Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-14, 22:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Märklig sträcka att köra om man endast ska lägga kroppsdelarna så synligt. Kunde hon lika gärna slängt dem i diket på vägen.
Nja, sådär jättesynligt var det inte. Skogen är snårig, jag pekade ut var jag hittade spår av polisens tält, och det var i en liten öppning. Polisen hade t.o.m. fällt två träd. Jag gissar att det inte var exakta fyndplatsen, vid den fanns det inte plats för tältet. Hade ingen avslöjat fyndplatsen hade hon nog fått ligga där lika länge som Ida i Trollhättan, tills lukten avslöjade henne.
Citera
2014-07-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Håller helt med här. Barnen som dödades med hammaren hade dessutom massvis med hammarslag i huvudet. Om JH tänkte att ett slag i huvudet på en vuxen person var ett säkert kort så måste hon varit väldigt korkad. Jag kan inte tänka mig att en tjej på 160cm tror att en hammare är ett bra alternativ för henne. Jag skulle ha räknat med att jag skulle behöva slå många gånger för att ha ihjäl en annan människa och då skulle offret både få chans att skrika och kanske även slå/sparka mig. Det är för riskabelt helt enkelt.

Hade jag velat döda LL så hade jag tex lurat henne att släppa in mig i lägenheten. Jag hade hittat på en lögn om att jag ville prata med henne och be om ursäkt för mina elaka sms, krogbråket eller nått i den stilen. Jag hade låtsas vara ångerfylld. Helst så ser jag till att vi sätter oss ned i vardagsrummet eller nått så att hon är avslappnad och lugn. Sen ber jag om att få använda toan och väl där inne så väntar jag någon minut innan jag ropar på henne, typ att jag behöver hjälp med något. När hon kommer och öppnar dörren till toan så sticker jag henne i halsen med en kniv som jag haft med mig i min handväska. Det måste vara en överraskningsattack, minimalt behov av fysisk styrka, det måste gå fort och hon ska inte kunna skrika på hjälp. En hit and run med en bil vore också en bra idé om JH lyckas stalka LL ute när hon är ensam. Det skulle antingen inte ens väcka tankar om att det var ett mord, utan bara en olycka och en smitning.

Jag förstår inte folks agg mot hammare som mordvapen!? Jag tycker det är ett bra vapen, du riskerar inte skador på händerna som med kniv och de flesta hammare har ofta 2 sidor du kan använda, en du slår in spik med, en du drar ut dem med (beroende på hur hammaren ser ut) och båda dessa sidor kan göra en hel del skada mot ett skallben.

Sen beror det så klart på hur mycket kraft man lägger i slagen men själv är jag helt övertygad om att jag på 1 slag hade spräckt skallbenet på de allra flesta.

Spräcker du väl skallbenet på en person och sen slår på samma område någon/några gånger till så lär det inte vara en för stor spekulation att du antingen slår in en del skelettben i hjärnan eller att du träffar hjärnan i sig med hammaren.
Citera
2014-07-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Blir det inte Rättspsykiatrisk vård då? Inte dråp.

Du kan hamna på rättspsyk för dråp, du måste ju dömas för ett brott och till ett straff.
Citera
2014-07-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Utgångsläget är att LL inte har befunnit sig i sitt hem, eftersom hon inte var skriven där. Sen kan åklagaren försöka hävda att JA:s hem de facto också var LL:s. För att lyckas med det bör h*n visa att LL tillbringat en majoritet av dygnsvilan där under mer än ett par veckor.

Ja, så är det.

Så om jag står skriven på en adress men bor på en annan och får min post dit och mördas där så är jag inte hemma i lagens mening eftersom jag inte står skriven där??
Citera
2014-07-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Beviskraven är högre för att döma någon för misshandel än för att använda en misshandel som förmildrande omständighet. Det är alltså inte på minsta sätt omöjligt för försvaret att andra en anmälan om misshandel som inte lett till åtal som förmildrande omständighet.

Om misshandeln inte leder till åtal så har ju faktiskt inget brott begåtts, annars ska det leda till åtal.

Det är ju så det är (ska vara): Ett brott begås och det går att bevisa att brottet har begåtts, då leder det till åtal. Läggs det ner i t ex "brist på bevis" då har inget brott begåtts i egentlig mening.

Eller?

Sen beror saker och ting alltid på vilka poliser och åklagare som sköter utredningen tyvärr...
Citera
2014-07-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansbertil
Nej? Rätta mig gärna igen men jag hittar inget annat än att han gick fri från påföljd. Det som krävs för att vara skadeståndsskyldig i brottmål är väl att man blir fälld, inte att man får en påföljd.

