2014-06-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnbizzz
Jo fri vilja existerar kan bevisa det ts kan gå ut i skogen o sätta på sig foliehatt eller offerkoftan o göra vad fan han vill inte direkt så någon sätter stop...

men då e det ingen fri vilja utan det e en egen vilja.....en fri vilja är en omedveten vilja
t.ex handikappade med muskelkramp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja
Senast redigerad av tcoy 2014-06-26 kl. 21:37.
Citera
2014-07-04, 14:17
Medlem
LéKrisss avatar
Fri vilja handlar om utifall det man vill är ens egna vilja eller om vad man vill på något sätt är kontrollerat utanför det egna inflytandet.
Det handlar alltså inte om att få som man vill, utan varför och vad man vill.

Det har säkert påpekats, får jag hoppas, någonstans på 43 sidor :-)

Vi är naturligtvis fria att vilja efter bästa förmåga. Frågan är hur förutsättningarna för viljan dikterats. Vill vi som vi vill grundat i hur vi är uppfostrade, så vill vi fritt inom ramarna för hru vi blivit formade av vår uppfostran. Det kan man uppfatta som frånvaro av verklig fri vilja i och med att det begränsar viljandet inom en tämligen snäv ram, dikterad av någon annan än en själv.

Vidgar vi perspektivet och föreställer oss att vi är helt befriade av indoktrinering i hur vi ska göra våra val dyker nästa problem upp; en finit mängd val. Hur fria vi än är att välja så kan vi, draget till sin spets, inte skapa mer än vad som redan finns att välja utifrån förutsättningarna som verkligheten bereder.
I synnerhet kan vi såklart inte välja det vi inte ens känner till, men även om vi känner till allt, så kan vi bara välja mellan allt av vad som finns och vår vilja blir dikterad efter vad som existerar att välja från.

Jag föreslår att det enda fria valet vi verkligen har är att göra, eller inte göra.
Citera
2014-07-04, 14:41
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Man ju verkligen fråga sig varför ingen väljer att bara ha snälla lyckliga smarta fina goda eftertänksamma tankar, om det nu vore möjligt att styra dom.

Kan det vara så att man faktiskt gör valet att ha osnälla tankar av en anledning?
Korkade och kanske t.o.m elaka tankar och val kan vara en indikator på att man kan behöva fundera lite över vad man har i sig själv som är grogrund för det.

Sitter jag i lunchrummet och retar mig på att någon ser fet och äcklig ut och tänker att det skulle se kul ut om denne snubblar, så är problemet främst hos mig och jag måste fråga mig vad det är jag behöver reda ut som gör att jag inte har bättre saker att tänka på.
Det kan man se som ett exempel på fritt val.
Citera
2014-07-04, 14:41
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Vi är naturligtvis fria att vilja efter bästa förmåga.

Vilka är vi? Vad är vi? Hur tror du att vi gör när vi väljer?

Frågan är inte om vi har fri vilja eller inte. Frågan är om vi är vad vi tror att vi är. Tron på fri vilja kräver en tro på individen som en till synes magisk och diskret entitet ("själen" inom stora delar av kristendomen). Är du kristen så förstår jag hur du tänker, annars får du gärna förklara vem det är som gör valen, hur valprocessen går till, och vad som får dig att tro att du är en diskret entitet.

Hjärnan producerar tankar likt hjärtat pumpar blod. Dessa tankar leder sedan till att organismen beter sig på ett visst sätt utifrån tidigare erfarenheter (minnen) och de omedelbara sinnesintrycken (miljön). Menar du att vi på något sätt styr denna process? Är inte jaget bara en del, ett steg, i processen? Var i processen menar du att jaget hoppar in och säger till, och var någonstans existerar detta jag? Min uppfattning är att jaget är helheten av sinnesintrycken, reaktionerna och minnena.

Jaget är som bilden på din bildskärm. Bilden är inte en bild som du kan ta med dig. Bilden är en helhet, en process som sker när bildskärmen reagerar på stimuli i form av en elektronström.
Senast redigerad av Mario Panciera 2014-07-04 kl. 14:59.
Citera
2014-07-04, 15:01
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Vilka är vi? Vad är vi? Hur tror du att vi gör när vi väljer?

