Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Enligt som jag förstått det så ska JA och Lovisa ha känt varandra sedan ngn gång i tonåren och sen börjat dejta eller någonting, sen har han börjat träffa Jonna och när dem gjort slut/haft uppehåll eller något så har Lovisa kommit tillbaka in i hans liv och detta kunde inte Jonna acceptera.

Så har jag också uppfattat det. Det handlade kanske också mer om tappad prestige än kärlek till JA.
Citera
2014-07-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om hon hade velat sätta dit JA var det bara att lämna kroppen i lägenheten. Städandet talar för att hon ville skydda JA.

Eller så blev städandet ett måste när hon själv skadades.
Citera
2014-07-11, 21:06
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Om hon hade velat sätta dit JA var det bara att lämna kroppen i lägenheten. Städandet talar för att hon ville skydda JA.

Fast det verkar ju också helkonstigt att åka hem till den man vill "skydda" och mörda henne i hans lägenhet. Det borde ju finnas många andra bra tillfällen. T.ex. när Lovisa skulle åka hem därifrån. Då kunde Jonna ha huggit henne med kniv och knuffat in henne i bilen. Tänk vad enkelt att bara lämna hennes döda kropp i hennes egen/pappas bil.
Citera
2014-07-11, 21:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Fast det verkar ju också helkonstigt att åka hem till den man vill "skydda" och mörda henne i hans lägenhet. Det borde ju finnas många andra bra tillfällen. T.ex. när Lovisa skulle åka hem därifrån. Då kunde Jonna ha huggit henne med kniv och knuffat in henne i bilen. Tänk vad enkelt att bara lämna hennes döda kropp i hennes egen/pappas bil.
Syftet var kanske inte att döda när hon kom dit.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-11 kl. 21:12.
Citera
2014-07-11, 22:26
Medlem
Citat:
Syftet var kanske inte att döda när hon kom dit.

Det blev nog som det blev, annars skulle väl haft med alla grejer sågen kassar
Citera
2014-07-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve

Det vore nog mer riskabelt att överfalla henne ute någonstans, t ex på väg till bilen. Dessutom så fanns ju knivarna i lägenheten så hon slapp ju bära med sig en kniv hela morgonen.
Citera
2014-07-11, 23:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det vore nog mer riskabelt att överfalla henne ute någonstans, t ex på väg till bilen. Dessutom så fanns ju knivarna i lägenheten så hon slapp ju bära med sig en kniv hela morgonen.
*suck* Ja, självklart drog hon sig för att bära en tung kniv ut till bilen, och från bilen till JA:s lägenhet, och tillbaka till bilen.
Citera
2014-07-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Det blev nog som det blev, annars skulle väl haft med alla grejer sågen kassar

Varför skulle hon haft med sig allt redan från början?? Jag förstår inte dem som resonerar så, ponera att Jonna redan från början haft planer på att hon skulle döda Lovisa, varför då bära med sig såg och allting redan på morgonen?

Hon hade kanske redan planerat att ta Lovisas bil, köra hem och gå ut med hundarna och vinka till grannen, på så sätt har hon fått alibi "Ja jag såg henne ute med hunden/hundarna, hon vinkade till mig när hon gick förbi". Sen när hon kör tillbaka till brottsplatsen i Lovisas bil så har ingen granne sett henne lämna sitt hem eftersom hon då kör en bil som inte är hennes och dem inte kollar på föraren när bilen kör iväg.

Då är alibi fixat och grannarna har inte sett henne lämna gården, varför inte lika gärna vänta med att ta med sig sågen tills dess? Det hade jag gjort.

Onödigt att bära för mycket direkt på morgonen, hade hon t ex haft med sig sågen direkt när hon skulle in i lägenheten hade hon fått ha den i ena handen och hammaren i andra handen, vilket hade minskat hennes rörelseförmåga en hel del. Hon ville kanske inte heller behöva springa ner och hämta sågen för att inte riskera att upptäckas.

Det är ändå större risk att bli upptäckt tidigt på morgonen när folk går till jobbet än vad det är senare på dagen när i stort sett endast arbetslösa, pensionärer och eventuella skiftjobbare är hemma.

Nej tvärtom skulle jag vilja säga att det var rent genialiskt av Jonna ifall hon medvetet lämnade sågen hemma till en början.

De misstag hon däremot gjorde var att hon skrev en lapp till JA, att hon ringde på och visade sig för grannen och att hon ringde JN och bad honom om hjälp.
Citera
2014-07-11, 23:19
Medlem
Citat:
*suck* Ja, självklart drog hon sig för att bära en tung kniv ut till bilen, och från bilen till JA:s lägenhet, och tillbaka till bilen.

Quarrel: Jag utmanar dig till att en dag i veckan smyga rundor utanför en granne beväpnad med kniv och sen vid annat tillfälle smyga rundor beväpnad med hammare.

Ser en granne dig med kniv är det olaga vapeninnehav, rings 112 och polisen kommer så är det kört.

Ser grannen dig däremot med en hammare är det inte lika suspekt, och såvitt jag vet är det inte olaga vapeninnehav att gå omkring och bära på en hammare, tror inte grannen reagerar med att du är beväpnad om hen ser dig på morgonen med en hammare jämfört med en kniv.

Inte bara att bära den till och från bilen, hon ska ju enligt uppgift även ha smugit rundor utanför och väntat i trappan, sitter du i en trappa beväpnad med kniv ser det lite mer suspekt ut än vad det gör om du sitter där med en hammare.

