2014-07-11, 16:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag är som bekant inte ensam om att vara övertygad om att Unos nos inte misstagit sig
vid tillfället ifråga och Vatchareeya verkligen befunnit sig i bakluckan. Icke levandes.
Antingen i helt eller delat skick.
Att somliga framhärdar i sina tvivel angående UNO och hans tillförlitlighet må så vara.

Beträffande Lagro så uttalar han sig helt klart mot bättre vetande när det handlar om
tejprullarna. Han försöker uppenbarligen vilseleda tråden med sitt kategoriska påstående
att man har från SKL uteslutit att det rör sig om samma tejper.

Han vet alltså bättre än så och det är ytterst falsk och ohederlig debatteknik att agera
på det viset. Men jag är van när det gäller just honom. Han betedde sig likadant
i Lindatråden. Och det är ganska olustigt att skåda.
Du behöver inte vara övertygad bara för att någon annan är det. Hur kan du vara övertygad om att blodet inte kommer från en död VB som aldrig varit i närheten av luckan?

Det är ingen idé att argumentera mot Lagro med mig, jag delar din uppfattning att hen uttalar sig alldeles för tvärsäkert. Liksom du.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-11 kl. 16:40.
Citera
2014-07-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja. Eller många byten av tejp på tårna under en lång tid.

10 tår x 10 cm x 4 träningstillfällen per vecka i ett år = 20.000 cm.
Karate verkar vara en jobbig sport om man måste tejpa sig före varje träning utan att vara skadad på något sätt. Kn man inte linda in fötterna på annat sätt än att tejpa tårna?
Citera
2014-07-11, 16:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Karate verkar vara en jobbig sport om man måste tejpa sig före varje träning utan att vara skadad på något sätt. Finns det inte några andra lindningar att ta till än tejpning?
Nu tror inte jag att VB tejpade varenda tå inför varenda träning och förbrukade 200 meter tejp, men de tejplängder vi pratar om är rimliga.
Citera
2014-07-11, 16:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Du behöver inte vara övertygad bara för att någon annan är det. Hur kan du vara övertygad om att blodet inte kommer från en död VB som aldrig varit i närheten av luckan?

Det är ingen idé att argumentera mot Lagro med mig, jag delar din uppfattning att hen uttalar sig alldeles för tvärsäkert. Liksom du.
Jag vet att du så gärna vill ha in en marinadspruta eller annan sorts behändig grej att
plantera blod med i historien, tillhörandes en viss herre i Boden som gillar att servera fisk och
undervisa i en ädel gammal kampsport, men dylikt har ingen bra mottagare i mig; jag
förpassar allt sånt till fantasins vidlyftiga värld, enär ingenting konkret gör det rimligt
med antagandet att någon som helst person haft anledning att sätta dit KJ genom att
agera på det här viset.

Spekulera gärna. Men alla faktiska förhållanden pekar entydigt på att alldeles rätt person
åtalades och dömdes för det bestialiska mordet på Vatchareeya Bangsuan. (Ja, jag
vidhåller att detta verkligen är fråga om ett överlagt dödande och att den slutligt gällande
rubriceringen DRÅP är så fruktansvärt verklighetsfrånvänd som den kan bli i sammanhanget.)
Citera
2014-07-11, 16:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag vet att du så gärna vill ha in en marinadspruta eller annan sorts behändig grej att
plantera blod med i historien, tillhörandes en viss herre i Boden som gillar att servera fisk och
undervisa i en ädel gammal kampsport, men dylikt har ingen bra mottagare i mig; jag
förpassar allt sånt till fantasins vidlyftiga värld, enär ingenting konkret gör det rimligt
med antagandet att någon som helst person haft anledning att sätta dit KJ genom att
agera på det här viset.

