2014-07-13, 16:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Om man ska vara riktigt petig så tror jag att det egentligen heter Sveriges Rikes Lag och att det är själva namnet på den lagbok som ges ut av Norstedts Juridik (den blå lagboken). Det är med andra ord en kommersiell produkt som innehåller ett urval av de viktigaste lagarna och författningarna från Svensk författningssamling (SFS). Det finns också en lagbok som heter Svensk Lag och ges ut av förlaget Iustus (den gröna lagboken). Den är lagboken är bara hälften så tjock som Sveriges Rikes Lag och innehåller inga bihang eller tillägg. Tidigare fanns det också en röd lagbok.

Jag måste säga att jag inte är 100% säker här, så om det finns någon kunnig jurist som med säkerhet vet får den gärna rätta mig om jag har missuppfattat något.
Stämmer bra.
2014-07-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns inget att sopa under mattan. Alla med lite bildning och som inte lider av något handikapp med oförmåga att tolka ord, textföljder vet att Svea Rike är benämning på Sverige.

Och det var aldrig det som var på tapeten, tills du tog upp det för att flytta fokus från din okunskap, och det forstätter du desperat med ser jag.

Citat:
Jag påtalar när betydelsen blir felaktig. Det blir den inte av att jag kallar Sverige för Svea Rike.

Nej, och det är fortfarande bara ett sätt för dig att flytta fokus från att du blev ertappad med att hänvisa till "Svea Rikes lags sjätte kapitel" när vi pratade om sexualbrott.
Du visste alltså inte att Brottbalken bara är en del av "Svea Rikes lag".

Citat:
Jag har aldrig gjort anspråk på juridisk skolning - däremot klarar jag, till skillnad från dig, hyfsat bra att tolka lagtext, praxis osv..

Ändå spyr du tvärsäkert ur dig felaktigheter om juridik och hävdar stenhårt att du har rätt.
Och du bevisar ständigt att du inte kan tolka en juridisk text, så att nu hävda att du klarar det är stor underhållning.

Citat:
För de flesta hade det varit självklart att jag syftade på sjätte kapitlet i brottsbalken, eftersom vi talade om just brottsrubricering. För andra är svårare att dra den slutsatsen - trots ämnet. (tydligen)

Knappast när det gäller dig, som har noll koll på det mesta och en kraftig övertro på din egen förmåga.
Och du är inte långsam att häckla och angripa någon som visar liknande okunskap, eller ens stavar fel.

Men vi kan säga så hör då: I fortsättningen låter du bli att anmärka på när någon skriver fel, stavar fel eller uttrycker sig fel, det är en lite löjlig härskarteknik du använder dig av för att trycka ner andra eftersom du behöver övertaget med din bristande argumentationsteknik.
Du låtsas att du inte förstår vad personen menar, trots att det är uppenbart, i syfte att förnedra.
Men nu när du blir målet för samma behandling så känns det inte så bra tydligen...
Ditt hyckleri finner inga gränser.

Citat:
Nej, jag är inte bortgjord och jag kommer inte med ursäkter - däremot ger du ett intryck av att vara extremt fixerad vid mig, givet att du hela tiden försöker finna skäl till osakliga påhopp som du sedan "kräver" svar på.
Det ger nästan ett lite sjukligt intryck faktiskt.

Oj, en av dina standardtekniker: försöka vända på det så att motståndaren måste försvara sig istället för att angripa dig.
I vilken tråd var det du tipsade TS om den tekniken för bara några dagar sedan?
Väldigt fult och barnsligt.

Men, eftersom du uppenbarligen börjar känna dig trängd, så kan jag förklara varför jag tycker det är kul att svara på dina korkade inlägg: Det är lite av den skräckfyllda förtjusningen när man råkar se en annalkande olycka.
Och jag har aldrig stött på någon som beter sig så urbota löjligt och korkat på en gång, det är intressant.

Du gör bort dig med en stadig frekvens, och du är så löjligt narcisisstisk att du inte ens förstår det själv.
Dock lägger sig säkert förnekelsen emellanåt, när din SSRI-medicinering avtar, och då känns det lite jobbigt för dig.
Då måste du in här och spela Allan lite för att höja din självkänsla och spä på din grandiosa självbild, för du är ju övertygad om att du vet bäst och alla andra måste fatta det också, om du så ska tvinga dem!!

