Citat:
Ursprungligen postat av
kezz89
20 000 kr/brutto ger ca 15500 kr efter skatt. Hur i helsike ska man lyckas spara "MYCKET"? Möjligtvis om man är efterbliven och bor hemma hela livet.
Ja alltså det är ju såklart omöjligt att bara dra ner kostnaderna och börja spara om man redan sitter med fru och två barn. Det är väl det som gör att vad den Anonyma hedonisten säger för de flesta låter helt absurt.
Men om man bara av rent slump eller egna val väljer en billig livstil är det fullt möjligt.
Jag har lägenhet i Stockholm (20min från centralen), bil (visserligen begagnad men efter -00 och bra skick), ny telefon, snabbt bredband, stor tv osv. Typ allt som alla andra har.
Min fasta kostnader är på 4300kr/månad. Sedan mat ink snacks ca 2500kr/mån och bensin 600kr.
Då har vi kvar 8100kr eller snäppet över halva lönen. Nöje lägger vi 2100kr på så har vi 6000 att lägga på sparande vilket över året get 72.000kr. Det jag lade som nöje tycker jag är rimligt men går såklart att trimma ner ytterligare.
Det här var då bara ett exempel på den lönen och mina kostnader. Visst går det. Men så vill man inte leva hela livet. Men lever man så några år så har man en bra summa på banken som kommer sitta fint i framtiden.