• 4
  • 5
2014-07-15, 14:44
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Uppenbart att du lever i en privilegierad drömvärld där alla kan "ta sig ett ordentligt jobb". Newsflash men det är inte 80-talet längre. Tusentals människor söker varenda skitjobb på donken och vi har en utbredd arbetslöshet. Varför tror du att den här typen av timanställningar är så utbredda? Folk har inget val.

20 000 brutto är för övrigt ingen hög lön där man kan spara mycket, om man inte är just ensamstående eller lever i samboförhållande där den andra parten också tjänar minst lika mycket. 20 000 brutto räcker verkligen inte långt om man är ensamstående och även har barn.
Newsflash: att skaffa barn är ett val du gör. Du har m.a.o. dig själv att skylla för din kassa ekonomiska situation då.

Man kan enkelt spara 10tusen med en bruttolön på 20-23tusen (ca. 17-18 ut). 3tusen hyra+vatten+el (bo inte så jävla flådigt bara), 1500 mat, 500 kläder+hygienartiklar, resten nöjen/bil/resor.
Citera
2014-07-15, 14:46
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Newsflash: att skaffa barn är ett val du gör. Du har m.a.o. dig själv att skylla för din kassa ekonomiska situation då.

Man kan enkelt spara 10tusen med en bruttolön på 20-23tusen (ca. 17-18 ut). 3tusen hyra+vatten+el (bo inte så jävla flådigt bara), 1500 mat, 500 kläder+hygienartiklar, resten nöjen/bil/resor.

Värst vad lite skatt du betalar.
Citera
2014-07-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist

Hur fan får du ihop hyra, vatten och el till bara 3000 kr i månaden? Så länge du inte bor i avfolkningsbygd får du inte ens en minietta på runt 25 kvadratmeter för mindre än 3500 i månaden nuförtiden. I Stockholm får du kanske lägga 5-6 000 för en lägenhet i den storleken och då har du troligen inte heller någon besittningsrätt.

För övrigt betalar vi 30% skatt i det här landet. Tjänar du alltså 20-23 000 i månaden får du ut mellan 14- och 16 000.

Märks att du verkligen inte har nån aning om vad du snackar om. (för övrigt har jag inga barn)
Citera
2014-07-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kanske genom att hålla låga levnadskostnader och välja bort dyra krogbesök mm. Skulle tippa att en normalsvensk man gör av med hundratusentals kronor bara på krogbesök under en livstid.

Klart det går att spara även med en lägre lön om man rannsakar sig själv och funderar på vart pengarna verkligen tar vägen.

Jag är övertygad om att alla kan spara lite och att de som lever på marginalen säkert gör något fel nånstans där de hade kunnat spara in. Mitt problem är med folk som anonym.hedonist som verkar tro att alla människor kan spara nästan hela sin månadsinkomst. En sådan situation sitter man kanske i om man lever på föräldrarna, men knappast om man väl flyttat hemifrån.

Och visst lägger många människor helt för mycket pengar på alkohol. Det är tyvärr detta som gör att man aldrig kan diskutera studenters ekonomi, för nån kommer alltid med argumentet "det går hur bra som helst att leva på 4000 kr efter hyran är betald så länge man slutar festa hela tiden".
Citera
2014-07-15, 16:09
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Hur fan får du ihop hyra, vatten och el till bara 3000 kr i månaden? Så länge du inte bor i avfolkningsbygd får du inte ens en minietta på runt 25 kvadratmeter för mindre än 3500 i månaden nuförtiden. I Stockholm får du kanske lägga 5-6 000 för en lägenhet i den storleken och då har du troligen inte heller någon besittningsrätt.

För övrigt betalar vi 30% skatt i det här landet. Tjänar du alltså 20-23 000 i månaden får du ut mellan 14- och 16 000.

