Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-10, 13:02
  #1
Medlem
Det finns ett fall som jag då och då tänker tillbaka på. Våren 1979, jag vill minnas att det var 1979, hittades en död man långt in i vildmarksområdet väst/nordväst om Esrange utanför Kiruna. Det märkliga var att mannen var iklädd endast lågskor och lätt klädd för övrigt. Det hade varit/var menföresperiod så det var i princip stort sett omöjligt att färdas i dessa trakter. Inte ett spår av snöskoter etc. Liket bara låg där.

Polisen gjorde efterforskningar men så vitt jag vet så blev mannens identitet aldrig fastställd. Det saknades ingen i Sverige som kunde kopplas ihop med det påträffade liket. Han begravdes som okänd.

Är det någon som har läst mer om fallet eller kommer ihåg fler detaljer?
Citera
2009-09-10, 13:24
  #2
Medlem
låter intressent, aldrig hört om de fallet förrut
Citera
2014-07-10, 09:25
  #3
Medlem
ShellShockeds avatar
Aftonhoran har en plus-artikel om detta fallet. Någon som kan dela med sig av innehållet i artikeln?
Citera
2014-07-10, 11:03
  #4
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShellShocked
Aftonhoran har en plus-artikel om detta fallet. Någon som kan dela med sig av innehållet i artikeln?
Observera att det enligt regel 1.02 inte är tillåtet att citera hela artiklar. Korta citat går bra.

Det finns lite grann om fallet i en annan tråd också, med början här:

(FB) De döda som ingen saknar

/Mod
Citera
2014-07-10, 14:10
  #5
Medlem
RascarCapacs avatar
Utan att ha läst artikeln så är min första tanke att han måste ha ramlat från ett flygplan.
Citera
2014-07-10, 18:36
  #6
Medlem
DenSomSokers avatar
Kan det varit jätten i öst som skickat någon för att spionera på rymdbasen, men att något gick snett med utrustningen eller liknande?
Citera
2014-07-11, 14:13
  #7
Moderator
blomvattnares avatar
Kriminalhistoria --> Försvunna personer
/Moderator
Citera
2014-07-11, 14:44
  #8
Medlem
Läste igenom AB:s artikel. Det var polisen som fann mannen i juni 1979 efter ett tips från en vägarbetare som sett spår mitt i vildmarken. mannen var helt "felklädd" för vildmarken och hade bara med sig en kaffepanna, tändstickor och plåster. Inga ID-handlingar hittades. Ålder mellan 20-30 år, 177 cm lång och cendréfärgat hår. En bruten framtand. Dödsorsak var förfrysning. Efterforskningar gjordes i Norden utan resultat och det söktes även via Interpool.

Tja...vem kan han ha varit?

Folkbokföringen har väl alltid varit god i Noden och att han var från östeuropa kan man säkert utesluta med tanke på tidpunkten. Frågan är om det gick att försvinna för gott från andra länder i västeuropa på den tiden?

Säg att du levde ett ensamt liv, inga syskon eller närmare släktingar. Du kanske inte ens ville veta av ev. släktingar. Föräldrarna döda eller försvunna av andra orsaker. Du levde ett mer eller mindre torftigt liv i någon storstad i dåvarande Västtyskland. En dag är du less och bara ger dig av.

Vem skulle sakna dig?
Citera
2014-07-11, 16:32
  #9
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Läste igenom AB:s artikel. Det var polisen som fann mannen i juni 1979 efter ett tips från en vägarbetare som sett spår mitt i vildmarken. mannen var helt "felklädd" för vildmarken och hade bara med sig en kaffepanna, tändstickor och plåster. Inga ID-handlingar hittades. Ålder mellan 20-30 år, 177 cm lång och cendréfärgat hår. En bruten framtand. Dödsorsak var förfrysning. Efterforskningar gjordes i Norden utan resultat och det söktes även via Interpool.

Tja...vem kan han ha varit?

Folkbokföringen har väl alltid varit god i Noden och att han var från östeuropa kan man säkert utesluta med tanke på tidpunkten. Frågan är om det gick att försvinna för gott från andra länder i västeuropa på den tiden?

