Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Jag har precis sett intervjun på CNN (dvs Fareed Zakaria GPS) och det är slående hur mycket Ryssland verkar ha förlorat i förtroende mot Sverige och Finland genom sitt agerande i Ukraina.
Fareed Zakaria ställer även han precis som många andra rakt igenom hela det svenska politiska spektrat den raka frågan, efter att ha reflekterat över att det vore omöjligt att tänka sig bara för några månader sedan, om det nu är så att Ryssland har/kommer att skrämma Sverige och Finland in i ett framtida NATO-medlemskap.
Jag undrar nu hur snabbt det här faktiskt kan gå. Ytterligare aggression av Putin/Kreml i Ukraina (för att inte tala om ett potentiell rysk militärt angrepp med reguljära styrkor) kan ju snabba upp den här processen exponentiellt.
Japp, det var en ganska intressant intervju.
Och att Putler till sist, genom sitt agerande, kommer att kunna driva oss in i NATO på sikt är inte alls osannolikt.
Det är värt att poängtera att ryska spaningsflygningar över Östersjön har fördubblats jämfört med för ett år sedan. Det farliga med dessa flygningar är att de också sker i civila luftkorridorer. Eftersom dessa ryska signalspaningsflygplan inte avger någon transponder signal så kan inte civila flygplan eller civil flygledning upptäcka dessa plan. För inte så länge sedan så var en kollision ytterst nära. Enbart p.g.a. att en militär radarstation hann varna flygledarna så kunde en kollision undvikas i sista sekunden!
En stor flygolycka orsakad av ryska signalspaningsplan, Rysslands agerande i Ukraina, hot mot Sverige, Finland, aktioner emot de baltiska staterna, ja det är mycket som, relativt snabbt, skulle kunna driva det svenska folket till att ompröva sin syn på NATO-medlemskap.
Min egen syn på NATO-medlemskap har i alla fall redan ändrats i mer positiv riktning.