2014-06-19, 23:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vi börjar mitt resonemang med två personer. Person x och y. Samt om rundresonemanget fri vilja.

Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);

- Kan du person x få din vilja genom gentemot person y med följande fråga?

- Person x; kan du be person y om en miljon kr?

Person x ber härmed person y om en miljon kronor.

Här kommer det intressanta. Person y ger inte person x en miljon kronor utan svarar nej.

Har då person x haft en fri vilja; när han ej får svaret ja; på hans fråga.

Nej är mitt svar; det har han inte och således existerar det ingen fri vilja!

Någon kommentar?

Mitt svar lyder: Din vilja slutar där min vilja börjar och min vilja slutar där din börjar.
Citera
2014-06-21, 07:35
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vi börjar mitt resonemang med två personer. Person x och y. Samt om rundresonemanget fri vilja.

Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);

- Kan du person x få din vilja genom gentemot person y med följande fråga?

- Person x; kan du be person y om en miljon kr?

Person x ber härmed person y om en miljon kronor.

Här kommer det intressanta. Person y ger inte person x en miljon kronor utan svarar nej.

Har då person x haft en fri vilja; när han ej får svaret ja; på hans fråga.

Nej är mitt svar; det har han inte och således existerar det ingen fri vilja!

Någon kommentar?

Fri vilja finns inte, men din argumentation är konstig. Sen när har konceptet om "fri vilja" handlat om att ha kontroll över andras handlingar?
Citera
2014-06-21, 14:41
Medlem
fopas avatar
Vi har väl kanske ofta endast lite fri vilja. Sägs att vi till 95% reagerar!???
Om det finns 100% fri vilja vet jag inte men med meditation och öppnandet av chakran går vi mot mer av fri vilja.
Citera
2014-06-21, 20:59
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fopa
men med meditation och öppnandet av chakran går vi mot mer av fri vilja.
Meditation handlar inte om att bemästra en teknik. Meditation handlar om att släppa taget om illusionerna.

Vem menar du har kontroll över situationen? Vem, vad och var är du som existerar oberoende av tidigare orsaker? En av illusionerna är att det existerar separation i naturen. För att fundamental separation skall kunna existera så krävs det ett tomrum som separerar tingen, och något sådant tomrum existerar inte (se https://www.youtube.com/watch?v=J3xLuZNKhlY för en hyfsat pedagogisk förklaring av den moderna fysiken som förklarar det hela). Separata ting existerar i språket, inte i naturen.

Våra tankar som växer ur språket beskriver inte verkligheten så som den är. Språket är ett symboliskt verktyg vi använder för att kommunicera vår upplevelse.
Senast redigerad av Mario Panciera 2014-06-21 kl. 21:04.
Citera
2014-06-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast det är ju enkelt för dig att bara prova, och se om du kan styra dina tankar.

Antagligen kommer du då märka två saker;

1. Nästan alla tankar dyker upp av sig självt.
2. De tankar vi upplever oss styra är ju bara styrda av en tidigare tanke!

Så vem är det som styr då?

(Och så kan man ju verkligen fråga sig varför ingen väljer att bara ha snälla lyckliga smarta fina goda eftertänksamma tankar, om det nu vore möjligt att styra dom)

Det går att välja vilka tankar man fokuserar på och vilka som har låg betydelse.
Om det kommer till exempel till psykiska problem kan man om man lider av något mindre bestämma sig för vilka man vill ha.
Det är ganska enkelt också, law of attraction funkar här. Men det måste vara helhjärtat, då kan man välja sina tankar.
Eller så kan man lära sig att vara "mindfulness" vilket är ett underbart skapande sätt att observera utan att bedöma sina tankar och känslor.
Det är stor skillnad på vad man tänker och vad man vill tänka, och såklart att det går mer eller mindre på autopilot. Men tänker man efter före, så att säga så kan man bestämma sig för vad ens tankar ska bestå av. Och hur dessa ska/ska inte påverka en.

Och om man tar bort alla värden i tankarna och inte dömer dem som bra eller dålig så inser man snabbt att inget är bra eller dåligt.
Detta är en jobbig progress att lära sig men oerhört viktig och roligt när man förstår hur lätt det är.
Senast redigerad av majsmajs 2014-06-22 kl. 00:01. Anledning: Fast det kanske inte är bra att blanda ihop praktik och teori eller?
Citera
2014-06-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Beror inte orsaken till att man gör ett visst val på tidigare erfarenheter?
Som i sin tur berodde på något ytterligare annat o.s.v. i all oändlighet.

Om det är så, så har vi en oändlig fri vilja. För erfarenheter kan man inte få för många av och det finns alltid många alternativ. Det skapas utav att man lär sig. Sen kan man ju välja att se detta som något meningslöst eller meningsfullt.

Jag känner meningsfullhet utav att intala mig att det är så(för att detta ger mig möjlighet och meningsfullhet i mitt dagliga liv också, allt blir så mycket lättare.). För då kommer jag alltid att vara fri och ha fri vilja.
Citera
2014-06-25, 22:28
Medlem
Man kan ju säga att viljan är fri, dvs den styrs inte av någon!
Citera
2014-06-26, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Du har rätt att fri vilja inte existerar, men din förklaring var konstig. Tydligare är det att säga att man inte kan välja vad man vill, och att man alltid gör det man vill. Allt är kedjereaktioner, även tankarna.

Nu är det bara att invänta standardkommentarerna, att "jag kan lyfta min arm av fri vilja" osv. Får hoppas att folk förstår. Men jag är osäker.

Det stämmer ju, jag kan lyfter på armen av fri vilja,
men det vi menar med "fri vilja" filosofiskt är att man lyfter på armen omedveten vilja...det är nog tanken med den fria viljan som vi pratar om.

DNA:t säger och talar om vem eller vad du är, i ditt medvetenhet som är rena själen "jag:et" som är fria viljan och den är/skall inte vara styrd av någon faktor.
Dna, Rna eller protein är ju som dem är programmerade för att utveckla sig till något ändamål samma med människan som är uppbyggt av atomer och dna som säger vem du är och dina förutsättningar.

tänk dig att vara full och as packad med alkohol, bortom ditt medvetenhet.
då du rent med instinkt agerar och gör saker omedvetet av fria vilja.
bra eller dålig, dumma eller goda etc det är ju den fria vilja vi pratar om..inte den medvetna fria viljan "jag kan lyfta min arm av fri vilja" som du agerar med.

JA Fri vilja existerar!
Senast redigerad av tcoy 2014-06-26 kl. 03:30.
Citera
2014-06-26, 10:21
Medlem
cnbizzzs avatar
Jo fri vilja existerar kan bevisa det ts kan gå ut i skogen o sätta på sig foliehatt eller offerkoftan o göra vad fan han vill inte direkt så någon sätter stop...
Citera
2014-06-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnbizzz
Jo fri vilja existerar kan bevisa det ts kan gå ut i skogen o sätta på sig foliehatt eller offerkoftan o göra vad fan han vill inte direkt så någon sätter stop...

Jo, men personen själv kan inte välja eller välja bort foliehatten och offerkoftan, ty ingen kan styra sina tankar.

Man ju verkligen fråga sig varför ingen väljer att bara ha snälla lyckliga smarta fina goda eftertänksamma tankar, om det nu vore möjligt att styra dom.
Citera
2014-06-26, 15:52
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnbizzz

Bevisa det då?
Citera
2014-06-26, 19:57
Medlem
"every action is a reaction" men man har ju fortfarande en vilja. den är bara inte så fri som man tror. snarare så gör alla människor alltid det bästa valet för sig själv som de tror just då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in