Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-15, 19:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Rätt.
40% av alla mord sker med kniv.
Vidare:

Vi i detta land är otroliga. Vi måste vara världsmästare på statistik. Hitta en site där man kan välja
mellan olika brott. Brott mot kvinna eller man. Hela landet eller del av landet. Vilka år.
Enda besvikelsen var att de inte delade upp alla olika vapen.
2013 totalt 105 dråp eller mord mot kvinna.
Varav 12 st med skjutvapen. 11% m a o.
Lägg till kniv på 40%.
Tror ni att resten 49% är hammare och stekpanna
Ska forska vidare.

Är du säker på att endast Sverige för brottsstatistik på detaljerad nivå?

Fundera lite på varför kniv är det vanligaste mordvapnet och var de flesta knivmord sker så kan vi ta diskussionen efteråt om varför kniv och inte hammare är det vanligaste mordvapnet. Kanske är det så att Jonna tog med sig ett föremål som är bra lämpat för att slå ihjäl någon med därför att hon hade tid på sig att tänka efter?
Citera
2014-07-15, 19:36
Medlem
Citat:
Rätt.
40% av alla mord sker med kniv.
Vidare:

Vi i detta land är otroliga. Vi måste vara världsmästare på statistik. Hitta en site där man kan välja
mellan olika brott. Brott mot kvinna eller man. Hela landet eller del av landet. Vilka år.
Enda besvikelsen var att de inte delade upp alla olika vapen.
2013 totalt 105 dråp eller mord mot kvinna.
Varav 12 st med skjutvapen. 11% m a o.
Lägg till kniv på 40%.
Tror ni att resten 49% är hammare och stekpanna
Ska forska vidare.

Vad spelar det här för roll? Vad vill du komma fram till med det här?
Citera
2014-07-15, 20:51
Medlem
attogs avatar
Varför detta?

Spekulationer kring vapen för dödandet.
Händelseförlopp.
Motiv.
Avsikt eller inte.
Hammare skulle enl vissa visa på den uppenbara avsikten.
Andra(mig själv bla) vill hävda att en hammare är inte rätt vapen om man har avsikt att döda.
Sedemera mord, dråp eller vållande.
Hänger du med? Jag förstår att det kan vara krångligt.

Ytterliggare statistik(källa: bra.se)
Dödligt våld mot kvinnor.
Knivhugg drygt 35%
Strypning drygt 20%
Skjutvapen 15%
Hugg/slag 13%
Misshandel 8%
Annat 8%
Oklar våldsmetod 1%

LGW har lärt oss på statistiken kan man lita.

Sedan var min fascination kanske mera över tillgängligheten. Statistik finns i hela världen.
Citera
2014-07-15, 22:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Varför detta?

Spekulationer kring vapen för dödandet.
Händelseförlopp.
Motiv.
Avsikt eller inte.
Hammare skulle enl vissa visa på den uppenbara avsikten.
Andra(mig själv bla) vill hävda att en hammare är inte rätt vapen om man har avsikt att döda.
Sedemera mord, dråp eller vållande.
Hänger du med? Jag förstår att det kan vara krångligt.

Ytterliggare statistik(källa: bra.se)
Dödligt våld mot kvinnor.
Knivhugg drygt 35%
Strypning drygt 20%
Skjutvapen 15%
Hugg/slag 13%
Misshandel 8%
Annat 8%
Oklar våldsmetod 1%

LGW har lärt oss på statistiken kan man lita.

Sedan var min fascination kanske mera över tillgängligheten. Statistik finns i hela världen.

Vi gör det lite svårare för dig. Kan du visa statistik där en hammare inkluderas som hjälpmedel i de uppräknade exemplen, dvs. där hammaren användes inledningsvis men där t ex. en kniv eller strypning ansågs vara det som orsakade döden och som gav de siffror du visar oss. En kombination likt det fall tråden handlar om.

Folk har dödats med hammare och endast en hammare och så snackar du i termer av rätt eller fel vapen?
Citera
2014-07-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du verkar veta vad du talar om...

