2014-07-08, 10:34
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vem är "planeraren"? Har någon tagit ordet "planerare" i sin mun i denna FUP?
Fram med den sidan då, tack.

Enligt Lagro är planeraren MB. I fup förekommer inte ordet planerare alls. Så någon sidhänvisning låter sig icke göras...
Citera
2014-07-08, 10:37
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nej, just ja.

Det utstuderade Kriminalgeniet KJ hade givetvis tänkt på allt. Efter några avsnitt Dexter blir man en fullfjädrad styckmördare...

KJ lyckades nästan komma undan med det perfekta brottet utan att avsätta minsta spår av liklukt i kupén. Inte ens UNO, som aldrig markerat fel, lyckades detektera något. Dexter utbildade styckmördaren KJ, klarar givetvis av allt detta på några timmar trots boende i stuga och föräldrar, besök hos vänner, besök av LSS och dygnetrunt span.

Han behöver inte ha tänkt på mycket mer än det som är självklart för vem som helst: "Ska jag stycka den här kroppen, ska jag se till att jag inte får en massa blod på mig!"
Citera
2014-07-08, 10:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Precis! Så djävla noga var polisen i den här utredningen, att letade de efter något så började hos grannen!
Allvarligt, uppenbarligen någon har uppenbarligen uppgett fel adress.

Självmant?

Istället för påstå att KJ inte skulle berätta om rocken om den använts vid mordet skulle jag säga så här:

Om KJ hade använt en rock i anslutning till mordet/styckningen skulle detta utgöra ett problem. Han kan inte veta vad polisen vet. Han kan inte förneka rocken rakt av - om det finns någon som har sett honom i den. Det lämpligaste skulle vara att i förhör vara så otydlig som möjligt, för att ge störst utrymme åt sig själv att ändra historien om nya uppgifter skulle framkomma.

Och vad hittar vi förhöret? Jo, som vanligt det heller inga raka svar att hämta hos KJ. Han glider, är oförstående, svamlar.

1. Polisen frågar om han har en svart eller mörk långrock.

2. Han svarar kryptiskt: "Ja. Ni hittar den på min Facebook antar jag"

3. Polisen preciserar: "Ja, äger du…?"

4. KJ svarar: "Ja, jag ägde en sån när jag var 16, så…"

5. "Var finns den nu?"

6. "Ehh…säkerligen uppbränd".

7. Polisen ligger på: "Så efter det då, hur är ditt förhållande till svarta eller mörka långrockar?"

8. KJ yrar vidare, men nu om svarta overaller: "H: Ja, är…jag har en svart overall."

9. Polisen preciserar igen: "Långrock?"

10. KJ förnekar: "Nä, långrock har jag inte haft sen jag gick ut…gick i…efter den resan."

11. Först nu, senare i det svamliga svaret, "kommer KJ på" att han faktiskt äger två rockar: "Ja, just det, jag har ju en sån här…en…vad heter det…en typ sån här fin rock och så har jag en försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, överrock."

Ingen rock återfinns.

Hur tror du det skulle ha låtit om KJ hade konfronterats med detta?

Min gissning är att det skulle låtit så här: "Jaha, ja just, det, nä - de där rockarna slängdes nog vid städningen i februari, mars...."

1991:
F: Ehh….Kristoffer, en fråga…ehh…nån sån här svart eller mörk långrock…
H: Ja. Ni hittar den på min Facebook antar jag
F: Ja, äger du…?
H: Ja, jag ägde en sån när jag var 16, så…
F: Var finns den nu?
H: Ehh…säkerligen uppbränd för att när jag kom tillbaka från Afrika, så…ja, var den där
svarta långrocken utan ärmar, fylld med loppor och allt möjligt småkryp.
F: Hur länge sen är det här?
H: Jag var 16, så…
F: Så efter det då, hur är ditt förhållande till svarta eller mörka långrockar?
H: Ja, är…jag har en svart overall.
F: Långrock?
H: Nä, långrock har jag inte haft sen jag gick ut…gick i…efter den resan. Nä. Jag hade den
genom hela…ehh…jag hade den genom 9:an och så 1:an och så 2:an så…sen så åkte den då
…………………… Ja, just det, jag har ju en sån här…en…vad heter det…en typ sån här fin
rock och så har jag en försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, överrock.
F: Mmm.
H: Det är de rockarna jag har kvar.
F: Du saknar ingen annan rock?
H: Inte som jag vet. Inte som jag kommer på just nu.
Självfallet sökte inte polisen hos grannen, även om det framgår i protokollet. Jag ville peka på polisens slarv.

KJ hade ingen anledning att nämna att han hade två rockar. Och varför hittade polisen inte dem? Gjorde han sig av med båda rockarna vid brottet, hänger de hos farsan eller slarvade den slarviga polisen vid söket?
Citera
2014-07-08, 10:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han behöver inte ha tänkt på mycket mer än det som är självklart för vem som helst: "Ska jag stycka den här kroppen, ska jag se till att jag inte får en massa blod på mig!"
Och att det inte kommer liklukt i kupén, men att det kommer blod och liklukt i bagageutrymmet gör inget.
Citera
2014-07-08, 10:43
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...1991:

H: Det är de rockarna jag har kvar.
F: Du saknar ingen annan rock?
H: Inte som jag vet. Inte som jag kommer på just nu.

