2014-07-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag är inte så säker på att ljugande bio-pappan brydde sej så mycket om hos vem Yara hamnade. Huvudsaken var väl att hon skulle fungera som ankare.
Hela den där släkten är kanske av samma skrot och korn?
Självklart hade han inte räknat med att att hon skulle få ett helvete oavsett vad han visste om Rami med familj.
Jag undrar hur det gick till när palestinsk polis delgav Yaras familj dödsbudet?
Sa de också att det var en trafikolycka?
Undrar inte mamman varför ljugpappan måste stanna så länge efter en trafikolycka?
Litar inte alls på den gubben.

Det kanske är biopappan som inte vågar tala om för mamman hur det verkligen ligger till? Vi vet inte vem i familjen som tog beslutet att Y skulle skickas till Sverige.
Citera
2014-07-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det kanske är biopappan som inte vågar tala om för mamman hur det verkligen ligger till? Vi vet inte vem i familjen som tog beslutet att Y skulle skickas till Sverige.

Förmodligen biopappan och biomamman tillsammans. "Åk med morbror till Sverige så kommer vi snart".
Är biopappan kvar i Karlskrona? I så fall är det väl dags att hjälpa honom att packa och dra. Han behövs väl mer i Gaza för att ta hand om resten av familjen innan dom är sönderbombade.
Citera
2014-07-14, 09:53
Medlem
I denna hemska och tragiska historia har det visat sig att paret behövde varken bry sig eller ta några risker.
Det hände ju ingenting. Någonstans. När socialtjänst och skola besökte familjen konstaterades bara att flickan uppförde sig korrekt. Eller så blev dom inte insläppta i lgh. Polisens och övrigas "ickehandlingar" tyder på ett avtrubbat beteende som är skrämmande.
Om Yara inte dött så hade denna misär fortsatt - med myndigheternas goda minne.

Det är nu dags att revidera alla skrifter om "Barns rättigheter i det svenska samhället".
Det är en sak att sitta på sin kammare och komma fram till vilka lagar och regler som ska gälla för att barn ska ha det bra.
Kan man inte kan praktisera dessa i verkligheten så är det fullkomligt meningslöst. Ett hån mot alla de barn som far illa idag.

Jag tänkte nog tidigare på barnäktenskap i Yaras fall.
Men det är ju faktiskt inte möjligt. Då skulle ju biopappan aldrig stannat kvar i Sverige om det hade varit så.
Citera
2014-07-14, 10:06
Medlem
undrar vad gör biopappan nu förtiden jag har läst att rättegången ska bli 23/12 eller när ? om någon vet
Citera
2014-07-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minlenovo
undrar vad gör biopappan nu förtiden jag har läst att rättegången ska bli 23/12 eller när ? om någon vet

Har bara hört att han sitter och röker på ett kafé i Karlskrona. Men det var några veckor sedan. Fick han tjänstledigt från jobbet i Gaza måntro? Vilka pengar lever resten av familjen på?
Citera
2014-07-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så du menar att Rami inte kunde ha levt kvar i Gaza eller åkt till Holland om han ville lämna Gaza, utan att han måste bli ihop med Amani för att få en ''inträdesbiljett'' till Sverige. Jag tror inte på den teorin. Jag tror att han kom hit eftersom han hade blivit ihop med Amani och Amani visste hur slipsten ska dras. Alltså vilka asylskäl man ska hitta på för att få stanna. Hon har ju en hop av släktingar här som antagligen fått stanna pga samma skäl.
Han R*m* var ju ihop med A*a*i och deras förstfödde i Gaza,men hon kom först hit till Sverige och senare kom R*m* efter!
Citera
2014-07-14, 10:26
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

