2014-07-12, 15:05
  #2137
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är riktigt jävla sjukt att rätten inte får ta del av bevisningen - hela systemet bygger på att de kan titta på bevisningen och bedöma utan åklagarens jäviga syn på det. Visst, det är barnpornografi men i bedömningssyfte är det inte det problemet är. Polisen har klantat till det ordentligt.

Detta later helt rubbat. Med polisens resonemang sa borde de val polisanmala sig sjalva, for innehav ?
Citera
2014-07-12, 15:19
  #2138
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Detta later helt rubbat. Med polisens resonemang sa borde de val polisanmala sig sjalva, for innehav ?
Rikskrim omfattas av undantaget i lagen. Där framgår väl inte explicit att domstolarna får inneha sådant material, även om jag inte tror på åtal och fällande dom i detta fall.
Citera
2014-07-12, 15:25
  #2139
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är riktigt jävla sjukt att rätten inte får ta del av bevisningen - hela systemet bygger på att de kan titta på bevisningen och bedöma utan åklagarens jäviga syn på det. Visst, det är barnpornografi men i bedömningssyfte är det inte det problemet är. Polisen har klantat till det ordentligt.

Visst är det så men det här med att domarn skulle begått grovt barnpornografibrott
enligt en expert från rikskriminalen kan det väl aldrig bli något av.
Självklart skall man som domare ha möjlighet att studera materialet,straffrättsprofessorn
Madeleine Leijonhufvud säger väl också att detta borde falla under"försvarlighetsundantag”.

Åklagarn delade väl inte med sig av materialet och domarn
hade svårt att ha koll på alla barn och övergrepp och ifall dom t ex var vakna eller inte vid
fotografering. Enligt försvaret har detta självklart en betydelse.
Det är ju inte endast ett övergrepp det handlar om här, snarare runt ett 30-tal så jag förstår
Lars Annerén fullt ut jag när han säger att detta är totalt absurt och det kommer det väl säkert
att visa sig att vara också.
Citera
2014-07-12, 15:35
  #2140
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Rikskrim omfattas av undantaget i lagen. Där framgår väl inte explicit att domstolarna får inneha sådant material, även om jag inte tror på åtal och fällande dom i detta fall.

Ah, det visste jag inte. Men det sager sig sjalvt att domstolen maste fa chansen att pa basta satt kunna gora en egen bedomning av bevismaterial.
Citera
2014-07-12, 15:38
  #2141
Medlem
MrsMagoos avatar
Björn Sellström är kritisk till Lars Anneréns argument att rätten behöver en kopia för att kunna hålla isär alla de utsatta barnen.

- Vi har inga problem att komma och visa materialet för dem flera gånger om de skulle vara osäkra. Vi har ett antal barnpornografimål varje år och det finns ingen annan tingsrätt som gör så här.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/domare-i-pedofilmal-kan-hoppa-av_3741242.svd

Så då får vi väl snart veta om det är fel av rikskrim eller om det är korrekt.
Men man är nog ytterst rädd att det hela ska spridas, och med tanke på de stackars barnen som ska ligga hos diverse pedofiler runt om i världen, så förstår jag rikskrims tanke till en viss del. Pedofilen har redan spridit en del av de här barnen vilket är ett jäkla övergrepp om och om igen för dom här barnen.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-07-12 kl. 15:42.
Citera
2014-07-12, 15:51
  #2142
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Björn Sellström är kritisk till Lars Anneréns argument att rätten behöver en kopia för att kunna hålla isär alla de utsatta barnen.

- Vi har inga problem att komma och visa materialet för dem flera gånger om de skulle vara osäkra. Vi har ett antal barnpornografimål varje år och det finns ingen annan tingsrätt som gör så här.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/domare-i-pedofilmal-kan-hoppa-av_3741242.svd

Så då får vi väl snart veta om det är fel av rikskrim eller om det är korrekt.
Men man är nog ytterst rädd att det hela ska spridas, och med tanke på de stackars barnen som ska ligga hos diverse pedofiler runt om i världen, så förstår jag rikskrims tanke till en viss del. Pedofilen har redan spridit en del av de här barnen vilket är ett jäkla övergrepp om och om igen för dom här barnen.
Håller med polisen. Tycker att om domaren nu vill detaljstudera materialet så ska det ske under uppsyn av de som har ansvaret för materialet.
Citera
2014-07-12, 16:23
  #2143
Medlem
District9s avatar
tycker nu synd om offren ifall domaren hoppar av och dom får ta om rättegången! JO anmäl polisen för deras idiotiska resonemang.
Citera
2014-07-12, 17:31
  #2144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Håller med polisen. Tycker att om domaren nu vill detaljstudera materialet så ska det ske under uppsyn av de som har ansvaret för materialet.


Det verkar väl ganska uppenbart att Lars Anneréns vill detaljgranska filmerna i ensamhet!
Citera
2014-07-12, 17:34
  #2145
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det verkar väl ganska uppenbart att Lars Anneréns vill detaljgranska filmerna i ensamhet!
Larvigt.

Det går att förstå båda sidor.

Ena sidan är mycket angelägen om att filmerna sprids så lite som möjligt.

Andra sidan menar att eftersom det rör sig om så många brottsoffer kan det vara bra att ha filmerna till hands när det ska beslutas kring domen. Hade det varit ett enda brottsoffer hade det ju varit lättare att hålla reda på om offret sov eller var vaken under övergreppet. Exempelvis alltså. Här måste ju varje offer bedömas var för sig, och filmerna kan då vara till hjälp.
Citera
2014-07-12, 17:48
  #2146
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
tycker nu synd om offren ifall domaren hoppar av och dom får ta om rättegången! JO anmäl polisen för deras idiotiska resonemang.

Håller helt med. Detta fall behöver avslutas så fort som möjligt till hänsyn till barnen och deras föräldrar.
Citera
2014-07-12, 18:01
  #2147
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är riktigt jävla sjukt att rätten inte får ta del av bevisningen

Rätten får ta del av bevisningen. Flera gånger om, om de önskar. Men domaren gjorde en egen inspelning. Den som är van att bevista rättegångar inser hur unikt udda detta förfaringssätt är.
Citera
2014-07-12, 18:06
  #2148
Medlem
JustZlatans avatar
Jävla paragrafrytteri! Kriminalpolisen borde stå för rättegångskostnaderna om rättegången tas om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in