Citat:
Ursprungligen postat av
KnackehaxanMia
Håller med dig o du har naturligtvis rätt!! TS har verkligen inte hängt med alls - att Islam skulle vara förenligt med kvinnliga rättigheter o jämlikhet är riktigt dravel - på högsta nivå o jag kan bara hoppas på att TS verkligen bara är ute efter att provocera med sin trådstart!
Att göra som TS o dessutom dra upp Somaliland i en jämförelse med övriga Somalia är helt irrelevant i sammanhanget. Somaliland som är en så liten stat, kanske ca 3 miljoner inv. varav de flesta är sunnimuslimer som vältrar sig i sufism - är nomader o kvinnans roll väl mest sträcker sig till att plocka växter i skogen.

Om man ska uttala sig bör man väl ha något på fötterna först?
Du tar upp Somaliland som exempel på något du uppenbarligen inte förstått.
Jag skiljde på Somaliland och Somalia eftersom det finns en väldig skillnad mellan de två.
Somalia är ett ociviliserat land (dvs avsaknad av civilisation, avsaknad av lag och ordning - avsaknad av allt). Medan Somaliland är ett civiliserat land. Med både lag och ordning och demokratisk politik.
I Somaliland har kvinnor möjlighet att nå de främsta positionerna, och har också gjort så. de har kvinnor i parlamentet. I Somaliland går inte folk omkring i fruktan för byrådets fisar-på-tvären, utan där litar man på rättsväsendet. Och om du tex tittar på Simon Reeves resedokumentär "Indiska Oceanen" så ser du att man tillomed kan gå omkring med en hel rullebör full av pengar utan att vara rädd för att bli rånad. Den visar också hur fritt kvinnor kan gå omkring i Somaliland och hur valfritt de kan välja att se ut på huvudet.
Jämför med andra sidan gränsen - Somalia tex. Somaliland engagerar sig tom mot somaliskk sjöröveri o kriminalitet.
Att Somaliland skulle "vältra sig i sufism" vet jag inte. Men sufism har länge varit starkt i hela det området (dvs Afrikas horn) och jag ser inte det som något negativt uta tvärtom. Dessvärre blev de Somaliska domstolarnas revolutionsförsök snöpt av Etiopisk militär. Om de hade lyckats få behålla makten så hade hela Somalia sett hela annorlunda - och bättre - ut. Deras allra första mål, efter makttillträdet, var att åtala några våldtäktsmän tex. det visar vilka intentioner de hade. Ganska feministiska intentioner eller hur?