Jag har, för många år sedan, fjällvandrat rätt mycket. "Bestigit" Keb och gått i Sarek - bla bla bla... Och man mötte många märkliga individer. Själv var vi (jag och min kompis) vältränade och hade bra utrustning som vi hade använt förut och var förtrogna med. Karta & kompass, sjukvårdsutrustning, nödproviant och "hela kitet".
Sedan möter man en vilsen tysk på Kungsleden, som inte vet var han befinner sig. Ingen karta, inte ens klocka "Wie späht ist es? typ". Han var i stort sett "vardagsklädd", men verkade vara i hyfsad form - hade typ tennis-skor på fötterna men en fin
anorak (det var för fan högsommar!

) med lite märken på ("Matterhorn", "Totes Gebirge" etc). Han hade ingen karta (som jag sa), ingen kompass, ingen mat eller dryck. Han trodde väl att han skulle navigera efter naturens tecken, och "live out of the land". Han fick en av våra kartor, och lite proviant. Sedan berättade vi att vattnet i fjällbäckarna faktiskt var drickbart. Svar: "Vielen Dank, sehr vielen Dank!!!". Vette fan hur det gick för honom sedan, tror nog att han överlevde.
Keb. Dåligt väder och vi är på väg ner. Möter en äldre dam och en "rocker" som är "på väg upp". Det var ett helt "utomjordiskt" möte mellan människor... Tanten var halv-död och orkade knappt prata. Hon såg ut ungefär som Putins fru. Översminkad och knappt talbar. Killen var piggare, men hade språkproblem. Vi provade engelska, franska, tyska, t.o.m lite finska (jag kan kanske ett dussin ord på finska..). Tyska funkade bäst - de kom från dåvarande Tjeckoslovakien (numera delat som alla vet).
Ni skulle se honom! Hår ner till axlarna, jeans etc (i fjällen!), men det var inte det värsta... Han gick i högklackade stövlar (kommer inte ihåg vad vi kallade dem.. "Boots"?) med ihåliga plast-klackar. Det var bara den vita plasten som syntes, och han haltade. Packning? Jo, en plastkasse från Konsum med ett par smörgåsar i... Det finns en stuga nära Keb-toppen, så vi vände och tog med dem dit. Fyrade upp Trangian och ordnade lite varm dryck åt dem. Killen var ganska pigg, och hans mamma kvicknade till. efter ett tag. De fick varm saftsoppa, men det var ingen som helst mening med att ge dem proviant - de hade inget kök, deras enda matutrustning var en smörkniv.
Ja, det blev en lång OT-historia... Mina norska släktingar (ingifta) brukar skoja (med verklighetsbakgrund!) om när danskarna kom på "fjell-ferie" - med sandaler och resväskor..