Märks att du verkligen inte har nån aning om vad du snackar om. (för övrigt har jag inga barn)
Du får en etta för 3000-3500 i nästan vilken stad som helst. Man behöver inte heller bo i stockholm.
Citera
2014-07-15, 16:18
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

I Stockholm kan man söka ungdomslägenheter tills man fyller 25. Rätt små men billiga.

Dom kan kosta från 1800kr i månaden. Min kostar 2600kr/mån och då elen går på ca 200kr/mån så klarar jag mig faktiskt på det trotts att jag bor i huvudstaden. Centralt i en okej förort. Tar mig 1min till t-banan. Och jag kan kasta en sten till allt man kan tänkas behöva.

Jag tror att många såg lägenheten som dålig just då den är rätt så liten. Jag däremot såg priset och tänkte att jag knappast kunde få något bättre just då. Jag var plats 26 när jag sökte lägenheten men ändå fick jag den.

Men har man inte stått i bostadskön sen 18års dagen kan det bli svårt att få tag på en.

Så visst går det men det gäller ju att ha lite flyt också. Det är ju inte så att man bara kan bestämma sig att ta en sådan lägenhet. Risken är att man inte hinner på något.

Slutsatsen är att du lägger upp siffror du hittar på i skrivande stund. Och säg inte emot det för jag vet vad hyran jag betalar varje månad är.
Senast redigerad av Bbobi 2014-07-15 kl. 16:24.
Citera
2014-07-15, 16:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
Ja de flesta på flashbacks ekonomi avdelning verkar ju "leva" så...
Till skillnad från dig som festar loss med V75 och turar till Helsingör! Fantastiskt liv må jag säga! Jag är avundsjuk. Hur har du råd med dessa extravaganser?
Citat:
20 000 kr/brutto ger ca 15500 kr efter skatt. Hur i helsike ska man lyckas spara "MYCKET"? Möjligtvis om man är efterbliven och bor hemma hela livet.
Bara för att DU inte klarar av att springa ett maraton, klättra upp för Mount Everest, eller skida till Nordpolen, så betyder det inte att folk som kan detta är efterblivna.

Det betyder att du är en lat jävel som gnäller istället för att ta tag i ditt liv.

Det enda som verkar göra dig lycklig är att klaga på hur andra lever, trots att du inte har en jävla aning.

Snacka om efterblivet.
Citera
2014-07-15, 16:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Hur fan får du ihop hyra, vatten och el till bara 3000 kr i månaden?
Jag har lägre.
Citat:
Så länge du inte bor i avfolkningsbygd får du inte ens en minietta på runt 25 kvadratmeter för mindre än 3500 i månaden nuförtiden.
Jag bor på 40 kvadrat 5 minuters cykling från centrum i en normalstor svensk stad.
Citat:
I Stockholm får du kanske lägga 5-6 000 för en lägenhet i den storleken och då har du troligen inte heller någon besittningsrätt.
Jag vet inget om Stockholms sjuka bostadsmarknad så det stämmer kanske.
Citat:
Tjänar man 23 000 i Stockholm får man ut 18 338 kronor.
Citat:
Märks att du verkligen inte har nån aning om vad du snackar om.
Ja, men det är han nog inte ensam om.
Citera
2014-07-15, 16:28
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
20 000 kr/brutto ger ca 15500 kr efter skatt. Hur i helsike ska man lyckas spara "MYCKET"? Möjligtvis om man är efterbliven och bor hemma hela livet.

För en som tjänar lite mer än summan som du nämner så ja, det går att spara mycket. Jag har sambo och två barn. Just nu går sambon mammaledig här hemma och vi sitter med två lägenheter då den andra lägenheten precis blivit såld och överlåtes först vid ett senare tillfälle. Men guess what, vi kan ändå spara. Vårt buffertsparande, vårt privata sparande och vårat hussparande fortsätter, om än i en mindre takt.

Har man stenkoll på ekonomin så är det faktiskt inte så svårt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in