2014-07-01, 12:37
Medlem
Hur får jag U1 blanketten? Är det arbetsgivaren eller nav man ska vända sig till?
Citera
2014-07-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElmoroEltoro
Trond Skogen heter denna gubbe, vad jag kollat upp äger hans flickvän/sambo Siv-Bente Sortland Personnel Solutions AS

Trond Skogen har 6-7 Konkurser bakom sig, dessutom är han i personlig konkurs sen 1,5 år tillbaka

www.proff.no
www.purehelp.no

Det stämmer till viss del, Siw Sortland äger och driver Personnel Solutions AS.
Trond Skogen var på väg in som delägare i firman, när det uppdagades att han var i klammer med rättvisan(kommer att få sitta i fängelse i 3.5 år för bland annat skattefiffel) så bröt Siw sitt planerade kompanjonsskap med Trond Skogen.

De har alltså ingenting med varandra att göra längre, men var som sagt tidigare på väg att ingå kompanjonskap. Därför ska varken Siw eller Personell Solutions AS belastas av Trond Skogens missöden med allt vad det innebär(skattefiffel, lönefiffel m.m.)

Här kan ni läsa mer om domen mot Trond Skogen:http://www.tb.no/nyheter/lokal-forretningsmann-ma-i-fengsel-1.8309346
Som ni ser av domen är han högst oseriös och får numera inte ens driva bolag, vilket han så klart ska göra ändå - passar på att varna för hans nya bolag som heter BluePersonell!

Personnel Solutions AS är att anses som ett SERIÖST bemanningsföretag(!) samma med Siw Sortland, mycket trevlig och seriös dam - kan rekommendera var och varannan att arbeta hos henne om jobb i Norge står på tapeten!
Citera
2014-07-02, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperaktivtbarn
Vill gå ut med en stor varning för företaget Vital Personell.
Detta företaget är ett bemanningsföretag som verkar inom byggbranchen och rekryterar gärna svenskar med goda villkor. Den senaste tiden har dom dock varit sena med att betala ut lönen och även struntat i att betala ut någon lön.
Nu när detta har börjat uppdagas så har dom startat en nytt företag som heter Personell Solutions som använder samma telefonnummer som Vital Personell.

Passa er för dessa företagen!

Stämmer ej, se ovanstående post. Personell Solutions har ingenting mer med Trond Skogen eller Vitalpersonell att göra!
Citera
2014-07-02, 20:03
Bannlyst
Okej, har kämpat mig genom hela tråden nu! Tog några dagar ^^

Hur som helst!

Elektriker i Norge, erfarenheter, tips?

Hamilton People, vad jag förstår så är det lite skumt ställe?

Vad är bra? Hur är det med dom stora som Adecco, Manpower osv?
Det förvånansvärt lilla som står om elektriker (de lite mer intressanta frågorna då, inte bara lön...)
säger inte så mycket, samt är väldigt utdaterat.

Tar gärna emot all information, antingen i tråden eller via PM om det blir för OT.

Tack för mig!
Citera
2014-07-02, 21:17
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuXOD
Okej, har kämpat mig genom hela tråden nu! Tog några dagar ^^

Hur som helst!

Elektriker i Norge, erfarenheter, tips?

Hamilton People, vad jag förstår så är det lite skumt ställe?

Vad är bra? Hur är det med dom stora som Adecco, Manpower osv?
Det förvånansvärt lilla som står om elektriker (de lite mer intressanta frågorna då, inte bara lön...)
säger inte så mycket, samt är väldigt utdaterat.

Tar gärna emot all information, antingen i tråden eller via PM om det blir för OT.

