2014-06-28, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Unity känns ofärdigt, buggigt och slött. Jag föredrog helt klart föregångaren.

I utvecklarcommunityn i Stockholm har Ubuntu dalat i populäritet, de senaste 3 åren. Unity har mottagits med idel negativ kritik.

Att kalla Unity för ofärdigt i det här skedet är ren dumhet och okunskap, det visar pinsamt tydligt att det var länge sedan du testade den, om någonsin. Men du är vid det här laget ganska känd för att hitta på saker on the fly för att passa din argumentation så jag borde väl inte vara förvånad.

Och att kalla dina nördpolare på din arbetsplats för "utvecklarcommunityn i Stockholm"?
Citera
2014-06-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Att kalla Unity för ofärdigt i det här skedet är ren dumhet och okunskap, det visar pinsamt tydligt att det var länge sedan du testade den, om någonsin. Men du är vid det här laget ganska känd för att hitta på saker on the fly för att passa din argumentation så jag borde väl inte vara förvånad.

Och att kalla dina nördpolare på din arbetsplats för "utvecklarcommunityn i Stockholm"?

Jag använder Ubuntu (Unity) varje dag.

Jag använder JFokus som referens när jag vill se trender, eftersom det är en av världens största träffar för Java-utvecklare. Som utvecklingsmiljö tappar Linux mark, som runtimemiljö vinner Linux mark. Tappet som desktop-OS handlar om att de som vill ha ett *nix-OS, nu väljer MAC. Tappet för Ubuntu som Linux-variant, handlar om att utvecklarnördar i regel inte gillar Unity och/eller de buggiga releaser som dykt upp efter 12.04.

Saker jag brottas med dagligen i Unity:
1) När man drag'n'droppar fönster genom att dra i "toppen" av en fönstermeny, så finns fortfarande en bugg som gör att fönstret inte följer med musen, utan hoppar ned 20 cm nedanför muspekaren.
2) När man skall dra ett fönster från en skärm till en annan och maximera det, så maximeras det på ursprungsskrämen.
3) När man skall skapa "halvfönster" genom att dra fönstret till den kant som gränsar mot tvilling-skärmen, så dyker "halvfönstret" upp på tvillingskärmen istället.
4) När man skall flytta halvfönster till en ny position, så kommer fönstret maximeras, hur man än gör (så fort fönstret är i närheten av toppen av skärmen).

Lägg därtill utseendet, användarvänlighet när man lägger till/tar bort/editerar ikonerna till vänster ... ja, då ger Unity ett ganska oproffsigt intryck.

Sammanfattat - jag föredrar fönsterhanteringen från Gnome.
Senast redigerad av Drubas 2014-06-29 kl. 11:31.
Citera
2014-06-29, 20:00
Medlem
Citat:

Jag använder JFokus som referens när jag vill se trender, eftersom det är en av världens största träffar för Java-utvecklare. Som utvecklingsmiljö tappar Linux mark, som runtimemiljö vinner Linux mark. Tappet som desktop-OS handlar om att de som vill ha ett *nix-OS, nu väljer MAC. Tappet för Ubuntu som Linux-variant, handlar om att utvecklarnördar i regel inte gillar Unity och/eller de buggiga releaser som dykt upp efter 12.04.

1) När man drag'n'droppar fönster genom att dra i "toppen" av en fönstermeny, så finns fortfarande en bugg som gör att fönstret inte följer med musen, utan hoppar ned 20 cm nedanför muspekaren.
2) När man skall dra ett fönster från en skärm till en annan och maximera det, så maximeras det på ursprungsskrämen.
3) När man skall skapa "halvfönster" genom att dra fönstret till den kant som gränsar mot tvilling-skärmen, så dyker "halvfönstret" upp på tvillingskärmen istället.
4) När man skall flytta halvfönster till en ny position, så kommer fönstret maximeras, hur man än gör (så fort fönstret är i närheten av toppen av skärmen).

Lägg därtill utseendet, användarvänlighet när man lägger till/tar bort/editerar ikonerna till vänster ... ja, då ger Unity ett ganska oproffsigt intryck.

Jag smågillar unity, men har av ovana aldrig riktigt accepterat den. Senaste versionerna har laggat något fruktansvärt när man navigerar i Dash. En del har rapporterat det som en bugg, men jag vet inte .. kanske har fel graffe kort i bärbara (Intel HD 4000). Tills det iaf är löst så är inte ubuntu med unity något direkt alternativ att utforska mer ingående.
Citera
2014-06-30, 11:15
Medlem
BGHs avatar
Citat:
Som IDE ligger Codeblocks långt efter funktionaliteten på VS men den duger för att utveckla med på Linux.

Kolla in CodeLite också.
Citera
2014-06-30, 22:21
Avstängd
Citat:

Lustigt, jag sitter nu i Unity 7.2.1/Ubuntu 14.04 och märker inget av det du påstår finns i Unity. Det har inte slagit dig, du som påstår att du är utvecklare, att det kanske är dina grafikkortsdrivrutiner som orsakar de problem som du påstår finns på Unity. Men du är väl en sån där som tror att "windows buggar" när nvidia eller amd släpper crappiga drivrutiner som orsakar blåskärmar.
Citera
2014-06-30, 22:59
Medlem
Vi använder Lenovo-burkar som Ubuntu själva rekommenderar. http://www.ubuntu.com/certification/...ategory=Laptop

Om Ubuntu väljer att rekommendera datorer som inte fungerar, så är det än mer märkligt.
Senast redigerad av Drubas 2014-06-30 kl. 23:07.
Citera
2014-07-01, 20:36
Avstängd
Citat:
Vi använder Lenovo-burkar som Ubuntu själva rekommenderar. http://www.ubuntu.com/certification/...ategory=Laptop

Om Ubuntu väljer att rekommendera datorer som inte fungerar, så är det än mer märkligt.

