Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-14, 11:33
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Hur kommer det sig att ni på er sida är så bleeding-heart-asyl-kramare när det gäller regimkritiska negrer, men att ni samtidigt vägrar förstå att Assange är beviljad samma asyl som ni blöder för normalt? Är det för att Assange inte har den instinktiva offerhudfärgen som ni resonerat fram på Södertörn?

"Ni på er sida" ??

Jag tar inget ansvar för vad andra tycker, jag uttrycker endast mina egna åsikter och är heller inte talesman för några andra med "liknande" åsikter. Borde inte behöva förklaras.
Citera
2014-07-14, 11:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nu strejkar över 1 miljon britter inom offentlig sektor över taskiga löneökningar.
Här har istället slösats över 60 miljoner pund på att övervaka J.A.

Får hoppas att britterna får upp ögonen vad den USA/SWE vänlige premiärminister Cameron väljer att lägga skattebetalarnas pengar på.

En hysterisk överdriven polisövervakning av två sårade svenska kvinnors sexförhållanden med J.A.

Får hoppas att UK skickar notan till svensk åklagarmyndighet eller annan ansvarig i denna cirkushärva..

En annan sak som som kan påverka britternas attityd just nu är att brittiska tidningar nyligen haft mörkning kring USAs "torture flights" och UKs eventuella medverkan som förstasidesnyhet. Precis som att svenskarna inte är så stolta över att ha medverkat till egyptiernas öde.

Citat:
Emails shed new light on UK link to CIA 'torture flights'
Police given crucial logs about Diego Garcia's role in rendition programme when it was allegedly used as a secret prison

länk

Gissar att de inte vill bli medskyldiga till Assanges eventuella utlämnanade till USA om han skulle tvingas till ett Sverige som inte kan ge honom några garantier.

Dessutom har tidningarna där varit så fulla av "riktiga" sexbrott de senaste tiden, att de svenska påstådda händelserna nog bleknar i jämförelse. Inget att riskera att någon lämnas ut till USA för, med andra ord.

Hur kommer UK att reagera om häktningen inte hävs? En trött suck, gissar jag. Och en växande ovilja att betala för Sveriges passivitet.
Citera
2014-07-14, 11:41
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är tydligt hur du anser att den enskilde finns till för myndigheterna och inte tvärtom. Den skiljelinjen är betydande i den här tråden. Du kräver mer av den enskilda än av myndigheterna.

Faktiskt inte. Myndigheterna finns till för samtliga medborgares räkning, för att bringa ordning och reda och rättvisa så långt detta är möjligt (det handlar alltid om bedömningar och kompromisser). Den viktiga skiljelinjen jag ser är snarare att jag anser att Assange ska behandlas precis som vem som helst när det handlar om hur rättskipandes ska ske, det ska råda likhet inför lagen. Vad han har gjort för wikileaks eller i övrigt är totalt ointressant för detta rättsfall som handlar om sexualbrott. Detta är det centrala enligt min mening. Och jag delar vissas bedömning om att chansen för att han utvisas till USA är minst lika stor i Storbritannien som i Sverige och detta inser han nog också själv innerst inne.
Citera
2014-07-14, 11:45
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
"Ni på er sida" ??

Du då, Bara du. Varför respekterar du inte det faktum att Assange fått politisk asyl?
Citera
2014-07-14, 11:47
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Du då, Bara du. Varför respekterar du inte det faktum att Assange fått politisk asyl?

Det gör jag men detta har noll och intet med sexualbrotten i Sverige att göra.
Citera
2014-07-14, 11:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Nej. Du har som vanligt fel. Den politiska asylen påverkar i allra högsta grad rättsprocessen och hur den lämpligast utförs. Sen säger du att du respekterar den politiska asylen som är given honom med tanke på en utlämningsrisk från Sverige till USA; du ser inte någon utlämningsrisk, och tycker att Assange ska komma till Sverige. Hur ska du ha det?

Du slingrar dig värre än en daggmask på kroken.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-07-14 kl. 12:05.
Citera
2014-07-14, 12:07
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Den viktiga skiljelinjen jag ser är snarare att jag anser att Assange ska behandlas precis som vem som helst när det handlar om hur rättskipandes ska ske, det ska råda likhet inför lagen. Vad han har gjort för wikileaks eller i övrigt är totalt ointressant för detta rättsfall som handlar om sexualbrott. Detta är det centrala enligt min mening.

Där är vi överens. Men vi drar helt olika slutsatser om vad som skett, och sker.
Jag menar att allt i detta fall hanterats annorlunda än i alla andra fall just på grund av Wikileaks.

Allt i fallet och mycket utanför.

Ta exempelvis #prataomdet-kampanjen som var helt uppenbart en kampanj riktad mot JA.

Mycket läsvärt, speciellt nu några år efteråt.
Citat:
Ledande svenska feminister, bevisligen nära vänner till minst en av målsägarna, driver kampanjer ägnade att påverka utgången av ett pågående juridiskt ärende! Med resultatet att svenska medier lägger locket på om Wikileaks.
(FB) Avslöjandet av den falska gräsrotskampanjen #prataomdet?(utbruten tråd/Mod)

Men det är givetvis en slump. Det med.
Citera
2014-07-14, 12:13
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Nej. Du har som vanligt fel. Den politiska asylen påverkar i allra högsta grad rättsprocessen och hur den lämpligast utförs. Sen säger du att du respekterar den politiska asylen, men att du sen inte ser någon utlämningsrisk. Hur ska du ha det?

