2014-07-08, 08:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Vad härligt och fint att du tycker så. Tror du jag bryr mig vad just DU tycker?
Ni pratade om klädbyte 4-5 ggr. Det var vad jag svarade på. Inte fan riskerar man få blod på sina kläder när man absolut inte vill åka fast. Allt annat var väl genomtänkt så varför inte använda sig av ett sånt material??
Det var inte genomtänkt att spara tejprullen. Inte ens om han inte såg bloddroppen på den så var det genomtänkt att spara en tejprulle riven på samma sätt som tejpbitarna i håret.
Citera
2014-07-08, 09:13
Medlem
KJ blev misstänkt för VB:s försvinnande därför hon hade besökt KJ den kvällen hon försvann, men något annat fanns inte mot KJ, han blev satt under spaning som var en naturlig sak från den 8 maj.
När kroppsdelarna kom till Gula huset och däromkring, blev KJ häktad och misstänkt för mordet på VB, men det fanns ingenting som visade att han hade flyttat några kroppsdelar, han var också under spaning från den 8 maj, därför måste man fråga sig på vilka grunder blev han häktad ?
KJ blev häktad den 23 maj och den 27 maj togs bilen i beslag och undersöktes och där hittades blodspår, men det här blodspåret kunde inte vara orsaken till häktningen.
KJ:s advokat hade ett möte vid Luleå Tingsrätt innan rättegången och där lade han fram att han hade alibi för KJ därför han var under spaning från den 8 maj tills han blev häktad.
Men helt plötsligt lades det fram att spaningen hade varit indragen på KJ den tiden när kroppsdelarna placerades vid Gula huset och där bredvid och den spaningen hade blivit flyttat på MB, vilket gjorde att MB fick alibi, men KJ fick ett hål i sitt alibi.
Jag anser det underligt att inte KJ:s advokat kände till de här ändringarna på ett tidigt stadium när de gjordes och inte i ett väldigt sent tidsperspektiv.
De här ändringarna betraktades som en stor skandal av många inom branschen och något liknande har väl aldrig förekommit i den svenska kriminalhistorien.
Jag kan inte göra någon annan bedömning än att KJ var utsett till gärningsmannen för mordet på VB och det gällde att få till något som skulle kunna kallas för bevis eller indicier mot honom för att kunna väcka åtal.
Något annat alternativ som kunde ha varit av intresse för spaningledningen att lösa styckmordet på VB tycks inte ha funnits, exempelvis en röd skåpbil som avyttrades, borde ha varit intressant att spåra upp och varför inte låtit hunden Uno nosa igenom den. Man kan utan överdrift påstå att utredningen var koncentrerat mot KJ som gärningmannen.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-08 kl. 09:34.
Citera
2014-07-08, 09:32
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Vid två av dessa moment behöver han nödvändigtvis inte ha bytt kläder.

* I anslutning till själva mordet - eftersom det dröjer en tid innan de partiklar som utgör likdoften börjar utvecklas.

* I anslutning till transporten av kroppsdelarna - om dessa var emballerade.

Det enda moment som enligt mig absolut kräver ett ombyte är vid själva styckningen.

Apropå kläder, så skulle jag säga att det inte nödvändigtvis behövs ett fullständigt ombyte kläder. Det allra lämpligaste plagget att använda vid en styckning (vid sidan av heltäckande specialplagg såsom exempelvis ABC-skyddsdräkter) skulle vara en längre rock.

Nu är det återigen så där konstigt att KJ hade en rock, men att denna är försvunnen. Sista iakttagelsen av den är på dagen den 4/5.

1. Vittnet BI säger att KJ bar en "blå knälång rock" denna dag. (185)

2. Vittnet AP har också sett honom i "lång mörk rock", troligtvis tiden före 4/5.(192)

3. KJ hävdar själv att han har en "försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, överrock". (1991)

(Här tar han nog fel på modellbeteckning, den enda svenska blåa uniformsöverrocken från 60-talet är den till Permissionsuniform modell/1960.)

