2014-07-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Fast problemet är att en städare städar lika bra oavsett sinnesstämning. En prostituerad som tvingas jobba är ett tråkigt ligg. Därför tror jag att det vore bättre om det anses som ett kvalificerat yrke.
Du håller alltså med Idontcare om att prostitution ska gå under specialregler på arbetsmarknaden men inte att städning, vårdjobb, barnskötare och massör också ska gå under såna specialregler, eftersom det av någon anledning är sämre att knulla för pengar än att torka bajs för pengar.

Jag tror inte att någon är beredd att dra på sig 200-300 000 i studieskulder för att sen gå och ställa sig på gatan eller söka jobb på bordellen.
Citera
2014-07-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Här tycker jag att babianen har en poäng, och jag förstår inte riktigt din invändning. Om mannen exempelvis betalar en hemmafru för sex genom att han låter henne bo hos sig, han delar lönen med henne och hon lever på hans inkomst i största allmänhet, och att mannen i ärlighetens namn har det förhållandet för att det underlättar för honom att få sex. På vilket sätt är det mindre prostitution än om han bara betalar henne för tjänsten rakt av? Blir det mindre prostitution för att det betalas per timme istället för per månad. Jag förstår inte riktigt vad din invändning består i riktigt här.
Jag tycker det är enklare att vi använder ordens normala betydelse, om din fru tjänar en krona mindre än dig är hon prostituerad menar du?
Citera
2014-07-13, 10:48
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Det babianen pratar om är en slags hålldam eller älskarinna. En ren hemmafru jobbar, hon gör jobbet som dagis annars skulle gjort samt det jobb som han egentligen skulle gjort i hemmet bredvid sitt eget. Och hon har det sex hon självvill ha, inte för att mannen ska "behålla" henne.

Och för övrigt så är alla dessa varianter ganska sällsynta i Sverige, i vart fall bland etniska svenskar, eftersom det är en överväldigande majoritet av svenska kvinnor som arbetar och/ eller studerar och skaffar sina egna pengar. Och en överväldigande majoritet av svenska par som delar på hushållsarbetet förutom att kvinnor jobbar lite mer där ca 30 minuter mer per dag tror jag det är idag. Så? kanske mannen betalar med sex för dessa 30 minuter av hennes extra jobb hemma?

Och detta tjat från babianen att mannen köpet hus bla bla är ju också strunt. Det vanligaste scenariot är att 2 parter finner varandra, sen köper man ett hus som man lånat till och bägge betalar av lånet.

Så Babianen pratar lika mycket strunt här som han gör överallt annars.

Det svåra här är ju att bevisa varför mannen betalar för kvinnan. Låt säga att det inte finns några barn i relationen och det är uppenbart att hon bara är ihop med honom för att han har mer pengar. Låt säga att hon dumpar honom när han förlorar jobbet eller sin förmögenhet eller när hennes egna ekonomiska förutsättningar förändras så att hon inte behöver relationen för att bli försörjd längre. Jag skulle absolut kalla det prostitution. Jag skulle påstå att om man kunde granska detta rakt av så skulle man hitta mängder av exempel på där en tjej enbart är "ihop" med en snubbe för att han har någon form av materiella resurser att erbjuda honom och när de ekonomiska förutsättningarna förändras så är han plötsligt inte är materiellt intressant längre så tar relationen plötsligt slut. Däremot är det nästan omöjligt att bevisa.

Men om du vänder på relationen. Om jag behöver städhjälp två gånger i veckan. Jag betalar en snygg blondin 2000 kronor per gång för att dammsuga min lägenhet (kan göras på 5 minuter). Sen har jag sex med henne. Skulle du säga att det är prostitution? Eller ännu bättre. Jag betalar henne för att massera mig, och sedan råkar vi utav en ren slump även ha sex. Är det prostitution? Och var går gränsen?

Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Jag tycker det är enklare att vi använder ordens normala betydelse, om din fru tjänar en krona mindre än dig är hon prostituerad menar du?

Det beror ju på varför hon är min fru. Som sagt är detta ofta omöjligt att helt och hållet bevisa, men rent principiellt tycker jag inte att det är mindre prostitution med en relation som bara har uppstått för att mannen har någonting av materiellt värde att erbjuda kvinnan än om mannen bara har betalat kvinnan pengar för sex rakt av. Å andra sidan har jag inga problem med prostitution (så länge den är frivillig) heller.
Citera
2014-07-13, 10:50
Medlem
mrmoonlightss avatar
Det går inte att lagstifta bort prostitution. Finns det några belägg för att sexköpen har minskat efter lagens tillkomst? Fattiga kvinnor från Östeuropa kommer hit för att täcka upp bortfallet efter svenska prostituerade. Dom tjänar betydligt mindre då deras hallick behåller nästan allt.
Citera
2014-07-13, 10:57
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Du håller alltså med Idontcare om att prostitution ska gå under specialregler på arbetsmarknaden men inte att städning, vårdjobb, barnskötare och massör också ska gå under såna specialregler, eftersom det av någon anledning är sämre att knulla för pengar än att torka bajs för pengar.

