2014-07-13, 16:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Hur gammal är du? Tror du att Mona Sahlin dök upp på den politiska arenan igår?
Läs på igen va, och blanda inte ihop allt med ditt minne av 2006. Du gör dig bara dum när du bevisar för oss alla att du saknar kunskaper om Sveriges moderna historia.
Nej, det är du som gör dig dum när du tror att Socialdemokraternas partiledare automatiskt måste bli statsminister.
Citera
2014-07-13, 23:44
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Men straff för otrohet och för otrogna kvinnor behandlas i Koranen. 4:15-16 behandlas särskilt hur otrogna kvinnor ska dömas och behandlas: ”Om någon av er kvinnor begår en grovt oanständig handling, tillkalla då fyra bland dem av er som har bevittnat handlingen, och om de vittnar [att de har sett den], stäng då in henne i hennes hem till dess döden befriar henne eller Gud visar henne en väg. 16. Om två begått en sådan handling, straffa dem båda. Men lämna dem ifred, om de ångrar sin handling och bättrar sig. Gud tar i sin barmhärtighet emot den ångerfulles ånger.”
Här behandlas som ni ser frågan om straff. Dvs. att kvinnan, eller kvinnorna, ska låsas in i hemmet tills hon, eller de, ångrar sig eller tills de dör – dvs om de aldrig ångrar sig. Men det står även, vilket är viktigare, att om hon ångrar sig så ska hon förlåtas och inte ens utsättas för spott och spe från någon. Men varken förlåtelse eller inlåsning kan äga rum om inte fyra vittnen träder fram.
Du behöver inte tala om för mig vad som står i koranen o det blir trist i längden att fastna i detaljfrågor om vad som går att läsa i Koranen. Vill du - med det du just skrev här - påvisa att det råder feminism o jämställdhet mellan könen i Koren, eller hur menade du?
Citera
2014-07-13, 23:54
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Jo, men det var inte på Expressen du var inne när du hämtade det klippet

Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
? Nu forstar jag inte vad du menar.

Jag skulle fortfarande vilja ha ett svar pa vad du menade med Expressen.
Citera
2014-07-14, 00:06
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Det är ju tydligt att Islam betyder allt för dig och du kan tydligen inte se något i livet utan att rådfråga koranen eller ahadith eller slumpvist urvald imam koranvrängare. Men alla är inte så fanatiska som du, och det är väl tur?
Du börjar med att kalla mig fanatisk muslim..... ?
Citat:
Problemet är att ju mer ni SDare generaliserar och har er ju svårare blir det för tex resten av Sverige att kunna angripa problemet. Om det itne hade varit för er, om ni inte hade smutsat ner hela debatten så hade vi för länge sedan stoppat det saudiska inflytandet.
För att sedan övergå till att kalla mig för en generaliserande SD:are……..??
Citat:
Du gör det. Du. Dessa meningar hämtar du dessutom från nynazistiska sidor. Där fanatiska nynazister suttit och lusläst koraner Ni är fanatiska bokstavstroende, och därför tror ni också att alla andra måste vara fanatiska bokstavstroende. För det är vad det handlar om - ni bryr er inte inte alls om islam överhuvudtaget.
O till sist konstaterar du att jag är en fanatisk nynazist……..??

Hur ska du ha det egentligen TS? O vad spelar det för roll menar du - jag diskuterar här min inställning till Islam som bla en kvinnofientlig ideologi, inte min partitillhörighet.

Jag tycker att det är viktigt att ifrågasätta o se kritiskt på alla former o människoförtryck här på jorden - därför bryr jag mig om frågor som rör Islam.
Citera
2014-07-14, 01:32
Medlem
Bra jobbat TS. Blev nästan lurad att du hade blivit Social justice warrior men när man såg att du hade Julius Evola som avatar så insåg man att du måste skoja.
Citera
2014-07-14, 10:59
Medlem
BlackJewels avatar
Ja man kan vara nationalromantiekr i en värld där import-export råder? för att ändå hävda "humanistiskt värde" ?

