2014-07-15, 17:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny93
Fan va blåsta ni är , det är helt sjukt. Typiskt rasister, det tog mig 1 sekund och se att den är fake, detta är den riktiga.

http://research.nu/privat/fangelse/

Du är ett troll va?

Jag förklarade precis ovan att ingen av listorna är "fel" i sig. De bara redovisar statistiken på olika sätt.

För att dra en parallell:
På en lista kan man se hur många bananer som Sverige importerar totalt. På en annan lista kan man se hur många bananer Sverige importerar per svensk. Vilken lista är korrekt och vilken är felaktig?
Citera
2014-07-15, 17:41
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Fan va blåsta ni är , det är helt sjukt. Typiskt rasister, det tog mig 1 sekund och se att den är fake, detta är den riktiga.

Oj dagens kasta sten i glashus. Läste du ens igenom tråden eller var det för svåra ord, precis som ordet överrepresenterade?

Att ditt namn är Conny är ju rätt ironiskt i sammanhanget också
Citera
2014-07-15, 17:58
Bannlyst
Den roligaste bajsnödiga kommentaren handlade om att sprida rasselögner. Undra om de känner likadant inför den lista som Researchgruppen gjort som även länkats till i kommentarerna?

Om det nu är rasistiskt att visa på överrepresentationen, bör det ju även vara precis lika rasistiskt att visa en lista på de svenska internerna.
Citera
2014-07-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du är ett troll va?

Jag förklarade precis ovan att ingen av listorna är "fel" i sig. De bara redovisar statistiken på olika sätt.

För att dra en parallell:
På en lista kan man se hur många bananer som Sverige importerar totalt. På en annan lista kan man se hur många bananer Sverige importerar per svensk. Vilken lista är korrekt och vilken är felaktig?

Jo, RG:s lista är både fel och väldigt missvisande. De har tagit med både förnamn och andranamn i sin sammanställning. Svenskar har generellt 1-2 andranamn. Heter man då Anders Johan Peter Svensson så blir 1 person 3 st i RG:s sammanställning. I många av de stora invandrareleverna så har man ej andranamn.
Citera
2014-07-15, 18:02
Bannlyst
Citat:

Kan inte du bemöta mitt inlägg ovan?
Citera
2014-07-15, 18:26
Ibland undrar man om vissa (vissa) antirasister tror att rasisterna är så pass korkade att det funkar att bemöta dom med minst lika korkade argument och (vinklade) slutsatser... Eller om de också är så korkade som de framstår.

Hur kan man exempelvis länka till research.nu, och därefter hävda att de som länkar till den andra listan ljuger och anpassar verkligheten till det som "passar"? Det är ju exakt vad de själva gör!

Rent sakligt har troligtvis båda sidor "rätt", ingen av sidorna har hittat på hur statistiken ser ut från ingenstans... Att de kommer fram till HELT olika slutsatser beror såklart på att ena handlar om en procentuell uträkning, medans den andra har räknat totalt sett.

Där den ärligaste och mest objektiva tolkningen troligtvis är den som råkar ange utländska namn... Så tyvärr, rasister har förmodligen rätt på den punkten, vilket åtminstone de flesta (seriösa) som arbetar med kriminalitet borde kunna intyga.

För den som verkligen inte begriper på vilket sätt antirasisterna vinklar statistiken i det här fallet: Låt oss exempelvis säga att det bor cirka 15 % svenskar i ett annat land (eller andra "utlänningar), där man vill ta fram statistik över deras brottslighet... Om man vill att siffrorna ska bli så ärliga som möjligt, bör man då totalt skita i att 85 % INTE är svenskar/utlänningar och ändå räkna på den totala befolkningen??

Nej, man bör förstås räkna ut hur många svenskar som begår brott PROCENTUELLT sett. Annars blir ju statistiken sjukt vinklad och missvisande... Inte föränns det bor runt 50 % utlandsfödda i landet ifråga så bör man göra på något annat sätt.

Och det är precis såhär som "research" ändå har gjort. De skiter totalt i att invandrarna är i kraftig minoritet när de tolkar statistiken. Hade det varit utländska namn på deras så kallade research så hade man verkligen kunnat snacka om en stor överrepresentation... MEGASTOR sådan.

Ibland får man bara acceptera verkligheten som den är, och göra något åt den utifrån icke vinklad fakta. INGEN tjänar på att låtsas om att det inte existerar någon överrepresentation...

Till den som frågade om källa, så anges för övrigt "Kriminalvården, SCB 2013".

