Citat:
Ursprungligen postat av
radbean
Det blev nog som det blev, annars skulle väl haft med alla grejer sågen kassar
Varför skulle hon haft med sig allt redan från början?? Jag förstår inte dem som resonerar så, ponera att Jonna redan från början haft planer på att hon skulle döda Lovisa, varför då bära med sig såg och allting redan på morgonen?
Hon hade kanske redan planerat att ta Lovisas bil, köra hem och gå ut med hundarna och vinka till grannen, på så sätt har hon fått alibi "Ja jag såg henne ute med hunden/hundarna, hon vinkade till mig när hon gick förbi". Sen när hon kör tillbaka till brottsplatsen i Lovisas bil så har ingen granne sett henne lämna sitt hem eftersom hon då kör en bil som inte är hennes och dem inte kollar på föraren när bilen kör iväg.
Då är alibi fixat och grannarna har inte sett henne lämna gården, varför inte lika gärna vänta med att ta med sig sågen tills dess? Det hade jag gjort.
Onödigt att bära för mycket direkt på morgonen, hade hon t ex haft med sig sågen direkt när hon skulle in i lägenheten hade hon fått ha den i ena handen och hammaren i andra handen, vilket hade minskat hennes rörelseförmåga en hel del. Hon ville kanske inte heller behöva springa ner och hämta sågen för att inte riskera att upptäckas.
Det är ändå större risk att bli upptäckt tidigt på morgonen när folk går till jobbet än vad det är senare på dagen när i stort sett endast arbetslösa, pensionärer och eventuella skiftjobbare är hemma.
Nej tvärtom skulle jag vilja säga att det var rent genialiskt av Jonna ifall hon medvetet lämnade sågen hemma till en början.
De misstag hon däremot gjorde var att hon skrev en lapp till JA, att hon ringde på och visade sig för grannen och att hon ringde JN och bad honom om hjälp.