4. Polisen letar efter en blå rock i hemmet 2013-08-12 (241)

5. De hittar naturligtvis ingen. (224)

Är inte det ytterligare en besvärande omständighet?

Nej, just ja.

Det utstuderade Kriminalgeniet KJ hade givetvis tänkt på allt. Efter några avsnitt Dexter blir man en fullfjädrad styckmördare...

KJ lyckades nästan komma undan med det perfekta brottet utan att avsätta minsta spår av liklukt i kupén. Inte ens UNO, som aldrig markerat fel, lyckades detektera något. Dexter utbildade styckmördaren KJ, klarar givetvis av allt detta på några timmar trots boende i stuga och föräldrar, besök hos vänner, besök av LSS och dygnetrunt span.
Citera
2014-07-08, 09:33
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var inte genomtänkt att spara tejprullen. Inte ens om han inte såg bloddroppen på den så var det genomtänkt att spara en tejprulle riven på samma sätt som tejpbitarna i håret.
Håller med du. Inte var det genomtänkt att lämna blodet och likdoft i bagaget heller men saker kan vara genomtänkta eller så kan de vara bildligt genomtänkta, så att säga...
Citera
2014-07-08, 09:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Håller med du. Inte var det genomtänkt att lämna blodet och likdoft i bagaget heller men saker kan vara genomtänkta eller så kan de vara bildligt genomtänkta, så att säga...
Han tänkte på att inte lämna liklukt i kupén, men inte i bagageutrymmet. Hur troligt är det?
Citera
2014-07-08, 09:37
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nej, just ja.

Det utstuderade Kriminalgeniet KJ hade givetvis tänkt på allt. Efter några avsnitt Dexter blir man en fullfjädrad styckmördare...

KJ lyckades nästan komma undan med det perfekta brottet utan att avsätta minsta spår av liklukt i kupén. Inte ens UNO, som aldrig markerat fel, lyckades detektera något. Dexter utbildade styckmördaren KJ, klarar givetvis av allt detta på några timmar trots boende i stuga och föräldrar, besök hos vänner, besök av LSS och dygnetrunt span.
Du har fel, han åkte ju fast, så han klarade det inte...
Citera
2014-07-08, 09:46
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Han tänkte på att inte lämna liklukt i kupén, men inte i bagageutrymmet. Hur troligt är det?
Det beror ju på hur den delen gått till och var det var nånstans, hade han tillgång till dusch/bad efter styckning tex...? Han har tvättat VBs kropp så varför inte sin egen???
Citera
2014-07-08, 09:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det beror ju på hur den delen gått till och var det var nånstans, hade han tillgång till dusch/bad efter styckning tex...? Han har tvättat VBs kropp så varför inte sin egen???
Polisen har sökt igenom alla kända lokaler som KJ hade tillgång till. Att han skulle ha en okänd lokal med dusch är inte sannolikt. Och han hade inte dusch vid fyndplatserna innan han satte sig i bilen och körde därifrån.
Citera
2014-07-08, 09:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du har fel, han åkte ju fast, så han klarade det inte...
Jo, gärningen klarade han om han är skyldig, precis som zero73 sa. Men han kom inte undan, också precis som zero73 sa.
Citera
2014-07-08, 10:00
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Jo, gärningen klarade han om han är skyldig, precis som zero73 sa. Men han kom inte undan, också precis som zero73 sa.
Ja klara av att mörda, stycka som Dexter, fixade han galant men att städa som Dexter, klarade han inte. Så synd!
Citera
2014-07-08, 10:04
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Polisen har sökt igenom alla kända lokaler som KJ hade tillgång till. Att han skulle ha en okänd lokal med dusch är inte sannolikt. Och han hade inte dusch vid fyndplatserna innan han satte sig i bilen och körde därifrån.
Inte sannolikt kanske, men det finns ändå kvar en viss möjlighet att polisen inte känner till alla ställen han hade tillgång till.
Citera
2014-07-08, 10:32
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Om man ska tro protokollen på sid 224 och 241 gjorde tre polismän en husrannsakan i avsikt att hitta en blå rock hos KJ:s granne. De hittade ingen. 15 minuter senare gör de beslag av en rock som de kallar jacka med text hos KJ. Man kan undra hur de letade.