Hade grannen sett Jonna smyga rundor eller gå omkring utanför med en kniv så hade hen förmodligen fattat misstankar och ringt 112 men om hen sett Jonna med en hammare så hade hen förmodligen tänkt någonting helt annat eftersom de flesta inte anser att du går omkring beväpnad med en hammare och då hade grannen förmodligen tänkt att hammaren skulle vara till någonting helt annat.

Varför bära med sig en kniv när det fanns knivar på plats i lägenheten, kan du svara på det?

Tar du med dig egen fotboll om du ska spela fotbollsmatch eller egen dricka till en restaurang? Det känns ganska onödigt, Jonna visste var JA förvarade sina köksknivar så då behövde hon inte riskera att bli sedd med en kniv av någon granne.
Citera
2014-07-11, 23:33
Medlem
Mordoffret kan inte lämnas kvar efter att GMs DNA via blod finns kvar på kroppen.

Allt pekar också på att bilstölden är hastigt påkommen. Kan inte riskera att bli sedd i sin egen bil på platsen vid tidpunkten för mordet. Detta efter att mordet låtit för mycket. Grannen ringde ju på.

Varför annars ta offrets bil? För lite bensin i sin egen? Planera mord men glömma att tanka?

Att JA skulle sättas dit är solklart 1 eftersom tidpunkten för mordet väljs så nära som möjligt en tid då han saknar alibi.

GM har alltså nyckfullt ändrat plan under mordets gång. Enda förklaringen till beteenden.

2 Kommentaren "JA, lgh innehavaren har inget med bråket att göra" är skräddarsydd för att han ska bli misstänkt. JH poserar som LL som nyss bråkat med JA och ringer på hos grannen. Slagna kvinnor går ju inte till grannen och ber om ursäkt för oväsen med orden" ursäkta blev lite bråk, JA är våldsam" (som grannen ska tro). Eller "ursäkta blev lite bråk det är inte jag som är LL ty jag slog just ihjäl LL med en hammare, höggna med kniv, ska nu låna hennes bil hon lär ju inte sakna den och hämta styckverktyg".

Ps. Jag lägger här till en hypotes om misslyckade spriten;; Fylla kroppen med sprit och sedan åka och putta bilen över en kant....
Citera
2014-07-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Mordoffret kan inte lämnas kvar efter att GMs DNA via blod finns kvar på kroppen.

Allt pekar också på att bilstölden är hastigt påkommen. Kan inte riskera att bli sedd i sin egen bil på platsen vid tidpunkten för mordet. Detta efter att mordet låtit för mycket. Grannen ringde ju på.

Varför annars ta offrets bil? För lite bensin i sin egen? Planera mord men glömma att tanka?

Att JA skulle sättas dit är solklart 1 eftersom tidpunkten för mordet väljs så nära som möjligt en tid då han saknar alibi.

GM har alltså nyckfullt ändrat plan under mordets gång. Enda förklaringen till beteenden.

2 Kommentaren "JA, lgh innehavaren har inget med bråket att göra" är skräddarsydd för att han ska bli misstänkt. JH poserar som LL som nyss bråkat med JA och ringer på hos grannen. Slagna kvinnor går ju inte till grannen och ber om ursäkt för oväsen med orden" ursäkta blev lite bråk, JA är våldsam" (som grannen ska tro). Eller "ursäkta blev lite bråk det är inte jag som är LL ty jag slog just ihjäl LL med en hammare, höggna med kniv, ska nu låna hennes bil hon lär ju inte sakna den och hämta styckverktyg".

Ps. Jag lägger här till en hypotes om misslyckade spriten;; Fylla kroppen med sprit och sedan åka och putta bilen över en kant....

Har jag inte sagt åt dig att du inte ska äta de där lustiga svamparna som man kan beställa på internet och som ibland kallas "magic mushrooms"??

Det har i någon artikel i tidningen stått att en granne sett Jonna utanför JA´s hus några dagar tidigare, sittandes i bilen spanande. Kanske helt enkelt kan vara som så att hon vet att Lovisa brukar sova över och hon vill ta reda på vilken tid hon lämnar lägenheten på morgonen?

Att hon ville sätta dit JA för det hela tror jag är lika sannolikt som att det faktiskt var tomten och påskharen som tillsammans hade ihjäl Jonna och att hjärnan bakom det hela var Roger Rabbit.

Snarare så tror jag att Jonna fortfarande hyser starka känslor, inte kärlek utan snarare en besatthet av JA och absolut inte vill att han ska råka illa ut, därav att hon säger till grannen att JA inte var inblandad så att grannen inte ska ringa störningsjouren/hyresvärd/polis och säga att grannen fört en helvetes massa oväsen och att det låtit som att han piskat sin flickvän.

Jag tror snarare att hon inte vill riskera bli sedd i sin egna bil hemmavid vid den tidpunkten, dvs att hon inte vill att grannarna ska observera att hon kommer hem klockan XX på morgonen för att sedan åka iväg några timmar senare. Kommer och lämnar hon då istället i Lovisas bil så lägger grannarna förmodligen inte märke till föraren och kan säga att "hennes besök åkte härifrån i en röd bil klockan XX".
Citera
2014-07-12, 00:11
Medlem
fingercuffss avatar
Foto på JA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in