De där "klåparna" du nämner; de ska nog vara väldigt tacksamma för att de förblev just
"klåpare" vid dessa hetlevrade tillfällen trots att de åkte på ordentligt med däng.
Hade de inte "klåpat" sig nämligen utan haft markanta "framgångar" i sina angrepp, så
hade det sannolikt kostat dem en hel del. I form av en massa år bakom lås och bom.

Det är inte alltid bra att kunna använda allt på "rätt sätt"...

Du åker endast dit så länge det antingen finns vittnen, personen i fråga kan peka ut dit eller du klantar och lämnar dna på platsen.
Citera
2014-07-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Asså, var det inte du som anklagade mig för att va hög för några sidor sen??

Men cred för inlevelsen.

Jag tror såret det sägs Jonna har i sin hand kommer just från när hon knivat Lovisa, inte att Lovisa försvarat sig med en kniv och att det är avvärjningsskada, skulle bli oerhört förvånad om Jonna klantat sig så pass mycket.
Citera
2014-07-15, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Undrar om någon i hela Sverige har lust att bo i den lägenheten. Jag hade inte velat bo där.

Jag hade kunnat tänka mig bo där om hyresvärden sänkt hyran rejält och jag hade haft någon anledning (jobb, kärlek, barn) att flytta till Askersund med omnejd.
Citera
2014-07-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Förmildrande omständigheter behöver dock inte alls utgöra i sig åtalbara brott.

Nej och då har i lagens mening inte heller något brott begåtts.
Citera
2014-07-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, absolut inte. (Det är bra om man faktiskt läser det man svarar på, och inte bara tittar på bokstäverna.) Som jag skrev är utgångsläget är att folks hem är där de är skrivna. Sen finns det ett antal undantag. Ett av dem är, som jag också tydligt skrev, om personen under tillräckligt lång tid har tillbringat tillräckligt många nätter i en annan specifik bostad, där någon som h*n har en relation med bor. (Ett annat är om personen vistas i sin sommarstuga, men det är inte tillämpligt just här.) Men då är det alltså upp till åklagaren att visa att personen faktiskt har dödats i vad som bör betraktas som dess hem. Vi har inte tillräckliga uppgifter i tråden för att kunna bedöma hur det är med den saken.

Sånt är alltid kul. Vad räknas som tillräckligt?

Jag har en vän som har ca 10-12 personer skrivna i en lägenhet hon äger (men av dem bor endast 1 där och sen några som inte står skrivna där) så dem kan bli mördade där dem egentligen bor fast då är dem inte hemma....
Citera
2014-07-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekelen
Har det kommit ut något FUP än? Om inte, när tros det komma?

FUP kommer aldrig innan åklagaren lämnat in för åtal.
Citera
2014-07-15, 23:58
Medlem
Snobbs avatar
Har vi nån koll på när JH fick såret på handen? Var det vid första rundan till JA:s lägenhet eller kunde det ha hänt i samband med styckningen?
Citera
2014-07-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ska jag va ärlig tycker jag du har taskig koll. Det du beskriver uppifrån och ner, svinga från sida till sida är just vad du måste göra med en hammare, då är du gott och väl inom knivens räckvidd.
Förutsatt att du inte håller kniven som i din snabbkurs

En hammare slår du oftast med uppifrån och ner, du kan hålla den längs med benet och en pendelrörelse senare så har du spräckt skallbenet på någon, går oerhört snabbt.

Du kan komma hit så ska jag ge dig en kökskniv och jag tar en hammare sen ställer vi oss mittemot varandra så ska jag visa hur man gör. Träffar jag din hand med hammaren så tappar du kniven, träffar jag kniven så tappar du den/den går sönder.

Först hade jag siktat efter din handled och då hade du sannolikt knäckt den och tappat kniven samtidigt, sen nästa pendelrörelse hade satt spetsarna på hammaren uppe på huvudet på dig och sen 2 snabba slag med den andra sidan på hammaren och sen hade det varit goodbye till dig.
Senast redigerad av Ztartrax 2014-07-16 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in