2014-07-14, 14:52
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hon kommunicerade sannolikt med någon okänd strax innan hon försvann. Det kan ha med mordet att göra.

Anmärkningsvärt är isåfall att denna person ej kontaktat polisen ännu.
Citera
2014-07-14, 14:55
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Hon kommunicerade sannolikt med någon okänd strax innan hon försvann. Det kan ha med mordet att göra.
Det är omöjligt att ta reda på så varför lägga tid på det?
Citera
2014-07-14, 14:58
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco

Detta är ett styckmord/dråp förvänta dig att folk kommer lägga ner massvis med tid på saker du anser är ovesäntligheter.

Edit: Då är det kanske dags att väcka en debatt om digital bevisföring?

Att som det verkar idag att kunna handplocka vad som skall följas upp då vanliga samtal antas viktigare än ex: Skype och kik.

Att en åklagare i detta moderna samhälle exempelvis inte har kunskap om vad en Xbox kan innehålla och inte kunna se att detta kan ha ett intresse för en utredning och om man enbart ska se till rättssäkerheten så anser jag att det är en oerhört skör linje och väldans omodernt.

Själv önskar jag och hyser hopp om en anpassning till samhället vi lever i och statistiskt sett släpar väl vanligtvis rättssamhället efter det moderna samhället.

Hur stor del av alla samtal sker idag genom Skype eller Kik?
Någon som vet?
Senast redigerad av Imthisnice 2014-07-14 kl. 15:17.
Citera
2014-07-14, 15:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men detta är ju en nåt som inte kommer ge någonting eftersom det är omöjligt att få svar.
Det visar på brister i polisutredningen. Fler brister kan till slut få HD att anse att rättegången ska tas om.
Citera
2014-07-14, 15:14
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Det visar på brister i polisutredningen. Fler brister kan till slut få HD att anse att rättegången ska tas om.
Man kan inte utreda nånting som inte går att utreda men ok, förstår var du vill komma.
Citera
2014-07-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Visst, polisen kanske inte alls var intresserade av overallen. Det var egentligen den frågan jag sökte svar på när jag kommenterade overallen igår.
Upplever du att du har fått svar på din fråga?
Citera
2014-07-14, 16:00
Moderator
OYs avatar
Citat:

Visst kan det ha med mordet att göra. En märklig sak är att en av huvudpersonernas mobiltelefoner inte har undersökts, nämligen AN:s. Skulle inte förvåna mig om VB skickade något otrevligt till AN den där ödesdigra kvällen. Jag tror inte att hon gjorde så, men kan inte utesluta det då jag ännu minns AN syrliga kommentarer på Facebook.
Citera
2014-07-14, 16:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det fanns åtskilliga spår i lägenheten: Duschdraperiet var bortrivet och ringarna låg tillsammans med en tejprulle med VB:s blod-DNA ovanpå ett skåp (som f.ö. vad betr. rullen pga skåpets placering inne i badrummet är ytterligt långsökt att VB skulle ha lagt ifrån sig där). Vidare fann man indikationer på blod inne i ett hörn i lägenheten.

Sovrumsgarderoben synes anmärkningsvärt tom på frottéhanddukar och linne. Det som ligger inne i badrummet verkar inte kunna fylla upp hyllorna varför det finns skäl att räkna med att KJ före borttransport av VB (genom att köra fram sin bil till den lilla loftgångstrappan) tagit vad han haft till hands för att stoppa ett blodflöde.

Som framgår av FUP, s. 379ff får man upp ett spår i vardagsrummet (det inre vänstra hörnet) och hunden reagerar där som den gjort under övningar när en större yta kontaminerats genom torkning eller urvattning. Slutsatsen blir att målsubstansen blod (ej djurblod), sperma eller mänsklig förruttnelsedoft funnits på vardagsrumsgolvet. - Hunden visade också intresse för en skurkvast som stått uppställd i hörnet mot sovrummet.

Ärligt talat så tycker jag att KJ hem saknar mycket så varför inte handdukar och linne? Det är direkt löjligt att använda sig av det här faktumet i byggandet av en teori tycker jag. Det kan finnas massvis med förklaringar till bristen på det ena och det andra. Inte direkt konstruktivt att jämföra med normalhushållet då KJ hushåll knappast kan sorteras i det facket. Smutstvätt kan ha funnits i föräldrahemmet, KJ falurödsblodiga tröja hittade föräldrarna i sitt hem för att ta ett exempel på att handdukar och linne inte nödvändigtvis fanns i KJ garderob eller tvättkorg.

Angående hundens intresse för golvet och en skurkvast, användes Bluestar efter hundens sök, om inte, varför?

Jag vill passa på att nämna att man även hittade blodspår på soffa eller fåtölj som inte visade sig ha med mordet att göra. Dock reserverar jag mig för att jag kan ha uppfattat just den saken fel, men om det stämmer, vad har hundens intresse för golvhörnet och skurkvasten för relevans?

Precis som du säger, det kan även handla om sperma på golvet och på skurkvasten. Inte alls långsökt att KJ har idkat sex med sig själv eller någon annan i vardagsrummet och "spillt" sin havre där det passade just för stunden. Bevisligen var badrummet ett tillhåll för diverse ölbuteljsverksamheter, så varför inte vardagsrumshörnet?

Nej, det du kallar spår är mest din egen intuition som spökar tror jag, och jag är beredd att hålla med dig, det kan vara så som du säger, men ingenting säger att det var just så, och det hela blir just ett antagande, ingenting mer.
Citera
2014-07-14, 16:32
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Upplever du att du har fått svar på din fråga?

Delvis, ja. Det verkar inte finnas nån uppgift om att polisen undersökt eller hittat overallen. Inte heller verkar de ha varit intresserade av den. Därmed går det inte att komma längre som jag kan se. Har du nån tanke om overallen i fråga?
Citera
2014-07-14, 16:36
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

Vad vet du om det?

Klart att det går att utreda, det handlar bara om vilja.
Precis samma sak gäller det med slagningarna på fam Johanssons bilar.

Det som hänt är att utredande polis/åklagare inte velat utreda det vidate utan nöjde sig med svaret dom fick.
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-14 kl. 17:05.
Citera
2014-07-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst kan det ha med mordet att göra. En märklig sak är att en av huvudpersonernas mobiltelefoner inte har undersökts, nämligen AN:s. Skulle inte förvåna mig om VB skickade något otrevligt till AN den där ödesdigra kvällen. Jag tror inte att hon gjorde så, men kan inte utesluta det då jag ännu minns AN syrliga kommentarer på Facebook.

Varför har inte den undersökts?

AN mordhotar en tjej som några veckor senare blir styckmördad och hennes mobil undersöks inte? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Vad skrev AN till VB kan man också undra?
Senast redigerad av zemixon 2014-07-14 kl. 17:07.
Citera
2014-07-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vad vet du om det?

Klart att det går att utreda, det hqmdlar bara om vilja.
Precis samma sak gäller det med slagningarna på fam Johanssons bilar.

Det som hänt är att utredande polis/åklagare inte velat utreda det vidate utan nöjde sig med svaret dom fick.

Är utredningen pågående? När ska den tas upp på nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in