Det verkar som om bio-mamman är den enda i "hela Gaza"som inte är medveten om vad som hände dottern? Det har väl förutom av släkt( facebook)varit uppe i media där om jag inte minns fel?
Bio-mamman känns väldigt frånvarande här. Finns hon?
Undrar vad förhöret som svensk polis begärt med henne gav? Om det inte är gjort än lär det dröja,
palestinsk polis har väl annat att göra för tillfället.
Jag har varit med om att flickor i Mellanöstern sänts till släktingar för att hjälpa till, ofta när nån är sjuk. Flickor som får finna sej i att få stryk om dom inte är tillräckligt flitiga. Nåra rymmer hem, bara för att få stryk där med för att de skämmer ut släkten. Man får inte klaga på vuxna människor!
De som väldigt unga gifts bort och behandlas av svärmor med hugg och slag och rymmer hem får vara glada om de kommer undan med livet i behåll.
Nu vet vi ju inte hur det var just i den här familjen/släkten men med facit i hand så blir jag mer än oroad av hur Yara haft det.
Hade det hjälpt om hon lyckats förmedla hur hon hade det?
Släkten är som en enda kropp med bara ett huvud och ett hjärta, går det nånsin att få nåt sanningsenligt ur dom?
Utredande poliser har det svårt misstänker jag.
/Pessimisten
Citera
2014-07-14, 10:44
Medlem
Citat:
Det verkar som om bio-mamman är den enda i "hela Gaza"som inte är medveten om vad som hände dottern? Det har väl förutom av släkt( facebook)varit uppe i media där om jag inte minns fel?
Bio-mamman känns väldigt frånvarande här. Finns hon?
Undrar vad förhöret som svensk polis begärt med henne gav? Om det inte är gjort än lär det dröja,
palestinsk polis har väl annat att göra för tillfället.
Jag har varit med om att flickor i Mellanöstern sänts till släktingar för att hjälpa till, ofta när nån är sjuk. Flickor som får finna sej i att få stryk om dom inte är tillräckligt flitiga. Nåra rymmer hem, bara för att få stryk där med för att de skämmer ut släkten. Man får inte klaga på vuxna människor!
De som väldigt unga gifts bort och behandlas av svärmor med hugg och slag och rymmer hem får vara glada om de kommer undan med livet i behåll.
Nu vet vi ju inte hur det var just i den här familjen/släkten men med facit i hand så blir jag mer än oroad av hur Yara haft det.
Hade det hjälpt om hon lyckats förmedla hur hon hade det?
Släkten är som en enda kropp med bara ett huvud och ett hjärta, går det nånsin att få nåt sanningsenligt ur dom?
Utredande poliser har det svårt misstänker jag.
/Pessimisten

Är vi säkra på att biopappans fru verkligen är biomamman? Kanske pappan redan hade Yara när de träffades. Det kan ju vara förklaringen till att hon verkar vara så ointresserad av vad som hänt Yara.
Citera
2014-07-14, 10:49
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Är vi säkra på att biopappans fru verkligen är biomamman? Kanske pappan redan hade Yara när de träffades. Det kan ju vara förklaringen till att hon verkar vara så ointresserad av vad som hänt Yara.

Tanken har slagit mej många gånger. Ingenting är ju vad det synes vara i den här härvan. Eftersom Yara skulle fungera som ankare var det ju viktig att mamman var bio-mamma och kunde komma efter med de gemensamma barnen.
Varför tala sanning när man kan ljuga? Det är ju ett genomgående tema här, vare sej det gäller när Yara kom hit, hur hon kom hit, utbildningar mm.
Citera
2014-07-14, 11:46
Medlem
Citat:
Någon skrev långt tillbaka i tråden att M A s fru inte var biomamman!
Citera
2014-07-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Någon skrev långt tillbaka i tråden att M A s fru inte var biomamman!

Okej, men finns inga bevis ännu väl? Någon skrev också långt tillbaka i tråden att Rami skulle vara biopappa till Y med en annan kvinna och att det var av svartsjuka som Amani gav sig på henne. Har också för mig att det har spekulerats om R och systern (biopappans fru) fått Y som ett resultat av incest. Fantasierna kan lätt skena iväg i detta absurda case. Men en sak är säker, folk från Gaza verkar inte sätta ett liv så högt. Offra en för att rädda sig själv. Y blev deras "offerlamm". Hoppas på en grundlig DNA-utredning.
Citera
2014-07-14, 12:11
Medlem
Citat:

Citat:
Tanken har slagit mej många gånger. Ingenting är ju vad det synes vara i den här härvan. Eftersom Yara skulle fungera som ankare var det ju viktig att mamman var bio-mamma och kunde komma efter med de gemensamma barnen.
Varför tala sanning när man kan ljuga? Det är ju ett genomgående tema här, vare sej det gäller när Yara kom hit, hur hon kom hit, utbildningar mm.

Jag är helt enig i att dessa frågeställningar är ytterst relevanta. Just ointresset för Yara när hon levde och alla lögner; om allt från struntsaker till uppgifter man intygar falskt om i asylprocessen, gör att mina sympatier endast finns för det misshandlade och döda barnet.

Som förälder kan man inte förstå hur dessa människor funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in