En morgonrock är också en rock. KJ hade en mörk, eventuellt mörkblå, morgonrock som han använde rätt ofta, både utomhus och inomhus. Bland annat gick han ut och hämtade posten iklädd denna rock och ibland, när han skulle få besök, brukade han gå ner på gården och invänta sin gäst i morgonrocken!

Vad jag vet omnämns inte heller denna rock i något beslagsprotokoll.

Edit: Det är väl bäst att tillägga att ovanstående inte framgår av fup.
Senast redigerad av Spindelfrida 2014-07-08 kl. 10:50.
Citera
2014-07-08, 10:50
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Självfallet sökte inte polisen hos grannen, även om det framgår i protokollet. Jag ville peka på polisens slarv.

KJ hade ingen anledning att nämna att han hade två rockar. Och varför hittade polisen inte dem? Gjorde han sig av med båda rockarna vid brottet, hänger de hos farsan eller slarvade den slarviga polisen vid söket?

Jag vet, lika lite som du, vart rockarna tog vägen.

Han kan ha gjort sig av med dem efter brottet.

De kan hänga hos farsan.

Det som jag dock håller för uteslutet är att tre poliser på grund av slarv misslyckades med att hitta en blå militär överrock vid en husrannsakan i en medelstor och sparsamt möblerad tvårummare.

Att skriva fel bokstav i ett protokoll eller att missa en sådan sak lirar inte riktigt i samma division.

Faktum kvarstår:

På morddagen sågs KJ gå omkring i en blå långrock, som skulle lämpa sig ytterligt väl vid hanteringen av en död kropp. KJ medger, efter många om och men, att han äger en sådan rock. En sådan rock har - i likhet med en rad andra intressanta föremål - inte kunnat återfinns.
Citera
2014-07-08, 10:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
En morgonrock är också en rock. KJ hade en mörk, eventuellt mörkblå, morgonrock som han använde rätt ofta, både utomhus och inomhus. Bland annat gick han ut och hämtade posten iklädd denna rock och ibland, när han skulle få besök, brukade han gå ner på gården och invänta sin gäst i morgonrocken!

Vad jag vet omnämns inte heller denna rock i något beslagsprotokoll.

Edit: Det är väl bäst att tillägga att ovanstående inte framgår av fup.
Var framgår det då?

Tillägg: Morgonrocken ser ut att ligga på stolen på bild 291-14.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-08 kl. 11:00.
Citera
2014-07-08, 11:01
Medlem
Citat:

De kan hänga hos farsan.

Det som jag dock håller för uteslutet är att tre poliser på grund av slarv misslyckades med att hitta en blå militär överrock vid en husrannsakan i en medelstor och sparsamt möblerad tvårummare.

Att skriva fel bokstav i ett protokoll eller att missa en sådan sak lirar inte riktigt i samma division.

Faktum kvarstår:

På morddagen sågs KJ gå omkring i en blå långrock, som skulle lämpa sig ytterligt väl vid hanteringen av en död kropp. KJ medger, efter många om och men, att han äger en sådan rock. En sådan rock har - i likhet med en rad andra intressanta föremål - inte kunnat återfinns.
De där blåa rockarna har ingenting att göra med att KJ flyttade aldrig några kroppsdelar, som gör att han är oskyldig till mordet på VB. Det har ingenting heller att göra med att blodspåret som fanns i skuffen kom från när VB levde och att det har aldrig funnits något lik i skuffen som han skulle ha transporterat.
Därför kan dina blå rockar hänga var som helst, är helt betydelselösa i sammanhanget.
Citera
2014-07-08, 11:01
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Och att det inte kommer liklukt i kupén, men att det kommer blod och liklukt i bagageutrymmet gör inget.

Är det en fråga?

I så fall: Det är en betydande skillnad på intention - vad man önskar uppnå - och det faktiska resultat av ens handlingar.
Citera
2014-07-08, 11:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

De kan hänga hos farsan.

Faktum kvarstår:

Eftersom KJ inte fick fler frågor om rocken i kommande förhör fick polisen sannolikt ihop det, dvs den hittade rockarna hos farsan.
Citera
2014-07-08, 11:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Är det en fråga?

I så fall: Det är en betydande skillnad på intention - vad man önskar uppnå - och det faktiska resultat av ens handlingar.
Förutom lukt och blod måste han ha tänkt på att göra sig av med mordvapnet. Men tejprullen kan vara bra att ha kvar, även om den är delad på samma sätt som tejpen i VB:s hår.
Citera
2014-07-08, 11:24
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Eftersom KJ inte fick fler frågor om rocken i kommande förhör fick polisen sannolikt ihop det, dvs den hittade rockarna hos farsan.

En gissning, lika god som någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in