Nåja, det visar väl bara att OEM-samarbetet går lite knackigt för Ubuntu, precis som det var med vissa OEM:s och Microsoft där "certified for XP" eller "certified for Vista" var lite sådär innan Microsoft på allvar smiskade dem till underkastelse i samband med att Windows 7 släpptes.

Min gamla ärkehäck anno 2007-2012 med AMD 64 x2, 2 GB RAM samt AMD HD 5450 kör sagda Ubuntu 14.04 (64 bitar) med Unity 7.2.1 efter de senaste uppdateringarna och allt funkar perfekt. Än en gång slår egenbyggd dator fabriksdatorerna på fingrarna vad gäller driftssäkerhet.

Edit/ den kör också på en Intel x25 80 GB SSD-disk som är det senaste tillvalet jag gjorde (och förmodligen sista för den datorn). I övrigt körs det iOS och Android samt Windows 8.1 på olika enheter i hushållet.
Senast redigerad av BWisser 2014-07-01 kl. 20:42.
Citera
2014-07-01, 21:53
Medlem
Citat:
Nåja, det visar väl bara att OEM-samarbetet går lite knackigt för Ubuntu, precis som det var med vissa OEM:s och Microsoft där "certified for XP" eller "certified for Vista" var lite sådär innan Microsoft på allvar smiskade dem till underkastelse i samband med att Windows 7 släpptes.

Min gamla ärkehäck anno 2007-2012 med AMD 64 x2, 2 GB RAM samt AMD HD 5450 kör sagda Ubuntu 14.04 (64 bitar) med Unity 7.2.1 efter de senaste uppdateringarna och allt funkar perfekt. Än en gång slår egenbyggd dator fabriksdatorerna på fingrarna vad gäller driftssäkerhet.

Edit/ den kör också på en Intel x25 80 GB SSD-disk som är det senaste tillvalet jag gjorde (och förmodligen sista för den datorn). I övrigt körs det iOS och Android samt Windows 8.1 på olika enheter i hushållet.

Du här nog rätt. Microsoft är ena uslingar! Det är ju inte så att Ubuntu själva har ansvar för vilken information de lägger upp på sin egen hemsida!

För att styra tillbaks den här diskussionen på rätt spår, så förespråkar jag Linux Mint. Min granne använder det och har inte några problem alls. Hans desktop är inte lika segt som mitt och han har inga problem med fönsterhantering över huvud taget.
Citera
2014-07-02, 21:15
Avstängd
Citat:
Du här nog rätt. Microsoft är ena uslingar! Det är ju inte så att Ubuntu själva har ansvar för vilken information de lägger upp på sin egen hemsida!

För att styra tillbaks den här diskussionen på rätt spår, så förespråkar jag Linux Mint. Min granne använder det och har inte några problem alls. Hans desktop är inte lika segt som mitt och han har inga problem med fönsterhantering över huvud taget.

Men är du trög (jag svarade visst på min egen fråga) ? Om du tar och tänker till lite så kan Ubuntu ha problem med OEM samarbetet trots infomationen på "sin egen hemsida".
Lika lite som Microsoft testkörde varje datormodell som påstodd sig vara "certified for..." så tror jag knappast heller att Ubuntu gör det. Det är liksom lite av poängen med att ha en hårdvarupartner, att de står för testandet.

Som sagt, på min gamla ärkehäck funkar Ubuntu med Unity helt perfekt.
Citera
2014-07-13, 12:41
Avstängd
konstapels avatar
Linux på desktopen kan inte ersätta Windows och kommer med stor sannolikhet aldrig att kunna göra det heller. Av många olika skäl, se länk nr 2 i min signatur.
Mir som är tänkt att ersätta junket xorg kommer inte förrän 2016(!) i färdig version. Vid den tiden är det tveksamt om det öht kommer finnas någon desktop-marknad att erövra, annat än i vissa nisch-branscher.
Men då snackar vi om workstation och där är Windows förkrossande överlägset pga av tonvis med högpresterande business- och proapplikationer.
För att inte tala om allt annat som skulle behövts och behöver fixas sedan över 10 år tillbaka för att Linux skulle ha en chans på desktopen.
Citera
2014-07-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Linux på desktopen kan inte ersätta Windows och kommer med stor sannolikhet aldrig att kunna göra det heller. Av många olika skäl, se länk nr 2 i min signatur.

Den är i alla fall ärlig nog att erkänna att Windows inte heller är redo.
För mig är Linux det självklara alternativet men jag vet att det handlar om personligt tyckande för mina behov.

Och nu ska jag väl läsa resten av artikeln och se vad den säger.
Citera
2014-07-14, 19:14
Medlem
_ZoutHs avatar
Om ett genombrott på desktop skulle komma så tror jag inte att det är Ubuntu som står för det. För några år sedan så kanske, men inte nu. De har distansierat sig från övriga communityn alldeles för mycket med Unity och Mir. Tror det kan komma att stå dem dyrt. Ser ingen väg in på telefonmarknaden heller som de försöker med.

Något som underlättar och öppnar för linuxsystem är när allt fler lokalt installerade program kan ersättas med webbapplikationer som körs i webbläsaren. Vi kommer knappast att se Office-sviten och Photoshop släppas för Linux innan det har kommit fullvärdiga alternativ som körs i webbläsaren. Då kan man ju även diskutera om det är desktop det handlar om.

Linux kommer nog inte att slå på desktopen innan desktopen är död. I alla fall så som vi känner den idag. Men jag ser definitivt en ljus framtid för Linux bortom det. Det är min teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in