Spekulera gärna. Men alla faktiska förhållanden pekar entydigt på att alldeles rätt person
åtalades och dömdes för det bestialiska mordet på Vatchareeya Bangsuan. (Ja, jag
vidhåller att detta verkligen är fråga om ett överlagt dödande och att den slutligt gällande
rubriceringen DRÅP är så fruktansvärt verklighetsfrånvänd som den kan bli i sammanhanget.)
Lustigt, du fetade en fråga från mig utan att svara på den. Vem som helst som begår ett brott kan vilja skjuta skulden på någon annan för att slippa ansvar.
Citera
2014-07-11, 17:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Lustigt, du fetade en fråga från mig utan att svara på den. Vem som helst som begår ett brott kan vilja skjuta skulden på någon annan för att slippa ansvar.
Jo, men vänta nu lite: jag avslutade en mening med följande: enär ingenting konkret gör det
rimligt med antagandet att någon som helst person haft anledning att sätta dit KJ genom
att agera på det här viset.

Alltså: Plantera blod från en död Vatchareeya i KJ:s baklucka.
Har du någonting konkret att uppvisa för trådens läsare och skribenter som stöder
teorin att MB eller någon annan varit i närheten av bilen ifråga och skvätt blod och
"installerat" likdoft därstädes?
Misstankar är en sak. Men det räcker inte. Du ska fram med någonting rejält påtagligt
annars kvarstår KJ som dömd "styckdräpare".

Ja, det där med att skjuta skulden på någon annan för brott man själv begått händer
ju förstås för jämnan, det vet vi ju alla.
Citera
2014-07-11, 18:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jo, men vänta nu lite: jag avslutade en mening med följande: enär ingenting konkret gör det
rimligt med antagandet att någon som helst person haft anledning att sätta dit KJ genom
att agera på det här viset.

Alltså: Plantera blod från en död Vatchareeya i KJ:s baklucka.
Har du någonting konkret att uppvisa för trådens läsare och skribenter som stöder
teorin att MB eller någon annan varit i närheten av bilen ifråga och skvätt blod och
"installerat" likdoft därstädes?
Misstankar är en sak. Men det räcker inte. Du ska fram med någonting rejält påtagligt
annars kvarstår KJ som dömd "styckdräpare".

Ja, det där med att skjuta skulden på någon annan för brott man själv begått händer
ju förstås för jämnan, det vet vi ju alla.
Det är inte övertygande att inget konkret gör det rimligt med antagandet att någon som helst person haft anledning att sätta dit KJ genom att agera på det här viset. Det är troligt att brottslingar vill sätta dit andra, och gör det om de kan. Men de kan sällan. Men sällan är inte aldrig.

Du har inte förklarat varför du är övertygad om att blodet i bakluckan inte kan komma från en död VB. Att jag inte kan komma fram med något "rejält påtagligt" är inte övertygande. Du har inte kommit med något "rejält påtagligt" om att blodet inte kan komma från en död VB. HR trodde inte på planteringsteorin med motiveringen att den utgick från att teorin byggde på att GM hade placerat VB:s döda kropp i bagageutrymmet, transporterat bort kroppen och återställt bilen. Men den har inte beaktat möjligheten att blod från en död VB placerats i bagageutrymmet, så HR:s resonemang övertygar inte mig. Övertygar det dig?

Du har rätt i att KJ kvarstår som dömd tills nya bevis eller omständigheter motiverar en resning.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-11 kl. 18:21.
Citera
2014-07-11, 18:23
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Det tog han på då det var dags att köra in Norrland i tvåan med smör på. Han ville inte skita ner sig, så att säga.

På a svarar jag. - Du missade målet, igen!
På b svarar jag - Jag har redan svarat på den frågan.

Väldigt moget inlägg Yoloits lilla...

Du hamnar på min ignorelista från och med nu. Dina inlägg saknar alltmer något substansvärde alls och din trovärdighet är lika med noll eftersom du ertappats med byxorna nere om att ljuga angående KJs affekt i din egen lilla teori.
Senast redigerad av zero73 2014-07-11 kl. 18:26.
Citera
2014-07-11, 18:24
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Man behöver inte veta vem tillverkaren är för att fastställa att det är samma typ av tejp. Dessutom kan samma typ av tejp ha olika tillverkare. Sid 299:

Ok, då är jag med dig.

Med samma typ av tejp innebär ju inte att det är samma tejp.
Citera
2014-07-11, 18:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Väldigt försiktig general, och med gott om tid, med tanke på att det fanns 431-168=263 cm orörd tejp kvar på rullen. Sista 2,2 meterna behövde han definitivt inte dela.

