2014-07-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Alla typer av övergrepp gör ont själsligt och ingenting är mer värre än det andra utan det handlar om vad som har skett och hur samt hur pass känslig man är som person och huruvida man kan bearbeta det och gå vidare.

Jo, absolut. Vissa drivs till självmord för att ingen kommenterar ens bilder på facebook.

Dock måste jag fråga vad du tror.

Tror du att det är vanligare att en våldtagen kvinna tar mer illa vid sig än en misshandlad man? Generellt?
Citera
2014-07-14, 17:40
Medlem
Babianens avatar
För kvinnor är båda sakerna en positiv upplevelse. Jag har inte blivit våldtagen själv men jag skulle säga att våldtäkt är mer positivt än misshandel därför att våldtäkt njuter man av medan misshandel bara är sexuellt upphetsande.

Du kan inte jämföra en man som misshandlar en annan man med en man som misshandlar en kvinna därför att misshandel för en man gör ont, misshandel för en kvinna gör också ont men det är samtidigt sexuellt upphetsande. Du kan inte heller jämföra en man som misshandlar en annan man med en man som våldtar en kvinna därför att misshandel för en man är negativt, våldtäkt för en kvinna är positivt.
Senast redigerad av Babianen 2014-07-14 kl. 17:44.
Citera
2014-07-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otecknadversion
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Jamen då är jag med. Att jag sa emot dej när du påstod att män till skillnad från kvinnor inte gnäller om de råkar illa ut betyder alltså att jag tycker att kvinnor är gnälliga!

Det beror ju på hur långt du vill dra det?

"Mer benägna att bearbeta sina problem" kan jag också formulera det som om du vill vända det till en positiv kvinnlig egenskap?

Vissa individer är ber benägna att bearbeta sina problem med en överrepresentation hos sådana som bär handväska? Om du vill neutralisera det?

Potato potato.

Jag är inte så knusslig

Men du kan ju i alla fall hålla med om att det är lite lustigt att jag håller en ståndpunkt som tjänar kvinnor och du en som tjänar män.
Jag frågar igen hur du fick uppfattningen att vi diskuterade vem det är mest synd om?
Citera
2014-07-14, 17:43
Medlem
Felet många gör här är att de förutsätter att våldtäkten faktiskt involverat veritabelt våld, typ en situation där man blir överfallen i en park och stretar emot. Så ser inte de flesta våldtäkter ut, bara en liten del. Ta exemplet där en kvinna får ett finger uppkört i sig, bara under någon sekund, detta är också våldtäkt. Knappast traumatiskt i min mening.

Att jämföra en grov misshandel, med en grov våldtäkt är nog ur teoretisk synpunkt mest intressant. I worst case scenario är nog våldtäkt som regel att betraktas som "värst". Men det finns så många faktorer som spelar in, vem förövaren är, kände man denne, fick man bestående men. Tror också att det är värre för en man att bli våldtagen av en man än en kvinna av en man. Då kvinnan är mer skapt för penetration. Som man känner man nog en oerhörd skuld, en man skulle bli betraktad som svag och vek, en kvinna får bara allmänhetens sympatier. Det här är lite utanför ämnet kanske men värt att belysa.
Citera
2014-07-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaa91
Felet många gör här är att de förutsätter att våldtäkten faktiskt involverat veritabelt våld, typ en situation där man blir överfallen i en park och stretar emot. Så ser inte de flesta våldtäkter ut, bara en liten del. Ta exemplet där en kvinna får ett finger uppkört i sig, bara under någon sekund, detta är också våldtäkt. Knappast traumatiskt i min mening.

Att jämföra en grov misshandel, med en grov våldtäkt är nog ur teoretisk synpunkt mest intressant. I worst case scenario är nog våldtäkt som regel att betraktas som "värst". Men det finns så många faktorer som spelar in, vem förövaren är, kände man denne, fick man bestående men. Tror också att det är värre för en man att bli våldtagen av en man än en kvinna av en man. Då kvinnan är mer skapt för penetration. Som man känner man nog en oerhörd skuld, en man skulle bli betraktad som svag och vek, en kvinna får bara allmänhetens sympatier. Det här är lite utanför ämnet kanske men värt att belysa.

Hur vet man det?

En grov misshandel där man får afasi för resten av sitt liv skulle jag säga är ganska hemskt. Särskilt om man får nedsatt hörsel och begränsat synfält.

Sen vet jag inte var du får i från att en våldtagen kvinna bara får allmänhetens sympatier. Det är ju inte sant.

Vad denna diskussion som trådstartaren av någon anledning har flyttat till den här tråden där han också tar med gamla inlägg från den gamla startats begriper jag inte.

