Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Om man ska tro protokollen på sid 224 och 241 gjorde tre polismän en husrannsakan i avsikt att hitta en blå rock hos KJ:s granne. De hittade ingen. 15 minuter senare gör de beslag av en rock som de kallar jacka med text hos KJ. Man kan undra hur de letade.
Precis! Så djävla noga var polisen i den här utredningen, att letade de efter något så började hos grannen!
Allvarligt, uppenbarligen någon har uppenbarligen uppgett fel adress.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
KJ hade knappast använt en rock vid hantering av kroppen och gjort sig av med den för att senare självmant berätta om den i förhör.
Självmant?
Istället för påstå att KJ inte skulle berätta om rocken om den använts vid mordet skulle jag säga så här:
Om KJ hade använt en rock i anslutning till mordet/styckningen skulle detta utgöra ett problem. Han kan inte veta vad polisen vet. Han kan inte förneka rocken rakt av - om det finns någon som har sett honom i den. Det lämpligaste skulle vara att i förhör vara så otydlig som möjligt, för att ge störst utrymme åt sig själv att ändra historien om nya uppgifter skulle framkomma.
Och vad hittar vi förhöret? Jo, som vanligt det heller inga raka svar att hämta hos KJ. Han glider, är oförstående, svamlar.
1. Polisen frågar om han har en svart eller mörk långrock.
2. Han svarar kryptiskt: "Ja. Ni hittar den på min Facebook antar jag"
3. Polisen preciserar: "Ja, äger du…?"
4. KJ svarar: "Ja, jag ägde en sån när jag var 16, så…"
5. "Var finns den nu?"
6. "Ehh…säkerligen uppbränd".
7. Polisen ligger på: "Så efter det då, hur är ditt förhållande till svarta eller mörka långrockar?"
8. KJ yrar vidare, men nu om svarta overaller: "H: Ja, är…jag har en svart overall."
9. Polisen preciserar igen: "Långrock?"
10. KJ förnekar: "Nä, långrock har jag inte haft sen jag gick ut…gick i…efter den resan."
11. Först nu, senare i det svamliga svaret, "kommer KJ på" att han faktiskt äger två rockar: "Ja, just det, jag har ju en sån här…en…vad heter det…en typ sån här fin rock och så har jag en försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, överrock."
Ingen rock återfinns.
Hur tror du det skulle ha låtit om KJ hade konfronterats med detta?
Min gissning är att det skulle låtit så här: "Jaha, ja just, det, nä - de där rockarna slängdes nog vid städningen i februari, mars...."
1991:
F: Ehh….Kristoffer, en fråga…ehh…nån sån här svart eller mörk långrock…
H: Ja. Ni hittar den på min Facebook antar jag
F: Ja, äger du…?
H: Ja, jag ägde en sån när jag var 16, så…
F: Var finns den nu?
H: Ehh…säkerligen uppbränd för att när jag kom tillbaka från Afrika, så…ja, var den där
svarta långrocken utan ärmar, fylld med loppor och allt möjligt småkryp.
F: Hur länge sen är det här?
H: Jag var 16, så…
F: Så efter det då, hur är ditt förhållande till svarta eller mörka långrockar?
H: Ja, är…jag har en svart overall.
F: Långrock?
H: Nä, långrock har jag inte haft sen jag gick ut…gick i…efter den resan. Nä. Jag hade den
genom hela…ehh…jag hade den genom 9:an och så 1:an och så 2:an så…sen så åkte den då
…………………… Ja, just det, jag har ju en sån här…en…vad heter det…en typ sån här fin
rock och så har jag en försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, överrock.
F: Mmm.
H: Det är de rockarna jag har kvar.
F: Du saknar ingen annan rock?
H: Inte som jag vet. Inte som jag kommer på just nu.