2014-07-15, 20:18
  #82069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På no-ip.org kan man registrera ett domännamn. Man kan få ett gratis från ett litet urval.
Vad är det jag menar nu då?

Exempel:
Om Spindelfrida gör en hemsida på sin egen dator men istället för att betala för en plats på ett webhotell så sätter Spindelfrida upp en webserver på sin egen dator. Datorn har IP-adressen 87.44.67.45. Spindelfridas kompisar tycker det är svårt att komma ihåg siffrorna så de ber om att Spindelfrida skaffar ett domännamn som ska ersätta siffrorna.
Sheldon råder Spindelfrida att registrera ett gratis namn på .no-ip.org.
Det finns cirka 80 fördefinierade gratisnamn att välja på. Vi väljer Spindelfrida.no-ip.biz.

Om nu någon kompis skriver http://Spindelfrida.no-ip.biz så kommer de till IP-adressen 87.44.67.45.
Då har vi löst problem 1.

Nu kan det vara så att Spindelfridas internetleverantör byter adressen då och då. Då har man ett litet program på datorn som upptäcker att adressen har ändrats och meddelar det automatiskt till no-ip.org som då kopplar det registrerade namnet till den nya IP-adressen.

Problem 2 löst. Namnet Spindelfrida.no-ip.biz är alltid kopplat till Spindelfridas dator.

Ja där lättade dimman lite grann i alla fall, tack.
Då leder väl inte det här vidare?
Hade VB en hemsida?
Citera
2014-07-15, 20:19
  #82070
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ja där lättade dimman lite grann i alla fall, tack.
Då leder väl inte det här vidare?
Hade VB en hemsida?


Har sett inlägg där hon frågar hur man får upp sin sida på nätet.
Citera
2014-07-15, 20:45
  #82071
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Skriken som grannarna hört kan ha kommit från TV:n, men larmsamtalet kan bara härröra från den mördade VB.

Att VB - efter en farofylld situation - skulle ha försökt komma i kontakt med MB (som hon visste skulle bli förbannad om hon fortsatte att störa honom på helgerna) ter sig svårköpt. Enligt MB brukade hon heller inte höra av sig om hon stod inför någon tenta. Hon hade också gett uttryck för sin frustration på fb, men den här typen av sms hade hon aldrig tidigare skrivit. - "Svara då, svara då" kan vara KJ:s hämnd på både MB och VB. Dessutom försökte han ge sken av att VB haft ett "ärende" åt Savasthållet. Det går ej heller att utesluta att det är KJ som stått för samtliga sms till MB: Han kan (t.ex. efter att VB fört MB på tal) ha ryckt åt sig VB:s mobil och skickat i väg ett sms till honom; dispyt har uppstått och i samband härmed en tillspetsad situation; VB har lyckats rycka tillbaka sin mobil och försökt larma varpå KJ åter tagit hand om mobilen och därefter oskadliggjort henne på ett eller annat sätt. Att han sedan skriver så många sms till MB hänger samman med att han vill att det ska framgå att VB vill träffas och prata. - Så går det för otrogna män, och för kvinnor som inte låter bli gifta män - och som en längre tid dessutom orsakat honom utgifter i form av bensin mm. - Hunden hade också varit en källa tlll allehanda förtret: kostnader i form av hundvakt, mat, inkräktande på hans bekvämlighet, klagomål från grannar mm.

En hypotes är därför att det är KJ som försökt att plantera ut så många villospår han förmått. I dessa villospår kan från hans horisont ha ingått valet av fp1 resp. fp2 eftersom det var hans domäner; då skulle ingen tro att han varit så dum att han valt dessa platser, och skulle han sedan själv också genomsöka området och rapportera om avsaknaden av fynd så kan han ha trott sig ha ryggen fri.

Av telefonlistorna framgår att KJ 2012-01-09 hade fiskat efter MB och då av VB fått hans identitet bekräftad plus fått veta att MB skulle hämta henne. Detta är fyra månader före mordet. Men annan info talar för att KJ känt till MB:s existens ända sedan han och VB återupptog kontakten 120727. KJ har sedan tagit reda på allt som varit värt att veta om MB; fångat upp alla rykten, sonderat terrängen, intervenerat på olika sätt, osv. Han kan länge ha gått och gruvat på hämnd - och tagit tillfället i akt den 4 maj då hans föräldrar varit bortresta.
Jag tror att du är så nära sanningen här som man kan komma. Med allt.
Det blir väldigt trovärdigt i mina ögon. Så här ser det nog i stora drag ut.

Men det är klart - det slår inte an några strängar hos dem som vägrar acceptera annat
än det där sjuhelvetes MOTIVET och givetvis en helt annan gärningsman.