Jag har verkligen försökt fundera igenom detta nu. Det finns flera diskrepanser och egendomligheter i det hela.

Kristoffer säger att rullen var delad från början, SAAB-ägaren säger att den inte var det. Beskrivningen av rullens utseende och typ av tejp talar dock för att det är samma rulle. Antingen minns någon av dem fel eller så ljuger Kristoffer av något skäl (jag utgår för enkelhets skull från att SAAB-ägaren saknar skäl att ljuga).

En tänkbar förklaring till en lögn är att tejpen delats med ett specifikt syfte som har med mordet att göra. Viersteins förklaring ser jag som tänkbar, men jag medger att det verkar försiktigt i överkant om syftet bara varit att få tejpen att räcka till. Om tejpen stammar från samma tejprulle måste det ha funnits minst 6,5 meter kvar på rullen i utgångsläget, säkerligen mer.

Å andra sidan: Om han nu bara hade tillgång till denna tejprulle och vi vet att det åtgick 2,2 meter ENBART till att tillverka vad som sannolikt var någon slags emballering runt huvudet så kan man lätt tänka sig att det kan ha behövts åtskilligt med tejp om det funnits behov av att göra något liknande runt själva kroppen. Hur mycket tejp åtgår bara för att slå ett varv runt ett emballage i kroppsstorlek? Åtminstone en 60-70 cm även på en inte alltför storvuxen person som offret väl? Tio varv innebär då 6-7 meter tejp. I det läget framstår det inte som orimligt om man har en tejprulle på 25 mm att förfoga över att man bestämmer sig för att försöka dela den.

Hur har då delningen gått till? Kan man tänka sig att han vid minst två tillfällen har skurit ett längsgående snitt med en vass kniv? Sen har han växelvis dragit av tejp från de båda hälfter som bildats genom det längsgående snittet? Varför minst 2? Därför att det sista snittet förefaller ha blivit tämligen rakt om SKL:s mätvärden är korrekta, bredden anges ju till 10 mm rakt av. Den tejp som hittades i håret varierade däremot mellan 11 och 15 mm - resultatet av ett lite mer slarvigt snitt som han sen gjorde bättre på nästa försök?

OM det har gått till så här kan vi som sagt förvänta oss att han inte medger att han själv orsakat delningen på en direkt fråga - då måste han dra en lögn om varför. Notera gärna att hans svar om hur han försökt fixa det hela är ganska svävande och inte låter särskilt troliga. Som rullen ser ut måste han ju direkt ha insett att det krävdes en hel del avrivning för att åstadkomma en hel rullbredd tejp igen.

Visst kan man tänka sig att någon kan dela en sån här tejprulle i syfte att skapa lagom bitar för att lägga om tår. Men då har vi problemet att vi måste förklara var tejprullen från SAAB:en i så fall tagit vägen, hur Kristoffer kan blanda ihop källorna och varför det dessutom skulle existera två tejprullar med så likartad skärning. Är det ens troligt att offret hade tillgång till en kniv som var tillräckligt vass för att skära en sån här skåra? Hon hade visserligen önskat sig en vass kniv, men det framgår ingenstans att hon hade intresse för vapen och knivar annars.
Citera
2014-07-11, 18:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har verkligen försökt fundera igenom detta nu. Det finns flera diskrepanser och egendomligheter i det hela.

Kristoffer säger att rullen var delad från början, SAAB-ägaren säger att den inte var det. Beskrivningen av rullens utseende och typ av tejp talar dock för att det är samma rulle. Antingen minns någon av dem fel eller så ljuger Kristoffer av något skäl (jag utgår för enkelhets skull från att SAAB-ägaren saknar skäl att ljuga).

En tänkbar förklaring till en lögn är att tejpen delats med ett specifikt syfte som har med mordet att göra. Viersteins förklaring ser jag som tänkbar, men jag medger att det verkar försiktigt i överkant om syftet bara varit att få tejpen att räcka till. Om tejpen stammar från samma tejprulle måste det ha funnits minst 6,5 meter kvar på rullen i utgångsläget, säkerligen mer.

