Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag ser ingen anledning att tvivla på att kvinnan som är gift med Yaras far är Yaras biologiska mor. Men, även om hon skulle vara Yaras styvmor, gör det ingen skillnad när det gäller uppehållstillstånd pga anknytning. Det är inte alls viktigt att någon av dem som ansöker anknytning till barnet är barnets biologiska förälder. Det räcker att någon av dem har vårdnaden om barnet. Exempelvis kan en person ha skilt sig från sin maka i hemlandet, fått vårdaden om det gemensamma barnet, gift om sig och skaffat nya barn med sin nya maka. Om personen sedan skickar sitt förstfödda barn till Sverige och om barnet får PUT kan hela familjen få uppehållstillstånd pga anknytning. Detsamma gäller även om barnet som fått PUT i Sverige är adopterat av den familj som skickat henne till Sverige. Biologiska band är viktiga endast i fråga om länder där det saknas handlingar som kan visa släktskap, vårdnad etc. Gaza är inte ett sådant område.
Ja, för
vår del gör det ingenting, men du får ha i tanken att för
dom verkar det kanske bättre om det är bio-mamman.
Så mycket desinformation som asylsökande får av sina landsmän så kan man tro att det låter bättre så här. Vår info litar man inte lika mycket på. Eller inte en bryr sej om att ta reda på. Detta har varit mitt yrkesområde i 9,5 år. Tro mej, jag har sett alla upptänkliga resultat av felaktiga föreställningar om vad "vi" vill veta.
Man säjer det man tror man tjänar på. Och de som inte är lika förslagna blir utan asyl. Trots att de kanske behöver den bättre?