Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Nej. Du har som vanligt fel. Den politiska asylen påverkar i allra högsta grad rättsprocessen och hur den lämpligast utförs. Sen säger du att du respekterar den politiska asylen, men att du sen inte ser någon utlämningsrisk. Hur ska du ha det?
Jag respekterar asylförfarandet i det allmänna fallet men det finns en del omständigheter i detta fall som försvårar bedömningen. Ecuador hävdar att han riskerar en politisk rättegång och utlämning till USA där han skulle riskera dödsstraff. Detta är de formella asylskälen. Min bedömning är att Ecuador inte ger honom asyl av humanitära skäl utan av politiska skäl. Manning fick inte dödsstraff, att Assange skulle få det är då helt uteslutet. Det finns alltså grund för att ifrågasätta de asylskäl som åberopas.
Ponera att häktningsförhandlingen (efter troligt överklagande minst till hovrätten) resulterar i att man lägger ner fallet i Sverige. Vad tror du händer sedan? Kliver han ut ur ambassaden? Jag tror inte det, sannolikt försöker han då hitta sätt att komma till Ecuador, för att inte riskera att bli utlämnad till USA från Storbritannien.
Summa summarum så ser jag här två parallella ärenden:
1. Asylärendet för att slippa bli utlämnad till USA
2. Sexualbrotten
Dessa ärenden skall inte blandas samman.