Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Presidenten har inte mycket makt idag, dom gick tillbaka till 2004 års konstitution, dom skulle kunna ha Kalle Anka där. Det är regeringen som styr det mesta tillsammans med parlamentet och ingen ändring där så man får anta att någon är nöjd. Något datum för parlamentsval är inte heller satt vad jag vet och det står hel del platser tomma där nu. Ett stort demokratisk underskott för att inte tala om att hålla presidentval under inbördeskrig där kandidater blir hotade, misshandlade och en del drar sig ur då ingen längre kan garantera deras säkerhet. Det är andra som har makten i Ukraina idag och dom håller presidenten i ett skruvstäd.
Demokratiskt val och att svälja propaganda? Jag sållar bra.
Den 21 februari utlyser president Viktor Janukovytj nyval till presidentposten och processen mot en samlingsregering inleds. Överenskommelsen skrevs under av presidenten Viktor Janukovytj och oppositionsledarna Vitalij Klytjko (UDAR), Arsenij Jatsenjuk (Fäderneslandsförbundet) och Oleh Tiahnybok (Svoboda). Överenskommelsen bevittnades av Tysklands och Polens utrikesministrar Frank-Walter Steinmeier och Radosław Sikorski med flera. Det här gillade inte ledaren för högra sektorn Dmytro Jarosj utan dom ville gå vidare och ha ännu mer så han eldade upp massorna och sina fotsoldater ännu mer. Dom ockuperade regeringsbyggnader, krävde presidentens avgång direkt den 22 Februari och presidenten flydde senare. Över 200 kontor för Regionernas parti brännskadades av attentat och det kommunistiska kontoret i Kiev totalförstördes.
Dmytro Jarosj är också efterlyst i Ryssland för uppvigling till terrorism och extremism efter att uppmanat anti-ryska styrkor att ta till extrema handlingar, även på rysk mark. Han stred som frivillig under första Tjetjenien-kriget 1994–1996 mot Ryssland. Så det är alltså den här typen av människor vi har att göra med.
Att USA:s ambasadör delade ut kakor och många högt uppsatta från väst stödde euromaidan var också intressant. Skulle något liknande kunna hända i EU där nationalister och högerextrema med våld ockuperar byggnader och torg påhejade av människor som Carl Bildt, John McCain och andra? Kan Jobbik i Ungern eller SVP i Sverige få liknande stöd i framtiden för liknande aktioner mot oönskade regeringar? Det är inte svårt att förstå var pengarna från USAID och NED gick och till vilket syfte, hade det varit till demokratisk utveckling så hade detta aldrig hänt.
Även avsättandet av presidenten Viktor Janukovytj den 22 Februari är högst tvivelaktigt då 328 av 450 röstade för. Det skulle behövas 3/4 majoritet för att avsätta presidenten, alltså 338, enligt konstitutionen (paragrafer 108-112). Sen att en del gick omkring och tryckte på andras, icke närvarandes (man antar kommunisters), röstknappar är ju också lite roligt för året innan hade oppositionen just lagt förslag på att förbjuda det och införa hårda straff om det hände.
Den 23 februari forsätter våldet från högra sektorn med misshandel, hot och mordbrand i centrala och västra Ukraina samtidigt som 232 av parlamentets (Verchovna Rada) 450 ledamöter röstar för att avskaffa dom nya språklagarna.
Så med detta som bakgrund är inte förvånande att Ryssland och många i östra Ukraina blev oroad av detta maktövertagande i Kiev. Att lika aggressiva och militanta grupper som högra sektorn i västra Ukraina skulle vakna i östra delen och Krim blev nästan självklart, kan dom så kan vi och administrationsbyggnader ockuperades och krav om självständighet höjdes. Det var ju deras folkvalda president som hade avsatts och nu stod deras framtid istället på spel för dom förstog ju varför presidenten Viktor Janukovytj tagit Ryssland erbjudande istället för EU och IMFs hårda packet med tuffa reformer. Med Svoboda i regeringen och makten med sitt skumma partiprogram som innehåller avskaffande av Krims autonomi, NATO, egna kärnvapen och mycket annat så är det inte heller förvånande att Ryssland reagerade och såg till att det blev lugnt på Krim så att folk kunde folkomrösta och sen ansluta sig till Ryssland. Hade dom inte gjort det hade det sett ut som i östra Ukraina idag, Ryssland gjorde som dom varnat för många år tidigare, att dom skulle värna Krim och sin flottbas vid inbördeskrig, statskupp eller annan instabilitet i Ukraina förutom risken att NATO dessutom skulle hamna där. Den tillfälliga regeringen och framför allt Svoboda skulle snabbt ha lugnat både Ryssland, Krim och östra Ukraina men istället blev det konfrontation direkt och så har det gått som det gått.