Du kan ju räkna med att fortsätta bli ifrågasatt och avskydd här inne eftersom du verkar både obildbar och oförbätterlig, visst kan du säkert tysta några stycken med dina små fulknep, men inte mig.
Du kan ju sätta mig på ignore förvisso, men då vet vi ju alla att motståndet blev dig övermäktigt.
2014-07-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Om man ska vara riktigt petig så tror jag att det egentligen heter Sveriges Rikes Lag och att det är själva namnet på den lagbok som ges ut av Norstedts Juridik (den blå lagboken). Det är med andra ord en kommersiell produkt som innehåller ett urval av de viktigaste lagarna och författningarna från Svensk författningssamling (SFS). Det finns också en lagbok som heter Svensk Lag och ges ut av förlaget Iustus (den gröna lagboken). Den är lagboken är bara hälften så tjock som Sveriges Rikes Lag och innehåller inga bihang eller tillägg. Tidigare fanns det också en röd lagbok.

Jag måste säga att jag inte är 100% säker här, så om det finns någon kunnig jurist som med säkerhet vet får den gärna rätta mig om jag har missuppfattat något.

Om man talar om böcker ja, men lagen är ju inte en bok, och de första lagarna författades bedömt medan man benämnde Sverige "Svea rike".

Men jag tror du har rätt, den blåa lagboken (Munck) har nog titeln Sveriges Rikes Lag, tror jag iallafall.
Ska kolla imorgon...
2014-07-13, 22:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Och det var aldrig det som var på tapeten, tills du tog upp det för att flytta fokus från din okunskap, och det forstätter du desperat med ser jag.

Nej, och det är fortfarande bara ett sätt för dig att flytta fokus från att du blev ertappad med att hänvisa till "Svea Rikes lags sjätte kapitel" när vi pratade om sexualbrott.
Du visste alltså inte att Brottbalken bara är en del av "Svea Rikes lag".
Med tanke på hur många gånger jag hänvisat till den så var det säkert nytt för mig .. Tror du på det själv?

Citat:
Ändå spyr du tvärsäkert ur dig felaktigheter om juridik och hävdar stenhårt att du har rätt.
Och du bevisar ständigt att du inte kan tolka en juridisk text, så att nu hävda att du klarar det är stor underhållning.
Nej, felaktigheter och vantolkningar är det du som spytt ut. Och för att dölja din egen okunskap biter du dig alltså fast vid att jag använde ett uttryck som du inte greppade.
Citat:
Knappast när det gäller dig, som har noll koll på det mesta och en kraftig övertro på din egen förmåga.
Och du är inte långsam att häckla och angripa någon som visar liknande okunskap, eller ens stavar fel.

Men vi kan säga så hör då: I fortsättningen låter du bli att anmärka på när någon skriver fel, stavar fel eller uttrycker sig fel, det är en lite löjlig härskarteknik du använder dig av för att trycka ner andra eftersom du behöver övertaget med din bristande argumentationsteknik.
Du låtsas att du inte förstår vad personen menar, trots att det är uppenbart, i syfte att förnedra.
Men nu när du blir målet för samma behandling så känns det inte så bra tydligen...
Ditt hyckleri finner inga gränser.
Vi kan säga så här - att du är inte position för att försöka ställa några som helst villkor på mig och mitt skrivande.

Citat:
Oj, en av dina standardtekniker: försöka vända på det så att motståndaren måste försvara sig istället för att angripa dig.
I vilken tråd var det du tipsade TS om den tekniken för bara några dagar sedan?
Väldigt fult och barnsligt.
Det är ju vad dina osakliga angrepp på andra debattörer hela tiden handlar om .. ett fäktande substanslöst försök till att angripa i försvar.

Citat:
Men, eftersom du uppenbarligen börjar känna dig trängd, så kan jag förklara varför jag tycker det är kul att svara på dina korkade inlägg: Det är lite av den skräckfyllda förtjusningen när man råkar se en annalkande olycka.
Och jag har aldrig stött på någon som beter sig så urbota löjligt och korkat på en gång, det är intressant.

Du gör bort dig med en stadig frekvens, och du är så löjligt narcisisstisk att du inte ens förstår det själv.
Dock lägger sig säkert förnekelsen emellanåt, när din SSRI-medicinering avtar, och då känns det lite jobbigt för dig.
Då måste du in här och spela Allan lite för att höja din självkänsla och spä på din grandiosa självbild, för du är ju övertygad om att du vet bäst och alla andra måste fatta det också, om du så ska tvinga dem!!

