Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-15, 00:12
Medlem
Synd att en själv är tvungen att vänta till andra urvalet innan man kan gå in 100% för att finna boende...
Citera
2014-07-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
-----------------------------
Det är ingen bostadskö för studenter, dvs när du anmäla intresse till en studentlägenhet då blir den din direkt

För första man vet aldrig när lägenheter dyker upp på Mitthems hemsida. Därför vaknade jag kl 7 på morgonen och var online ca 6,4 timmar (uppdaterade sidan varje 2 minuter) tills jag hittade lägenheten jag önskar, då anmälde jag intresse direkt och fick min lägenhet för nästa 3 år

Kan säga att hela dagen var bara 3 lägenheter nära Miun ca 1km (en av de är min ). De fanns kvar på Mitthems hemsida mindre än 3 minuter och blev uthyrda

Okej, jag skulle verkligen inte klara av att dela kök, skulle vara alldeles för rädd att någon snor min mat.
Kyl & frys är ett måste för mig på rummet.
Har du egen kyl & frys?

Det bästa kanske vore att få en studentlägenhet, med kyl & frys. Istället för en bostadsrätt.

Är det först till kvarn som gäller på studentlägenheter?
Senast redigerad av G4S 2014-07-15 kl. 00:19.
Citera
2014-07-15, 00:19
Medlem
Citat:
---------------------------------------------------------

Hade i snitt 19.4 men jag ville inte stanna i Stockholm eller i en stor stad (riktig tråkig).
Därför valde jag att flytta 3 år utanför Stockholm sen komma tillbaka till KTH och ta ut civilingenjör examen därifrån.
Du behöver inte bry dig om examen för att när jag var på KTH öppet hus frågade jag programansvariga för elektroteknik, datateknik och för att bli säkert frågade jag en SYV på KTH också. Alla 3 svarade på min fråga att i framtid ska arbetsgivarna titta på master typen som du har och på betygen du har fått under 5 år. Dvs det spela inget roll var du läser grundnivå, det som viktig att ha bra betyg + få master examen från en stor högskola

Iaf oavsett hur student livet komma vara i Sundsvall, så tror jag inte att det komma vara värre än Stockholm.

Det är klart att de vill lyfta fram sitt samarbete men står det mellan två personer som ska få ett jobb så skulle jag alla gånger välja personen med civ.ing. examen från KTH före mitt uni. Visst mastern kommer från KTH men civ.ing. examen kommer väll från högskolan du börjar på? Givetvis är mastern viktigast, men civing examen fås väll ut av mittuni? Då klingar KTH högre i mina öron i alla fall.
Citera
2014-07-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
I vilket skick är studentlägenheterna vid nacksta?

Vissa är helt OK och vissa är riktigt ruttna. När jag och sambon flyttade in i vår så fick vi ringa till Mitthem ett flertal gånger. Det var inte dammsuget, inte skurat, ugnen var svinsmutsig, lampor saknades, spolknappen på en toalett fungerade inte, eluttag hängde lösa från väggen, de förra hyresgästerna hade lämnat kvar massa skit etc etc. Det verkar inte som att besiktningen görs särskilt noga vid utflyttning.. Våra golv är fortfarande riktigt risiga, men jag har varit hemma hos klasskamrater som har haft det fräschare.

Ska du bo ensam och pallar ett rum med kokvrå så rekommenderar jag att bo på förrådet. Mittuniversitetet ligger rakt över vägen och det är nära till stan.
Senast redigerad av jourlistan 2014-07-15 kl. 00:28.
Citera
2014-07-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G4S
Okej, jag skulle verkligen inte klara av att dela kök, skulle vara alldeles för rädd att någon snor min mat.
Kyl & frys är ett måste för mig på rummet.
Har du egen kyl & frys?

Det bästa kanske vore att få en studentlägenhet, med kyl & frys. Istället för en bostadsrätt.

Är det först till kvarn som gäller på studentlägenheter?

Om kyl och frys tänkte jag ringa och fråga imorgon. I fall de har inte så har man ca 50dager att köpa nya (eller fixa nya gratis )

Ja som jag sade det är bara du anmäla intresse till en studentlägenhet då bli det din direkt och då försvinna från Mitthems hemsida.
Citera
2014-07-15, 00:27
Medlem
TheZoigs avatar
Jag och en polare söker boende i Sundsvall tillsammans, medsökande. Är det då lättare att lägga vantarna om en 3a (dvs två sovrum & ett vardagsrum)?
Citera
2014-07-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoig
Jag och en polare söker boende i Sundsvall tillsammans, medsökande. Är det då lättare att lägga vantarna om en 3a (dvs två sovrum & ett vardagsrum)?

