2014-07-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otecknadversion
Efter ett trevligt samtal med Nie och Scull har jag börjat ifrågasätta något jag alltid tagit som fakta, nämligen att våldtäkt är värre än misshandel för offret.

Vi har antagit att våldtäktsoffret är en kvinna och misshandelsoffret är en man. Manlig gärningsman.

Vi har utgått från att det sker ca 15 000 misshandlar och 500 våldtäkter per år.

Jag hävdar att våldtäkten generellt sätter djupare spår än misshandeln och Nie och Scull hävdar att det är likvärdigt men att det är mer synd om män då de drabbas i så mycket högre frekvens.

Det här är inte en diskussion huruvida män är djur, kvinnor är svaga, eller om blattar våldtar.

Jag vet att det är okänsligt av mig men finns det några som råkat ut för en överfallsvåldtäkt och är villiga att prata om det och är "fine" med det? Finns det några som råkat ut för misshandel och är djupt ärrade av detta? Jag vet också att fb är ett jävla forum för att spilla känslor på men det är ju värt ett försök.

Vänligen lite nivå, "inget lilla gumman/gubben" eller andra härskartekniker.

Det som får mig mest fundersam med alltihop är att inte en utan två "feminister" är helt övertygade om att män är hårdare drabbade än kvinnor av något, jag vet inte om jag blir lurad eller om det är ljuset i slutet av tunneln.

Så helt enkelt, hur upplever ni era misshandlar/våldtäkter?

Nu vill jag ju påpeka att jag inte uttalat mig om hur synd det är om varken den ena eller andra.

Den andra tråden handlade om att kvinnor skulle behöver mer råd och tänka sig för mer för de var mer utsatta. Varvid jag hävdar att män är fler män är utsatta.

Många män dör ju av misshandel och det måste ju anses som rätt illa. Värre än våldtäkt, ialla fall om man anser att livet ändå har något värde trots att man är utsatt. En del våldtagna tar livet av sig och då är det ju lika illa. Död som död.

Jag menar inte heller att det ena eller andra generellt ger mer djupa spår. Det är bara så att fler män är utsatta för våldshandlingar. Och därför blir påpekandet snett att just kvinnor ska se upp mer än män bör göra.

Det är väl lite om vad den ståndpunkt jag har intagit i diskussionen.
Citera
2014-07-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag avråder ifrån att delge folket här äkta trauman såvida man inte lyckats få rejäl distans till det som hänt. Det går inte att förvänta sig respekt för sina upplevelser och känslor här.

Misstänker också att detta frestar till påhittade historier i ett försök att vinna tävlingen om vem det är mest synd om.

+2

Därav min formulering i trådstarten.
Citera
2014-07-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Nu vill jag ju påpeka att jag inte uttalat mig om hur synd det är om varken den ena eller andra.

Den andra tråden handlade om att kvinnor skulle behöver mer råd och tänka sig för mer för de var mer utsatta. Varvid jag hävdar att män är fler män är utsatta.

Många män dör ju av misshandel och det måste ju anses som rätt illa. Värre än våldtäkt, ialla fall om man anser att livet ändå har något värde trots att man är utsatt. En del våldtagna tar livet av sig och då är det ju lika illa. Död som död.

Jag menar inte heller att det ena eller andra generellt ger mer djupa spår. Det är bara så att fler män är utsatta för våldshandlingar. Och därför blir påpekandet snett att just kvinnor ska se upp mer än män bör göra.

Men söta lilla vän hetsa nu inte upp dig så lilla hjärtat!

Men nu är det ju i alla fall fler som blir mer svårt sargade av en misshandel än en våldtäkt så det är fler män som är mer utsatta och sårbara.

Varför har du så svårt att se att det är ni män som skadas mest av våldsamheter? Blir du förolämpad eller något?

Du verkar inte vilja ta in fakta att fler män dödas än kvinnor, fler män skadas svårt av våldsamheter som misshandel än kvinnor skadas av våldtäkter.

Det är verkligheten.
[ Visa mindre ]
Citera
2014-07-14, 17:17
Medlem
Citat:

nie
Medlem
Reg: Jun 2014
Citat:
Vad har jag sagt att de ska göra?

Vara aningen mer försiktiga än män med vilka de umgås med och var de är? Tycker du allvarligt att det låter som kassa riktlinjer? Notera att jag inte tycker detta för att de är kvinnor utan för att värsta möjliga scenario väldigt ofta är värre än för en man.

Jag är för fullständig och total jämställdhet mellan könen men det är inte det som diskuteras.
-----------------------
Nie's svar
Nej det värsta scenariona är för män. De blir nämligen misshandlade till döds och mördade många fler än kvinnor. Försök nu ta det till dig fast det är svårt.
Citera
2014-07-14, 17:18
Medlem
CindyXs avatar
En sak som är väldigt tråkigt med våldtäkt som en misshandlad person inte får problem med är närhet med andra personer. Kan vara väldigt svårt att vara intim med en person man älskar efter en våldtäkt.

