Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-29, 18:36
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
De två länstidningarna borde ha skrivit något om det märkliga fyndet ute i ödemarken tycker man.

NSD skrev absolut om detta. Förmodligen också NK. Jag prenumererade på NSD med studierabatt och läste om fallet under de veckor som det hela var aktuellt.
Citera
2020-05-29, 18:50
  #122
Medlem
Skaraborg2s avatar
NSD och NK.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
NSD skrev absolut om detta. Förmodligen också NK. Jag prenumererade på NSD med studierabatt och läste om fallet under de veckor som det hela var aktuellt.

Både NSD och NK måste ha skrivit om ett sådant märkligt fynd.

Dessa båda tidningar verkar inte ännu vara inlästa hos KB. Tyvärr verkar inte rikspressen ha skrivit något. Åtminstone har jag inte hittat något och då har jag ändå sökt med en mängd olika sökord.
Citera
2020-05-29, 18:53
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Både NSD och NK måste ha skrivit om ett sådant märkligt fynd.

Dessa båda tidningar verkar inte ännu vara inlästa hos KB. Tyvärr verkar inte rikspressen ha skrivit något. Åtminstone har jag inte hittat något och då har jag ändå sökt med en mängd olika sökord.

Samma här. Har också försökt leta om någon annan tidning tog upp detta men icke funnit något.

Fast nu hittade jag något!! GT 1979-06-18.

https://tidningar.kb.se/2636667/1979...&to=1979-06-30


Skrivs om danska mynt och om att mannen troligen hade haft med sig mer packning som han allt eftersom eldat upp.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2020-05-29 kl. 19:17.
Citera
2020-05-29, 20:12
  #124
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ogästvänlig och svårartad terräng.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Samma här. Har också försökt leta om någon annan tidning tog upp detta men icke funnit något.

Fast nu hittade jag något!! GT 1979-06-18.

https://tidningar.kb.se/2636667/1979...&to=1979-06-30


Skrivs om danska mynt och om att mannen troligen hade haft med sig mer packning som han allt eftersom eldat upp.

Bra jobbat.

Detta lär vara den första artikeln om detta makabra fynd som jag har läst i dagspressen.

Vem är han som hittades död utanför raketbasen?

Den unge mannen var i åldern 20-30 år och hade varit död ca en månad. Kroppen hittades den 11 juni 1979. Området heter Sevujoki och det är en ogästvänlig och svårartad terräng som råder där.
Citera
2020-05-30, 06:33
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet tyvärr inte hur det förhåller sig.

Det mesta är i a f inläst. Någon av dessa tidningar kanske skrev något? Om de fanns 1979?

https://www.eniro.se/lokaltidning+kiruna/f%C3%B6retag

Lite i sidan om men Kiruna Annonsblad är ett klassiskt annonsblad av den typen som fanns i nästan alla städer fram till 80-talet. Just inget innehåll av nyheter. Så vitt jag vet så "lever" den än vilket i sig är märkligt. Kanske den ende överlevaren av sitt slag i Sverige.

Kirunatidningen startades någon gång i mitten av 80-talet så också i det fallet nej.

Det är NSD eller NK som gäller.
Citera
2020-05-30, 14:53
  #126
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika media i Kiruna och Norrbotten.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite i sidan om men Kiruna Annonsblad är ett klassiskt annonsblad av den typen som fanns i nästan alla städer fram till 80-talet. Just inget innehåll av nyheter. Så vitt jag vet så "lever" den än vilket i sig är märkligt. Kanske den ende överlevaren av sitt slag i Sverige.

Kirunatidningen startades någon gång i mitten av 80-talet så också i det fallet nej.

Det är NSD eller NK som gäller.

Tack för uppgifterna om media i dessa trakter.

De enda medier därifrån jag har läst i på mikrofilm är just NSD och NK.
Citera
2020-05-31, 12:40
  #127
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Samma här. Har också försökt leta om någon annan tidning tog upp detta men icke funnit något.

Fast nu hittade jag något!! GT 1979-06-18.

https://tidningar.kb.se/2636667/1979...&to=1979-06-30


Skrivs om danska mynt och om att mannen troligen hade haft med sig mer packning som han allt eftersom eldat upp.

Intressant att GT skrev men inte de andra kvällstidningarna. Lars-Erik Jansson på Kirunapolisen intervjuas.
Citat:
Redan 11 juni hittades mannen, som troligen är mellan 20-30 år. Då han av en slump påträffades hade han förmodligen varit död cirka en månad. Hudförändringarna i ansiktet och på andra bara hudpartier, tyder på det.
Citat:
- Spåren vid eldstaden tyder på att han eldat upp mycket av det som han hade med sig.

Därför kan det vara så att den unge mannen frivilligt sökte upp den mest otillgängliga plats han kunde komma på för att i all ensamhet möta döden.
Spåren i snön borde inte ha sett helt färska ut om de var en månad gamla.
__________________
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2020-05-31 kl. 12:53.
Citera
2020-05-31, 15:56
  #128
Medlem
taamids avatar
Enligt The Doe Network:
Fingerprints: Available
DNA: Unknown

En fråga då; går det ta fingeravtryck från en kropp som legat en månad (dock förmodligen inte många dygn i plusgrader, och vi talar inte om någon sommarvärme) utan att det följer med hudceller?

Kanske tvättas och spritas fingrarna maximalt för att få ett så tydligt avtryck som möjligt och för mycket kemikalier är inblandat?

Någon som vet?

En stackars hudcell räcker kanske inte för att få fram DNA idag, men om tio år kanske det är möjligt? Vore fantastiskt om det gick göra en sökning mot släktforskningsregister. Att en farbror eller kusin aldrig mer sågs till igen, måste någon komma ihåg även om de levt i tron att han utvandrat efter ett familjegräl.
Citera
2020-06-01, 08:38
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Spåren i snön borde inte ha sett helt färska ut om de var en månad gamla.

Kan de ens vara hans om de är så gamla? Även i Kiruna är det töväder i juni...
Citera
2020-06-03, 23:30
  #130
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Kan de ens vara hans om de är så gamla? Även i Kiruna är det töväder i juni...

I och för sig oklart om det verkligen var spår i snö, men skulle spåren ha kunnat vara från någon annan?
Citera
2020-06-04, 13:11
  #131
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spår efter någon annan person?

Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
I och för sig oklart om det verkligen var spår i snö, men skulle spåren ha kunnat vara från någon annan?

Vi vet inte med säkerhet om det var spår efter en människa isnön.

Om det skulle ha varit det, som du också skriver, kan det ha varit en annan person. Kan någon ha följt med den avlidne mannen till fyndplatsen och sedan lämnat honom där åt sitt öde? Någon person kan också ha påträffat honom avliden senare men rapporterade inte detta? "Ville inte bli inblandad".
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-04 kl. 13:15.
Citera
2020-06-05, 14:23
  #132
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi vet inte med säkerhet om det var spår efter en människa isnön.

Om det skulle ha varit det, som du också skriver, kan det ha varit en annan person. Kan någon ha följt med den avlidne mannen till fyndplatsen och sedan lämnat honom där åt sitt öde? Någon person kan också ha påträffat honom avliden senare men rapporterade inte detta? "Ville inte bli inblandad".
Det väckte uppmärksamhet så fotspår var det nog, men i snö eller jord? Enligt Konrad inlägg 41 inte säkert att det var snöspår. Tror de var från den döde.
__________________
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2020-06-05 kl. 14:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback