2014-07-13, 14:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Hursomhelst så har presidentval hållits och den förre presidenten kan väl fortsätta hävda att han var president fram tills den nye tillträdde i samband med valet. Skitsamma, tycker jag.

Nu är det skitsamma, men det var en förödande period på tre månader innan valet där ukrainas ledning förstörde chanserna till en bättre utveckling än den vi ser nu. Bäst hade troligtvis varit om en tämjd och strykrädd janukovitj fått sitta tills ett tidigarehållet nyval.
2014-07-13, 14:09
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Ännu en konvoj med ryska trupper mot Ukraina, med ISKANDER:
https://www.youtube.com/watch?v=BXWlrfJSaHo

Rysslands invasion av Ukraina är redan ett faktum!
Ni brukar vara långt efter när bland annat jag kommer med nyheter men det börjar bli larvigt. Ni har inga egna fakta och ni kan inte hänga med i något alls, ni bara säger Nej. Nej. Nej.
Påminner om denna:
http://www.youtube.com/watch?v=Cg_8knBHEyw

Jag befinner mig inte på plats och kan inte bidra med fakta, och journalister verkar vara väldigt ointresserade av att ta reda på något. Men att du skulle komma med fakta har aldrig hänt och kommer inte att hända. Du lever i en fantasivärld.
2014-07-13, 14:19
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag har precis sett intervjun på CNN (dvs Fareed Zakaria GPS) och det är slående hur mycket Ryssland verkar ha förlorat i förtroende mot Sverige och Finland genom sitt agerande i Ukraina.

Fareed Zakaria ställer även han precis som många andra rakt igenom hela det svenska politiska spektrat den raka frågan, efter att ha reflekterat över att det vore omöjligt att tänka sig bara för några månader sedan, om det nu är så att Ryssland har/kommer att skrämma Sverige och Finland in i ett framtida NATO-medlemskap.

Jag undrar nu hur snabbt det här faktiskt kan gå. Ytterligare aggression av Putin/Kreml i Ukraina (för att inte tala om ett potentiell rysk militärt angrepp med reguljära styrkor) kan ju snabba upp den här processen exponentiellt.

Ja, kan Putin vara så dum att han inte förstår detta med hur han själv stärker NATO? Räknar han med att NATO inte kommer gå till krig? Vi kommer kanske inte få se en regelrätt krigsförklaring mellan NATO och Ryssland, kan man hoppas, men det är inte bara Ryssland som kan leka gerilla. Om ryssarna går in med reguljära trupper kan NATO snabbt börja agera. Det kommer ytterligare höja Sveriges beredskap också, bland annat vårt psykologiska försvar, nu kallat psyops som ryssarna redan bedriver (men misslyckas med).

Det kan tänkas gå rasande fort. OSCE har nog bra koll på de ryska trupperna på Ukrainskt territorium?
2014-07-13, 14:19
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nu är det skitsamma, men det var en förödande period på tre månader innan valet där ukrainas ledning förstörde chanserna till en bättre utveckling än den vi ser nu. Bäst hade troligtvis varit om en tämjd och strykrädd janukovitj fått sitta tills ett tidigarehållet nyval.

Det fick han. Tycker han själv ju - men i Rostov på ryska sidan.
2014-07-13, 14:22
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag befinner mig inte på plats och kan inte bidra med fakta, och journalister verkar vara väldigt ointresserade av att ta reda på något. Men att du skulle komma med fakta har aldrig hänt och kommer inte att hända. Du lever i en fantasivärld.

Ni försökte med samma trams när jag sa vad terroristerna höll på med vad gäller tortyr och kidnappningar. Ni har ett jobb att utföra, att bedriva rysk desinformation i Sverige så självklart kommer du inte acceptera detta heller. Du bara skriver en eller två rader och säger Nej, utan att läsa något själv eller ta reda på vad som är sant eller falskt för du vet redan att det är sant, eller hur? Du ser bara ditt jobb som att ifrågasätta och sen bli tyst när det vi sagt har visat sig vara sant.
2014-07-13, 14:22
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Jag försökte läsa den ukrainska författningen och man kan hävda både och. Presidenten meddelade sin avgång till företrädare för parlamentet och ändrade sig sedan. Han ändrade sig fram- och tillbaka flera gånger. Därefter flydde han landet och lät därefter meddela att han fortfarande ansåg sig vara president. Då blev han avsatt. Vad säger man om det? Han hade helt klart meddelat sin avgång. Författningen täcker dock inte in exakt denna situation.

Hursomhelst så har presidentval hållits och den förre presidenten kan väl fortsätta hävda att han var president fram tills den nye tillträdde i samband med valet. Skitsamma, tycker jag.

Detta får du nog lämna en länk till, eftersom det är helt nytt för mig. Dessutom flydde han inte utomlands direkt, utan åkte på ett redan bestämt möte i Kharkov efter att ha undertecknat överenskommelsen med oppositionen. Där fick han veta att han avsatts och var efterlyst. Då flydde han till Ryssland
2014-07-13, 14:25
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Om du hade varit kapabel att ifrågasätta rysk propaganda hade du förstått att Ukrainskt artilleri är långt ifrån att kunna träffa området där mannen dödades

Enligt RT rör det sig om granatkastare, sett till bilderna på skadorna förmodligen i de lägre kalibrarna dvs en räckvidd på max 3-4 km. Det stinker rysk/terrorist false flag över hela upplägget.
2014-07-13, 14:34
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Nä, direktkanalen till CIA är fylld av falsk information. USA är drivande i denna konflikten precis som de varit i nästan varenda konflikt de senaste 60 åren. Om suparkompisarna i Vita Huset lämnat över till nyktra människor, som Putin, kanske vi sluppit 60 år av imperialism. USA ockuperar redan halva Europa. Nu vill de ha Ukraina också men EU börja så sakteliga vakna.
2014-07-13, 14:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Enligt RT rör det sig om granatkastare, sett till bilderna på skadorna förmodligen i de lägre kalibrarna dvs en räckvidd på max 3-4 km. Det stinker rysk/terrorist false flag över hela upplägget.