det går icke ihop. med mindre man utnyjjar nationalism att omfattas av sist-in-först-ut : som kan vara skenheligt tillräckligt att ge medvind åt nazister med skickligt tränade munläder.

att feminism, som enbart ord/begrepp.. står som anfallsobjekt.. är i sig otroligt märkligt och udda, att inte förstå aens vad makt är och maktberusning.. i vad sociopati och acceptans av sociopati är.. att se EN person, som statshjälte.. person som inte ens vet vad semit är för ett konstigt ord men söker i bibeln, för att via protestantmannual, tycka sig få bättre förståelse för skillnaen mellan jag-gillar-dig-jude, men ine dig-jude..

så länge du är snygg och smakr fint i mitt estetiska sinne och har det och det att ge mig, mata mig, men när det inte matar elelr ger.. (ofta repressivt .. ur ens algs självklarhet att "kristen person är givmild" nnars kan den inte vara kristen...)

juden ska vara som bibeln förtäljer-retorik.. då är det ju sekteristisk fundameentalism, där sympatier drar dimensioner om religiositet att vara lika med politiserad religiositet i styrka av rikedom ~är det rikt nog, att försörja mig, kan-jag-acceptera-dig-jude, men kommer du och begär, mig behöva hjelpa dig, då ved du var dörren är.

extrempolitiska vurmare som ser det som plikt, att härska.

du vet att olika partipiskor... vill äga makt, i sina resp. nirmsättningar och subgrupps-in terna regler.

politiker på regionalnivå, t.ex Skånes Väl.. behövde bl.a jobba med sossar som också ömkade sig själv, det-är å jävla synd om oss-statare.. en gång en statare i "familjen" alltid statare, ofödda barnen i mitt stackars olycklig hjerta, ska alltid behöva "strida" och nita emotsägare och "motvalllskärringmentalitet", för sub. skapar ju också samma intelligenta försvar.. jag var tvungen-att-agera-... mot mina spöken... dom, bara invaderar mig... och mitt-fina-land-mentalitet.

mitt-land-retoriken kommer ju isf också motståndarna med, när dom ska äta sin illaluktande mat, som inte är inhemskt anpassad till infödingars känsliga gom, den kan ju få utslag av en massa svarta prickar i maten.

klart att feminister också kan klänna sig brydda, över sina små som behöver värnas om, de kan ju inom två år, inte ens få tala sitt egn språk, så länge det ska envisas i skolor att engelska och det spanska språket ska behöva omordas som världsspråk, spanska, spanjorer som ju var förtryckare... och våldtäktsmän?

envisas med sina maträtter att våga ge barnen också, barn som ju alla inte tåler mer än normerade subrationella ransoner.

så var det vör min mormorsmorfarfarkusiinfmorsrarbrosssyster, så identifierar sig den emotionelle rasisten som utsatt.

med platkatet jag-är-feminist.

statar-romantisk taktik, för att fortsatt utyttja ojämlikhet. ibland är feminismen en lömsk floskel, som kommer enbart md gillrade fällor av tomt snack.

politik, är i sig tomgångssnack, utan innehåll.

jag föraktar de flesta politiker, men lngt ifrån alla, bara de flesta.

sedan får de skriva feminist i pannan på sig, vad hjälper dfet, när man enbart vill trycka ner? vädja med patetiska religiöst anfäktade argument, ett argument är ingenting!
Citera
2014-07-14, 12:37
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia

Detta ar ju faktiskt lite humoristiskt. Naja, jag tror inte vi kommer fa nagra svar.
Citera
2014-07-14, 12:58
Medlem
Citat:
Vad har Koranen att säga om stening? Jo, stening tas faktiskt upp! Det behandlas som fenomen och kan grupperas i tre kategorier. Det är dels tal om stening som ett retoriskt argument (se 18:20, 36:18), dels stening som hänvisningar till gammal judisk praxis (se 19:46, 26:116) och dels hot från Muhammeds motståndare (8:23, 11:91). I inga av dessa fall uppmanas muslimer till att stena någon, och ännu mindre till att stena otrogna kvinnor.

