2014-06-24, 14:11
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Synd att TR och HR inte insåg och ansåg detta. Men vi får väl inse och anse att det inte är de skarpaste hjärnorna som sitter där.

Kanske är du och Lagro som inte har dom skarpaste hjärnorna.
TR/HR inser som dom flesta andra, att en plantering är långt ifrån verkligheten denna gång.
Snart så tror du väl som Lagro fullt ut, att afghanistanska hitman's med bil med inbyggt badkar är aktuellt.
Citera
2014-06-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
TR/HR inser som dom flesta andra, att en plantering är långt ifrån verkligheten denna gång.
Snart så tror du väl som Lagro fullt ut, att afghanistanska hitman's med bil med inbyggt badkar är aktuellt.

Vid det här laget inser nog de allra flesta att blodet med största sannolikhet är planterat!
Citera
2014-06-24, 14:31
Medlem
Citat:
Förlåt, glömde att notera att det var ironiskt menat det jag skrev.
Citera
2014-06-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Om kroppen förvarats där... borde inte hundarna känt doften då?
Enligt mig är det mer sannolikt att kroppen förvarats och kylts ned inomhus.
Det är mest troligt att minst två personer varit med vid utplaceringen, eventuellt fler som höll vakt etc.
Mycket tyder som sagt på flera GM, minst 4 personer är inblandade i den här operationen, ex:
Mördaren/mördarna: person A och B
Styckaren: Person B
Utplacerarna: Person B, C, D, E
Planterarna: E, F
Det här värnet jag nämt har de haft hundar och kontrollerat och de har markerat för likdoft, hundarna Uno och Kompis på ett flertal ställen. Det här värnet var vattenfyllt och isbelagd och den enda möjligheten att placera något in i värnet var från baksidan genom en fönsterglugg och på baksidan av föntergluggen markerade hundarna också. Värnet tömdes på vatten genom att Räddningstjänsten pumpade ut vattnet och det silades och från den silduken markerade hundarna. Det som verkade vara mest intressant för hundarna var mot fönstergluggen där de också gav skall.
Ett scenarium är att kroppsdelarna placerades genom fönstergluggen sannolikt på isen som gjorde att kroppdelarna hölls bevarade i det skick de var när de påträffades, som inte hade varit möjligt om det inte förvarats i kyla.
Värnet ligger mycket otillgängligt till som gluggen på baksidan, därför anser jag att en ensam person har inte kunnat placera kroppsdelarna där och sedan ta dem därifrån och placera dem där de hittades, enbart torson vägde 33 kg. Jag skulle tro att två personer har deltagit, men KJ har ingenting med det att göra.
Citera
2014-06-24, 14:55
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att afghanistanska hitman varit inblandade på något vis utan det är ditt eget påhitt. Jag anser att kidnappningen och styckmordet av VB sannolikt har skett med och i en skåpbil, eller täckt paketbil, självklart måste golvet ha varit täckt på något sätt, men det kan finnas många alternativ till det och är inget betydelsefullt hur golvet var täckt.
Att nämna ett badkar väckte reaktion som var meningen, men är inget påstånde.
Det finns en orsak att brottsplatsen har aldrig hittats även efter ett intensivt sökande, som har gjorts för att hitta den, som hade varit mycket viktig för mordutredningen.
Citera
2014-06-24, 16:37
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag har aldrig påstått att afghanistanska hitman varit inblandade på något vis utan det är ditt eget påhitt. Jag anser att kidnappningen och styckmordet av VB sannolikt har skett med och i en skåpbil, eller täckt paketbil, självklart måste golvet ha varit täckt på något sätt, men det kan finnas många alternativ till det och är inget betydelsefullt hur golvet var täckt.
Att nämna ett badkar väckte reaktion som var meningen, men är inget påstånde.
Det finns en orsak att brottsplatsen har aldrig hittats även efter ett intensivt sökande, som har gjorts för att hitta den, som hade varit mycket viktig för mordutredningen.