Å andra sidan: Om han nu bara hade tillgång till denna tejprulle och vi vet att det åtgick 2,2 meter ENBART till att tillverka vad som sannolikt var någon slags emballering runt huvudet så kan man lätt tänka sig att det kan ha behövts åtskilligt med tejp om det funnits behov av att göra något liknande runt själva kroppen. Hur mycket tejp åtgår bara för att slå ett varv runt ett emballage i kroppsstorlek? Åtminstone en 60-70 cm även på en inte alltför storvuxen person som offret väl? Tio varv innebär då 6-7 meter tejp. I det läget framstår det inte som orimligt om man har en tejprulle på 25 mm att förfoga över att man bestämmer sig för att försöka dela den.

Hur har då delningen gått till? Kan man tänka sig att han vid minst två tillfällen har skurit ett längsgående snitt med en vass kniv? Sen har han växelvis dragit av tejp från de båda hälfter som bildats genom det längsgående snittet? Varför minst 2? Därför att det sista snittet förefaller ha blivit tämligen rakt om SKL:s mätvärden är korrekta, bredden anges ju till 10 mm rakt av. Den tejp som hittades i håret varierade däremot mellan 11 och 15 mm - resultatet av ett lite mer slarvigt snitt som han sen gjorde bättre på nästa försök?

OM det har gått till så här kan vi som sagt förvänta oss att han inte medger att han själv orsakat delningen på en direkt fråga - då måste han dra en lögn om varför. Notera gärna att hans svar om hur han försökt fixa det hela är ganska svävande och inte låter särskilt troliga. Som rullen ser ut måste han ju direkt ha insett att det krävdes en hel del avrivning för att åstadkomma en hel rullbredd tejp igen.

Visst kan man tänka sig att någon kan dela en sån här tejprulle i syfte att skapa lagom bitar för att lägga om tår. Men då har vi problemet att vi måste förklara var tejprullen från SAAB:en i så fall tagit vägen, hur Kristoffer kan blanda ihop källorna och varför det dessutom skulle existera två tejprullar med så likartad skärning. Är det ens troligt att offret hade tillgång till en kniv som var tillräckligt vass för att skära en sån här skåra? Hon hade visserligen önskat sig en vass kniv, men det framgår ingenstans att hon hade intresse för vapen och knivar annars.
Om tejpen användes till att vira runt kroppen, och det gjordes med flera varv av hållbarhetssyfte, fanns det ingen anledning att dela tejpen. Bättre att behålla den och vira hälften så många varv, den håller lika bra.

Delningen tycks vara gjord av någon som är skickligare på det än bloggaren, som uppenbarligen är nybörjare. Du kan jämföra resultaten på bilderna. Jag gissar att någon som några gånger i veckan lindar tår utvecklar konsten.

Dessutom använder KJ ordet "tror" när han identifierar rullen. Varför skulle han öht kännas vid den om den hade med brottet att göra?
Citera
2014-07-11, 18:44
Medlem
Citat:
Om tejpen användes till att vira runt kroppen, och det gjordes med flera varv av hållbarhetssyfte, fanns det ingen anledning att dela tejpen. Bättre att behålla den och vira hälften så många varv, den håller lika bra.

Delningen tycks vara gjord av någon som är skickligare på det än bloggaren, som uppenbarligen är nybörjare. Du kan jämföra resultaten på bilderna. Jag gissar att någon som några gånger i veckan lindar tår utvecklar konsten.

Dessutom använder KJ ordet "tror" när han identifierar rullen. Varför skulle han öht kännas vid den om den hade med brottet att göra?
Var det inte någon som påstod att det var en helt annan tejp som användes på karateklubben?
Varför sårtejp om det inte var fråga om sår? Måste man dela en tejp för tår om tejpen är 25 mm bred? Kanske korta tår? Skulle vara roligt att höra från någon som håller på med karate hur vanligt det är att man tejpar tårna på träningarna utan att man har någon skada. Finns det inte speciella "sockor" till sådant?
Senast redigerad av Vierstein 2014-07-11 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in