Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman87
Jag tycker att du låst in dig i nån konstig principfråga, där du inte alls tänker på riskerna med att kopiera material med ca 15 utnyttjade barn, och lägga det på en server där ett okänt antal människor kan få tillgång till det med en simpel inloggning. Vips så är det på nätet och övergreppen fortsätter för all framtid.
Jag tycker det är du som fastnat i en meningslös detalj.
Det finns mycket information som är lika känslig och i vissa fall lika integritetskränkande som detta, och den totala tillgången kan räknas i tusentals personer, om inte tiotusentals. Banker, topphemligheter i försvaret, socialakter (inklusive om barn som utsatts för sexuella övergrepp), sjukjournaler i akut och psykvård, pågående förhandlingar på regeringsgnivå, inhämtad signalspaning på främmande makt, affärshemligheter, privat epost.
Hur man skyddar sådan här information från att spridas handlar inte om teknik utan organisation, utbildning och lojalitet inför uppgiften. Plus att man har tystnadsplikt. Det spelar ingen roll om du har världens bästa tekniska skydd om personalen är illojal.
Jag kan garantera att tillgången till BP-materialet hos Polisen vida överskrider 50 personer (t.ex så finns databasen med BP som direkttillgång till utlandet), så vad försöker du anfäkta med?
Att lägga på "en server för ett
okänt antal människor" med tillgång bryter för övrigt mot Rikspolisstyrelsens föreskrifter på området, som domstolarna måste följa under straffansvar.
Kan du bevisa att domstolen läckt BP-uppgifter? Kan du bevisa att Polisen inte gör det?