2014-07-14, 18:50
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det är inte allas val, som den här dagsaktuella artikeln visar: http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet...-till-kvarn-2/

För många går helt enkelt alla pengar åt enbart till att överleva, och det finns inga lediga resurser för att spara något alls.

Jag vet inte om du gör det medvetet, men tyvärr så skuldbelägger du låginkomsttagare och de som har det än sämre.

Jag har själv en gång i tiden hamnat i timanställningsfällan och är glad att jag numera har ett stabilt jobb, även om min inkomst fortfarande är relativt låg.
De flesta vuxna svenskarna har jobb.

Om du inte kan spara alls så bör du söka nytt jobb (endast städerskor eller polacker/ester på byggjobb tjänar så lite).

Det är fortfarande frågor om prioriteringar. Nästan vem som helst kan komma upp i 20tusen brutto, 25 t.o.m. med lite övertid. Av det kan man spara MYCKET.
Citera
2014-07-14, 23:38
Medlem
Enydrions avatar
En del är nog ganska korkade, och har fått/ärvt sina pengar, och skaffar de då egendomar etc så kan ju folk tro att de kanske jobbat ihop dem själva och därigenom inte är korkade...
Citera
2014-07-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jan Guillou resonerar om överklassen. Måste ses!

http://m.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8

Det han säger stämmer väl till stor del men gud va krystat att berätta om det på tv och sedan glatt säga att han själv tillhör den.
Citera
2014-07-15, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist

Om du inte kan spara alls så bör du söka nytt jobb (endast städerskor eller polacker/ester på byggjobb tjänar så lite).

Det är fortfarande frågor om prioriteringar. Nästan vem som helst kan komma upp i 20tusen brutto, 25 t.o.m. med lite övertid. Av det kan man spara MYCKET.

Uppenbart att du lever i en privilegierad drömvärld där alla kan "ta sig ett ordentligt jobb". Newsflash men det är inte 80-talet längre. Tusentals människor söker varenda skitjobb på donken och vi har en utbredd arbetslöshet. Varför tror du att den här typen av timanställningar är så utbredda? Folk har inget val.

20 000 brutto är för övrigt ingen hög lön där man kan spara mycket, om man inte är just ensamstående eller lever i samboförhållande där den andra parten också tjänar minst lika mycket. 20 000 brutto räcker verkligen inte långt om man är ensamstående och även har barn.
Citera
2014-07-15, 05:05
Medlem
RoaldDahls avatar
En tävling?
Citera
2014-07-15, 12:55
Medlem
Min erfarenhet är att de som har det gott ställt tvärtom inte har något behov alls av att visa upp det. Nu har jag ingen större insyn i den riktiga överklassen men har ett par i släkten med välavlönade jobb (uppskattningsvis en årsinkomst på mellan 1-5 miljoner) och de är väldigt jordnära personer, åker helt normala bilar och klär sig i mysbrallor och gamla t-shirts (har noterat att färgen gul förekommer flitigt bland dessa, jag avskyr gult ).

Däremot har jag flera vänner med normala inkomster som lånar sig över nocken för att bygga villa och köra Audi. De lever ständigt på marginalen, minsta inkomstbortfall skulle få katastrofala följder. Skilsmässan är aldrig långt borta, men på Facebook... rätt kul att läsa, ni vet sorten. Gull gull och semesterbilderna från Thailand -04 återanvänds flitigt.

Men ja, de med pengar bor ofta fint. Tror knappast att det är en statusmarkering dock, vem vill inte bo fint? Och vem skulle inte välja ett tryggt och lugnt område om man har råd? Det handlar om livskvalitet, inte skryt.
Citera
2014-07-15, 13:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av columbus13
Det han säger stämmer väl till stor del men gud va krystat att berätta om det på tv och sedan glatt säga att han själv tillhör den.

Ja fast det han säger står ju i motsats till det TS definierar som överklass. Överklass har självförtroende nog att inte behöva hävda sig.

TS verkar ha blandat ihop överklass med nyrika och det är inte samma sak.
Citera
2014-07-15, 13:30
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Varför tror du man anstränger sig för att tjäna pengar? För att ha ett så stort bankkonto som möjligt när man dör?

Ja de flesta på flashbacks ekonomi avdelning verkar ju "leva" så...
Citera
2014-07-15, 13:34
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist

20 000 kr/brutto ger ca 15500 kr efter skatt. Hur i helsike ska man lyckas spara "MYCKET"? Möjligtvis om man är efterbliven och bor hemma hela livet.
Citera
2014-07-15, 13:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
20 000 kr/brutto ger ca 15500 kr efter skatt. Hur i helsike ska man lyckas spara "MYCKET"? Möjligtvis om man är efterbliven och bor hemma hela livet.

Kanske genom att hålla låga levnadskostnader och välja bort dyra krogbesök mm. Skulle tippa att en normalsvensk man gör av med hundratusentals kronor bara på krogbesök under en livstid.

Klart det går att spara även med en lägre lön om man rannsakar sig själv och funderar på vart pengarna verkligen tar vägen.
Citera
2014-07-15, 13:58
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butiko
(har noterat att färgen gul förekommer flitigt bland dessa, jag avskyr gult ).

Gult väljer man i inredning på tapeter i pluggingrummet och/eller på kläder om man vill vara extra alert och att man ska minnas mer som man läser och tar in på annat sätt. Vetenskapliga studier finns om detta. Det är väl detta de vill hedra...
Citera
2014-07-15, 14:24
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89

Ja alltså det är ju såklart omöjligt att bara dra ner kostnaderna och börja spara om man redan sitter med fru och två barn. Det är väl det som gör att vad den Anonyma hedonisten säger för de flesta låter helt absurt.

Men om man bara av rent slump eller egna val väljer en billig livstil är det fullt möjligt.

Jag har lägenhet i Stockholm (20min från centralen), bil (visserligen begagnad men efter -00 och bra skick), ny telefon, snabbt bredband, stor tv osv. Typ allt som alla andra har.

Min fasta kostnader är på 4300kr/månad. Sedan mat ink snacks ca 2500kr/mån och bensin 600kr.

Då har vi kvar 8100kr eller snäppet över halva lönen. Nöje lägger vi 2100kr på så har vi 6000 att lägga på sparande vilket över året get 72.000kr. Det jag lade som nöje tycker jag är rimligt men går såklart att trimma ner ytterligare.

Det här var då bara ett exempel på den lönen och mina kostnader. Visst går det. Men så vill man inte leva hela livet. Men lever man så några år så har man en bra summa på banken som kommer sitta fint i framtiden.
Senast redigerad av Bbobi 2014-07-15 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in