Säg att du levde ett ensamt liv, inga syskon eller närmare släktingar. Du kanske inte ens ville veta av ev. släktingar. Föräldrarna döda eller försvunna av andra orsaker. Du levde ett mer eller mindre torftigt liv i någon storstad i dåvarande Västtyskland. En dag är du less och bara ger dig av.

Vem skulle sakna dig?

Varför utesluta östeuropa? Sovjet hade mycket folk runtomkring som spionerade och kartlagde t ex flygbaser och annan militärt, en slump att han hittas ca 1mil från svensk rymdbas?
Citera
2014-07-11, 16:40
  #10
Medlem
Jag har, för många år sedan, fjällvandrat rätt mycket. "Bestigit" Keb och gått i Sarek - bla bla bla... Och man mötte många märkliga individer. Själv var vi (jag och min kompis) vältränade och hade bra utrustning som vi hade använt förut och var förtrogna med. Karta & kompass, sjukvårdsutrustning, nödproviant och "hela kitet".

Sedan möter man en vilsen tysk på Kungsleden, som inte vet var han befinner sig. Ingen karta, inte ens klocka "Wie späht ist es? typ". Han var i stort sett "vardagsklädd", men verkade vara i hyfsad form - hade typ tennis-skor på fötterna men en fin anorak (det var för fan högsommar! ) med lite märken på ("Matterhorn", "Totes Gebirge" etc). Han hade ingen karta (som jag sa), ingen kompass, ingen mat eller dryck. Han trodde väl att han skulle navigera efter naturens tecken, och "live out of the land". Han fick en av våra kartor, och lite proviant. Sedan berättade vi att vattnet i fjällbäckarna faktiskt var drickbart. Svar: "Vielen Dank, sehr vielen Dank!!!". Vette fan hur det gick för honom sedan, tror nog att han överlevde.

Keb. Dåligt väder och vi är på väg ner. Möter en äldre dam och en "rocker" som är "på väg upp". Det var ett helt "utomjordiskt" möte mellan människor... Tanten var halv-död och orkade knappt prata. Hon såg ut ungefär som Putins fru. Översminkad och knappt talbar. Killen var piggare, men hade språkproblem. Vi provade engelska, franska, tyska, t.o.m lite finska (jag kan kanske ett dussin ord på finska..). Tyska funkade bäst - de kom från dåvarande Tjeckoslovakien (numera delat som alla vet).

Ni skulle se honom! Hår ner till axlarna, jeans etc (i fjällen!), men det var inte det värsta... Han gick i högklackade stövlar (kommer inte ihåg vad vi kallade dem.. "Boots"?) med ihåliga plast-klackar. Det var bara den vita plasten som syntes, och han haltade. Packning? Jo, en plastkasse från Konsum med ett par smörgåsar i... Det finns en stuga nära Keb-toppen, så vi vände och tog med dem dit. Fyrade upp Trangian och ordnade lite varm dryck åt dem. Killen var ganska pigg, och hans mamma kvicknade till. efter ett tag. De fick varm saftsoppa, men det var ingen som helst mening med att ge dem proviant - de hade inget kök, deras enda matutrustning var en smörkniv.

Ja, det blev en lång OT-historia... Mina norska släktingar (ingifta) brukar skoja (med verklighetsbakgrund!) om när danskarna kom på "fjell-ferie" - med sandaler och resväskor..
Citera
2014-07-11, 17:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Varför utesluta östeuropa? Sovjet hade mycket folk runtomkring som spionerade och kartlagde t ex flygbaser och annan militärt, en slump att han hittas ca 1mil från svensk rymdbas?

Jag får mer en känsla av att det rörde sig om en person som ville radera bort sig själv och allt omkring sig själv. Helt enkelt glömmas bort. Om han var öststatsspion så måste jag då säga att han var osedvanligt illa utrustad för det. Knappast att han skulle klara sig många nätter ute med vindtygsjacka, cowboyboots, jeans samt den ringa utrustningen.
Citera
2014-07-11, 18:57
  #12
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag får mer en känsla av att det rörde sig om en person som ville radera bort sig själv och allt omkring sig själv. Helt enkelt glömmas bort. Om han var öststatsspion så måste jag då säga att han var osedvanligt illa utrustad för det. Knappast att han skulle klara sig många nätter ute med vindtygsjacka, cowboyboots, jeans samt den ringa utrustningen.

Han hade väl lågskor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback