2014-07-11, 10:32
Medlem
Tycker podden brjar arta sig igen efter en svacka. Dagens avsnitt, var i klass med frra veckans.

Bst: Att kemin och spontantineten fanns dr. Ssom meningsutbytena, om att Bentzing r "p gng", nr Alex drog berttelsen om Graaf.

Smst: Spnet om Kickstarter. Visserligen ett bra tema, om man nu ska spna, men som vanligt blev det flamsigt och lite omoget fr att kompensera fr bristen p konstruktiv humor. Sigge frskte visserligen flera gnger f Alex in p banan igen genom att frklara pongen med kickstarter och dess contributors, men gav tillslut upp och accepterade Alex vrdelsa ideer.

Att lta spnfrfarandet vara programinnehll r jvligt vanskligt. Det r lite som att improvisera fram en sketch infr publik. Det blir ltt stelt och krystat. "vi mste f fram ngot tokigt och roligt!". Ofta glider man snabbt in p lttkpta galna "underbltet" stories.

Fredrik och Filip (framfrallt den senare) r ju dock msterliga p att spna "scenarier", se tex spnet om The Knife-syskonen. Fof:s spn kommer dock ofta naturligt och som en biprodukt av en vanlig diskussion. Att spna p kommand r dock ohyggligt svrt. Jag r vertygad om att AoS haft ngra fantastiskt roliga spn-sessioner, utanfr podden, tex. nr dem gjort lska Mig etc. Men, d kom det nog naturligt och inte under ngon tidspress osv.
Senast redigerad av yamabamaobama 2014-07-11 kl. 11:01.
Citera
2014-07-11, 17:01
Medlem
lucidians avatar
Det r uppenbart att det r den fruktansvrda Katrin Zytomierska som r "den otrogna flickvnnen". Tycker mig hra att Alex nstan frsger sig med att "fr(u)... hon" vid ett tillflle. Samt nr han hrmar henne, med den dr RIVIGA rsten som Katrin begvats med.
Citera
2014-07-11, 19:04
Medlem
developer81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucidian
Det r uppenbart att det r den fruktansvrda Katrin Zytomierska som r "den otrogna flickvnnen".

Jag tycker att det r vldigt dumt att "anta" sdana saker. Det r respektlst och idiotiskt eftersom "vi" inte vet ngonting om vad som har hnt, eller knner personerna i frga...

S jag antar och utgr ifrn att det var Katrin Zytomierska...
Citera
2014-07-12, 19:37
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Tycker att podden brjat lyfta en aning. Gillar hur Alex driver mer med Sigge och hans imitationer, inflik och "samtal"=monologer. Dynamiken mellan dem behvde strkas och de mste brja slppa p dliga ider som inte leder nnstans. Annars gtt.

Smst p avsnittet: Sigges "teori" om bromance-humor. Banalt och platt som vanligt.

Bst: Graaf-anekdoten & Amanda p "streetan"
Senast redigerad av h0b0ch1c 2014-07-12 kl. 20:04.
Citera
2014-07-12, 21:28
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0b0ch1c
Tycker att podden brjat lyfta en aning. Gillar hur Alex driver mer med Sigge och hans imitationer, inflik och "samtal"=monologer. Dynamiken mellan dem behvde strkas och de mste brja slppa p dliga ider som inte leder nnstans. Annars gtt.

Smst p avsnittet: Sigges "teori" om bromance-humor. Banalt och platt som vanligt.

Bst: Graaf-anekdoten & Amanda p "streetan"

Hajjade till nr han kom in p det, r han ironisk eller har han serist aldrig hrt ordet "Bromance" och tror att det r ett nytt uttryck?

Det ordet har vl anvnts "till vardags" i skert 10-15 r om inte mer..
Citera
2014-07-13, 21:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Alex otrohetshistoria, den kan vl inte vara sann? Allts, att han blivit utsatt fr otrohet tvivlar jag inte p. Jag tnker p berttelsen om hur Alex r orolig och brjar ringa runt och vad som sen hnder.

1. Uppgiften om att polisen inte kunde ta upp anmlan frrn en viss tid ska ha frflutit. r inte detta en skrna frn amerikansk film? Sen kanske polisen inte ville efterlysa fr det fanns inga misstankar om brott, men men.

2. Alex ringer runt till omrdets akutsjukhus och frga runt. Efter plgsam vntan fr han varje gng reda p frn sjukhusen att flickvnnen inte finns dr. Jag r rtt sker p att sjukhus inte berttar vilka intagna de har, om patienten sjlv inte gtt med p det.

3. Polisjakten. Alex Schulman verkar st i direktkontakt med den som sprar flickvnnens telefon, och fr reda p allt som sker via sin telefon. I dramatisk direktsndning hr han hur telefonen hastigt nrmar sig city, genom stan och allt nrmare deras gemensamma bostad.

'Nu verkar telefonen finnas utanfr er port' meddelar polisen, och mycket riktigt, nr Alex tittar ut ramlar tjejen ur en taxi, aspackad.

Jag tror inte fr en sekund att allt detta r sant, framfrallt inte nr 2 och 3.

