Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Nej. Rätt ska vara rätt. Vad jag förstår är han anställd på LO men sysslar med IRM på sin fritid (även om han erkänt att ett och annat inlägg även skrivs under arbetstid).
Idag är han anställd av Socialdemokraterna Dalarna enligt:
http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Partidistrikt/Dalarna/Ny-Media/Nyheter/Henrik-Johansson-ny-facklig-politisk-ombudsman/
Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
En ungdomskompis som addat mig på Facebook verkar vara rejält vänster och har delat en del IRM. Jag gjorde mig besväret att kolla det senaste inlägget (dinosaurier). Det som slår mig i kommentarerna är det starka hatet och behovet att psykologisera. Meningsmotståndarna är rasister, främlingsfientliga och bara dumma i huvudet. Tanken att SD-väljarna inte var mindre dumma i huvudet när de röstade på något mer etablerat parti finns inte. Det måste vara människor som har blivit dumma. Samtidigt har dessa kloka människor inte sina goda argument lätt tillgängliga och de är inte beredda att försvara sin ståndpunkt i en rationell debatt. De vill inte berätta varför de har rätt, utan vill bara klappa varandra på ryggarna i övertygelsen om att meningsmotståndarna är dumma och onda, vilket tydligen räcker för att ge känslan av att ha rätt. Men sanningen måste ju vara sanningen, oavsett hur många och vilka som håller med en. Sanningen måste kunna presenteras och inte bara antydas existera med hänvisning till att många tycker så eller att fel människor tycker tvärtom.
Lars Westerberg, VD på Helsingborgs Dagblad skrev 2012 om
Religionskritik och kulturrasism som väl mest handlar om liberaler, men när jag läser kommentarer på IRM's Facebook så känns det som det stämmer in på den absolut största majoriteten av de som kommenterar.
Citat:
Liberala religions- och kulturkritiker blir med rätta indignerade när de beskylls för rasism. Och ändå är det ett faktum att kulturella rasister försöker dölja sitt etniska förakt bakom förmenta hyllningar till individuella rättigheter.
Det är ofta som de hänvisar till sin egen rätt till yttrandefrihet när de gnäller på t.ex. religiösa som håller sig till sin tro och samtidigt vill ändra på invandrings- och integrationspolitiken.
Citat:
Att det eviga livet, religion och tradition, kan vara viktigare än hälsa och välstånd, är för en svensk obegripligt. Religion är ju en privatsak, som var och en har rätt att utöva, såvida det inte medför oförnuftiga val. Oförnuftiga val behöver inte respekteras, det strider ju mot vad vi objektivt vet är rätt.
Utan hänsyn ger de sig på de som av olika religiösa anledningar inte tror på det som de anser vara det enda rätta. Inte minst gäller detta IRM själva som enligt egen utsago inte tar någon som helst hänsyn till andras tro och religion så länge de bara får hacka ner på någon inom SD.
Citat:
1. Vi är för religionsfrihet. Det är inte synonymt med att vi är okej med att folk ska sprida religiös pseudovetenskap i vårat kommentarsfält eller i våra skolor.
2. Vi förbehåller oss rätten att driva med alla inom SD/Avpixlat som kommer dragandes med vansinniga påståenden. Om man som religiös råkar stödja en vansinnig idé som rasisterna i SD och Avpixlat står för så är det som det är.
3. Vår tro på alla människors lika värde står inte i kontrast med att vi samtidigt driver med människor som tror att vi för 6000 år sedan gosade med dinosaurier.
https://www.facebook.com/irm.se/posts/503538553080257?comment_id=503617349739044&offset= 0&total_comments=121
Jag har mycket svårt att se att deras beteende på något vis faktiskt skulle vara bättre än det de säger sig vilja bekämpa.