Tack för mig!
Hamilton är hyfsat, men de har ju sitt system med trofasthetbonus, du får inte full lön förrän du varit anställd sex månader eller vad det är. Det är en firma som många börjar på när de kommer till Norge, för att sedan gå vidare när de får möjlighet. Workshop är liknande men kanske lite bättre. Adecco är en polackfirma men de har väll några svenska elektriker också. Manpower har jag inte hört mycket om, jag vet inte hur stora de är i Norge. Bra firmor är Slagen och Holtan, kanske VRS om de har hunnit starta upp igen efter konkursen. Jobzone kan vara okej eller skit beroende på vilken avdelning man hamnar på. Fleximann har jag jobbat för en del, de är helt okej.
Citera
2014-07-02, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Hamilton är hyfsat, men de har ju sitt system med trofasthetbonus, du får inte full lön förrän du varit anställd sex månader eller vad det är. Det är en firma som många börjar på när de kommer till Norge, för att sedan gå vidare när de får möjlighet. Workshop är liknande men kanske lite bättre. Adecco är en polackfirma men de har väll några svenska elektriker också. Manpower har jag inte hört mycket om, jag vet inte hur stora de är i Norge. Bra firmor är Slagen och Holtan, kanske VRS om de har hunnit starta upp igen efter konkursen. Jobzone kan vara okej eller skit beroende på vilken avdelning man hamnar på. Fleximann har jag jobbat för en del, de är helt okej.

Tack för svar! Vad gör Hamilton hyfsat om folk går vidare? Någon speciell anledning?

Det verkar som det är väldigt mycket "gamble" med att dra till Norge ^^
Citera
2014-07-02, 22:29
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Tack för svar! Vad gör Hamilton hyfsat om folk går vidare? Någon speciell anledning?

Det beror mest på vad du har idag och hur väl du trivs där du är idag. Själv var jag spyfärdig på hela Sverige och hade inte stort mer än kläderna jag gick i när jag flyttade på 90-talet. Stormtrivs i Norge än idag! Enda sättet det är aktuellt att flytta tillbaka till Sverige är om norrmännen låter polisen handgripligen utvisa mig, annars har jag alla planer att stanna här i tid och evighet.
Citera
2014-07-03, 18:33
Medlem
Har jag inbillat mig eller är det inte så att om man uppehåller sig mindre än 183 dagar i norge så får man vara skriven i Sverige och dra av för resor och dubbelt boende?

Noterar att det är 270 dagar på 36 månader. Där sket det ju sig. Kanske man kan spela dum och argumentera att man läste att 183 dagar gällde. Borde insett att man skulle bli granskad i år igen.
Senast redigerad av Temp.User 2014-07-03 kl. 19:02.
Citera
2014-07-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Ja just servitriser och lagerarbetare är statusyrken i Norge, ungefär som doktorer i Sverige.

Du högre lön än i Sverige. Men bostaden kostar massor, bilen kostar massor och maten är något dyrare än i Sverige. Du kommer mao inte glida runt i någon ny BMW bara för att du arbetar i Norge utan du kommer fortfarande vara samma slitna träl.

Har förstått det med priset i Norge ja ;P, Har tanken att jobba där i 1 år, snåla, sedan komma tillbaka till Sverige (som många gör) innan jag påbörjar nya studier, vilken stad ska man bo i isåfall?
Citera
2014-07-03, 20:04
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:

Andra firmor kan ha bättre villkor, intressantare jobb och så vidare, men kanske inte anställer förrän de haft personen inhyrd ett tag så de får se vad det är för en. Hamilton har hyggliga villkor, men inte jättebra.
Citera
2014-07-04, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det beror mest på vad du har idag och hur väl du trivs där du är idag. Själv var jag spyfärdig på hela Sverige och hade inte stort mer än kläderna jag gick i när jag flyttade på 90-talet. Stormtrivs i Norge än idag! Enda sättet det är aktuellt att flytta tillbaka till Sverige är om norrmännen låter polisen handgripligen utvisa mig, annars har jag alla planer att stanna här i tid och evighet.

Låter ju härligt! Tanken är dock att pendla, försöka få till någon slags rotationsjobb. Har bostadsrätt och lite annat smått och gott att betala av innan en mer permanent flytt är aktuell.

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Andra firmor kan ha bättre villkor, intressantare jobb och så vidare, men kanske inte anställer förrän de haft personen inhyrd ett tag så de får se vad det är för en. Hamilton har hyggliga villkor, men inte jättebra.

Okej, inte så pjåkigt alls då! Dock så blev alla mina planer förskjutna, men bättre sent än aldrig kanske

Tack för svar, båda två!
Citera
2014-07-06, 10:36
Bannlyst
Någon som vet om denna tjänst går att använda som med D-nummer?

http://www.husleie.no/

Hade varit guld värt att slippa punga ut 30k för lägenheten och samtidigt få säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in