2014-07-02, 00:29
Medlem
Hej!
Tänkte berätta om en situation som drabbade mig för en vecka sedan.
Jag och min sambo var intressenter av ett hus.
Fanns även ett annat par som var intressenter av samma hus.
Vi bjöd ett högt bud direkt, och mäklaren hörde av sig till oss dagen efter.
Mäklaren uppgav att vi "vunnit" budgivningen och att säljaren var beredd att göra affär med oss.
Mäklaren bokade möte för kontraktsskrivning dagen efter och allt var frid och fröjd.
Därefter så började helvetet...
Sent på kvällen blir vi uppringda av mäklaren som berättar att säljaren ville göra affär med det andra paret istället.
Anledningen var att de paret var villiga att ta huset utan en besiktning, vilket inte vi var.
Dessutom så kunde inte det paret komma dagen efter för kontraktsskrivning, utan hade satt in 100k på säljarens personliga bankonto för att säljaren skulle hålla kontraktet till dem, två dagar senare, då DE kunde.
Mäklaren frågade om vi var beredda att göra det samma....dvs ej besiktiga samt matcha att betala in 100 k till säljaren.
Dessa 100k var dessutom ej 100k över vårat bud (vi hade budat exakt lika mycket), utan mäklaren uppgav att det var en "förskottsbetalning" på handpenningen.

"Säljaren får sälja till vem man vill och köpare får göra vad som helst," sa mäklaren.
Låter dock som en "muta" för mig, för att hålla kontraktet....

Dessutom , så var det de bortskämda j*vla parets föräldrar som budade för dem, då de var bortresta, och kunde just inte, skriva kontrakt förrän två dagar senare.

Dessutom är det vinnande parets föräldrar "besiktningsmän"(Va de sagt själva iaf, på visning*skryt*.
Kan de göra en giltig besiktning i efterhand på sin dotters hus? Låter som "jäv" för mig...

Hatar verkligen hela situationen och har aldrig känt mig så jävla blåst av en mäklare förut.
Finns det ingen moral kvar?
Fick skickat en fullmakt till oss med fakta om kontraktsskrivningen, men det verkar väl inte spela någon roll.
Mäklaren sade att "allt kan hända" innan ett kontrakt är påskrivet (fullmakten skickades då jag jobbar jour och min sambo skulle få skriva på i mitt ställe), så är egentligen ett bevis på att vi var köpare från början....

Är det någon som förstår det jag skrivit och som kan bringa klarhet i detta träsk av oärliga människor, s.k mäklare?

//P
Citera
2014-07-02, 00:38
Medlem
Melalnsloeadf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cypher2
Hej!
Tänkte berätta om en situation som drabbade mig för en vecka sedan.
Jag och min sambo var intressenter av ett hus.
Fanns även ett annat par som var intressenter av samma hus.
Vi bjöd ett högt bud direkt, och mäklaren hörde av sig till oss dagen efter.
Mäklaren uppgav att vi "vunnit" budgivningen och att säljaren var beredd att göra affär med oss.
Mäklaren bokade möte för kontraktsskrivning dagen efter och allt var frid och fröjd.
Därefter så började helvetet...
Sent på kvällen blir vi uppringda av mäklaren som berättar att säljaren ville göra affär med det andra paret istället.
Anledningen var att de paret var villiga att ta huset utan en besiktning, vilket inte vi var.
Dessutom så kunde inte det paret komma dagen efter för kontraktsskrivning, utan hade satt in 100k på säljarens personliga bankonto för att säljaren skulle hålla kontraktet till dem, två dagar senare, då DE kunde.
Mäklaren frågade om vi var beredda att göra det samma....dvs ej besiktiga samt matcha att betala in 100 k till säljaren.
Dessa 100k var dessutom ej 100k över vårat bud (vi hade budat exakt lika mycket), utan mäklaren uppgav att det var en "förskottsbetalning" på handpenningen.

"Säljaren får sälja till vem man vill och köpare får göra vad som helst," sa mäklaren.
Låter dock som en "muta" för mig, för att hålla kontraktet....

Dessutom , så var det de bortskämda j*vla parets föräldrar som budade för dem, då de var bortresta, och kunde just inte, skriva kontrakt förrän två dagar senare.

Dessutom är det vinnande parets föräldrar "besiktningsmän"(Va de sagt själva iaf, på visning*skryt*.
Kan de göra en giltig besiktning i efterhand på sin dotters hus? Låter som "jäv" för mig...

Hatar verkligen hela situationen och har aldrig känt mig så jävla blåst av en mäklare förut.
Finns det ingen moral kvar?
Fick skickat en fullmakt till oss med fakta om kontraktsskrivningen, men det verkar väl inte spela någon roll.
Mäklaren sade att "allt kan hända" innan ett kontrakt är påskrivet (fullmakten skickades då jag jobbar jour och min sambo skulle få skriva på i mitt ställe), så är egentligen ett bevis på att vi var köpare från början....

Är det någon som förstår det jag skrivit och som kan bringa klarhet i detta träsk av oärliga människor, s.k mäklare?