Du kan ju räkna med att fortsätta bli ifrågasatt och avskydd här inne eftersom du verkar både obildbar och oförbätterlig, visst kan du säkert tysta några stycken med dina små fulknep, men inte mig.
Du kan ju sätta mig på ignore förvisso, men då vet vi ju alla att motståndet blev dig övermäktigt.
Din fixering vid mig är verkligen skrattretande ..
2014-07-13, 22:58
Medlem
Citat:
Med tanke på hur många gånger jag hänvisat till den så var det säkert nytt för mig .. Tror du på det själv?

Japp, eftersom du uppenbarligen inte har någon förståelse för juridik.

Citat:
Nej, felaktigheter och vantolkningar är det du som spytt ut. Och för att dölja din egen okunskap biter du dig alltså fast vid att jag använde ett uttryck som du inte greppade.

Nu var det ju du som inte greppade, men jag ser att du inte lägger ner ditt infantila försvar trots att det blottlagts.

Lite så här: "Amen du'rå!"

Citat:
Vi kan säga så här - att du är inte position för att försöka ställa några som helst villkor på mig och mitt skrivande.

Nä men dåså, då får du fortsätta hyckla.

Citat:
Det är ju vad dina osakliga angrepp på andra debattörer hela tiden handlar om .. ett fäktande substanslöst försök till att angripa i försvar.

Nope, jag argumenterar utifrån vad jag läser, sen kryddar jag förvisso vissa inlägg med beskrivningar av min meningsmotståndare, det är lite av en gammal debattradition, fråga britterna.

Tyvärr finns det ju syltryggade stackare som inte har förmågan att läsa resten av texten eftersom de bli "kränkta" av 1% av den. Kärringar.

Citat:
Din fixering vid mig är verkligen skrattretande ..

Skratta på du!
Och sluta smickra dig själv. Du är verkligen inte mer för mig än en fis som hamnat på tvären.

Men du är ett bra tidfördriv på sommarjobbet.
2014-07-14, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Hej Burros!
Jag uppskattar din kamp mot skräcködlorna, men tyvärr är den fruktlös...
Det är som att försöka vifta undan en fis med en tandpetare, man kan svinga sig trött men det kommer ändå lukta skit.

Hursomhelst så kan du släppa det här med att diskutera siffror med micro133 eller ScottWalter, de är hycklare och lögnare av rang och de saknar fullkomligt verklighetsförankring och tydligen även minne av sina egna uttalanden.
I den här tråden hävdar de att "upp till 7 av 10" betyder precis 7 av 10, trots att själva rubriken i länken säger 1 av 3.
De tar alltså en ett vitt spann av siffror, som inte är precis specificerad, och använder det högst angivna talet som en sanning och använder som källa för att hävda att de har rätt.
Låter som om micro113 borde låta bli att kasta sten i glashus...

(FB) Hel SVENSK skolklass könstympad - vita CIS män problemet?

Ett exempel, det finns mer att hämta i tråden jag länkat:

Micro113 och ScottWalter gör alltså precis det som de motsätter sig att de hävdar du har gjort nu, samtidigt som de beskyller alla andra för att vara hycklare och hävdar högljutt att de själva absolut inte är det....
Här har vi det, svart på vitt, de är lögnaktiga ärkehycklare.

Ja man har sedan länge kunnat konstatera att feminister tydligen jämt sov på mattelektionerna.

Citat:
Nej, prostitution är inte hans område.

Jo ett av dom och hur man än vänder och vrider på det så kan han otroligt jävla mycket mer än dig. Fram med siffror som säger emot eller håll käft.

Citat:
Jo, det är skillnad på statistik och gissningar.

Precis så försök förstå det på riktigt och förhåll dig ärligt till siffror.

Citat:

Hur många gånger ett brott begås är i princip oväsentligt för lagstiftningen.

Ja så kan det gå när din sort stiftar lagar!
2014-07-14, 09:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Ja man har sedan länge kunnat konstatera att feminister tydligen jämt sov på mattelektionerna.

Jo ett av dom och hur man än vänder och vrider på det så kan han otroligt jävla mycket mer än dig. Fram med siffror som säger emot eller håll käft.

Precis så försök förstå det på riktigt och förhåll dig ärligt till siffror.