Nej, det spelar ingen roll. Först till kvarn får lägenheten. Om du snackar studentlägenheter alltså.
Citera
2014-07-15, 00:31
Medlem
TheZoigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Nej, det spelar ingen roll. Först till kvarn får lägenheten. Om du snackar studentlägenheter alltså.

Hmm okay. Ja då är det väl dags att söka. Ja det är studentlägenheter jag talar om. Hur lång tid brukar det ta tills man får svar på ansökan?
Citera
2014-07-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoig
Hmm okay. Ja då är det väl dags att söka. Ja det är studentlägenheter jag talar om. Hur lång tid brukar det ta tills man får svar på ansökan?

Hur menar du "tills man får svar på ansökan"? Du klickar på "anmäl intresse" och sedan är den din. När du har klickat på "anmäl intresse" så kan ingen annan söka den. Kontrakt kommer på posten. Det gäller bara att hitta en lägenhet du vill ha först. Just nu finns det inga 3or på Mitthems hemsida vad jag kan se.

Se till att du i dina personuppgifter har klickat i att du har studieintyg bara.

Edit: Jag utgår från att du faktiskt har kommit in på ett program och inte tänker välja en lägenhet i Sundsvall baserat på att du är reserv 914 till basårsprogrammet.
Senast redigerad av jourlistan 2014-07-15 kl. 00:40.
Citera
2014-07-15, 00:44
Medlem
Citat:
Om kyl och frys tänkte jag ringa och fråga imorgon. I fall de har inte så har man ca 50dager att köpa nya (eller fixa nya gratis )

Kan du skriva detta mer i klartext?
Har man rätt att få en egen kyl & frys i sin studentlägenhet?
Om det inte finns kyl & frys, har man då rätt att begära detta gratis?

Vad menar du med att du har ca 50 dagar på dig att köpa nya? Får man inte köpa nya när man vill?

Vad menar du med att fixa nya gratis?

Totalt förvirrad nu

När jag kollar på annonser så verkar det ENDAST finnas kylskåp. Får man köpa en egen frys då om man vill?

Förövrigt är de extremt dålig på att visa bilder invändigt på husen, på hemsidan.
Senast redigerad av G4S 2014-07-15 kl. 00:51.
Citera
2014-07-15, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daveid
Det är klart att de vill lyfta fram sitt samarbete men står det mellan två personer som ska få ett jobb så skulle jag alla gånger välja personen med civ.ing. examen från KTH före mitt uni. Visst mastern kommer från KTH men civ.ing. examen kommer väll från högskolan du börjar på? Givetvis är mastern viktigast, men civing examen fås väll ut av mittuni? Då klingar KTH högre i mina öron i alla fall.

Man får en kandidat examen på grundnivå från Miun och Civilingenjör examen från KTH (det enda villkoret som de har för att få Civilingenjör examen från KTH är att klara grund utbildning under max 5 år.

Iaf Miun är bättre för mig för att det är mindre klasser, bättre kontakter, mitt hem är bara 1 km borta och jag komma säkert få bra resultat första 3 år
Om jag stannar här i Stklm komma jag slösa hela dagen med transport "ca 4 timmar varje dag" och i fall jag hittar en lägenhet nära KTH så är det mkt dyrt "lite ekonomisk "
Bror jag funderade ca 5 månader tills jag bestämde mig att söka till Miun. Dessutom fråga många personer på olika platser för att bli säkert på det jag gör. Frågade personalerna på Saco mässan, programansvariga på KTH, 2 st SYV KTH, 1 St SYV Miun + jag mailade många personer som jobbar på båda skolor och även fick tag på stora chefer i Scania och Ericson för att den 0,01% som jag hade då i hjärnan ska försvinna.
Tror du att jag är en idiot för att lämna KTH och gå till MIUN utan att tänka?
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-15 kl. 00:50.
Citera
2014-07-15, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G4S
Kan du skriva detta mer i klartext?
Har man rätt att få en egen kyl & frys i sin studentlägenhet?
Om det inte finns kyl & frys, har man då rätt att begära detta gratis?

Vad menar du med att du har ca 50 dagar på dig att köpa nya? Får man inte köpa nya när man vill?

Vad menar du med att fixa nya gratis?

Totalt förvirrad nu

När jag kollar på annonser så verkar det ENDAST finnas kylskåp. Får man köpa en egen frys då om man vill?

Förövrigt är de extremt dålig på att visa bilder invändigt på husen, på hemsidan.

Jag ska ringa de på morgonen ca10 A.M och då kan lämna ett svar här på FB
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-15 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in