Frågan är inte om vi har fri vilja eller inte. Frågan är om vi är vad vi tror att vi är. Tron på fri vilja kräver en tro på individen som en till synes magisk och diskret entitet ("själen" inom stora delar av kristendomen). Är du kristen så förstår jag hur du tänker, annars får du gärna förklara vem det är som gör valen, hur valprocessen går till, och vad som får dig att tro att du är en diskret entitet.

Nu läste du nog in dina egna dogmer där kamrat. Med "vi" syftar jag till var och en som upplever sig som en separat entitet, och som jag skrev, man gör naturligtvis val efter bästa förmåga.
Frågan därefter är hur fria dessa val egentligen är.
Jag ser inte riktigt relevansen i vad vi tror att vi är eller inte... vilket sannolikt också är ett val i vilket den fria viljan av val kan diskuteras.

Jag har nog inte sagt att jag är en diskret entitet, eller hur?
Däremot kan jag svårligen interagera på det här planet av verklighet utan att göra det genom det verktyg jag har till förfogande i det här planet av verklighet, och de förutsättningar som det i sin tur för med sig. Det ger t.ex att du och jag diskuterar saker utifrån subjektiva perspektiv istället för att bara krypa ner i dharman och mysa tillsammans.
Citera
2014-07-04, 20:28
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Det ger t.ex att du och jag diskuterar saker utifrån subjektiva perspektiv istället för att bara krypa ner i dharman och mysa tillsammans.
Mycket sant, och som du säger så reagerade jag nog på min egen bild av orden du använde, snarare än meningen du faktiskt ville förmedla. Ber om ursäkt för detta!
Citera
2014-07-07, 20:27
Medlem
Fri vilja - varken i deterministisikt uni. eller slumpmässigt uni. - eller?

Som jag ser det finns tre tänkbara universum:

1. Ett deterministiskt universum där orsak och verkar härskar ensamt.
2. Ett slumpmässigt universum som inte går att förklara med fysiska lagar.
3. Ett universum som rymmer både determinism och slump.

Tanken med tråden är inte att diskutera just vilket av dessa universum vi lever i. Ta istället dessa tre tänkbara universum som premiss för frågan - hur kan fri vilja förklaras i något av dessa universum?

1. Lever vi i ett deterministiskt universum kan det rimligtvis inte finnas fri vilja. Allt är avgjort i förväg och inga alternativa scenarion än det vi lever i är möjliga. Således är även människan bunden och inte fri.
2. Om viljan är slumpmässig så kan vi överge tanken på en personlig vilja. Kan vi ens kalla vilja fri om den är slumpmässig? Den är fri från orsak och verkan, men den är inte fri i den mening som vanligen åsyftas dvs att den är fri för oss att kontrollera. Snarare är den fri från vår kontroll - dvs omöjlig för oss att kontrollera. Alltså är slumpmässig vilja rena motsatsen till vad som vanligen åsyftas med fri vilja.
3. Om fri vilja inte kan existera i varken uni. 1 eller uni 2. så kan den rimligtvis inte heller existera i uni. 3.

Diskutera!
Citera
2014-07-08, 12:56
Medlem
Kom igen då!
Citera
2014-07-08, 12:58
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag håller med. Anser att fri vilja inte existerar och att upplevelsen av fri vilja är en illusion skapad av vår hjärnas uppbyggnad.
Citera
2014-07-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag håller med. Anser att fri vilja inte existerar och att upplevelsen av fri vilja är en illusion skapad av vår hjärnas uppbyggnad.

OK, men drar du den slutsatsen från mina premisser?
Citera
2014-07-08, 17:22
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
OK, men drar du den slutsatsen från mina premisser?
Nja. Mitt resonemang är att alldeles oavsett vilket av de tre universum vi talar om så är det vår hjärnas uppbyggnad som förhindrar fri vilja från att existera. Men jag håller med om dina argument också. Jag gillar speciellt det om slumpmässighet.
Citera
2014-07-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nja. Mitt resonemang är att alldeles oavsett vilket av de tre universum vi talar om så är det vår hjärnas uppbyggnad som förhindrar fri vilja från att existera. Men jag håller med om dina argument också. Jag gillar speciellt det om slumpmässighet.

OK, jag förstår Tack. Håller med om ditt argument med btw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in