Precis! Så djävla noga var polisen i den här utredningen, att letade de efter något så började hos grannen!
Allvarligt, uppenbarligen någon har uppenbarligen uppgett fel adress.

Citat:
KJ hade knappast använt en rock vid hantering av kroppen och gjort sig av med den för att senare självmant berätta om den i förhör.

Självmant?

Istället för påstå att KJ inte skulle berätta om rocken om den använts vid mordet skulle jag säga så här:

Om KJ hade använt en rock i anslutning till mordet/styckningen skulle detta utgöra ett problem. Han kan inte veta vad polisen vet. Han kan inte förneka rocken rakt av - om det finns någon som har sett honom i den. Det lämpligaste skulle vara att i förhör vara så otydlig som möjligt, för att ge störst utrymme åt sig själv att ändra historien om nya uppgifter skulle framkomma.

Och vad hittar vi förhöret? Jo, som vanligt det heller inga raka svar att hämta hos KJ. Han glider, är oförstående, svamlar.

1. Polisen frågar om han har en svart eller mörk långrock.

2. Han svarar kryptiskt: "Ja. Ni hittar den på min Facebook antar jag"

3. Polisen preciserar: "Ja, äger du…?"

4. KJ svarar: "Ja, jag ägde en sån när jag var 16, så…"

5. "Var finns den nu?"

6. "Ehh…säkerligen uppbränd".

7. Polisen ligger på: "Så efter det då, hur är ditt förhållande till svarta eller mörka långrockar?"

8. KJ yrar vidare, men nu om svarta overaller: "H: Ja, är…jag har en svart overall."

9. Polisen preciserar igen: "Långrock?"

10. KJ förnekar: "Nä, långrock har jag inte haft sen jag gick ut…gick i…efter den resan."

11. Först nu, senare i det svamliga svaret, "kommer KJ på" att han faktiskt äger två rockar: "Ja, just det, jag har ju en sån här…en…vad heter det…en typ sån här fin rock och så har jag en försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, överrock."

Ingen rock återfinns.

Hur tror du det skulle ha låtit om KJ hade konfronterats med detta?

Min gissning är att det skulle låtit så här: "Jaha, ja just, det, nä - de där rockarna slängdes nog vid städningen i februari, mars...."

1991:
F: Ehh….Kristoffer, en fråga…ehh…nån sån här svart eller mörk långrock…
H: Ja. Ni hittar den på min Facebook antar jag
F: Ja, äger du…?
H: Ja, jag ägde en sån när jag var 16, så…
F: Var finns den nu?
H: Ehh…säkerligen uppbränd för att när jag kom tillbaka från Afrika, så…ja, var den där
svarta långrocken utan ärmar, fylld med loppor och allt möjligt småkryp.
F: Hur länge sen är det här?
H: Jag var 16, så…
F: Så efter det då, hur är ditt förhållande till svarta eller mörka långrockar?
H: Ja, är…jag har en svart overall.
F: Långrock?
H: Nä, långrock har jag inte haft sen jag gick ut…gick i…efter den resan. Nä. Jag hade den
genom hela…ehh…jag hade den genom 9:an och så 1:an och så 2:an så…sen så åkte den då
…………………… Ja, just det, jag har ju en sån här…en…vad heter det…en typ sån här fin
rock och så har jag en försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, överrock.
F: Mmm.
H: Det är de rockarna jag har kvar.
F: Du saknar ingen annan rock?
H: Inte som jag vet. Inte som jag kommer på just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in