Jag respekterar asylförfarandet i det allmänna fallet men det finns en del omständigheter i detta fall som försvårar bedömningen. Ecuador hävdar att han riskerar en politisk rättegång och utlämning till USA där han skulle riskera dödsstraff. Detta är de formella asylskälen. Min bedömning är att Ecuador inte ger honom asyl av humanitära skäl utan av politiska skäl. Manning fick inte dödsstraff, att Assange skulle få det är då helt uteslutet. Det finns alltså grund för att ifrågasätta de asylskäl som åberopas.

Ponera att häktningsförhandlingen (efter troligt överklagande minst till hovrätten) resulterar i att man lägger ner fallet i Sverige. Vad tror du händer sedan? Kliver han ut ur ambassaden? Jag tror inte det, sannolikt försöker han då hitta sätt att komma till Ecuador, för att inte riskera att bli utlämnad till USA från Storbritannien.

Summa summarum så ser jag här två parallella ärenden:

1. Asylärendet för att slippa bli utlämnad till USA
2. Sexualbrotten

Dessa ärenden skall inte blandas samman.
Citera
2014-07-14, 12:17
Medlem
the saints avatar
Citat:

Vilka sexualbrott?

Som du säkert vet finns det varken åtal eller dom.

Åklagaren tycks inte heller prioritera ett förhör med Assange.

Enligt de flestas mening existerar det inga "sexualbrott".
Citera
2014-07-14, 12:21
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Där är vi överens. Men vi drar helt olika slutsatser om vad som skett, och sker.
Jag menar att allt i detta fall hanterats annorlunda än i alla andra fall just på grund av Wikileaks.

Allt i fallet och mycket utanför.

Ta exempelvis #prataomdet-kampanjen som var helt uppenbart en kampanj riktad mot JA.

Mycket läsvärt, speciellt nu några år efteråt.

(FB) Avslöjandet av den falska gräsrotskampanjen #prataomdet?(utbruten tråd/Mod)

Men det är givetvis en slump. Det med.

Att det drivs olika kampanjer tycker jag att man ska bortse ifrån, sådana drivs från bägge sidor. Det tycks i alla fall som att Assanges vänner/sympatisörer har ett övertag vad gäller numerär och att synas/höras, åtminstone internationellt. Du känner en oro för att "kampanjer" skulle påverka ärendet negativt medan du inte känner någon oro alls för att kampanjer från andra sidan skulle göra det. Detta hänger inte ihop.

I fall som Assange men även andra högprofilfall som TPB (Svartholm Warg, Peter Sunde) så verkar ena sidan tro att det är helt OK att påverka rättvisan genom att "kampanja". Man protesterar högt och ljudligt. Man har namninsamlingar. Inte sällan kommer uttalanden som tyder på att man tror att namninsamlingar ska påverka utgången. Det skall de inte göra, det får de inte göra!

Det intressanta är vad som sker i domstolen, där har man att gå efter lagen.
Citera
2014-07-14, 12:23
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
J
Ponera att häktningsförhandlingen (efter troligt överklagande minst till hovrätten) resulterar i att man lägger ner fallet i Sverige. Vad tror du händer sedan? Kliver han ut ur ambassaden? Jag tror inte det, sannolikt försöker han då hitta sätt att komma till Ecuador, för att inte riskera att bli utlämnad till USA från Storbritannien.

Din sakkunskap om fallet är som jag påpekat förr, högst bristfällig. Det finns ingen rättssak i Storbritannien mot Assange, utan deras agerande är enbart en följd av att Sverige har utfärdat en EAW. Om häktningen hävs, faller EAW också - och då har Sverige slut på tvångsåtgärder mot Assange. Det torde betyda att han från Ecuadors ambassad kan åtnjuta fri lejd ut ur Storbritannien.

Vilka sexualbrott? Är det "våldtäkt, mindre grov" du syftar på i EAW, eller någon brottsrubricering i HäPM?
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-07-14 kl. 12:26.
Citera
2014-07-14, 12:24
Medlem
the saints avatar
Citat:
Jag respekterar asylförfarandet i det allmänna fallet men det finns en del omständigheter i detta fall som försvårar bedömningen. Ecuador hävdar att han riskerar en politisk rättegång och utlämning till USA där han skulle riskera dödsstraff. Detta är de formella asylskälen. Min bedömning är att Ecuador inte ger honom asyl av humanitära skäl utan av politiska skäl. Manning fick inte dödsstraff, att Assange skulle få det är då helt uteslutet. Det finns alltså grund för att ifrågasätta de asylskäl som åberopas.

Summa summarum så ser jag här två parallella ärenden:

1. Asylärendet för att slippa bli utlämnad till USA
2. Sexualbrotten

Dessa ärenden skall inte blandas samman.

"Din bedömning är..."

Min bedömning är att jag sätter lite högre tilltro till Ecuadors president, än till din "tilltro".

Om Assange skulle få dödsstraff har du ingen som helst aning om.

Om du var i Assanges kläder, skulle du vilja ta risken?

Dessutom, är 35 års fängelse så mycket bättre? Knappast.

Man får väl ta ett steg i taget. Först nerläggning i Sverige. Därefter se hur man ställer sig till saken i Storbritannien. Det kan antagligen lösa sig ganska smidigt.

Vad beträffar "sexualbrotten, så hänvisar jag till mitt inlägg ovan:

(FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in