Är det någon som ska hämnas så får det bara vara en...eller hans sambo/hustru...eller
ännu hellre kanske: båda två på en och samma gång.
Citera
2014-07-15, 21:11
  #82072
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Kan hon försökt nå en minecraft server hostad av denne kalle_anka12?
Eller möjligtvis hostat den åt honom?

Jag loggade in på kontot och testade även att skapa ett eget namn.
Hittade inget spår av något registrerat namn. Kollar man kontot nu så står att ägaren till användarnamn kalleanka_12 heter abc def.

När man skapar ett användarnamn så används det som default i namnet. Man får en lista med förslag till namn baserat på användarnamnet. Namnet skulle isåfall vara kalleanka_12.no-ip.xxx där .xxx kan vara t.ex .net eller .biz.
Jag tror aldrig denna registrering har fullföljts. Finns en massa "Required" som inte fyllts i i kontoansökan men hur man fått ett konto utan dessa uppgifter förstår jag inte just nu..
Citera
2014-07-15, 21:26
  #82073
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Skriken som grannarna hört kan ha kommit från TV:n, men larmsamtalet kan bara härröra från den mördade VB.

Att VB - efter en farofylld situation - skulle ha försökt komma i kontakt med MB (som hon visste skulle bli förbannad om hon fortsatte att störa honom på helgerna) ter sig svårköpt. Enligt MB brukade hon heller inte höra av sig om hon stod inför någon tenta. Hon hade också gett uttryck för sin frustration på fb, men den här typen av sms hade hon aldrig tidigare skrivit. - "Svara då, svara då" kan vara KJ:s hämnd på både MB och VB. Dessutom försökte han ge sken av att VB haft ett "ärende" åt Savasthållet. Det går ej heller att utesluta att det är KJ som stått för samtliga sms till MB: Han kan (t.ex. efter att VB fört MB på tal) ha ryckt åt sig VB:s mobil och skickat i väg ett sms till honom; dispyt har uppstått och i samband härmed en tillspetsad situation; VB har lyckats rycka tillbaka sin mobil och försökt larma varpå KJ åter tagit hand om mobilen och därefter oskadliggjort henne på ett eller annat sätt. Att han sedan skriver så många sms till MB hänger samman med att han vill att det ska framgå att VB vill träffas och prata. - Så går det för otrogna män, och för kvinnor som inte låter bli gifta män - och som en längre tid dessutom orsakat honom utgifter i form av bensin mm. - Hunden hade också varit en källa tlll allehanda förtret: kostnader i form av hundvakt, mat, inkräktande på hans bekvämlighet, klagomål från grannar mm.

En hypotes är därför att det är KJ som försökt att plantera ut så många villospår han förmått. I dessa villospår kan från hans horisont ha ingått valet av fp1 resp. fp2 eftersom det var hans domäner; då skulle ingen tro att han varit så dum att han valt dessa platser, och skulle han sedan själv också genomsöka området och rapportera om avsaknaden av fynd så kan han ha trott sig ha ryggen fri.

Av telefonlistorna framgår att KJ 2013-01-09 hade fiskat efter MB och då av VB fått hans identitet bekräftad plus fått veta att MB skulle hämta henne. Detta är fyra månader före mordet. Men annan info talar för att KJ känt till MB:s existens ända sedan han och VB återupptog kontakten 120727. KJ har sedan tagit reda på allt som varit värt att veta om MB; fångat upp alla rykten, sonderat terrängen, intervenerat på olika sätt, osv. Han kan länge ha gått och gruvat på hämnd - och tagit tillfället i akt den 4 maj då hans föräldrar varit bortresta.

letsdoit pratar med kluven tunga tycker jag, hur ska du ha det, ganska motsägelsefullt inlägg.
Citera
2014-07-15, 21:26
  #82074
Medlem
letsdoits avatar
Ärende: Den säregne hundälskaren:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1276
K berättade någon gång under kvällen/natten att den försvunna tjejen varit hemma hos honom under kvällen för försvinnandet, och när hon gående lämnade hans lägenhet hade hon sagt att hon skulle till Sävast för att "uträtta ett ärende".
K berättade också att hon bodde inne i centrum.
P sa till K att han tyckte att det var skumt, att hon skulle gå till Sävast så sent på kvällen för att göra ett ärende, när hon bor inne i stan. K höll då med P.
Och här kan man höra hur snabbt den säregne mannen ställer om sig till nya rön – och nya ärenden:
Citera
2014-07-15, 21:32
  #82075
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
letsdoit pratar med kluven tunga tycker jag, hur ska du ha det, ganska motsägelsefullt inlägg.
"...larmsamtalet kan bara härröra från den mördade VB."

