2014-07-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är helt enig i att dessa frågeställningar är ytterst relevanta. Just ointresset för Yara när hon levde och alla lögner; om allt från struntsaker till uppgifter man intygar falskt om i asylprocessen, gör att mina sympatier endast finns för det misshandlade och döda barnet.

Som förälder kan man inte förstå hur dessa människor funkar.

Om nu R och kvinnan (påstådda mamman) är helsyskon och det skulle vara så att R är Yaras riktiga pappa i ett tidigare förhållande. (Eftersom dom anlände senare.) Skulle i så fall dom ha en likartad DNA? Någon som vet? Familjen i Gaza kanske inte är föräldrar men R har lovat att hjälpa dem hit som anhöriginvandrare.
Citera
2014-07-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tanken har slagit mej många gånger. Ingenting är ju vad det synes vara i den här härvan. Eftersom Yara skulle fungera som ankare var det ju viktig att mamman var bio-mamma och kunde komma efter med de gemensamma barnen.
Varför tala sanning när man kan ljuga? Det är ju ett genomgående tema här, vare sej det gäller när Yara kom hit, hur hon kom hit, utbildningar mm.

Jag ser ingen anledning att tvivla på att kvinnan som är gift med Yaras far är Yaras biologiska mor. Men, även om hon skulle vara Yaras styvmor, gör det ingen skillnad när det gäller uppehållstillstånd pga anknytning. Det är inte alls viktigt att någon av dem som ansöker anknytning till barnet är barnets biologiska förälder. Det räcker att någon av dem har vårdnaden om barnet. Exempelvis kan en person ha skilt sig från sin maka i hemlandet, fått vårdaden om det gemensamma barnet, gift om sig och skaffat nya barn med sin nya maka. Om personen sedan skickar sitt förstfödda barn till Sverige och om barnet får PUT kan hela familjen få uppehållstillstånd pga anknytning. Detsamma gäller även om barnet som fått PUT i Sverige är adopterat av den familj som skickat henne till Sverige. Biologiska band är viktiga endast i fråga om länder där det saknas handlingar som kan visa släktskap, vårdnad etc. Gaza är inte ett sådant område.
Citera
2014-07-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Om nu R och kvinnan (påstådda mamman) är helsyskon och det skulle vara så att R är Yaras riktiga pappa i ett tidigare förhållande. (Eftersom dom anlände senare.) Skulle i så fall dom ha en likartad DNA? Någon som vet? Familjen i Gaza kanske inte är föräldrar men R har lovat att hjälpa dem hit som anhöriginvandrare.

Jag tog tidigt upp i tråden att hela högen borde topsas!

Vi vet inget om dessa människor förutom att de ljuger om uppgifter till myndigheter. Det har visat sig att de begår allvarliga brott och har misshandlat ett barn till döds. Yara var ett barn som missbrukades för klanens bästa, med föräldrar som inte tog sitt ansvar. Övrig släkt i Sverige var kallsinniga för hennes hemska livssituation. Det är denna likgiltighet inför det ensamma barnet som får mig att fundera över vems barn var Yara!

Yaras korta liv berör oss alla, då det bara är för sorgligt.
Citera
2014-07-14, 13:08
Medlem
Hör på radion att gränsen mellan Israel och Gaza är stängd den öppnas för att ett 100-tal svenskar som nu evakueras! Tanken slår mig kan M A fru o ungar kan vara med ....ingenting skulle förvåna mig
Citera
2014-07-14, 13:17
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag ser ingen anledning att tvivla på att kvinnan som är gift med Yaras far är Yaras biologiska mor. Men, även om hon skulle vara Yaras styvmor, gör det ingen skillnad när det gäller uppehållstillstånd pga anknytning. Det är inte alls viktigt att någon av dem som ansöker anknytning till barnet är barnets biologiska förälder. Det räcker att någon av dem har vårdnaden om barnet. Exempelvis kan en person ha skilt sig från sin maka i hemlandet, fått vårdaden om det gemensamma barnet, gift om sig och skaffat nya barn med sin nya maka. Om personen sedan skickar sitt förstfödda barn till Sverige och om barnet får PUT kan hela familjen få uppehållstillstånd pga anknytning. Detsamma gäller även om barnet som fått PUT i Sverige är adopterat av den familj som skickat henne till Sverige. Biologiska band är viktiga endast i fråga om länder där det saknas handlingar som kan visa släktskap, vårdnad etc. Gaza är inte ett sådant område.

Ja, för vår del gör det ingenting, men du får ha i tanken att för dom verkar det kanske bättre om det är bio-mamman.
Så mycket desinformation som asylsökande får av sina landsmän så kan man tro att det låter bättre så här. Vår info litar man inte lika mycket på. Eller inte en bryr sej om att ta reda på. Detta har varit mitt yrkesområde i 9,5 år. Tro mej, jag har sett alla upptänkliga resultat av felaktiga föreställningar om vad "vi" vill veta.
Man säjer det man tror man tjänar på. Och de som inte är lika förslagna blir utan asyl. Trots att de kanske behöver den bättre?
Senast redigerad av LaScala 2014-07-14 kl. 13:21.
Citera
2014-07-14, 13:20
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Hör på radion att gränsen mellan Israel och Gaza är stängd den öppnas för att ett 100-tal svenskar som nu evakueras! Tanken slår mig kan M A fru o ungar kan vara med ....ingenting skulle förvåna mig

Inte mej heller, nu har de ju en ankarpappa här. Jag vet inte hur stor koll FN hinner ha just nu på utresande. De kan åberopa att familjefadern är här.
Citera
2014-07-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, för vår del gör det ingenting, men du får ha i tanken att för dom verkar det kanske bättre om det är bio-mamman.
Så mycket desinformation som asylsökande får av sina landsmän så kan man tro att det låter bättre så här. Vår info litar man inte lika mycket på. Eller inte en bryr sej om att ta reda på. Detta har varit mitt yrkesområde i 9,5 år. Tro mej, jag har sett alla upptänkliga resultat av felaktiga föreställningar om vad "vi" vill veta.
Man säjer det man tror man tjänar på. Och de som inte är lika förslagna blir utan asyl. Trots att de kanske behöver den bättre?