Edit: Detta har väl redan konstaterats, men jag blev upprörd över idiotin redan på sida 1
Senast redigerad av sjelvefan 2014-07-15 kl. 18:33.
Citera
2014-07-15, 18:50
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Är inte detta en rätt gammal nyhet?
(FB) AFA-aktivisten Martin Fredriksson listar de vanligaste namnen i svenska fängelser

Jag kommer ihåg den där tråden. Martin Fredriksson gör bort sig totalt - framförallt i skuggan av att han räknar på antalet namn, och samtidigt helt ignorerar det faktum att västerländska män utgör 45% av befolkningen, medan ickevästliga män utgör blott 3% av befolkningen. Det Martin Fredriksson gör fel när han stoltserar runt med sin lista, är att bortse från den helt gigantiskt enorma överrepresentation som ickevästliga män står för i nämnda lista.

Jag tror han t.o.m. tog bort listan till slut, då han insåg sitt pinsamma självmål.
Senast redigerad av deadset 2014-07-15 kl. 18:59. Anledning: Stavfel.
Citera
2014-07-15, 18:54
Moderator
-Info-s avatar
Det finns en del risker med att räkna på namn på detta sätt då olika stavningar, antal olika namn i ett land och andra faktorer kan påverka väldigt mycket. Men vill man exempelvis få en uppfattning om hur många i våra fängelser som har ett utländsk medborgarskap, i förhållande till deras andel av befolkningen, så kan man titta på t.ex dessa siffror:

Sveriges befolkning - År 2013

Sveriges befolkning - totalt: 9 644 864
Antal med utländskt medborgarskap: 694 662
Andel med utländskt medborgarskap: 7,2%

(källa SCB)

Andel med utländskt medborgarskap i våra fängelser

Kriminalvårdens sajt: 32% (källa)
Sveriges Radio - Nya interner - 2013: 35% (källa)

Personer med utländsk medborgarskap utgör ca 7% av Sveriges befolkning. Men de utgör ca 32% - 35% av fängelseklientelet. Det är en ganska stor överrepresentation.

Med hjälp av dessa siffror kan man dock bara få siffror på de som har ett utländskt medborgarskap. Vill man veta hur många utlandsfödda som sitter i våra fängelser blir det lite knepigare då samhället helst inte vill sprida sådan information.

Väldigt många invandrare i Sverige har ett svenskt medborgarskap. T.ex bland irakierna så har 3 av 4 ett svenskt medborgarskap. Så i kriminalvårdens officiella statistik skulle 3 av 4 irakier klassas som svenskar, om förhållandet bland de intagna förblir detsamma. Att hela 3 av 4 irakier är svenska medborgare ser man hos SCB, de redovisar följande:

Irakier i Sverige - År 2013

Personer födda i Irak: 128 946
Personer med irakiskt medborgarskap: 31 167
Andel irakier med irakiskt medborgarskap: 24%

Och andelen utlandsfödda i Sverige var år 2013 ca 16% (1 533 493 av 9 644 864). Dvs betydligt högre än andelen med utländskt medborgarskap. Så av den anledningen kan man gissa att fängelserna är fyllda med invandrare med svenskt medborgarskap. Och lägg sedan till invandrarnas barn...

Redan år 1996 sa Jan Guillou följande:

Citat:
För bland de intagna på fängelse är invandrarnas överrepresentation mycket större än vad man kan utläsa ur brottsstatistiken. Jag överraskades själv av denna syn när jag besökte Norrtäljefängelset förra året för att hålla ett föredrag. Så gott som alla fångarna kom till gymnastiksalen och det var ju lätt att se att svartskallemajoriteten var enorm (idag 75% på just det fängelset).

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/g.../guillou6.html

Frågan är vilken syn som skulle möta Jan Guillou om han besökte svenska fängelser nu under år 2014?
Citera
2014-07-15, 18:56
Exempel på vad man också missar när man försöker dölja verkligheten på liknande sätt, för invandrarnas skull..?

"Personer med utrikesfödda föräldrar mer utsatta för brott – När det gäller brott mot enskild person är barn till utrikes födda mer utsatta än andra grupper, säger Thomas Hvitfeldt, utredare på Brå. I den gruppen ser vi en ökning från drygt 9 procent år 2005 till nästan 16 procent år 2012. Samtidigt har utsattheten minskat i andra grupper.

https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra...for-brott.html

Från BRÅs senaste studie:

"Tidigare svenska studier om invandrares brottslighet har visat att de som är
födda utomlands har högre registrerad brottslighet än de som är födda i Sverige.
I Brå:s studie från åren 1985–1989 var resultatet att det var dubbelt så vanligt
att utrikes födda personer var registrerade för brott jämfört med personer som
var födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar. Även svenskfödda med en eller
två utrikes födda föräldrar var oftare registrerade för brott än de med två svenskfödda
föräldrar. Det var 1,5 gånger vanligare att de var registrerade som misstänkta för brott."

