Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Förstod du vad forensikern menade med det citerade? Jag lyckas nämligen inte tolka ut något vettigt ur det. Jag har tolkat deras värdering +1 att de har tittat på observerade likheter i utseende och struktur mellan tejpbitarna i håret och tejpen på rullen och utifrån det dragit slutsatsen att det finns en hygglig likhet dem emellan som motiverar en positiv värdering. Jag tror inte att de vägde in den längsgående delningen av bägge tejpfynden däremot. Däremot har de i värderingen inte vägt in olika tejptypers eventuella vanlighet, bara konstaterat att det finns många olika sorters tejp och att det inte är troligt att en helt annan tejpsort skulle uppvisa de likheter man observerat.
Även om detta rör sig om en vanlig tejp (vilket vi lika lite kunnat fastslå som att den skulle vara ovanlig) så är det fortfarande ett sammanträffande, det tycker jag inte att man kan snacka bort. Däremot hade värdet av sammanträffandet varit betydligt högre om det hade gått att fastslå att tejpfynden härrörde från en specifik och ovanlig sorts tejp.
Vad jag menade med "reva/spricka" är att själva tejpen vid något tillfälle fått en sådan i längdriktningen, kanske när någon försökt riva av en längre bit. Sånt har vi väl alla råkat ut för med tejp någon gång. Min egen erfarenhet är precis som Kristoffers att det kan vara förvånansvärt svårt att komma tillbaka till full bredd igen när man river vidare på rullen.
Kan du komma på något specifikt syfte till att någon med flit skulle dela på avrivningen på en tejprulle av denna typ på det vis som skett?
OM tejprullen var av föreslaget märke - hade du lyckats kartlägga hur totallängden stämmer med längden av gjorda tejpfynd på kroppen + återstående tejp på rullen?
Det SKL vill säga är att om jämförelsen hade gjorts med tejprullar av samma slag hade graderingen satts till 0, dvs det går inte att säga att det är samma rulle, lika lite som att det är olika rullar.
Jag provade nyss med en annan perforerad tejp att riva bort en bit halv bredd, och att sedan fortsätta riva hel bredd. Inga problem, de problem du säger att alla råkat ut för känner jag inte alls igen.
Jag kan tänka mig att man vill ha halv bredd till att tejpa tår. Kan du tänka dig någon annan anledning?