"Det går ej heller att utesluta att det är KJ som stått för samtliga sms till MB:"

Har lite svårt att tro att KJ försökte nå kontakt med 112 kort tid innan hans besökare mördas och styckas. - Möjligheten att han först fick ett infall att kalla på ambulans - med VB:s mobil - är inte stor.
Citera
2014-07-15, 21:35
  #82076
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"...larmsamtalet kan bara härröra från den mördade VB."

"Det går ej heller att utesluta att det är KJ som stått för samtliga sms till MB:"

Har lite svårt att tro att KJ försökte nå kontakt med 112 kort tid innan hans besökare mördas och styckas. - Möjligheten att han först fick ett infall att kalla på ambulans - med VB:s mobil - är inte stor.

Om den möjligheten ens är ett uns så är ditt inlägg motsägelsefullt, precis det jag sa, och nu bekräftar du det också själv. Du utesluter inte möjligheten, det kan man inte göra på de fakta som är kända. Bra, då är vi överens i den frågan.

EDIT;Man kan inte heller utesluta möjligheten att KJ försökte att ringa 112 och larma efter hjälp efter att KJ vän NN hade stuckit VB med ett vasst föremål men att NN då hindrade KJ att fullfölja larmet.
Citera
2014-07-15, 21:57
  #82077
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om den möjligheten ens är ett uns så är ditt inlägg motsägelsefullt, precis det jag sa, och nu bekräftar du det också själv. Du utesluter inte möjligheten, det kan man inte göra på de fakta som är kända. Bra, då är vi överens i den frågan.
Eftersom ingen av oss vet hur det hela utspelade sig måste öppningar finnas åt olika håll.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
EDIT;Man kan inte heller utesluta möjligheten att KJ försökte att ringa 112 och larma efter hjälp efter att KJ vän NN hade stuckit VB med ett vasst föremål men att NN då hindrade KJ att fullfölja larmet.
Det finns inte tillstymmelse till någon medverkande NN i materialet.

En annan hypotes man kan laborera med är att KJ visade VB en "samlarkniv" han höll på att tillverka till hennes födelsedag och att VB då fällt någon sarkastisk kommentar som fått KJ att se rött. - Men den hypotesen är svag eftersom det var rätt långt till 1 aug plus att det inte förefaller så troligt att KJ redan den 4 maj hunnit få fram det skarpeggade verktyg som tog livet av VB.

Sedan undrar jag hur en söndertuggad styckkniv ser ut; den KJ sagt sig ha förpassat till metallåtervinningen - utan att ens rädda undan sin 7,62 mm kula.
Citera
2014-07-15, 22:00
  #82078
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
/.../ Är det någon som ska hämnas så får det bara vara en...eller hans sambo/hustru...eller ännu hellre kanske: båda två på en och samma gång.
Och minst en ska ha varit benägen att ta enorma risker för att få nöjet att sätta dit KJ. - Ska vi tippa att motivet var svartsjuka..?
Citera
2014-07-15, 22:03
  #82079
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och minst en ska ha varit benägen att ta enorma risker för att få nöjet att sätta dit KJ. - Ska vi tippa att motivet var svartsjuka..?
Nej, motivet att sätta dit KJ var att komma undan själv.
Citera
2014-07-15, 22:08
  #82080
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Eftersom ingen av oss vet hur det hela utspelade sig måste öppningar finnas åt olika håll.Det finns inte tillstymmelse till någon medverkande NN i materialet.

En annan hypotes man kan laborera med är att KJ visade VB en "samlarkniv" han höll på att tillverka till hennes födelsedag och att VB då fällt någon sarkastisk kommentar som fått KJ att se rött. - Men den hypotesen är svag eftersom det var rätt långt till 1 aug plus att det inte förefaller så troligt att KJ redan den 4 maj hunnit få fram det skarpeggade verktyg som tog livet av VB.

Sedan undrar jag hur en söndertuggad styckkniv ser ut; den KJ sagt sig ha förpassat till metallåtervinningen - utan att ens rädda undan sin 7,62 mm kula.

Det fetade håller jag inte med om. NN hjälpte enligt vittne KJ att bära ett cirka 150 cm x axelbrett föremål ner i trapphuset. NN har inte givit sig tillkänna, är inte det lite märkligt i ett såpass uppmärksammat fall? Att NN är just NN förklarar varför ingen alternativ gärningsman har kunnat synas i sömmarna anser jag.

Den söndertuggade kniven hade ett handtag vill jag minnas, kan det vara detta handtag som KJ menar tuggades sönder? Han ville av någon anledning inte tillverka ett nytt handtag och skrotade således knivbladet, kan det vara en rimlig förklaring.

Det där med kulan är egentligen inte värt att kommentera, men jag tippar på att KJ inom loppet av ett par timmar fixar en full gul ICA påse med 7,62 kulor om han skulle vilja det. Tror att även jag skulle kunna skramla ihop en ansenlig mängd genom att besöka ett par av skjutbanorna i trakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in