Vad den diskussionen började var att det sades att kvinnor är mer utsatta för våldsamheter och bör därför få fler råd och hålla sig till dem.

Och det är ju helt fel. Det är betydligt många fler män som dödas varje år till exempel. Många fler män som misshandlas grovt med bestående hjärnskador och psykiska men med ångestattacker och även generaliserat ångestsyndrom med mera.

Så när någon påstår att kvinnor är mer utsatta är ju detta inte sant.

Det är mellan 300 och 400 kvinnor som varje år blir våldtagna utomhus av okända.

15 000 män blir misshandlade av okända varje år. Där finns de som misshandlas till döds och de som får skador som finns kvar resten av livet i form av hjärnskador, psykisk ångest och nedsatta kroppsfunktioner och kronisk värk.

Citat:
Diskussionsunderlag:

Istället för att varna kvinnor, är det rätt att samhället/feminister hävdar att kvinnor kan vara lika fulla, vilda och risktagande som män även om kvinnor är mycket mer försvarslösa och utsatta i samhället?

Det här var diskussionsunderlaget i den andra tråden. Kvinnor är inte mycket mer utsatta för våld i samhället.

Sen så har ingen hävdat att all misshandel alltid är värre än alla våldtäkter. Det som sägs är att fler män är i riskzonen för att blir grovt misshandlade eller dödade så om det är något som ska varnas är det väl dessa.
Citera
2014-07-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaa91

Ungefär så tänkte jag mig också, eller hade det som utgångspunkt för resonemanget iaf.
Citera
2014-07-14, 18:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otecknadversion
Ungefär så tänkte jag mig också, eller hade det som utgångspunkt för resonemanget iaf.
Du tänkte att en kvinna är skapt för penetration och därför är det värre för en man att bli våldtagen?

Samt

Våldtagna kvinnor får allas sympatier?
Citera
2014-07-14, 18:29
Medlem
salty-sailors avatar
Det är väl snarare samhället som gör våldtäckt värre, man utgår liksom ifrån att människan är förstörd för livet, aldrig kommer att komma ifrån det, man behandlar våldtäcktsoffer som om dom vore Vietnamveteraner med ptsd flashbacks och psykoser. Handskar av det allra finaste silke.

Här är en dam som blivit utsatt för våldtäckt, hennes inställning är typ "get over it, shit happens"

https://www.youtube.com/user/girlwriteswhat
Citera
2014-07-14, 18:36
Medlem
Riktigt äcklande frågeställning. Kan svara på ena frågan, har blivit misshandlad och åkt på däng ett par gånger, inte fan lider jag det minsta av det. Men de jag vet som blivit utsatta för det andra vet jag lider av det, sån skit sätter sina spår. Visst kan det vara lite förnedrande att få storstryk, men det är inte den grövsta av förödmjukelser en person kan utsättas för, långt ifrån.
Citera
2014-07-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviann
Riktigt äcklande frågeställning. Kan svara på ena frågan, har blivit misshandlad och åkt på däng ett par gånger, inte fan lider jag det minsta av det. Men de jag vet som blivit utsatta för det andra vet jag lider av det, sån skit sätter sina spår. Visst kan det vara lite förnedrande att få storstryk, men det är inte den grövsta av förödmjukelser en person kan utsättas för, långt ifrån.

Men vad har du för men av det? Har du bestående hjärnskador så att du har svårt att komma ihåg ord till exempel?

Har du nedsatt syn och hörsel?

Har du fått kronisk värk?

Har du fått akutångest och generaliserat ångestsyndrom?

Har du svårt att jobba och gå ut i samhället på grund av ångest?
Citera
2014-07-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviann

Mm, det har även jag. Åkt på stryk alltså med samma inställning.

Även mina erfarenheter säger mig det.

Jag försökte vara vettig i min frågeställning och råder ingen känslig att svara pga fb men blev överraskad över svaren jag fick i den andra tråden.
Citera
2014-07-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du tänkte att en kvinna är skapt för penetration och därför är det värre för en man att bli våldtagen?

Samt

Våldtagna kvinnor får allas sympatier?

Snacka om att peta ut russinet ur kakan, om du hade någon som helst läsförståelse hade du förstått att det var det första stycket som bidrog till trådstarten, det andra var lite sidospår.

Huvudbudskapet: En våldtäkt kan inte jämföras med misshandel per se, då de (för mig också) associeras med olika scenarion. Våldtäkt = överfallen i park, Misshandel= ett slag i krogkön. Man får sätta dem i jämförbara hemskhetsskalor så att det går att jämföra nått såndär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in