Undrar varfr han kryddar storyn s. Pongen r ju hur han reagerat p otrohet och det hade han kunnat f fram utan att dra vrsta skrnan.
Citera
2014-07-14, 07:13
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Alex otrohetshistoria, den kan vl inte vara sann? Allts, att han blivit utsatt fr otrohet tvivlar jag inte p. Jag tnker p berttelsen om hur Alex r orolig och brjar ringa runt och vad som sen hnder.

1. Uppgiften om att polisen inte kunde ta upp anmlan frrn en viss tid ska ha frflutit. r inte detta en skrna frn amerikansk film? Sen kanske polisen inte ville efterlysa fr det fanns inga misstankar om brott, men men.

2. Alex ringer runt till omrdets akutsjukhus och frga runt. Efter plgsam vntan fr han varje gng reda p frn sjukhusen att flickvnnen inte finns dr. Jag r rtt sker p att sjukhus inte berttar vilka intagna de har, om patienten sjlv inte gtt med p det.

3. Polisjakten. Alex Schulman verkar st i direktkontakt med den som sprar flickvnnens telefon, och fr reda p allt som sker via sin telefon. I dramatisk direktsndning hr han hur telefonen hastigt nrmar sig city, genom stan och allt nrmare deras gemensamma bostad.

'Nu verkar telefonen finnas utanfr er port' meddelar polisen, och mycket riktigt, nr Alex tittar ut ramlar tjejen ur en taxi, aspackad.

Jag tror inte fr en sekund att allt detta r sant, framfrallt inte nr 2 och 3.

Undrar varfr han kryddar storyn s. Pongen r ju hur han reagerat p otrohet och det hade han kunnat f fram utan att dra vrsta skrnan.

1. Nu r jag inte sker men jag TROR att polisen inte brjar ska efter en frsvunnen person frrn denne inte har hrt av sig p ngot stt eller setts till inom 24 alt 48 timmar s.

Tror inte polisen direkt brjar leta efter en person om ngon pstr att personen har vart borta i tex fem timmar

S antingen hade polisen lite och gra i och med att Alex pstr att hon var borta i 10 timmar nr polisen brjade leta eller s hade hon vart borta betydligt lngre.

2. Precis, de enda svar han kan ha ftt r "hon r inte hr" fr att hade hon vart dr och inte satt honom som kontaktperson s hade de inte sagt det.

3. Den delen hajjade jag till p ocks haha, kan inte vara sant fr fem re, polisen skulle aldrig ha "live-kontakt" via telefon, lter ju bara ljligt
Citera
2014-07-14, 12:00
Medlem
Ngon mer n jag som tnkt p att de senaste programmen varit dligt klippta? Upprepningar/omtagningar kommer med i andra fall fr tydliga skarvar. Eller i alla fall ngra, inte hrt de senaste och kommer inte ihg hur mnga bakt men 110 r det i alla fall.
Citera
2014-07-14, 13:14
Medlem
Falcos avatar
Jag satt och vred p mig besvrad i andrahandsskam p bussen nr jag hrde Schulman ljuga loss om polisens liverapporterande till honom om var hans flickvn befann sig fr tillfllet. Sga vad man vill om Eklund, han r ju inte geniet som han sjlv tror men knappast en idiot heller, s nog mste vl ven han frst att hans kollega sitter och ljuger loss fr fullt och bli ngot besvrad av det...
Citera
2014-07-14, 14:17
Medlem
thefisks avatar
Huruvida Schulmans historia r korrekt tergiven eller ej, har jag givetvis ingen aning om. Men blir ju knappast frvnad om han saltat den rejlt och/eller rentav hittar p vissa saker fr att f en "bttre" berttelse.

Det som kanske kan gra att Alex ftt ngon form av specialbehandling vid sin kontakt med polisen, skulle dock kunna vara sant, d en av Alex bsta vnner r just polis. Ngot ingen av er verkar ha tagit upp som ngot som kan spela in.
Citera
2014-07-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
3. Den delen hajjade jag till p ocks haha, kan inte vara sant fr fem re, polisen skulle aldrig ha "live-kontakt" via telefon, lter ju bara ljligt

Sprningstekniken polisen anvnder kallas triangulering och kan verkligen inte anvndas till att se nr personen ker fram 1m. Att anvnda detta krva dessutom domstolsbeslut (frvisso kan man anska om det eftert, men d krvs det att misstanke om brott ingr) s han r helt ute och cyklar. ven med en vn som polis.
Citera
2014-07-14, 14:39
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Har inget problem med att ngon "saltar" en historia. Det gr vi alla fr att frstrka den dramaturgiska anekdoten vare sig den lyckas eller ej. En faktatrogen tergivning av en hndelse slutar d vara anekdot och blir referat.

Vad som r relevant r om anekdoten r underhllande, frmedlar sanningen om knslan hos berttaren eller p ngot annat stt berr lyssnaren.

Fakta kontra Sanning frvxlas alltfr ofta d bgge frmedlar information av olika anledningar.

En byrkrat vill ha kall fakta.
En podlyssnare vill oftast underhllas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in