Jag tror inte att någon är beredd att dra på sig 200-300 000 i studieskulder för att sen gå och ställa sig på gatan eller söka jobb på bordellen.

Det där med att arbetsförmedlingen skulle kunna tvinga in människor i prostitution genom att stänga av dem från A-kassan är en utopi.
Om man jämför med massage så arbetar nästan alla i egen regi. Undantag finns, på större anläggningar, men det är sällan en massör har full beläggning. Det gör det ointressant för en arbetsgivare att betala massören för tiden som denne inte har kunder, samt att massören inte har någon anledning att dela med sig så mycket av ersättningen att kalkylen skulle hålla för en arbetsgivare.

Edit: Militär är också ett utmärkt exempel. Tycker man av någon anledning att det går helt emot ens personlighet att bära vapen, kommer ingen att tvinga in dig i det.
Ett företag som heltidsanställer en prostituerad skall alltså betala denne en timersättning på 2-3000 kr oavsett antal kunder. I det upplägget finns det ingen som helst anledning för den prostituerade att ens försöka sälja sin tjänst då hon ändå får betalt. Alltså kommer prostituerade på det ena eller andra sättet att vara entreprenörer.
Dessutom finns det redan idag undantag, eftersom reglerna säger att man måste söka lämpliga jobb. Vill man inte sälja sex så är man nog att klassa som olämplig att arbeta som prostituerad.
Senast redigerad av Djupfrys 2014-07-13 kl. 11:00.
Citera
2014-07-13, 11:00
Medlem
Citat:
Det svåra här är ju att bevisa varför mannen betalar för kvinnan. Låt säga att det inte finns några barn i relationen och det är uppenbart att hon bara är ihop med honom för att han har mer pengar. Låt säga att hon dumpar honom när han förlorar jobbet eller sin förmögenhet eller när hennes egna ekonomiska förutsättningar förändras så att hon inte behöver relationen för att bli försörjd längre. Jag skulle absolut kalla det prostitution. Jag skulle påstå att om man kunde granska detta rakt av så skulle man hitta mängder av exempel på där en tjej enbart är "ihop" med en snubbe för att han har någon form av materiella resurser att erbjuda honom och när de ekonomiska förutsättningarna förändras så är han plötsligt inte är materiellt intressant längre så tar relationen plötsligt slut. Däremot är det nästan omöjligt att bevisa.

Men om du vänder på relationen. Om jag behöver städhjälp två gånger i veckan. Jag betalar en snygg blondin 2000 kronor per gång för att dammsuga min lägenhet (kan göras på 5 minuter). Sen har jag sex med henne. Skulle du säga att det är prostitution? Eller ännu bättre. Jag betalar henne för att massera mig, och sedan råkar vi utav en ren slump även ha sex. Är det prostitution? Och var går gränsen?

Det beror ju på varför hon är min fru. Som sagt är detta ofta omöjligt att helt och hållet bevisa, men rent principiellt tycker jag inte att det är mindre prostitution med en relation som bara har uppstått för att mannen har någonting av materiellt värde att erbjuda kvinnan än om mannen bara har betalat kvinnan pengar för sex rakt av. Å andra sidan har jag inga problem med prostitution (så länge den är frivillig) heller.
Så här är det om din fru säger att jag är gift med dig för att kunna leva ett lyxliv på din bekostnad inte för att jag älskar dig så är hon en prostituerad inte annars.
Citera
2014-07-13, 11:00
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:

Att människor lever i förhållanden som enbart baseras på pengar är ingenting nytt. Det förekom redan på romarrikets dagar och är minst lika förekommande i dag. Hur kan det komma sig att 23-åriga fotomodeller faller för gubbar i 59-års åldern med bukfetma och förstorad prostata? Det här är ofta intelligenta gubbar eftersom dom har lyckats bli rika. Dom vet att deras förhållande bygger på en lögn. Precis som att thailändska kvinnor kommer till Sverige, en resa på några tusen mil, för att hitta kärleken i Sverige. Jag kan inte säga att jag fördömer det så länge båda är lyckliga. Den absoluta lyckan kan nog vara svår att hitta.
Citera
2014-07-13, 11:05
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Så här är det om din fru säger att jag är gift med dig för att kunna leva ett lyxliv på din bekostnad inte för att jag älskar dig så är hon en prostituerad inte annars.
Ok, men om hon inte säger det utan bara gör det. Låt säga att hon gör just detta:
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Att människor lever i förhållanden som enbart baseras på pengar är ingenting nytt. Det förekom redan på romarrikets dagar och är minst lika förekommande i dag. Hur kan det komma sig att 23-åriga fotomodeller faller för gubbar i 59-års åldern med bukfetma och förstorad prostata? Det här är ofta intelligenta gubbar eftersom dom har lyckats bli rika. Dom vet att deras förhållande bygger på en lögn. Precis som att thailändska kvinnor kommer till Sverige, en resa på några tusen mil, för att hitta kärleken i Sverige. Jag kan inte säga att jag fördömer det så länge båda är lyckliga. Den absoluta lyckan kan nog vara svår att hitta.
Är hon prostituerad då?
Citera
2014-07-13, 11:10
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Är hon prostituerad då?

