2014-07-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
Skriver fråga här igen

Någon som har använt

http://www.husleie.no/

Fattar inte konceptet, har mailat dom utan svar.

Betalar dom in deposition eller köper man bara en garanti av företaget? isf känns det ju patetiskt att pynta dom över 5k? Trodde/tror att man betalade dom pengar så dom lägger deposition men är tveksam när jag läst igenom skiten ett par extra ggr???

Har inte använt det, men efter att ha tittat på hemsidan och googlat på fenomenet, så har jag förstått det som att istället för tex sätta in 20000 på ett depositionskonto (pengar som du får tillbaka i efterhand minus ev kostnader för tex skador som uppstått) så betalar tex 5000 till detta företaget. Du får inte tillbaka dessa pengar i efterhand, men du betalar inte in någon deposition. OM skador uppstår så kräver företaget in dessa pengar av dig. Du har dock inget tillgodo av dessa 5000 du betalat in då, utan har du orsakat skador för 10000 så kommer företaget kräva 10000 till utav dig.
Citera
2014-07-12, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Har inte använt det, men efter att ha tittat på hemsidan och googlat på fenomenet, så har jag förstått det som att istället för tex sätta in 20000 på ett depositionskonto (pengar som du får tillbaka i efterhand minus ev kostnader för tex skador som uppstått) så betalar tex 5000 till detta företaget. Du får inte tillbaka dessa pengar i efterhand, men du betalar inte in någon deposition. OM skador uppstår så kräver företaget in dessa pengar av dig. Du har dock inget tillgodo av dessa 5000 du betalat in då, utan har du orsakat skador för 10000 så kommer företaget kräva 10000 till utav dig.

allright då hänger jag med. smart upplägg ändå, är ju bara att inte förstöra saker då :P
Citera
2014-07-12, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvartOchGul
Jag har tänkt flytta till Norge inom en snar framtid och har några dumma frågor.

Kan jag skaffa D-kort nu, då jag fortfarande bor i Sverige och inte ännu har hittat jobb, eller gör man det när man kommer till Norge? På 1401-blanketten som ska skickas in ska man ju fylla i nya norska adressen samt yrke och lite annat, och det kan jag ju inte nu.

Norsk adress behöver du inte MEN du måste ha ett jobb, alltså ett arbetsgivarintyg från Norsk arbetsgivare med dit till Skatteetaten innan du kan få ett D-Nummer

mvh
Citera
2014-07-13, 19:22
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
allright då hänger jag med. smart upplägg ändå, är ju bara att inte förstöra saker då :P

Ja, smart om du inte har 20 000 för stunden att pynta in, men i förlängningen så förlorar du ju 5000 på att inte betala ex. 10 000-20 000 i "depositum" (som du dessutom får tillbaks om du går den lagliga vägen och kör genom bank).

Dvs. du förlorar 5000 genom dessa, men slipper i gengäld att pynta upp mellan 10 000-20 000 på ett bräde.

Pyntar du upp hela summan på en gång, och går genom bank, så får du tillbaks hela summan (om du inte trashat lägenheten, vill säga)...
Citera
2014-07-14, 13:25
Medlem
SvartOchGuls avatar
Citat:
Jag har tänkt flytta till Norge inom en snar framtid och har några dumma frågor.

Kan jag skaffa D-kort nu, då jag fortfarande bor i Sverige och inte ännu har hittat jobb, eller gör man det när man kommer till Norge? På 1401-blanketten som ska skickas in ska man ju fylla i nya norska adressen samt yrke och lite annat, och det kan jag ju inte nu.

Bumpar den här frågan. Kan man skaffa D-kort när man bor i Sverige eller måste man besöka norska skatteetaten?
Citera
2014-07-14, 13:42
Medlem
Citat:
Bumpar den här frågan. Kan man skaffa D-kort när man bor i Sverige eller måste man besöka norska skatteetaten?

Man kan skaffa d-nummer när du har en norsk adress (din eller lånad) dit dom kan skicka papper.
För att undvika problem ska du också ha arbetskontrakt klart innan du ansöker.

Ansök på skatteetatens kontor.
Citera
2014-07-14, 14:42
Medlem
Det har säkert tagits upp X antal gånger i tråden redan, men vad för jobb rekommenderas om man inte är riktigt redo att flytta till Norge helt och istället jobba 7 dagar där, ledig 7 dagar hemma, eller mån-fre (boende som jobbet fixar te.x) och pendla till Stockholm varje helg...