Fel av mig var nog somaliska terrorister. Jo det var ett påstående från dig länge, Skåpbil med badkar. Jaha så bara för att brottsplatsen inte hittats. Så tror du att det sannolikt har skett i en skåpbil med "badkar". - Det är minst lika sannolikt att det kan ha skett var som helst, utomhus, båthus,lokal,garage etc. Man har inte letat tillräckligt för att hitta brottsplatsen helt enkelt. Varför skulle GM kidnappa VB i en skåpbil, och riskera dra blickarna till sig. Framförallt om personen redan kände VB, så hade det inte behövts. Med det sagt, så kan du fortfarande ha rätt med skåpbil. Märkligare saker har ju inträffat.
Citera
2014-06-24, 17:02
Medlem
Var upp till Rödbergsfortet idag och det var första gången sedan mordet skedde. Nu klarnade bilden hur det ser ut i Boden med alla fort och det är mer tydligt att det måste någon med kännedom kring fort och andra militär anläggningar som har gjort brottet. Och i det här fallet är KJ den med den största erfarenheten så ja, jag tror de har rätt person. Tycker dock att det är märkligt men också skrämmande att det inte blev rättspsykiatri.
Citera
2014-06-24, 17:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Var upp till Rödbergsfortet idag och det var första gången sedan mordet skedde. Nu klarnade bilden hur det ser ut i Boden med alla fort och det är mer tydligt att det måste någon med kännedom kring fort och andra militär anläggningar som har gjort brottet. Och i det här fallet är KJ den med den största erfarenheten så ja, jag tror de har rätt person. Tycker dock att det är märkligt men också skrämmande att det inte blev rättspsykiatri.

Mja, T*mpy som var aktuell i början är väl minst lika bra eller likvärdig på den punkten, erbjöd sig till och med att hjälpa till att guida, men med facit i hand var det nog bra för honom att det inte blev något, det vore högst misstänksamt om han engagerade sig.
Citera
2014-06-24, 17:30
Medlem
Citat:

Vad är det som säger att det här brottet förutsätter att GM har kännedom om militära anläggningar och fort? Rödbergsfortet har väl fö inte någon som helst koppling till brottet. Ödehuset är väl den enda anläggningen som kan knytas till brottet. Ett hus som inte kräver att du har någon särskild kännedom om fort och militära anläggningar.
Citera
2014-06-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Den som har planterat blodspåret och liklukten i bagageutrymmet, måste ha gjort det samma natt som VB blev mördad och styckad. Planteraren har sannolikt antagit att bilen med bagageluckan var låst, men med en styv tråd är det mycket enkelt att öppna dörren och gå in i bilen och öppna bagageluckan, som kan göras under 10 sekunder hela operationen.
Motivet att plantera blodspåret och liklukten i bagageutrymmet var sannolikt att KJ skulle få skulden för styckmordet på VB.

Varför måste det ha skett på mordnatten? Varför skulle det inte ha kunnat hända senare?

Mordnatten förresten?! Dråpnatten menar jag såklart.
Citera
2014-06-24, 17:42
Medlem
Citat:
Har ingen betydelse hur mycket han KJ känner till militära anläggningar. Den som planerade mordet på VB sökte upp ett lämpligt värn, som passade in för ändamålet att gömma kroppsdelarna, har ingenting med KJ att göra.
Citera
2014-06-24, 17:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Nog verkar plantering förekomma...
ca 37 min in i programmet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/393563?programid=4708&playepisode=393563

Anledningen till att dom kom på att det var plantering var för att planteringen var "förmycket" och konstigt, för välordnad plantering.

Man kopplar VBs död till blodet i KJs bil (som ser ut som att det smetats dit), VBs ben till att KJ varit i ödehuset, torson kopplas ihop med KJs lägehet med hjälp av tejpen.

Vad skulle krävas för en sådan plantering?
1. Någon har sökt reda på KJs bil, ha koll på att VB hämtas i den.
2. Redan 10/5 pekar Martin Någon fingret på KJ och hans bil på MPS FB sida.
3. Någon kan ha fått reda på att KJ sökt av huset, alt följt efter för att se vart KJ varit.
4. Tejpen kan någon placerat i KJs badrum, snott vid ett tidigare tillfälle,
KJ kan ha haft någon bild på sin FB där GM har sett tejpen.

KJs FB var öppen och där kan alternativ GM fått reda på allt han behöver för att förbereda en plantering.
Intressant lyssning, tack. Det var mycket erfarna poliser som upptäckte planteringen, en specialgrupp. Upptäcker poliser i gemen sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in