Citera
2014-07-18, 10:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cyklister, cyklister, och cyklister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in