Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ska jag va ärlig tycker jag du har taskig koll. Det du beskriver uppifrån och ner, svinga från sida till sida är just vad du måste göra med en hammare, då är du gott och väl inom knivens räckvidd.
Förutsatt att du inte håller kniven som i din snabbkurs

Du svingar fan inte från sida till sida med en hammare!!

Hammaren är specifikt för att slå i huvudet, dvs pendelrörelse och i nödfall avväpna den andra med ett slag på handleden.

Med en kniv stöter/hugger du oftast, om personen du har emot dig är fokuserad och någorlunda snabb så backar han när du hugger/stöter och sen får du skallen inslagen av hammaren.
Citera
2014-07-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag hade inte varit det minsta rädd för dig om du hade hotat mig med en hammare. Hade du haft en ordentlig kniv, typ ka-bar eller en hyfsad kockkniv, så hade du haft ett klart övertag dock. Om jag inte hade varit beredd så kan hammare vara ett effektivt vapen att sänka någon med helt klart, om man har kraften att slå så hårt som krävs. Nej jag tror nog att du har tittat för mycket på hammer girl i tr2.

http://youtu.be/7twIxbArQ3Y

Det är just det jag menar, har personen i fråga en kniv då sätter dina sinnen igång och du blir varnad, har hen en hammare känner du inte samma hot och där har du överraskningseffekten som kan bli helt avgörande.

Dessutom fungerar en hammare betydligt bättre att slåss med från avstånd än en kniv, ska du få ordentlig kraft med ett hugg så hugger du normalt rakt fram med armen, om personen framför dig är snabb tar hen ett steg åt sidan/bakåt och har då övertaget med att han har ett vapen som inte är lika lämpat direkt för närstrid.

Testa var du får mest kraft, hugg med en kniv rakt fram eller håll hammaren längs med benet och gör en pendelrörelse (du snurrar armen bakåt, över axeln och sen fram) och låter hammaren träffa mitt uppe på huvudet.

Du sänker de flesta med en bra träff med en hammare, de flesta sänks dock inte av ett knivhugg.

Varje helg knivhuggs folk, majoriteten överlever och en hel del av dem har inte ens behövt ligga ner.
Citera
2014-07-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Nu verkar det ju från tidningsskriverierna som att JH slog LL i bakskallen.

Så om hon morgontrött vände baksidan till för att gå in i lägenheten så kan den armstarka Jonna ha knackat ett litet hål i bakskallen på henne.

Eller så kom attacken från sidan snett uppifrån och då kan man träffa bakhuvudet med.

Jonna kan ha stått i trappan på 4-5 trappsteget och tryckt och sen när dörren öppnats och Lovisas huvud stuckit fram så har hammaren fallit. Då kan du träffa framtill, uppe på eller bak på huvudet beroende på hur kall du är och vart du siktar.
Citera
2014-07-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Finns det en källa på hur många mord/dråp/vållande som har skett med:
  • Pistol
  • Kniv
  • Hammare
  • Stekpanna

Går vi till herr LGWP så kan han nog säga på statistisk bas hur det ligger till.
Nu har vi inte honom, utan Ztartrax teorier.

Så ordet tillbaka till Ztartrax.

Det räcker med att konstatera att de allra flesta som faktiskt blir knivhuggna överlever så så jävla bra mordvapen är det inte om du inte hugger i hjärtat eller om personen inte lämnas att förblöda och hjälpen inte hinner fram i tid.

Det är sannolikt fler som klarar ett hugg i magen (som inte träffar några vitala organ) än vad det är som står upp efter att ha fått en hammare med full kraft i huvudet.

Sen är det som så att kniv används oftare än hammare och därför är det logiskt att fler dödats med en kniv.

Hade du haft lika många som blivit attackerade av någon med hammare som med kniv så hade du sannolikt sett helt andra resultat statistiskt.

Glöm aldrig bort, slår du en person med hammare i huvudet så är du inte många centimeter från hjärnan.
Citera
2014-07-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipinene
Jag har läst att kniv är det vanligaste mordvapnet i Sverige och att ca 40% av morden sker med kniv.
Ca 70-100 mord per år begås i Sverige så ca 25-40 knivmord skulle jag gissa på.