Hur ser den arbetsmarknaden och tillgängligheten för dessa jobb nu för tiden?

Jag har lång erfarenhet av lager men kan även tänka mig jobba med riktiga skitjobb som att packa bananer eller liknande.
Citera
2014-07-14, 16:57
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Det har säkert tagits upp X antal gånger i tråden redan, men vad för jobb rekommenderas om man inte är riktigt redo att flytta till Norge helt och istället jobba 7 dagar där, ledig 7 dagar hemma, eller mån-fre (boende som jobbet fixar te.x) och pendla till Stockholm varje helg...

Hur ser den arbetsmarknaden och tillgängligheten för dessa jobb nu för tiden?

Jag har lång erfarenhet av lager men kan även tänka mig jobba med riktiga skitjobb som att packa bananer eller liknande.

Det har varit på tapeten tidigare, och varenda gång har det mer eller mindre konstaterats att inom lågstatusyrkena så verkar det vara väldigt ovanligt med turnusjobb. Så har du inget fagbrev inom något relevant, så bör du har rejält med flyt för att lyckas hitta nåt.
Inom lågstatusyrkena så finns det så många sökande idag, så varför ska en arbetsgivare ta in en som kostar mer än den som jobbar varje vecka?
Citera
2014-07-15, 02:01
Medlem
ibutus avatar
Gokväll! Jag bor nära norge (Oslo) och funderar på att försöka skaffa mig ett kneg där när mitt anställningsavtal här i sverige går ut i höst.
Kan det vara en bra idé att fixa licenser som truckkort och taxiförarlicens innan? Är utbildad rörmockare, men gillar inte riktigt det yrket, och sen så känns det så drygt med lärlingslön i 2 år, då jag inte ska jobba i mer än ett par år då jag tänkt plugga vidare på högskola.

Någon som har lite tips på vad jag kan sikta på? Har inte tänkt att bo i Norge på heltid om inte jag skulle vara illa tvungen.
Citera
2014-07-15, 11:55
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Gokväll! Jag bor nära norge (Oslo) och funderar på att försöka skaffa mig ett kneg där när mitt anställningsavtal här i sverige går ut i höst.
Kan det vara en bra idé att fixa licenser som truckkort och taxiförarlicens innan? Är utbildad rörmockare, men gillar inte riktigt det yrket, och sen så känns det så drygt med lärlingslön i 2 år, då jag inte ska jobba i mer än ett par år då jag tänkt plugga vidare på högskola.

Någon som har lite tips på vad jag kan sikta på? Har inte tänkt att bo i Norge på heltid om inte jag skulle vara illa tvungen.
Taxilicens kanske hade varit något, om den är giltig i Norge. Truckjobb är det så mycket konkurrens inom att det förmodligen inte är värt att satsa på. Annars kanske du kan bli hjälparbetare på någon rörläggarfirma, då får du hyfsad lön i alla fall även om jobbet är skit.
Citera
2014-07-15, 19:12
Medlem
Hej!

Jag har enbart erfarenheter av säljar jobb men har fixat truckkortet. Hur lätt är det för mig att få ett lagerjobb i Norge nu? Kan bo vartsom helst och kan flytta närsomhelst! Får man hjälp att få en bostad av företaget som anlitar en? Är väl den biten jag mest tycker verkar svårt att både få jobb och en bostad.
Citera
2014-07-15, 22:35
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StringHunter
Hej!

Jag har enbart erfarenheter av säljar jobb men har fixat truckkortet. Hur lätt är det för mig att få ett lagerjobb i Norge nu? Kan bo vartsom helst och kan flytta närsomhelst! Får man hjälp att få en bostad av företaget som anlitar en? Är väl den biten jag mest tycker verkar svårt att både få jobb och en bostad.

Ok, utveckla lite kanske? Hur många ansökningar/respektive telefonsamtal har du gjort för att söka jobb?
Svårt med bostad? Finns i skrivande stund 7253 hyblar på finn.no.
Kom tillbaks när du tagit dig i kragen och gett det ett RIKTIGT försök. Lycka till och kämpa på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in