2014-07-04, 19:22
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Hade de varit jämställda så hade det inte funnits krav på att bära hijab.
Du menar som sikhernas turban?
Citera
2014-07-04, 19:24
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Om man nu ska trolla och hetsa upp folk bör man komma med något vettigare än TS lyckats bajsa fram. Så pinsamt att bara ett orakat Södemalms-vrak till feminist skriker: Ja, så är det!
Folk blev ju arga och hetsade up sig
Citera
2014-07-04, 20:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
och nej, Sverige har inga kvinnliga elitsoldater. De ev kvinnor som opererar inom SOG har helt andra uppgifter - tex städerskor och andra lottor. Visst, de kanske får lov att vara elitlottor ... men det är inte samma sak. Pakistan hade kvinnliga jaktpiloter före -13, men inte Combat Ready". Dvs med rent operativa uppgifter. Men de flög och de flög jaktplan. Nu bombar de talibaner (en iaf ...) och dessutom iklädd hijab

Sverige fick som sagt sin första kvinnliga elitsoldat (SIG) 2008.
Citera
2014-07-04, 20:53
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sverige fick som sagt sin första kvinnliga elitsoldat (SIG) 2008.
Ja, men det innebär inte, som jag också skrev, att de fick göra samma saker som männen. Även inom SOG (som SIG ändrade namn till) behövs naturligtvis lottor.
Citera
2014-07-04, 21:58
Medlem
KnackehaxanMias avatar
TS - varför är det så viktigt för dig att se kvinnor inom det militära här i Sverige? Är det nåt slags mått på om det råder jämställdhet lr inte mellan kvinnor o män? lr är det nån sexuell böjelse som
ligger bakom

( Skönt att tråden i övrigt bara va på skoj från din sida )
Citera
2014-07-04, 21:59
Medlem
Citat:
ingen kvinnlig elitsoldat

Det finns kvinnor i SOG. Hur mycket mer elit vill du ha det?
Citera
2014-07-05, 00:09
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
PÅ vilket sätt har det inte med jämställdhet att göra om könsbaserade hinder tagits bort?
I Sverige får tex inte alla kvinnor som vill, och klarar testen, bli jaktpiloter.
I Sverige får inte ens en enda kvinna bli elitsoldat, oavsett hur bra hon hade klarat proven.
I Sverige fick inte en kvinnlig statsministerkandidat bli statsminister, fast hon ville.
Och ditt räkneexempel fungerar dessvärre inte här. Dvs en jaktpilot representerar mer än en människa. Det enda du kan jämföra med är med det totala antalet jaktpiloter. Antalet jaktflyg/jaktpiloter ska fördelas på en hel population och ett helt territorium.
1. Fel. Det finns kvinnliga flygförare. Fråga snarare varför de inte klarar av proven - eller ens söker in.
2. Fel. Samtliga tjänster i FM är öppna för kvinnor. Kvinnor har dessutom sänkta krav OCH har förtur.
(detta gäller även Räddningstjänsten och Polisen)
3. Jag vill också bli statsminister, är jag diskriminerad om jag inte får bli det?

Sänkta krav för kvinnor är skit. Jag väger ca 100kg, i en skarp situation vill jag att samtliga mina kollegor skall kunna dra min skadade kropp ur en brinnande, upp och ned-vänd, pansarterrängbil eller stridsbåt när kulorna viner runt.

Skulle Åsa Romson klara det? Unlikely...
Citera
2014-07-05, 01:57
Medlem
hansl77s avatar
TS (och alla andra i tråden) är alltså av den förlegade uppfattningen att muslimer inte är svenskar och vice versa.
Citera
2014-07-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansl77
TS (och alla andra i tråden) är alltså av den förlegade uppfattningen att muslimer inte är svenskar och vice versa.

Dom flesta muslimer är inte Svenskar och kommer aldrig heller att bli det.
Citera
2014-07-05, 10:37
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
SD klagar ju hela tiden på att Sverige inte kan släppa in fler muslimer eftersom muslimer inte är för jämställdhet i lika stor utsträckning som svenskarna.
Men som med allt annat så vet inte Sd vad de pratar om.
Muslimer är i själva verket mycket mer jämställda än svenskar.
Vi kan tex jämföra med något är otroligt känsligt och ställer extrema krav, dvs jaktpiloter.
Sverige har här endast en kvinnlig Gripenpilot, medan Pakistan har hela 5 st jaktpiloter.
I Pakistan finns det tom kvinnliga elitsoldater i anti-terrorenheter, och även kvinnlig Luftmarskalk.
Pakistan har dessutom haft en kvinnlig premiärminister.
Medan Sverige bara - i jämförelse - haft 1 st jaktpilot, ingen kvinnlig elitsoldat och ingen kvinnlig ÖB el motsv och ingen kvinnlig statsminister.

Så vad menar SD med att muslimer inte är tillräckligt jämställda? Muslimer är ju långt mer jämställda än Sverige.

Här kan ni tex titta på en liten filmsnutt med en muslimsk jaktpilot med hijab
https://www.youtube.com/watch?v=u1mtE0GAAT8
¨Vilken smörja du lägger fram här.

Flopp i poleriseringsförsöket.
Citera
2014-07-05, 12:06
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
. Dvs med rent operativa uppgifter. Men de flög och de flög jaktplan. Nu bombar de talibaner (en iaf ...) och dessutom iklädd hijab

Hahah- ja LGM såååå många talibaner blir inte bombad i Pakistan - våldet från både talibaner o islamister har eskalerat på senaste åren i Pakistan. Dessutom kontrollerar militären det mesta i Pakistan o styr även politiken o som vi ju vet så är militären ganska så välvilligt inställda till såväl talibaner som islamister i landet o ger dem understöd på olika sätt.

Tror nog att de båda grupperna kommer öka allt snabbare i Pakistan o man kan ju undra va som händer då med tanke på att Pakistan även besitter kärnvapen som stora armestyrkor.

I ett sådant läge som Pakistan riskerar närma sig, så betyder nog deras "jämställdhet" o kvinnliga stridspiloter i hijjab inte mera än NADA.
Citera
2014-07-05, 12:10
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansl77
Att ha islam som "budskap" i tjänst, är inte okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in