Men straff för otrohet och för otrogna kvinnor behandlas i Koranen. 4:15-16 behandlas särskilt hur otrogna kvinnor ska dömas och behandlas: ”Om någon av er kvinnor begår en grovt oanständig handling, tillkalla då fyra bland dem av er som har bevittnat handlingen, och om de vittnar [att de har sett den], stäng då in henne i hennes hem till dess döden befriar henne eller Gud visar henne en väg. 16. Om två begått en sådan handling, straffa dem båda. Men lämna dem ifred, om de ångrar sin handling och bättrar sig. Gud tar i sin barmhärtighet emot den ångerfulles ånger.”

Här behandlas som ni ser frågan om straff. Dvs. att kvinnan, eller kvinnorna, ska låsas in i hemmet tills hon, eller de, ångrar sig eller tills de dör – dvs om de aldrig ångrar sig. Men det står även, vilket är viktigare, att om hon ångrar sig så ska hon förlåtas och inte ens utsättas för spott och spe från någon. Men varken förlåtelse eller inlåsning kan äga rum om inte fyra vittnen träder fram.

Ett annat straff omtalas också i Koranen. Dvs. så lätt kommer de inte undan. Men straffet är givetvis inte stening. Nej, det är inte ens oklart formulerat så att de rättslärde måste gå omvägen via Muhammeds exempel. Det står däremot klart och tydligt att straffet för både män och kvinnor som begår äktenskapsbrott ska bestraffas med inte mindre än, och inte mer än, 100 piskrapp vardera. 24:2 ”Straffet för äktenskapsbryterskan och för äktenskapsbrytaren är hundra piskrapp för var och en…” Detta straff efterföljs inte av någon stening! Om det ska efterföljas av något så är det inlåsningen av kvinnan i huset – förutsatt att hon inte ångrar sig givetvis.

Fast om man läser in sig på ämnet islamisk juridik så får man veta dels att korantexter inte är den enda rättskällan, och dels att Koranen som den ser ut idag (och som den såg ut efter att kalif Uthman sammanställt surorna) inte nödvändigtvis motsvarar Koranen som Gud har (vilket givetvis är den som muslimer anses vara skyldiga att följa). Noteras kan i och för sig att det inte är alla teologer/rättsvetenskapare/vad-man-nu-skall-kalla-dem som går med på tanken om en ofullständig världslig Koran.

Mer specifikt är det så att verserna du nämner anses vara ersatta (hur olika koranverser ersätter varandra är en hel vetenskap, och det finns ett par olika skolor på hur man utläser det, men just steningen är tämligen allmänt accepterad) av en senare vers (i regel ersätter en senare uppenbarad vers en tidigare), som emellertid skall ha gått förlorad innan Koranen sammanställdes efter Muhammeds död. Den förlorade versen anses ha förordat stening som straff för otrohet, och vips så är det stening som gäller. Det finns hadither som anger just den här förklaringen, med pikanta detaljer som att det var en get som åt upp det papyrusark versen var skriven på.

Ovanstående är alltså den juridisk/teologiska konstruktion som används för att förklara (eller kanske rättfärdiga) stening som straff för otrohet trots Koranverser som tydligt anger någonting annat. Som cyniker är det inte alltför svårt att tänka sig att det snarare handlade om en traditionell sedvänja som man av det ena eller andra skälet inte kunde eller ville förändra.

Källa på det här? Jodå: Vikør, Knut, Between God and the sultan. A history of Islamic Law, Hurst & Company, London 2005, s. 48 ff. och s.52.
Citera
2014-07-14, 16:24
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Att anta att muslimer inte kan vara feminister är att anta att svenskar inte kan det, för att somliga inte är det.

Jag behöver inte anta nåt sådant - jag vet att det finns muslimer som är feminister dock är de väldigt få i dagsläget så det är inget nytt för mig.