"I valet mellan att döma mannen till annan påföljd än de nämnda, i första hand skyddstillsyn eller villkorlig dom, eller att förklara honom vara fri från påföljd enligt 30 kap. 6 § andra punkten brottsbalken, har hovrätten stannat för det senare alternativet."

http://www.domstol.se/templates/DV_Press____9114.aspx

Man blir ju även dömd till att betala böter men får ingen annan påföljd i vissa fall, då är det ändå en sorts påföljd kan man ju säga.
Citera
2014-07-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag har precis varit förbi lägenheten. Den är fortfarande avspärrad och alla persienner helt neddragna när man ser lgh utifrån. På lgh-dörren sitter skylt AVSPÄRRAD enl ... osv.
Undrar varför det tar sån tid?

Jag undrar om JA kommer att flytta tillbaka dit överhuvudtaget. Själv är jag tveksam till att jag hade velat bo kvar i en lägenhet där min flickvän mördats, varje gång han är i badrummet kommer han att påminnas att hans flickvän blivit styckad där inne....:/
Citera
2014-07-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Normalt, jag säger normalt då mypenisattrap hade länk på ett fall som hade annorlunda utgång, döms man inte till mord eller dråp om man döms till rättspsykiatriska vård.

Men vad döms man då för om man döms till rättspsykiatrisk vård? Du måste ju dömas för ett brott för att kunna få påföljden (om du inte har extremt självskadebeteende för då kan du också låsas in på rättspsyk).

Dömdes inte Isakin Jonsson (Skara kannibalen) för mord eller vad dömdes han för?

Man döms inte TILL mord eller dråp man döms FÖR mord eller dråp och man döms då TILL tex fängelse, rättspsykiatrisk vård osv...
Citera
2014-07-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När knackade du dig med en hammare? Skämt åsido, jag håller med dig, en hammare kan göra stor skada på en skalle även om man inte drar på för allt vad tygen håller. Ett utmärkt mordvapen skulle jag vilja säga, om man träffar rätt.

Om du vill veta mer exakt tidpunkt så var det i morse när jag höll på att rota i städskrubben innan jag drog till jobbet....men det andra med mitt huvud har nog snarare med annat att göra en att jag knackat mig nätt med en hammare....

Tänk dig själv att dra till någon med en hammare med tex den sida du drar ut spik med, pang och skallbenet spricker och eventuellt om du har otur så fastnar hammaren. Du drar i så fall ut den och blodet sprutar ut, du vänder den om i handen och klappar till på samma ställe 2-4 gånger till, tror du lär (kanske inte direkt hammare mot hjärna) träffa själva hjärnan med hammaren då.

Dör inte offret så lär det få svåra hjärnskador som följd.
Citera
2014-07-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nja, sådär jättesynligt var det inte. Skogen är snårig, jag pekade ut var jag hittade spår av polisens tält, och det var i en liten öppning. Polisen hade t.o.m. fällt två träd. Jag gissar att det inte var exakta fyndplatsen, vid den fanns det inte plats för tältet. Hade ingen avslöjat fyndplatsen hade hon nog fått ligga där lika länge som Ida i Trollhättan, tills lukten avslöjade henne.

Okej. Jag tyckte jag läste ngn sida längre bak att hon låg i/vid/nära någon sorts spår där man utövar viss idrottsaktivitet.
Citera
2014-07-14, 22:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Okej. Jag tyckte jag läste ngn sida längre bak att hon låg i/vid/nära någon sorts spår där man utövar viss idrottsaktivitet.
Ja, tältet stod i korsningen mellan två spår. Exakta fyndplatsen hittade jag inte.
Citera
2014-07-14, 23:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag är helt övertygad om att jag slår dig i huvudet med en hammare, låt oss säga med den spetsiga sidan man använder när man drar ut spik så spräcker jag ditt skallben. Om jag sen vänder hammaren om så behöver jag inte slå många slag kring samma område för att gå rakt igenom skallbenet och träffa hjärnan, dvs du dör rätt så snabbt.
Om man är märkbart starkare än sitt offer så kan hammare funka rätt så bra som mordvapen eller möjligen om man drämmer till när offret inte är berett. Men ... man måste slå rätt så hårt eller många gånger för att verkligen lyckas slå ihjäl någon med en hammare. Med en hyfsat vass kniv så behövs det nästan ingen kraft alls för att döda någon. Men visst om man bara väljer snabbt ur verktygslådan så är det väl hammare som blir förstavalet eller möjligen en stor skruvmejsel. För en kvinna så är knappast hammare bättre än en hyfsat ändamålsenlig kniv iaf, det tror jag man kan fastslå med jäkligt stor säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in