Ja kniv är populärare men jag är i stort sett säker på att om hammare varit lika populärt att använda så hade fler dött av det.
Citera
2014-07-16, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Varför detta?

Spekulationer kring vapen för dödandet.
Händelseförlopp.
Motiv.
Avsikt eller inte.
Hammare skulle enl vissa visa på den uppenbara avsikten.
Andra(mig själv bla) vill hävda att en hammare är inte rätt vapen om man har avsikt att döda.
Sedemera mord, dråp eller vållande.
Hänger du med? Jag förstår att det kan vara krångligt.

Ytterliggare statistik(källa: bra.se)
Dödligt våld mot kvinnor.
Knivhugg drygt 35%
Strypning drygt 20%
Skjutvapen 15%
Hugg/slag 13%
Misshandel 8%
Annat 8%
Oklar våldsmetod 1%

LGW har lärt oss på statistiken kan man lita.

Sedan var min fascination kanske mera över tillgängligheten. Statistik finns i hela världen.

Nu på lördag vill jag att du startar 2 slagsmål, i det första knivhugger du din antagonist i magen (de flesta knivhugg hamnar faktiskt i magen (om man ska tro på det man läser). om man blir huggen framifrån) och den andra slår du med hammare i huvudet.

Glöm inte en sak, det är faktiskt ganska många som blir knivhuggna som överlever. Öga mot öga med en kniv behöver du oftast hugga/stöta framåt och om personen du slåss med inte druckit och är fokuserad så är det lättare att undvika än ett plötsligt anfall med en hammare som svingas i en pendelrörelse och träffar mitt på huvudet.
Citera
2014-07-16, 00:40
Medlem
Folk tar upp detta med längdskillnaden mellan Jonna och Lovisa som om det egentligen spelar någon större roll, jag ska ta ett exempel.

I förra veckan åkte jag tunnelbana och det satt två killar (en med bar överkropp, sletna jeans, stålhättekängor eller liknande och massor med tatueringar) i samma vagn, en av dem fick för sig att han skulle tända en cigarett på tåget. När han gjort detta så frågade jag om det inte var respektlöst mot eventuella allergiker att röka där och då reste killen på sig, jag är ca 172-173 cm kort och han var mer än huvudet längre än mig, han frågade om jag hade några problem.

Då jag inte ville tråka ut honom med alla mina problem så ställde jag samma fråga igen om det inte var respektlöst att röka där och sa att jag tyckte att han skulle släcka sin cigarett och respektera sin omgivning.

Nu var killen riktigt förbannad så han tittade ner på mig och frågade om jag ville slåss, jag tog av mig glasögonen, lade dem i glasögonfodralet och ställde min väska på ett säte sen sa jag:

- Visst, vi hoppar av här på Mariatorget (tuben skulle precis stanna där då).

Han svarade: Nej jag ska till Ropsten.

Jag sa att om han nu ville slåss så kunde vi hoppa av på Mariatorget för jag hade inte tid att åka till Ropsten.

Killen satte sig ner, släckte ciggen, sträckte fram handen och bad om ursäkt.

Så bara för att en person är längre behöver man inte vara rädd för personen i fråga. Jag vet att jag med största sannolikhet hade fällt honom på 1-2 slag med högerhanden så vad ska jag då vara rädd för bara för att han är längre och ser mycket farligare/mer skräckinjagande ut?
Senast redigerad av Ztartrax 2014-07-16 kl. 00:44.
Citera
2014-07-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Och kanske ska tillägga att min hammare funkar mycket bättre som parervapen än vad din kniv gör. Du hugger/sticker/stöter och jag kan parera men försöker du parera ett hammarslag med kniven så lär den gå sönder om jag inte träffar din handled/hand och du hör hur benen där går sönder, då tappar du ändå kniven.
Citera
2014-07-16, 00:43
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Folk tar upp detta med längdskillnaden mellan Jonna och Lovisa som om det egentligen spelar någon större roll, jag ska ta ett exempel.

I förra veckan åkte jag tunnelbana och det satt två killar (en med bar överkropp, sletna jeans, stålhättekängor eller liknande och massor med tatueringar) i samma vagn, en av dem fick för sig att han skulle tända en cigarett på tåget. När han gjort detta så frågade jag om det inte var respektlöst mot eventuella allergiker att röka där och då reste killen på sig, jag är ca 172-173 cm kort och han var mer än huvudet längre än mig, jag frågade om jag hade några problem.