Källa: https://www.bra.se/download/18.cba82...h_utlandet.pdf

Det kan vara, men det måste inte vara "rasistiskt" att uppmärksamma detta. Det kan även innebära ett stort svek mot invandrarna att inte belysa problematiken... Där myglande med statistik i princip innebär att man skiter i att invandrare hamnar utanför samhället/i kriminalitet Inte minst är det ett svek om man är övertygad om att brottsligheten beror på att människor är just socialt utsatta och att det handlar om ett utanförskap...

Att då säga att invandrare INTE är överrepresenterade är lite som att säga att utanförskapet inte heller är något större problem... För om denna "utsatthet" inte ger några allvarliga konsekvenser är det ju svårt att övertyga andra om problemet. Man kan inte välja både och, när det passar. Vilket man ibland får intrycket av att antirasister är medvetna om, när de anklagar andra för att vara selektiva.
Senast redigerad av sjelvefan 2014-07-15 kl. 18:58.
Citera
2014-07-15, 18:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Jo, RG:s lista är både fel och väldigt missvisande. De har tagit med både förnamn och andranamn i sin sammanställning. Svenskar har generellt 1-2 andranamn. Heter man då Anders Johan Peter Svensson så blir 1 person 3 st i RG:s sammanställning. I många av de stora invandrareleverna så har man ej andranamn.

Ok. Jag utgick ifrån att Researchgruppen var någorlunda seriösa med sin lista. Har de manipulerat listan på detta sätt så blir förstås saken annan.
Citera
2014-07-15, 23:38
Medlem
Jag tänker rösta på SD 2014.

Jag tycker absolut att man ska dra ner på invandringen. Som jag ser det så är det stora problemet med MENA invandrare att de kostar alldeles för mkt pengar. Känns som det är väldigt många som bara drar benen efter sig. Om det beror på dom själva eller pga att vi tagit emot alldeles för många så vi inte har möjlighet att leverera jobb åt dom. Oavsett så är det ett problem.

Men det jag gillar med denna undersökning är det jag har hävdat hela tiden!! Polacker är ett stort problem!! Lika stort som med tiggarna, om inte större. Den fria rörligheten är helt värdelös för Sverige!! Polackerna begår bevisligen massor av brott, de är här och dumpar löner, jobbar svart, kör fulla. Detta är ett extremt stort problem enligt mig. Likaså de från övriga öst. Innan dessa länder gick med 2005 så hade jag faktisk inga problem med att vara med i EU.

Det som man väldigt sällan får höra om i svensk press är att Polen är ett av de stora skälen till att Storbritannien vill gå ur EU. Mellan 500.000 och en miljon polacker är i Storbritannien. De är överallt och många hatar dom. Premiärminister Cameron har påtalat detta. UKIP gör det ständigt!!

Jag hoppas att nu när SD kommit in i samma grupp som UKIP i EU, att de kan förklara för SD att de ska lyfta denna problematik i Sverige. Kör man bil i Stockholm så får man lätt uppfattningen att halva Polen är här. Fullt av PL registrerade bilar. Fatta hur många jobb de tar!!! Vi har en arbetslöshet på runt 8%, ungdomsarbetslöshet på runt 25 %. Då står vår statsminister och säger att genom att ge en polack ett jobb så får hans familj det bättre i Polen. Detta är inte Polens premiärminister som säger, utan Sveriges!! Och moderaterna kallar sig arbetarparti. Inte fan är de den svenska arbetarens parti.

Sen är polackerna den näst största invandrar grupp som får svenskt medborgarskap.
Källa. http://www.migrationsverket.se/Om-Mi...onaldagen.html

Varför är de så ivriga på att bli svenska medborgare? Är det krig i Polen? Polen är ett EU land. De har i stort sätt samma rättigheter här som svenskar har. Nej föresten, de har ju inte samma rätt till bidrag som svenska medborgare. De är precis som MENA invandrare jävligt sugna på barnbidrag och garanti pension och säkert massa andra bidrag.

Tänk på detta!!
Citera
2014-07-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
https://twitter.com/gustavkassel/sta...172354/photo/1

Överrepresentation handlar om att det finns betydligt fler med det namnet i fängelset än det borde med tanke på hur vanligt normalt sett är i landet.

En kartläggning visar att många av namnen är utländska. Men vissa svenska Y-namn förekommer.

Vad kan vi dra för slutsatser utifrån denna statistik och invandringen?
Är det några specifika namn/länder som sticker ut?
Blev du överraskad?

Gillar hur de som svarar med researchgruppens grej inte inser att det blandas hejvilt med efter och förnamn där samt att de tror att mohammed är svensk för att inte tala om att de listar två olika saker, antal vs överrepresentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in