Citat:
Ursprungligen postat av
Bisarro
Du har rätt att fri vilja inte existerar, men din förklaring var konstig. Tydligare är det att säga att man inte kan välja vad man vill, och att man alltid gör det man vill. Allt är kedjereaktioner, även tankarna.
Nu är det bara att invänta standardkommentarerna, att "jag kan lyfta min arm av fri vilja" osv. Får hoppas att folk förstår. Men jag är osäker.
Det stämmer ju, jag kan lyfter på armen av fri vilja,
men det vi menar med "fri vilja" filosofiskt är att man lyfter på armen omedveten vilja...det är nog tanken med den fria viljan som vi pratar om.
DNA:t säger och talar om vem eller vad du är, i ditt medvetenhet som är rena själen "jag:et" som är fria viljan och den är/skall inte vara styrd av någon faktor.
Dna, Rna eller protein är ju som dem är programmerade för att utveckla sig till något ändamål samma med människan som är uppbyggt av atomer och dna som säger vem du är och dina förutsättningar.
tänk dig att vara full och as packad med alkohol, bortom ditt medvetenhet.
då du rent med instinkt agerar och gör saker omedvetet av fria vilja.
bra eller dålig, dumma eller goda etc det är ju den fria vilja vi pratar om..inte den medvetna fria viljan "jag kan lyfta min arm av fri vilja" som du agerar med.
JA Fri vilja existerar!