2014-07-11, 13:07
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Står det att jag anser och tror detta eller är det helt enkelt en historia med annat syfte än att framställa teorin jag tror på...? Vad var målet? Du har visst missat det.
Många saker är inte vad de ser ut att vara, eller det man blir lurad att tro och måste testas i teorin för att komma fram till rimligt slutresultat som i sin tur måste utvärderas i fråga om äkthet eller sanning. Nog om det.
Jag anser att KJ begått ett grymt styck-mord och förtjänar livstid och inte som nu endast 10 år för dråp. Där har vi väl svaret på om Jag anser honom handlat i affekt. Tycker jag.

Ok, så du tror inte på din egen teori som du bemödade dig att skriva?

När tog KJ på sig duschdraperiet då?
Citera
2014-07-11, 13:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förstod du vad forensikern menade med det citerade? Jag lyckas nämligen inte tolka ut något vettigt ur det. Jag har tolkat deras värdering +1 att de har tittat på observerade likheter i utseende och struktur mellan tejpbitarna i håret och tejpen på rullen och utifrån det dragit slutsatsen att det finns en hygglig likhet dem emellan som motiverar en positiv värdering. Jag tror inte att de vägde in den längsgående delningen av bägge tejpfynden däremot. Däremot har de i värderingen inte vägt in olika tejptypers eventuella vanlighet, bara konstaterat att det finns många olika sorters tejp och att det inte är troligt att en helt annan tejpsort skulle uppvisa de likheter man observerat.

Även om detta rör sig om en vanlig tejp (vilket vi lika lite kunnat fastslå som att den skulle vara ovanlig) så är det fortfarande ett sammanträffande, det tycker jag inte att man kan snacka bort. Däremot hade värdet av sammanträffandet varit betydligt högre om det hade gått att fastslå att tejpfynden härrörde från en specifik och ovanlig sorts tejp.

Vad jag menade med "reva/spricka" är att själva tejpen vid något tillfälle fått en sådan i längdriktningen, kanske när någon försökt riva av en längre bit. Sånt har vi väl alla råkat ut för med tejp någon gång. Min egen erfarenhet är precis som Kristoffers att det kan vara förvånansvärt svårt att komma tillbaka till full bredd igen när man river vidare på rullen.

Kan du komma på något specifikt syfte till att någon med flit skulle dela på avrivningen på en tejprulle av denna typ på det vis som skett?

OM tejprullen var av föreslaget märke - hade du lyckats kartlägga hur totallängden stämmer med längden av gjorda tejpfynd på kroppen + återstående tejp på rullen?
Det SKL vill säga är att om jämförelsen hade gjorts med tejprullar av samma slag hade graderingen satts till 0, dvs det går inte att säga att det är samma rulle, lika lite som att det är olika rullar.

Jag provade nyss med en annan perforerad tejp att riva bort en bit halv bredd, och att sedan fortsätta riva hel bredd. Inga problem, de problem du säger att alla råkat ut för känner jag inte alls igen.

Jag kan tänka mig att man vill ha halv bredd till att tejpa tår. Kan du tänka dig någon annan anledning?
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-11 kl. 13:27. Anledning: Ordföljd
Citera
2014-07-11, 13:42
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag kan tänka mig att man vill ha halv bredd till att tejpa tår. Kan du tänka dig någon annan anledning?

Kan ju vara så enkelt att tejpen GM hade med sig ut i skogen höll på att ta slut och för den skulle räcka gjorde GM som vanligt, dvs delade tejpen.
Citera
2014-07-11, 13:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kan ju vara så enkelt att tejpen GM hade med sig ut i skogen höll på att ta slut och för den skulle räcka gjorde GM som vanligt, dvs delade tejpen.
Nej, för bitarna gick att sätta ihop till en lång remsa. Den kvarvarande tejpen på rullen räckte.
Citera
2014-07-11, 14:08
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nej, för bitarna gick att sätta ihop till en lång remsa. Den kvarvarande tejpen på rullen räckte.

OM det var samma rulle som hittade i KJs lägenhet vill säga.
Citera
2014-07-11, 14:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
OM det var samma rulle som hittade i KJs lägenhet vill säga.
Nu förstår jag inte. Kan du utveckla?

Edit: Nu tror jag att jag förstår. Även om det var en annan rulle hade hel bredd räckt till ändamålet, eftersom den halva bredd som användes hörde till en och samma längd.
Citera
2014-07-11, 14:26
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nu förstår jag inte. Kan du utveckla?

Edit: Nu tror jag att jag förstår. Även om det var en annan rulle hade hel bredd räckt till ändamålet, eftersom den halva bredd som användes hörde till en och samma längd.

Finns det några belägg för att bitarna som anträffades på VB är från rullen i KJs badrum?

EDIT: Om bitarna gick att sätta ihop till en lång remsa vad har den kvarvarande tejpen på KJs rulle med saken att göra?
Citera
2014-07-11, 14:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Finns det några belägg för att bitarna som anträffades på VB är från rullen i KJs badrum?

EDIT: Om bitarna gick att sätta ihop till en lång remsa vad har den kvarvarande tejpen på KJs rulle med saken att göra?
Beläggen är att tejpen är av samma typ, och delad, samt bloddroppen på rullen i badrummet.

Det kan tänkas att tejpen var delad till 220 + 168 cm = 388 cm innan brottet, och att KJ använde 220 cm av den kvarvarande, halva tejpen, till brottet. Men det skulle innebära att han har använt nästan 4 meter tejp till cigaretter och kablar på ett par månader. Saabägaren säger, enligt bloggen, att tejpen var odelad.
Citera
2014-07-11, 14:46
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
a - Ok, så du tror inte på din egen teori som du bemödade dig att skriva?

b - När tog KJ på sig duschdraperiet då?

Det tog han på då det var dags att köra in Norrland i tvåan med smör på. Han ville inte skita ner sig, så att säga.

På a svarar jag. - Du missade målet, igen!
På b svarar jag - Jag har redan svarat på den frågan.
Senast redigerad av yoloits 2014-07-11 kl. 14:51.
Citera
2014-07-11, 14:47
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Beläggen är att tejpen är av samma typ, och delad, samt bloddroppen på rullen i badrummet.

Det kan tänkas att tejpen var delad till 220 + 168 cm = 388 cm innan brottet, och att KJ använde 220 cm av den kvarvarande, halva tejpen, till brottet. Men det skulle innebära att han har använt nästan 4 meter tejp till cigaretter och kablar på ett par månader. Saabägaren säger, enligt bloggen, att tejpen var odelad.

Men SKL kunde inte ens fastställa tillverkaren av tejperna? Bara att tejperna liknade varann.
Citera
2014-07-11, 14:49
Medlem
Citat:

Kan man tänka sig att de bitar som hittades användes först av tejpen, dvs huvudet täcktes först. Den andra hälften, som skulle passa till dessa bitar, har använts till övrig emballering av kroppsdelarna och helt enkelt försvunnit som de flesta andra saker.
Citera
2014-07-11, 14:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men SKL kunde inte ens fastställa tillverkaren av tejperna? Bara att tejperna liknade varann.
Man behöver inte veta vem tillverkaren är för att fastställa att det är samma typ av tejp. Dessutom kan samma typ av tejp ha olika tillverkare. Sid 299:
Citat:
Vid jämförelse i mikroskop och polariserat ljus iakttogs att tejpbitarna och tejpen på
rullen hade liknande perforerad uppbyggnad, d.v.s. det är samma typ av tejp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in