Då jag inte ville tråka ut honom med alla mina problem så ställde jag samma fråga igen om det inte var respektlöst att röka där och sa att jag tyckte att han skulle släcka sin cigarett och respektera sin omgivning.

Nu var killen riktigt förbannad så han tittade ner på mig och frågade om jag ville slåss, jag tog av mig glasögonen, lade dem i glasögonfodralet och ställde min väska på ett säte sen sa jag:

- Visst, vi hoppar av här på Mariatorget (tuben skulle precis stanna där då).

Han svarade: Nej jag ska till Ropsten.

Jag sa att om han nu ville slåss så kunde vi hoppa av på Mariatorget för jag hade inte tid att åka till Ropsten.

Killen satte sig ner, släckte ciggen, sträckte fram handen och bad om ursäkt.

Så bara för att en person är längre behöver man inte vara rädd för personen i fråga. Jag vet att jag med största sannolikhet hade fällt honom på 1-2 slag med högerhanden så vad ska jag då vara rädd för bara för att han är längre och ser mycket farligare/mer skräckinjagande ut?

Alltså, om den större personen är en fegis så spelar inte längden någon roll, men LL verkade inte vara en fegis eller konflikträdd.
Citera
2014-07-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Alltså, om den större personen är en fegis så spelar inte längden någon roll, men LL verkade inte vara en fegis eller konflikträdd.

Jag tror inte killen var en fegis egentligen, han märkte snarare att han hade satt sig i en sits som han inte kunnat ta sig ur genom att slåss så då valde han att retirera med svansen mellan benen.

Hade vi dock hoppat av på Mariatorget så är chansen väldigt stor att jag hade skickat ner honom på spåret med antingen en tryckspark eller ett kast.
Citera
2014-07-16, 00:52
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag tror inte killen var en fegis egentligen, han märkte snarare att han hade satt sig i en sits som han inte kunnat ta sig ur genom att slåss så då valde han att retirera med svansen mellan benen.

Hade vi dock hoppat av på Mariatorget så är chansen väldigt stor att jag hade skickat ner honom på spåret med antingen en tryckspark eller ett kast.

Fast nu vet vi ju att LL inte verkar ha något emot att slåss. Om man vill hålla sig undan slagsmål så örfilar man ju inte någon på krogen direkt (bortsett från självförsvar). Hade JH kommit utan vapen och LL varit beredd så hade hon nog levt idag. Utan hammaren så hade nog JH varit rökt.
Citera
2014-07-16, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Fast nu vet vi ju att LL inte verkar ha något emot att slåss. Om man vill hålla sig undan slagsmål så örfilar man ju inte någon på krogen direkt (bortsett från självförsvar). Hade JH kommit utan vapen och LL varit beredd så hade hon nog levt idag. Utan hammaren så hade nog JH varit rökt.

Vet vi verkligen det??

Vad som sägs är att Lovisa ska ha gett Jonna en/några örfilar på krogen. Måste detta betyda att man gillar att slåss?

Tjejer kan ge sig på varandra pga skitsnack mm men det behöver inte betyda att dem gillar att slåss, mer att visa den andra att man inte är rädd för personen i fråga eller så kanske man vill göra bort personen inför personens vänner.

Kan ju också ha varit som så att Jonna varit helpackad den gången på krogen och Lovisa mer eller mindre nykter och då kanske Jonna inte varit i en situation där hon kunnat slåss vid eventuellt slagsmål?

Jonna hade kanske kunnat spöa Lovisa även utan hammaren, dock så fungerar en hammare utmärkt om man vill slå ut den andra snabbt och inte riskera att hamna i ett slagsmål där man eventuellt kan åka på några smällar eller få stryk.

Jag vet folk som aldrig har varit i slagsmål i hela sitt liv och verkligen inte kan tänka sig att slåss, men så har dem blivit förolämpade eller liknande och efter några öl eller annan alkohol så har dem mycket väl kunnat tänka sig ge den andra några örfilar för att visa "jag är inte rädd för dig om du tror det".

Så att man ger någon en/några örfilar på krogen behöver inte innebära att man gillar att slåss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in