Jag tror på dig. Men samtidigt finns det ingenting som talar för att Yaras biologiska mor skulle vara någon annan än den som är gift med pappan. Och som jag redan tidigare skrivit här så skulle det inte ha räckt till PUT för familjen vilket fall som helst. Eftersom Yara inte fick asyl pga skyddsskäl. Kanske var planen, efter att Yara dog, att hela familjen skulle komma hit för begravning för att sedan ansöka om asyl men eftersom endast pappan fick visum så fungerade inte det heller. Nu kommer pappan säkert ansöka om asyl i förhoppning om att han kan få det och att hans fru och barn kan komma hit pga anknytning till honom. Men jag tror inte att han kan få asyl och även om han skulle få stanna här, pga humanitära skäl, så får hans familj inte komma hit innan han kan visa att han kan försörja dem.
Citera
2014-07-15, 00:40
Medlem
Citat:
Jag tror på dig. Men samtidigt finns det ingenting som talar för att Yaras biologiska mor skulle vara någon annan än den som är gift med pappan. Och som jag redan tidigare skrivit här så skulle det inte ha räckt till PUT för familjen vilket fall som helst. Eftersom Yara inte fick asyl pga skyddsskäl. Kanske var planen, efter att Yara dog, att hela familjen skulle komma hit för begravning för att sedan ansöka om asyl men eftersom endast pappan fick visum så fungerade inte det heller. Nu kommer pappan säkert ansöka om asyl i förhoppning om att han kan få det och att hans fru och barn kan komma hit pga anknytning till honom. Men jag tror inte att han kan få asyl och även om han skulle få stanna här, pga humanitära skäl, så får hans familj inte komma hit innan han kan visa att han kan försörja dem.

Har inte situationen i Gaza förändrat läget när det gäller asylskäl för palestinier från Gaza?
Vilket då också inkluderar biofamiljen...
Citera
2014-07-15, 01:00
Medlem
Citat:

Det är just det. Jag önskar det fanns en lagstiftning som innebar att om du skickar ditt barn som ensamkommande ankare så får resten av familjen ALDRIG uppehållstillstånd. Jo jag begriper barnets rätt till återförening osv Men det är så inhumant och grymt för de barn man säger sig rädda
Citera
2014-07-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är just det. Jag önskar det fanns en lagstiftning som innebar att om du skickar ditt barn som ensamkommande ankare så får resten av familjen ALDRIG uppehållstillstånd. Jo jag begriper barnets rätt till återförening osv Men det är så inhumant och grymt för de barn man säger sig rädda
Att skicka iväg ett barn som i detta fallet är helt förkastligt, barn mår bäst att vara hos sina föräldrar i alla lägen. Begreppet anhörighetsinvandring är inte heller lyckat! Se vad som hände med Y*r*.Vi i Sverige har blivit så flata vi går på allt.Folk ljuger om sin identitet för Migrationsverket,allt för att få mångårig eller snarare livslång försörjning via det svenska förmånssystemet .
Citera
2014-07-15, 11:21
Medlem
Citat:
Att skicka iväg ett barn som i detta fallet är helt förkastligt, barn mår bäst att vara hos sina föräldrar i alla lägen. Begreppet anhörighetsinvandring är inte heller lyckat! Se vad som hände med Y*r*.Vi i Sverige har blivit så flata vi går på allt.Folk ljuger om sin identitet för Migrationsverket,allt för att få mångårig eller snarare livslång försörjning via det svenska förmånssystemet .

Ja, det finns otaliga fall där "flyktingar" ljugit om ålder, namn, ursprung. En grannes väninna som kom från forna Jugoslavien på nittiotalet sa att hon var flera år yngre än hon var. Problemet var att när hon ville gå i pension var hon tvungen att krypa till korset och erkänna att hon ljugit om sin ålder. Vet ej om det gick att ändra. Tänker på alla "skäggbarn", dom lär ju få arbeta till dom är sjuttio, minst. Och många som kom från krigets Libanon var inte libaneser utan greker och syrianer.
Citera
2014-07-15, 11:29
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Att skicka iväg ett barn som i detta fallet är helt förkastligt, barn mår bäst att vara hos sina föräldrar i alla lägen.

Det kan du väl inte mena? I alla lägen - vid sexövergrepp, våld och tortyr?

Ännu en faxmissande socialförvaltning:

Citat:
En flicka fick stanna över helgen på ett jourhem trots att förvaltningsrätten bestämt att hon var fri att gå. Orsaken var att socialförvaltningen i Karlstad missade att kolla faxen innan de gick hem på fredagen, skriver Värmlands Folkblad.

http://www.expressen.se/gt/flicka-kvar-pa-jourhem-efter-ett-missat-fax/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in