Nej hon är inte prostituerad. Det är kränkande att kalla alla thailändskor i Sverige för prostituerade. Det är bara den svenska dubbelmoralen runt äktenskap som stör mig. Varför ska människor inte fritt få välja vem dom älskar utan att stigmatiseras av omgivningen? Det är en enorm skillnad mellan att suga av 15 anonyma torskar per dag på någon bordell och att leva i ett äktenskap i decennier. Om du inte klarar av att se den skillnaden så ligger du nog illa till i det sociala livet.
Citera
2014-07-13, 11:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Det babianen pratar om är en slags hålldam eller älskarinna. En ren hemmafru jobbar, hon gör jobbet som dagis annars skulle gjort samt det jobb som han egentligen skulle gjort i hemmet bredvid sitt eget. Och hon har det sex hon självvill ha, inte för att mannen ska "behålla" henne.

Och för övrigt så är alla dessa varianter ganska sällsynta i Sverige, i vart fall bland etniska svenskar, eftersom det är en överväldigande majoritet av svenska kvinnor som arbetar och/ eller studerar och skaffar sina egna pengar. Och en överväldigande majoritet av svenska par som delar på hushållsarbetet förutom att kvinnor jobbar lite mer där ca 30 minuter mer per dag tror jag det är idag. Så? kanske mannen betalar med sex för dessa 30 minuter av hennes extra jobb hemma?

Och detta tjat från babianen att mannen köpet hus bla bla är ju också strunt. Det vanligaste scenariot är att 2 parter finner varandra, sen köper man ett hus som man lånat till och bägge betalar av lånet.

Så Babianen pratar lika mycket strunt här som han gör överallt annars.

1) Nej en hemmafru gör inget jobb för det är inget jobb att städa sitt eget hem, laga sin egen mat, ta hand om sina egna barn. Det är saker som kvinnan skulle ha varit tvungen att göra även om hon var singel.

2) Nej en hemmafru har sex för att mannen ska fortsätta att försörja henne.

3) Nej samma sak gäller bland etniska svenskar. En kvinna har vanligtvis inte råd med hus, bil, semester, inredning/renovering, kläder, med mera på sin egen inkomst utan det är mannens inkomst som gör den livsstilen möjlig. Därför har kvinnan sex med mannen i utbyte mot att han använder sin inkomst för att betala för kvinnans livsstil.

4) Skillnaden är att bland svenskar jobbar kvinnan för att ha en ursäkt för att inte sköta hemmet och barnen och därmed tvinga mannen att både betala och göra hem-arbete.

5) Men vem är det som vill ha huset/bostadsrätten? Kvinnan. Varför går mannen med på att ta lån för typ 3 miljoner för att köpa hus/bostadsrätt? För att kvinnan ger honom sex i utbyte. Ta bort sexet och se hur många män som är villiga att ta lån för ett hus/bostadsrätt.

6) Alltså är ett vanligt förhållande lika mycket prostitution som att sälja sex på gatan, bara att kvinnan är fulare, sexet är sämre, priset är mycket högre.
Senast redigerad av Babianen 2014-07-13 kl. 11:13.
Citera
2014-07-13, 11:16
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Nej hon är inte prostituerad. Det är kränkande att kalla alla thailändskor i Sverige för prostituerade. Det är bara den svenska dubbelmoralen runt äktenskap som stör mig. Varför ska människor inte fritt få välja vem dom älskar utan att stigmatiseras av omgivningen? Det är en enorm skillnad mellan att suga av 15 anonyma torskar per dag på någon bordell och att leva i ett äktenskap i decennier. Om du inte klarar av att se den skillnaden så ligger du nog illa till i det sociala livet.

Så du medger att hon har sex för pengar, men du tycker inte att det är prostitution. Jag dömer inte någon. Däremot låter det som att du dömer kvinnan som suger 15 anonyma torskar per dag. Om hon gör det frivilligt, varför ska hon stigmatiseras av omgivningen för det? Var går gränsen. Varför är det ena prostitution och inte det andra?
Citera
2014-07-13, 11:21
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Nej om kvinnan låter mannen jobba så är hon prostituerad. För då är hon tillsammans med honom för att öka sin egen inkomst därför att oftast spenderas hushållets inkomst på de saker som kvinnan vill ha, då spenderar kvinnan sin lön + det mesta av mannens lön. Mannen går med på att ge upp det mesta av sin lön för att kvinnan har sex med honom i utbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in