Citat:
Efter ett trevligt samtal med Nie och Scull har jag börjat ifrågasätta något jag alltid tagit som fakta, nämligen att våldtäkt är värre än misshandel för offret.
Vi har antagit att våldtäktsoffret är en kvinna och misshandelsoffret är en man. Manlig gärningsman.
Vi har utgått från att det sker ca 15 000 misshandlar och 500 våldtäkter per år.
Jag hävdar att våldtäkten generellt sätter djupare spår än misshandeln och Nie och Scull hävdar att det är likvärdigt men att det är mer synd om män då de drabbas i så mycket högre frekvens.
Det här är inte en diskussion huruvida män är djur, kvinnor är svaga, eller om blattar våldtar.
Jag vet att det är okänsligt av mig men finns det några som råkat ut för en överfallsvåldtäkt och är villiga att prata om det och är "fine" med det? Finns det några som råkat ut för misshandel och är djupt ärrade av detta? Jag vet också att fb är ett jävla forum för att spilla känslor på men det är ju värt ett försök.
Vänligen lite nivå, "inget lilla gumman/gubben" eller andra härskartekniker.
Det som får mig mest fundersam med alltihop är att inte en utan två "feminister" är helt övertygade om att män är hårdare drabbade än kvinnor av något, jag vet inte om jag blir lurad eller om det är ljuset i slutet av tunneln.
Så helt enkelt, hur upplever ni era misshandlar/våldtäkter?
Vi har antagit att våldtäktsoffret är en kvinna och misshandelsoffret är en man. Manlig gärningsman.
Vi har utgått från att det sker ca 15 000 misshandlar och 500 våldtäkter per år.
Jag hävdar att våldtäkten generellt sätter djupare spår än misshandeln och Nie och Scull hävdar att det är likvärdigt men att det är mer synd om män då de drabbas i så mycket högre frekvens.
Det här är inte en diskussion huruvida män är djur, kvinnor är svaga, eller om blattar våldtar.
Jag vet att det är okänsligt av mig men finns det några som råkat ut för en överfallsvåldtäkt och är villiga att prata om det och är "fine" med det? Finns det några som råkat ut för misshandel och är djupt ärrade av detta? Jag vet också att fb är ett jävla forum för att spilla känslor på men det är ju värt ett försök.
Vänligen lite nivå, "inget lilla gumman/gubben" eller andra härskartekniker.
Det som får mig mest fundersam med alltihop är att inte en utan två "feminister" är helt övertygade om att män är hårdare drabbade än kvinnor av något, jag vet inte om jag blir lurad eller om det är ljuset i slutet av tunneln.
Så helt enkelt, hur upplever ni era misshandlar/våldtäkter?
Nu vill jag ju påpeka att jag inte uttalat mig om hur synd det är om varken den ena eller andra.
Den andra tråden handlade om att kvinnor skulle behöver mer råd och tänka sig för mer för de var mer utsatta. Varvid jag hävdar att män är fler män är utsatta.
Många män dör ju av misshandel och det måste ju anses som rätt illa. Värre än våldtäkt, ialla fall om man anser att livet ändå har något värde trots att man är utsatt. En del våldtagna tar livet av sig och då är det ju lika illa. Död som död.
Jag menar inte heller att det ena eller andra generellt ger mer djupa spår. Det är bara så att fler män är utsatta för våldshandlingar. Och därför blir påpekandet snett att just kvinnor ska se upp mer än män bör göra.
Det är väl lite om vad den ståndpunkt jag har intagit i diskussionen.
Vi får väl se vad denna tråd kan utvecklas till. Kort sagt tror jag inte att man kan jämföra så. Det beror väl helt på vilken form av misshandel vi pratar om (och samma sak med våldtäkten antar jag). En misshandel kan ju vara allt från en vanlig örfil till en skada som förlamar en för livet.
), kan inte påstå att det gett några djupare men, mer än att nu för tiden skulle jag slå först, direkt, om det blir tjafs, istället för att försöka snacka mig ur det (vilket man vet inte funkar ändå, bara feghet/rädsla från en själv).