Tyvärr får de jobba i hård motvind o har inte ens stöd här i Sverige från den svenska feminismens sida - inte ens från Förvirrat initiativ o Gudrun Schyman som ju såååå månar om kvinnors rättigheter - antar att hon bara är rädd för att bli arbetslös eftersom hon fortfarande harvar på i sin bana utan stuns, styrka o riktig inriktning i sitt sk feministiska arbete.
Citera
2014-07-14, 19:50
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Bra jobbat TS. Blev nästan lurad att du hade blivit Social justice warrior men när man såg att du hade Julius Evola som avatar så insåg man att du måste skoja.
Var vänlig och dra inte Julius Evolas namn i smutsen tack.
Det är så märkligt att nynazister så förhållningslöst uttrycker beundran för Evola när Evola själv inte hade något annat än förakt för just nazisterna och rasism.
Evola är en av 1900-atlets allra mest intressanta och inspirerande personer..
Fast egentligen förstår jag varför du, och andra nynazister uttrycker beundran för Evola. Det beror inte på att ni är särskilt bekanta med honom, utan det beror på att någon någonstans inom er krets sagt åt er att Evola minsann är en person som ni måste tycka bra om. Men ni vet inte varför. Ni bara följer efter.
På samma sätt är det med tex nynazister och Oisin cantwell, ni har alltså blivit tillsagda att ni måste tycka illa om Cantwell, men ni har ingen aning om varför - ni bara gör det.
Men jag ska ge dig ett bra tips, ett tips om hur du bör göra för att leva så lyckligt som möjligt.
Gå till närmaste supermarket och ställ dig i kö, gå sedan tillbaka och ställ dig i kö på nytt.
På så sätt får du dina behov av att gå i led tillgodogjorda - och det utan att andra behöver bli lidande.

Och återigen - dra inte Evolas namn i smutsen. Läs honom istället så kanske du lär dig något.
Citera
2014-07-14, 19:53
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Jag behöver inte anta nåt sådant - jag vet att det finns muslimer som är feminister dock är de väldigt få i dagsläget så det är inget nytt för mig.

Tyvärr får de jobba i hård motvind o har inte ens stöd här i Sverige från den svenska feminismens sida - inte ens från Förvirrat initiativ o Gudrun Schyman som ju såååå månar om kvinnors rättigheter - antar att hon bara är rädd för att bli arbetslös eftersom hon fortfarande harvar på i sin bana utan stuns, styrka o riktig inriktning i sitt sk feministiska arbete.
Men Schyman har ju avvecklat sig själv från att vara en av Sveriges bästa politiker till att bli en ynklig textsnattande populist. Varför måste du ens ta upp henne?
Citera
2014-07-14, 20:04
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:

Hur ska du ha det egentligen TS? O vad spelar det för roll menar du - jag diskuterar här min inställning till Islam som bla en kvinnofientlig ideologi, inte min partitillhörighet.

Jag tycker att det är viktigt att ifrågasätta o se kritiskt på alla former o människoförtryck här på jorden - därför bryr jag mig om frågor som rör Islam.
Jag tycker också det r viktigt att ifrågasätta och se kritiskt på alla former av människoförtryck.
Men felet du gör är att du ser islam som ett uttryck för sådant. Det hade varit bättre om du kritiserat och uppmärksammat sådant so faktiskt är sant.
Tex börja med här hemma. Ty här hemma är, eftersom vi har möjlighet att förändra, viktigast att uppmärksamma och kritisera.
Jag jämförde med Pakistan för att visa hur kvinnofientligt och islamfientligit det svenska etablissemanget är.
På vilket sätt är det fel av mig menar du?
Jag vet att du menar att tex "vänstern" aldrig kritiserar islam i Sverige, men d et är inte sant. Tillomed era så förhatliga Revolutionära fronten och AFA har kritiserat salafism och islamiska kvinnofientliga saker. Du minns väl Moskén i Sthlm som av AFA blev utsmyckad med svastikor, det gjordes ju för att visa att de salafistiska tendenser som ryms inom just den moskén är att liknas vid nazism.

Och jo, din partitilhörighet är intressant - den är dessutom tydlig. Dvs du är SD-sympatisör.
Jag tycker det tex är fel att företrädare för ett så inflytelserikt parti som SD ägnar sig åt konspiratoriskt tänkande. Dvs om de är så mentalt instabila så måste man ifrågasätta deras lämplighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in