Citat:
Ursprungligen postat av
Jahaa91
Felet många gör här är att de förutsätter att våldtäkten faktiskt involverat veritabelt våld, typ en situation där man blir överfallen i en park och stretar emot. Så ser inte de flesta våldtäkter ut, bara en liten del. Ta exemplet där en kvinna får ett finger uppkört i sig, bara under någon sekund, detta är också våldtäkt. Knappast traumatiskt i min mening.
Att jämföra en grov misshandel, med en grov våldtäkt är nog ur teoretisk synpunkt mest intressant. I worst case scenario är nog våldtäkt som regel att betraktas som "värst". Men det finns så många faktorer som spelar in, vem förövaren är, kände man denne, fick man bestående men. Tror också att det är värre för en man att bli våldtagen av en man än en kvinna av en man. Då kvinnan är mer skapt för penetration. Som man känner man nog en oerhörd skuld, en man skulle bli betraktad som svag och vek, en kvinna får bara allmänhetens sympatier. Det här är lite utanför ämnet kanske men värt att belysa.
Hur vet man det?
En grov misshandel där man får afasi för resten av sitt liv skulle jag säga är ganska hemskt. Särskilt om man får nedsatt hörsel och begränsat synfält.
Sen vet jag inte var du får i från att en våldtagen kvinna bara får allmänhetens sympatier. Det är ju inte sant.
Vad denna diskussion som trådstartaren av någon anledning har flyttat till den här tråden där han också tar med gamla inlägg från den gamla startats begriper jag inte.
Vad den diskussionen började var att det sades att kvinnor är mer utsatta för våldsamheter och bör därför få fler råd och hålla sig till dem.
Och det är ju helt fel. Det är betydligt många fler män som dödas varje år till exempel. Många fler män som misshandlas grovt med bestående hjärnskador och psykiska men med ångestattacker och även generaliserat ångestsyndrom med mera.
Så när någon påstår att kvinnor är mer utsatta är ju detta inte sant.
Det är mellan 300 och 400 kvinnor som varje år blir våldtagna utomhus av okända.
15 000 män blir misshandlade av okända varje år. Där finns de som misshandlas till döds och de som får skador som finns kvar resten av livet i form av hjärnskador, psykisk ångest och nedsatta kroppsfunktioner och kronisk värk.
Citat:
Diskussionsunderlag:
Istället för att varna kvinnor, är det rätt att samhället/feminister hävdar att kvinnor kan vara lika fulla, vilda och risktagande som män även om kvinnor är mycket mer försvarslösa och utsatta i samhället?
Det här var diskussionsunderlaget i den andra tråden. Kvinnor är inte mycket mer utsatta för våld i samhället.
Sen så har ingen hävdat att all misshandel alltid är värre än alla våldtäkter. Det som sägs är att fler män är i riskzonen för att blir grovt misshandlade eller dödade så om det är något som ska varnas är det väl dessa.