Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
PÅ vilket sätt har det inte med jämställdhet att göra om könsbaserade hinder tagits bort?
I Sverige får tex inte alla kvinnor som vill, och klarar testen, bli jaktpiloter.
I Sverige får inte ens en enda kvinna bli elitsoldat, oavsett hur bra hon hade klarat proven.
I Sverige fick inte en kvinnlig statsministerkandidat bli statsminister, fast hon ville.
Och ditt räkneexempel fungerar dessvärre inte här. Dvs en jaktpilot representerar mer än en människa. Det enda du kan jämföra med är med det totala antalet jaktpiloter. Antalet jaktflyg/jaktpiloter ska fördelas på en hel population och ett helt territorium.
1. Fel. Det finns kvinnliga flygförare. Fråga snarare varför de inte klarar av proven - eller ens söker in.
2. Fel. Samtliga tjänster i FM är öppna för kvinnor. Kvinnor har dessutom sänkta krav OCH har förtur.
(detta gäller även Räddningstjänsten och Polisen)
3. Jag vill också bli statsminister, är jag diskriminerad om jag inte får bli det?
Sänkta krav för kvinnor är skit. Jag väger ca 100kg, i en skarp situation vill jag att samtliga mina kollegor skall kunna dra min skadade kropp ur en brinnande, upp och ned-vänd, pansarterrängbil eller stridsbåt när kulorna viner runt.
Skulle Åsa Romson klara det? Unlikely...