Det är lätt att se att denna konflikt och inbördeskrig är ett sätt att stöpa om Ukraina för att passa väst och högra sektorns idéer. Bortsett från lidande och död för civila och soldater på båda sidor i detta inbördeskrig så innebär också reformerkraven från IMF ett mycket tuffare liv för dom flesta i Ukraina och det var därför president Viktor Janukovytj eller andra presidenter och regeringar inte kunde genomföra det för dom skulle ha förlorat sina väljare. Nu kan dom göra detta genom att skylla alla ekonomiska problem och fattigdom på ryssen. Det blir också ett tuffare liv förutom ekonomi för alla etniska ryssar i Ukraina och andra som talar ryska med dessa extremister vid makten även om inbördeskriget skulle upphöra. Rysshatet är en mycket stor del av högra sektorns idébas och används till att peka ut allt som inte fungerar på ryssar och liknelsen med nazi-Tyskland är slående fast då var det judar som var roten till allt ont. Att högra sektorn nu har greppet om nationalgardet och även egen milis visar att dom kommer att vara en maktfaktor nu och i framtiden precis som SA/SS var.
Att USA är inblandad på ett eller annat sätt är också självklart och det ska bli kul att senare se tillbaka på händelserna för att se vad dom tjänade på det och hur mycket dom bidragit till konflikten. Att dom fått liv i NATO, fått igång den gamla rysskräcken och skadat Ryssland ekonomiskt är för närvarande avklarat. Dom har fått en nygammal härlig fiende som dom alltid måste ha för att hålla ihop sitt eget land och militärindustri.
Det här är i stora drag min bakgrund till mitt ställningstagande i denna konflikt. En del tycker det är fel men jag anser mig valt rätt sida på goda grunder som ekonomiska, demokratiska, fredliga och rättvisa, något som vi nu ser lite av från Kiev.
Ja, jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg Sovjetunionen, KGB, STASI, Sigurimi, AVO, Securitate och vad du nu vill. Varför inte Augusto Pinochet i Chile eller Jorge Videla i Argentina uppbackade av USA och CIA? Var tror du nuvarande Ukraina kommer att hamna i detta sällskap? Du skriver om hur omfattande den östtyska säkerhetspolisen STASI:s spioneri på sina egna invånare var och man kan då fråga sig hur omfattande USA:s spioneri är på ALLA idag och vad du tycker om det? Edward Snowden har gett oss toppen av isberget i den frågan. Nej, jag vill inte ha något av ovan totalitära stater och idéer eller USA:s sjuka paranoia och drömmar om världsherravälde. Jag vill ha en fredlig värld baserar på hållbar handel och rimlig rättvisa, den goda delen av kapitalismen kryddad med socialt ansvar och vettigt ägande av naturresurser (och nej, Ryssland lever inte upp till detta heller).
Bara några korta kommentarer över delar av din text, vilket inte innebär att jag skulle hålla med om medparten av resten av dina argument:
Om det inte hållits presidentval så snart som möjligt så hade situationen riskerat att bli kaotisk i hela Ukraina, (och du hade givetvis gnällt över att man inte "vågat" hålla presidentval). Hur som helst så blev resultatet en västvänlig president. Detta kan du inte komma ifrån, liksom att valet övervakades av 1000 OSSE observatörer. Och ja, de godkände valet som demokratiskt. Detta ställer Majdan händelserna och skeendet strax där efter i ett mer positivt ljus, trots att allt, givetvis inte formellt sätt gick hundraprocentigt rätt till.
Sedan är den ryska propagandan lite oklar, eller rättare sagt motsägelsefull. Å enda sidan så hävdar man att Viktor Janukovytj åkte på ett sedan länge planerat möte i Charkov, å andra sidan så hävdar man att han tvingades fly Kiev hals över huvud. Det kan dock slås fast att han avsattes även av en majoritet i hans eget parti.
Att sedan din och den ryska propagandan lägger står vikt vid att den amerikanska ambassaden "delade ut kakor" är enbart skrattretande!
Jag kan hålla med om att avsättandet av presidenten Viktor Janukovytj den 22 Februari var en smula tvivelaktigt. Inte för att han inte skulle förtjäna att bli avsatt utan p.g.a. den tvivelaktiga stämningen och beväpnade män i parlamentet. Men detta är historia nu när det ukrainska folket, genom resultatet av presidentvalet faktiskt visat att man vill styra kursen emot väst.
Vad gäller språklagarna så drogs förslaget senare tillbaka. Ryskan har alltså regional skyddad status i de östra delarna av Ukraina.
Ryssland ockuperade Krim och anordnade, tillsammans med ukrainska landsförrädare en fullkomligt fabulös folkomröstning med så många brister, (som egentligen är en kolossalt underdrift), att jag lyckades fylla ett helt inlägg med dem. Sedan annekterade Ryssland Krim, naturligtvis blev det sedan givetvis "lugnt", liksom det är på ytan i alla diktaturer.
Min första offentliga politiska handling var att dela ut flygblad mot Pinochets statskupp 1973. Jag är ingalunda okritisk emot USA:s handlande.