2014-07-06, 10:40
Medlem
SassiKnapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
Någon som vet om denna tjänst går att använda som med D-nummer?

http://www.husleie.no/

Hade varit guld värt att slippa punga ut 30k för lägenheten och samtidigt få säkerhet.

Vad är det för något?
Letar också bostad/Lägenhet i Norge..
Citera
2014-07-06, 11:41
Medlem
-Mystics avatar
Ponera att jag jobbar två år i Norge och använder mig av standardavdraget, kan jag sedan använda det igen om min vistelse är under 90 dagar?
Citera
2014-07-06, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SassiKnapp
Vad är det för något?
Letar också bostad/Lägenhet i Norge..

LÄS

Du ger företaget 5600.- eller vad det nu är exakt, dom lägger ut din deposition, och om hyresvärden krånglar med att ge tillbaka din deposition när du flyttar så löser dom det.

Undrar bara om detta går att använda när man endast har D-Nummer.
Senast redigerad av AnnaAnus 2014-07-06 kl. 11:56.
Citera
2014-07-06, 11:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Tänkte att det är mindre risk att bli granskad och få pengarna fort om man skiter i bensinavdrag och bara hövdar räntor och kost.. fungerade, fick 19 k den 25 :e. Förlorade väl en del men orkade fan inte vänta till oktober i år igen...
Citera
2014-07-06, 13:22
Medlem
Citat:
LÄS

Du ger företaget 5600.- eller vad det nu är exakt, dom lägger ut din deposition, och om hyresvärden krånglar med att ge tillbaka din deposition när du flyttar så löser dom det.

Undrar bara om detta går att använda när man endast har D-Nummer.

Då det står att de tar en kreditupplysning så kan det nog vara svårt att använda det med D-nummer, särskilt om du precis tagit dig till Norge och inte har någon deklarerad inkomst där. Men möjligt att det kan gå genom att visa upp kontrakt eller lönespec eller något.
Men säkrast svar får du nog genom att kontakta dem.

Med det sagt så är jag tveksam till konceptet.
Istället för att betala in en summa till ett konto som står i ditt namn, där räntorna tillfaller dig och där hyresvärden ska stå för kostnaden för upprättandet av kontot så ska du istället betala in en summa som du inte får tillbaka och där företaget kräver in ev krav av dig i efterhand om du orsakat en skada eller inte betalat en hyra.
Visst man slipper lägga ut för deposition, men får istället betala en hel del för det.
Citera
2014-07-06, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Då det står att de tar en kreditupplysning så kan det nog vara svårt att använda det med D-nummer, särskilt om du precis tagit dig till Norge och inte har någon deklarerad inkomst där. Men möjligt att det kan gå genom att visa upp kontrakt eller lönespec eller något.
Men säkrast svar får du nog genom att kontakta dem.

Med det sagt så är jag tveksam till konceptet.
Istället för att betala in en summa till ett konto som står i ditt namn, där räntorna tillfaller dig och där hyresvärden ska stå för kostnaden för upprättandet av kontot så ska du istället betala in en summa som du inte får tillbaka och där företaget kräver in ev krav av dig i efterhand om du orsakat en skada eller inte betalat en hyra.
Visst man slipper lägga ut för deposition, men får istället betala en hel del för det.

Håller med helt och hållet, blir ju en väldigt saftig ränta. Är bara lite surt att lägga ut över 30 000:- på deposition när man har semester och fastighet och familj i Sverige.

Är det möjligt att få lån i Norge, vilket jag givetvis inte vill igentligen men det betalas ju tillbaka så fort man får tillbaka depositionen
Citera
2014-07-10, 16:13
Medlem
Nån som har koll på vad man har för rättigheter som hyresgäst etc? Vår situation:

Jag och tjejen skrev kontrakt för ca två veckor sen och nu pga nån obskyr hybellag så får inte vår hyresvärd hyra ut vår lägenhet pga lägenheten bredvid oss har fel planlösning... eller nåt i den stilen.
Så vi måste flytta ut och min hyresvärd vill erbjuda oss lägenheten ovanför oss, som egentligen var lite dyrare, för samma pris.

Så vårt problem är egentligen inte att vi måste flytta men att standarden på vitvaror, dusch osv inte var lika bra som vi har just nu (ingen diskmaskin är ett fett minus).

Kan vi kräva någonting som kompensation för att vi måste flytta? Jag har redan sagt att jag vill ha samma standard som jag har nu men är det nåt som jag rent juridisk sett kan kräva? I vårt kontrakt står det inte något bolignummer och vi flyttar inom samma adress, så bryter vår hyresvärd kontraktet på nåt vis?
Citera
2014-07-10, 18:49
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaezar

Så vårt problem är egentligen inte att vi måste flytta men att standarden på vitvaror, dusch osv inte var lika bra som vi har just nu (ingen diskmaskin är ett fett minus).

Har du frågat om ni kan flytta med den kanske?
Citera
2014-07-10, 19:59
Bannlyst
Skriver fråga här igen

Någon som har använt

http://www.husleie.no/

Fattar inte konceptet, har mailat dom utan svar.

Betalar dom in deposition eller köper man bara en garanti av företaget? isf känns det ju patetiskt att pynta dom över 5k? Trodde/tror att man betalade dom pengar så dom lägger deposition men är tveksam när jag läst igenom skiten ett par extra ggr???
Citera
2014-07-10, 20:43
Medlem
SvartOchGuls avatar
Citat:
Skaffa D kort, sen tar det ca 1v innan du får det i postlådan i Sverige, efter det kan du skaffa bankkonto i Norge.

Jag har tänkt flytta till Norge inom en snar framtid och har några dumma frågor.

Kan jag skaffa D-kort nu, då jag fortfarande bor i Sverige och inte ännu har hittat jobb, eller gör man det när man kommer till Norge? På 1401-blanketten som ska skickas in ska man ju fylla i nya norska adressen samt yrke och lite annat, och det kan jag ju inte nu.
Citera
2014-07-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har du frågat om ni kan flytta med den kanske?
Japp men det kan vi inte pga hur köket är uppbyggt
Citera
2014-07-11, 14:47
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaezar
Japp men det kan vi inte pga hur köket är uppbyggt
Då tror jag inte ni kan få mer kompensation än ni redan fått iomed sänkt pris...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in