Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-12, 17:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
HDs vägledning gäller för bedömande av dråp. Klart förmildrande omständigheter behövs, vad som är klart förmildrande anstår varje domstol att bedöma. Ser du några klart förmildrande omständigheter i aktuellt fall?

Exemplet du tar upp har vidare följande:
C.S. dömdes den 23 november 2011 för olaga frihetsberövande till ett års fängelse.

GM var alltså inte förstagångsförbrytare, vilket jag tror att JH är.
Citera
2014-07-12, 17:14
Medlem
Quarrels avatar
Jag har idag varit på fyndplatsen och vill modifiera de uppgifter som tidigare varit i tråden och i sammanfattningen.

Polisens tält stod uppställt här: http://goo.gl/maps/xRyAg Det ligger mitt på en liten glänta. Det är möjligt att kroppen låg en bit därifrån, men att polisens tält inte gick att fälla upp där.

Ca 50 meter NO om FP finns en skogsbilväg, en avtagsväg till Kvarntorpsvägen. Det är fullt möjligt att GM körde in där, den var fullt körbar de första ca 10-20 meterna, och gick resten.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-12 kl. 17:23.
Citera
2014-07-12, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av attog
C.S. dömdes den 23 november 2011 för olaga frihetsberövande till ett års fängelse.

GMs bakgrund påverkar inte brottsrubriceringen.
Hittar du någon annan klart förmildrande omständighet?
Citera
2014-07-12, 17:21
Medlem
attogs avatar
Citat:

Men snälla, du jämför äpplen och päron.
JH kommer att dömas för dråp.
Ditt exempel har ett antal ICKE förmildrande omständigheter.
Släpp detta nu.
Citera
2014-07-12, 17:23
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Det skulle vara intressant att få veta vad LL dog av. Det kan ju vara så att hammaren var det som orsakade LL:s död och då blir knivhuggen helt ointressanta. Knivhuggen kan till och med förklaras med att JH ville avsluta LL: lidande eller nått, som när man avlivar ett påkört döende djur. Förmildrande omständigheter kan vara krogbråket (beroende på vad som hände där egentligen). JH blev ju antagligen provocerad av den händelsen. Provokationen behöver nog inte ha hänt samma dag som själva dödandet.

Det låter ju riktigt rått: att avliva ett döende djur. Tänker man så får ju Jonna livstid. Vi har ju trots allt lagboken för att framför allt skydda människors liv. Visst har djur ett skydd enligt lagen men man får inte "avliva" människor hur som helst helt godtyckligt.
Citera
2014-07-12, 17:27
Bannlyst
Citat:
Men snälla, du jämför äpplen och päron.
JH kommer att dömas för dråp.
Ditt exempel har ett antal ICKE förmildrande omständigheter.
Släpp detta nu.

JH kan dömas för dråp, det kan finnas klart förmildrande omständigheter som vi inte känner till. Vi känner till mycket lite om vad som eg. hände i lägenheten, kanske försökte LL ha ihjäl JH även om några sådana uppgifter inte finns ännu?

Vem vet, kanske den gode Poliskällan vill dryga ut semesterkassan och avslöja mer till Aftonblaskan, vi får se, eller så får vi vänta på FUP.

Jag skulle akta mig för att uttala mig om domslut i detta läge.
Citera
2014-07-12, 17:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det låter ju riktigt rått: att avliva ett döende djur. Tänker man så får ju Jonna livstid. Vi har ju trots allt lagboken för att framför allt skydda människors liv. Visst har djur ett skydd enligt lagen men man får inte "avliva" människor hur som helst helt godtyckligt.

Det är ju bara ett hittepå. Spinn inte vidare på detta och gör det till en sanning.
Finns inga belägg någonstans för detta "döende djur" hitsoria.
Herregud!
Citera
2014-07-12, 17:45
Medlem
Snobbs avatar
Citat:

Krogbråket! Har LL gett sig på JH tidigare så kan det anses vara en förmildrande omständighet, precis som när en misshandlad fru slår tillbaka mot sin man som hämnd (och inte självförsvar).

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve

Tänk så här: du slår någon riktigt illa i huvudet med en hammare. Personen faller till marken med ett stort hål i huvudet, det är blod överallt och offret ligger och krampar och rullar runt med ögonen, mer död än levande. Synen får dig att drabbas av panik och du tänker inte klart, vill bara få det extrema lidandet att sluta. Jag säger inte att det är rätt men det är möjligt att en sådan händelse gör att GM får panik och hämtar kniv för att situationen är för chockartad att se på. Om man är i stabilare tillstånd så väljer man antagligen att ringa 112 om det inte var ett planerat mord, men För en vanlig icke-kriminell person så kan nog en sådan situation få en att handla riktigt kaosartat.
Citera
2014-07-12, 17:58
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Krogbråket! Har LL gett sig på JH tidigare så kan det anses vara en förmildrande omständighet, precis som när en misshandlad fru slår tillbaka mot sin man som hämnd (och inte självförsvar).

Tänk så här: du slår någon riktigt illa i huvudet med en hammare. Personen faller till marken med ett stort hål i huvudet, det är blod överallt och offret ligger och krampar och rullar runt med ögonen, mer död än levande. Synen får dig att drabbas av panik och du tänker inte klart, vill bara få det extrema lidandet att sluta. Jag säger inte att det är rätt men det är möjligt att en sådan händelse gör att GM får panik och hämtar kniv för att situationen är för chockartad att se på. Om man är i stabilare tillstånd så väljer man antagligen att ringa 112 om det inte var ett planerat mord, men För en vanlig icke-kriminell person så kan nog en sådan situation få en att handla riktigt kaosartat.

Jag förstår hur du tänker och det är säkert förmildrande när man haft så mycket empati att man "avslutat" det hela. Har man panik ringer man inte 112 - panik eller chock är förmildrande omständigheter vid de flesta mord.
Citera
2014-07-12, 18:42
Medlem
elizadeaths avatar
Citat:

JH måste vara förstagångsförbrytare eller aldrig blivit dömd. För jobbet som PA kräver utdrag ur belastningsregistret, som måste vara rent.
Citera
2014-07-12, 18:46
Medlem
Citat:

Hur lång tid har det gått mellan krogbråket och när JH sökte upp LL i JAs bostad?
Citera
2014-07-12, 19:41
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:

Nu är det väl en viss skillnad på att få ett par örfilar på krogen och att leva under misshandel och trakasserier i sitt hem. Inte riktigt jämförbara situationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in