Ja de verkar inte ha så mycket annat att komma med, förändringen av desinformationen från rysk media är talande. De vet att invasionen är på väg, de kommer satsa på såna här påståenden att Ukraina attackerar Ryssland samt att demoralisera de Ukrainska trupperna med falska uppgifter om döda ukr soldater. Rysk media dansar helt efter Putins pipa, revolverpipa då. Vad man kan förvänta nu är påståenden om att Ukrainska flygvapen varit på ryskt territorium och avlossat missiler mot något mål, och krav från rysk media att ryssland måste gå in med flygvapen. Detta kommer nog ske inom några dagar. Alternativt att Ukraina påstås ha skjutit ner ryskt flyg över ryssland, provocerat med låsningar på ryska flyg så ryssarna "varit tvungna" slå ut fler radarstationer (vilket de redan gjort för övrigt).
2014-07-13, 15:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag försökte läsa den ukrainska författningen och man kan hävda både och. Presidenten meddelade sin avgång till företrädare för parlamentet och ändrade sig sedan. Han ändrade sig fram- och tillbaka flera gånger. Därefter flydde han landet och lät därefter meddela att han fortfarande ansåg sig vara president. Då blev han avsatt. Vad säger man om det? Han hade helt klart meddelat sin avgång. Författningen täcker dock inte in exakt denna situation.

Att han velat fram och tillbaka med att avgå kände jag faktiskt inte till. Men precis som du skriver: Presidentvalet den 25 maj bekräftar det ukrainska folket vilja att söka sig till väst, det som skedde innan är blott historia.
2014-07-13, 15:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du bara fantiserar som vanligt.
Ryssland har förespråkat ett federalistiskt Ukraina som en brygga mellan öst och väst, vilket är naturligt utifrån dess geopolitiska läge och demografi.
Om Ryssland var intresserat av krig hade de redan gått in i öst för att stödja de proryska krafterna där. Men de gör de inte, tvärtom har de försökt föra samtal med Porosjenko och försökt få honom att lyssna på folket i öst och försöka få till stånd överenskommelser, så båda parter kan acceptera. Men Porosjenko har ju bara struntat i det. Han samarbetar hellre med Nato och EU och struntar i sin egen befolkning.

Att Porosjenko nu också låter bomba områden i Ryssland visar att den analys som många gjort förut, stämmer. Nato vill ha krig mot Ryssland, Ukraina är bara en bricka i spelet.

Sanningen är givetvis att majoriteten av befolkningen i östra Ukraina vill ha ett enat Ukraina. Att man sedan vill ha mer att säga till om lokalt är iof inte så konstigt. Att detta har redan diskuterats i tråden där en seriösa opinionsundersökningar presenterats. Porosjenko har förövrigt utlovat just ökat självstyre.

Ryssland törs nog inte gå in i östra Ukraina öppet med reguljära trupper. De borde inte våga det p.g.a. de omfattande ekonomiska konsekvenserna som ett handelskrig med väst skulle orsaka det ryska samhället. Bara det att dollarn är världens reserv-valuta ger USA en enorm makt.

Vad gäller den sk. "artilleribeskjutningen" så hävdade ryssarna exakt samma sak strax innan det finska vinterkriget började. Nu väntar vi bara på att en "rysk radiostation skall attackeras av ukrainska trupper" så att Putler blir ännu mer lik Hitler. Att Putler beundrar Goebbels gör detta sannolikt.
2014-07-13, 15:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag har precis sett intervjun på CNN (dvs Fareed Zakaria GPS) och det är slående hur mycket Ryssland verkar ha förlorat i förtroende mot Sverige och Finland genom sitt agerande i Ukraina.

Fareed Zakaria ställer även han precis som många andra rakt igenom hela det svenska politiska spektrat den raka frågan, efter att ha reflekterat över att det vore omöjligt att tänka sig bara för några månader sedan, om det nu är så att Ryssland har/kommer att skrämma Sverige och Finland in i ett framtida NATO-medlemskap.

Jag undrar nu hur snabbt det här faktiskt kan gå. Ytterligare aggression av Putin/Kreml i Ukraina (för att inte tala om ett potentiell rysk militärt angrepp med reguljära styrkor) kan ju snabba upp den här processen exponentiellt.

Japp, det var en ganska intressant intervju.

Och att Putler till sist, genom sitt agerande, kommer att kunna driva oss in i NATO på sikt är inte alls osannolikt.

Det är värt att poängtera att ryska spaningsflygningar över Östersjön har fördubblats jämfört med för ett år sedan. Det farliga med dessa flygningar är att de också sker i civila luftkorridorer. Eftersom dessa ryska signalspaningsflygplan inte avger någon transponder signal så kan inte civila flygplan eller civil flygledning upptäcka dessa plan. För inte så länge sedan så var en kollision ytterst nära. Enbart p.g.a. att en militär radarstation hann varna flygledarna så kunde en kollision undvikas i sista sekunden!

En stor flygolycka orsakad av ryska signalspaningsplan, Rysslands agerande i Ukraina, hot mot Sverige, Finland, aktioner emot de baltiska staterna, ja det är mycket som, relativt snabbt, skulle kunna driva det svenska folket till att ompröva sin syn på NATO-medlemskap.

Min egen syn på NATO-medlemskap har i alla fall redan ändrats i mer positiv riktning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in