Citat:
De flesta vill ändå behålla nuvarande lagstiftning mot sexköp, enligt ”den mest kompletta kartläggning av sexhandeln i Sverige som någonsin gjorts”.
[...]
I den uppger var tionde man att de köpt sex och att 85 procent av sexköpen har gjorts utomlands. Sexsäljarna är betydligt färre, enligt enkäten. Närmare bestämt har 0,8 procent av männen och 0,6 procent av kvinnorna sålt sex, vanligtvis en till tre gånger.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-tionde-man-har-kopt-sex/

Prova räkna. Frågan är inte ställd "årligen" - utan någon gång i livet.

Citat:
Ja så kan det gå när din sort stiftar lagar!
Jag sitter inte i riksdagen - men avser du svenska medborgare över 18 år så visst. Det är dock inte ett dugg unikt för Sverige.
Senast redigerad av micro113 2014-07-14 kl. 10:07.
2014-07-14, 10:02
Bannlyst
Citat:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-tionde-man-har-kopt-sex/

Prova räkna.

Du skulle presentera siffror på antal sexköp och inget annat, hur "många" som köper sex säger ingenting.

Citat:
[
Jag sitter inte i riksdagen - men avser du svenska medborgare över 18 år så visst. Det är dock inte ett dugg unikt för Sverige.

Nej jag tänkte på sinnesslöa feminister med noll juridisk kunnande som var dom som drog igenom lagen.
"Hur många gånger ett brott begås är i princip oväsentligt för lagstiftningen."
2014-07-14, 10:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du skulle presentera siffror på antal sexköp och inget annat, hur "många" som köper sex säger ingenting.
Siffrorna finns där - 0,8% av männen och 0,6% av kvinnorna har någon gång i livet sålt sex, de flesta anger att det skett mellan 1-3 ggr - inte per år, utan i livet.

Största andelen sexköp - över 80% - sker utomlands.

Citat:
Nej jag tänkte på sinnesslöa feminister med noll juridisk kunnande som var dom som drog igenom lagen.
"Hur många gånger ett brott begås är i princip oväsentligt för lagstiftningen."
Det framgår också att en majoritet av Sveriges befolkning är för en lagstiftning. Sveriges riksdag - som är lagstiftande - har inte haft en majoritet av kvinnor.

Så fäkta på du ...
2014-07-14, 10:19
Bannlyst
Citat:
Siffrorna finns där - 0,8% av männen och 0,6% av kvinnorna har någon gång i livet sålt sex, de flesta anger att det skett mellan 1-3 ggr - inte per år, utan i livet.

Största andelen sexköp - över 80% - sker utomlands.

Det säger fortfarande ingenting om antal sexköp i landet så försök gärna igen.

Citat:
Det framgår också att en majoritet av Sveriges befolkning är för en lagstiftning. Sveriges riksdag - som är lagstiftande - har inte haft en majoritet av kvinnor.

Så fäkta på du ...

För en lagstiftning? Var nog inte riktigt poängen här... "Hur många gånger ett brott begås är i princip oväsentligt för lagstiftningen."
2014-07-14, 10:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det säger fortfarande ingenting om antal sexköp i landet så försök gärna igen.
Jo, det berättar om antalet sexköp gjorda i Sverige - även om du inte förstår det.

Rimlighetsbedömning utifrån siffrorna är tydligen också svårt för dig att få till ....

Citat:
För en lagstiftning? Var nog inte riktigt poängen här... "Hur många gånger ett brott begås är i princip oväsentligt för lagstiftningen."
Ja, hur många gånger ett brott begåtts är oväsentligt för lagstiftningen. Därför är både spioneri för främmande makt - vilket är ett brott med låg förekomst och mycket få domar i Sverige, förbjudet, liksom cykelstöld och snatteri är förbjudet trots sin höga förekomst.
2014-07-14, 10:51
Bannlyst
Citat:
Jo, det berättar om antalet sexköp gjorda i Sverige - även om du inte förstår det.

Rimlighetsbedömning utifrån siffrorna är tydligen också svårt för dig att få till ...

Så säg antalet då och sluta snömosa?
Något trams från socialstyrelsen säger ju givetvis ingenting.

Citat:
Ja, hur många gånger ett brott begåtts är oväsentligt för lagstiftningen. Därför är både spioneri för främmande makt - vilket är ett brott med låg förekomst och mycket få domar i Sverige, förbjudet, liksom cykelstöld och snatteri är förbjudet trots sin höga förekomst.

Nej givetvis inte, själva syftet med en lag är ett försöka stoppa ett brott så lägger man inte in antal så vet man därmed inte heller hur man skall bekämpa brottet.
Just därför vi just nu har den helt verkningslösa sexköpslagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in