Sen undrar jag om misshandel där bråket enbart är ensidigt är så vanligt. Jag menar, jag vet att unga män går ut på krogen och sen slutar det med att folk bråkar varav en alltid blir mer skadad än dom andra. Tråkigt, men jag känner väldigt lite empati för sådana idiotiska handlingar.
Men fallen där någon helt oprovocerat blir påhoppad, det sätter säkerligen sina spår även om jag tror det är rätt ovanligt.
Citera
2014-07-14, 17:19
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Det här låter som en fråga för Babianen att svara på. Vi får väl se vad denna tråd kan utvecklas till. Kort sagt tror jag inte att man kan jämföra så. Det beror väl helt på vilken form av misshandel vi pratar om (och samma sak med våldtäkten antar jag). En misshandel kan ju vara allt från en vanlig örfil till en skada som förlamar en för livet.
Citera
2014-07-14, 17:24
Medlem
heroinhetss avatar
Jag har misshandlats ett par gånger när jag var tonåring av coola invandrargäng (5-6 mot en, jävla fittor, perfekt ordval på tal om feminism ), kan inte påstå att det gett några djupare men, mer än att nu för tiden skulle jag slå först, direkt, om det blir tjafs, istället för att försöka snacka mig ur det (vilket man vet inte funkar ändå, bara feghet/rädsla från en själv).
Mest för min egen självrespekt.
Citera
2014-07-14, 17:26
Medlem
Citat:
Efter ett trevligt samtal med Nie och Scull har jag börjat ifrågasätta något jag alltid tagit som fakta, nämligen att våldtäkt är värre än misshandel för offret.

Vi har antagit att våldtäktsoffret är en kvinna och misshandelsoffret är en man. Manlig gärningsman.

Vi har utgått från att det sker ca 15 000 misshandlar och 500 våldtäkter per år.

Jag hävdar att våldtäkten generellt sätter djupare spår än misshandeln och Nie och Scull hävdar att det är likvärdigt men att det är mer synd om män då de drabbas i så mycket högre frekvens.

Det här är inte en diskussion huruvida män är djur, kvinnor är svaga, eller om blattar våldtar.

Jag vet att det är okänsligt av mig men finns det några som råkat ut för en överfallsvåldtäkt och är villiga att prata om det och är "fine" med det? Finns det några som råkat ut för misshandel och är djupt ärrade av detta? Jag vet också att fb är ett jävla forum för att spilla känslor på men det är ju värt ett försök.

Vänligen lite nivå, "inget lilla gumman/gubben" eller andra härskartekniker.

Det som får mig mest fundersam med alltihop är att inte en utan två "feminister" är helt övertygade om att män är hårdare drabbade än kvinnor av något, jag vet inte om jag blir lurad eller om det är ljuset i slutet av tunneln.

Så helt enkelt, hur upplever ni era misshandlar/våldtäkter?
Får jag fråga hur du fick uppfattningen att vi diskuterat vem det är synd om? Förutom att jag sa emot dig när du påstod att män inte var lika gnälliga när de blev misshandlade som kvinnor när de blev våldtagna?
Citera
2014-07-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
En sak som är väldigt tråkigt med våldtäkt som en misshandlad person inte får problem med är närhet med andra personer. Kan vara väldigt svårt att vara intim med en person man älskar efter en våldtäkt.

Sen undrar jag om misshandel där bråket enbart är ensidigt är så vanligt. Jag menar, jag vet att unga män går ut på krogen och sen slutar det med att folk bråkar varav en alltid blir mer skadad än dom andra. Tråkigt, men jag känner väldigt lite empati för sådana idiotiska handlingar.
Men fallen där någon helt oprovocerat blir påhoppad, det sätter säkerligen sina spår även om jag tror det är rätt ovanligt.

Precis det jag sa också.
Citera
2014-07-14, 17:32
Medlem
Alla typer av övergrepp gör ont själsligt och ingenting är mer värre än det andra utan det handlar om vad som har skett och hur samt hur pass känslig man är som person och huruvida man kan bearbeta det och gå vidare.
Citera
2014-07-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Får jag fråga hur du fick uppfattningen att vi diskuterat vem det är synd om? Förutom att jag sa emot dig när du påstod att män inte var lika gnälliga när de blev misshandlade som kvinnor när de blev våldtagna?

Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Jamen då är jag med. Att jag sa emot dej när du påstod att män till skillnad från kvinnor inte gnäller om de råkar illa ut betyder alltså att jag tycker att kvinnor är gnälliga!

Det beror ju på hur långt du vill dra det?

"Mer benägna att bearbeta sina problem" kan jag också formulera det som om du vill vända det till en positiv kvinnlig egenskap?

Vissa individer är ber benägna att bearbeta sina problem med en överrepresentation hos sådana som bär handväska? Om du vill neutralisera det?

Potato potato.

Jag är inte så knusslig

Men du kan ju i alla fall hålla med om att det är lite lustigt att jag håller en ståndpunkt som tjänar kvinnor och du en som tjänar män.
Citera
2014-07-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heroinhets
Jag har VÅLDTAGITS ett par gånger när jag var tonåring av coola invandrargäng (5-6 mot en, jävla fittor, perfekt ordval på tal om feminism ), kan inte påstå att det gett några djupare men, mer än att nu för tiden skulle jag slå först, direkt, om det blir tjafs, istället för att försöka snacka mig ur det (vilket man vet inte funkar ändå, bara feghet/rädsla från en själv).
Mest för min egen självrespekt.

Förlåt att jag omformulerade ditt inlägg men jag har aldrig hört någon säga så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in