//P
Låter mer som du mest vill få medhåll om vad du tycker om yrket mäklare... så ja, mäklare är ett pack.
Nöjd?
Citera
2014-07-02, 01:12
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Jag personligen har ca 55% av marknaden i mitt område. Mer mäktar jag inte med. Snittar 12h om dagen förutom under sommaren då jag unnar mig en dag ledigt i veckan. Att jag skulle ta oskäligt betalt? Knappast. Vi verkar på olika marknader där det krävs olika stora insatser att få något sålt. Jag är dyrare än de flesta i mitt område men knappast mer än marginellt. Ligger ute med ca 25-30 bostäder konstant.

I förhållande till tiden det tar att sälja en bostad är det oskäligt tycker jag. 65 tuss för en lgh värd en miljon är totalt jävla galet. Iaf om man jobbar på en lättjobbad marknad som sthlm, där lägenheterna i princip säljer sig själva. Men du kanske jobbar ute på landsorten, och då blir det kanske en annan sak?
Citera
2014-07-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melalnsloeadf.
Låter mer som du mest vill få medhåll om vad du tycker om yrket mäklare... så ja, mäklare är ett pack.
Nöjd?

Nej. Om du läser det jag skrev.
Är det helt okey att muta med 100k? Är det helt okey att bryta avtal när bokat möte finnes? Är det tillåtet att giltligt besiktiga sitt eget hus?
Läs nästa gång. Mäklaren har nog ett finger med i spelet... Inte alltid bara säljare...
Citera
2014-07-02, 14:00
Citat:
Är det helt okey att muta med 100k?

Svårt att se det som en muta då det är en del av köpeskillingen och redovisas öppet. Säljaren väljer även fritt till vem denne vill sälja, oavsett om det är högsta bud eller ej.

Citat:
Är det helt okey att bryta avtal när bokat möte finnes?

En bostadsaffär är inte klar förrän i det ögonblick signaturen sätts på avtalet. Endera parten kan dra sig ur när de sitter med pennan i handen.

Citat:
Är det tillåtet att giltligt besiktiga sitt eget hus?

Det finns inga krav på en professionell besiktningsman vid bostadsaffärer.
Citera
2014-07-02, 14:05
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Är det helt okey att muta med 100k? Är det helt okey att bryta avtal när bokat möte finnes? Är det tillåtet att giltligt besiktiga sitt eget hus?
Läs nästa gång. Mäklaren har nog ett finger med i spelet... Inte alltid bara säljare...

Utan att jag är mäklare svarar jag ändå.

Det är ok att avboka mötet, ända fram tills att bläcket är på pappret, av båda parter. I fastighetsaffärer gäller ej muntligt avtal.

Det är ok att besiktiga sitt eget hus, du behöver inte ens besiktiga det, det finns ingel lag. Besiktningen är för att du som lekman ska ha fullgjort din undersökningsplikt.

Mäklaren arbetar för er båda, och det är alltid säljaren som bestämmer. Han behöver inte sälja till den som gett högst bud utan kan välja att sälja till den köpare som verkar minst trubbelaktiga, kortast inflyttning eller bara är snyggats. Ingen anledning behövs anges.

Jag vet hur det känns att bli snuvad på drömhuset, men jag lovar att det finns fler fiskar i havet!
Citera
2014-07-02, 14:32
Medlem
Det känns lite som man skjuter budbäraren... Om mäklaren inte gör det för egen vinnings skull (vilket det inte verkar som) kan du vara säker på att det är säljaren som bestämt spelreglerna.

Men jag personligen skulle bli jävligt misstänksam om man hellre säljer till den som inte ställer krav på att få lov att besiktiga huset. Något man inte vill ska komma fram?

Och handpenning är väl en typ av förskott? 100 000 i förskott på förskottet? Sitter säljaren pyrt till med pengar?

Leta vidare - Ni skulle ändå aldrig känt er riktigt nöjda om ni köpt det här huset, alltid känt att något var lurt...
Citera
2014-07-02, 14:39
Medlem
Melalnsloeadf.s avatar
Citat:
Du har nu fått några svar som alla säger samma sak, vilket jag även hade svarat om du inte hade så förutfattade meningar.

Jag hade en granne som kände en kompis som trodde något dumt om bilmekaniker, det betyder att alla bilmekaniker är dumma i huvudet...

Förstår du nu hur korkat ditt resonemang är? Innan du väljer att sätta en stämpel på en yrkeskår kanske du ska bilda dig en uppfattning.
Citera
2014-07-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Utan att jag är mäklare svarar jag ändå.

Det är ok att avboka mötet, ända fram tills att bläcket är på pappret, av båda parter. I fastighetsaffärer gäller ej muntligt avtal.

Det är ok att besiktiga sitt eget hus, du behöver inte ens besiktiga det, det finns ingel lag. Besiktningen är för att du som lekman ska ha fullgjort din undersökningsplikt.

Mäklaren arbetar för er båda, och det är alltid säljaren som bestämmer. Han behöver inte sälja till den som gett högst bud utan kan välja att sälja till den köpare som verkar minst trubbelaktiga, kortast inflyttning eller bara är snyggats. Ingen anledning behövs anges.

Jag vet hur det känns att bli snuvad på drömhuset, men jag lovar att det finns fler fiskar i havet!

Tack för svaret!
Enkelt och koncist!.
Citera
2014-07-04, 00:58
Medlem
Tack alla som svarat!
Om man ställer en ny fråga då...

Hur "fuckar" man upp en budgivning så mycket som möjligt?
Seriöst...
Hur skall man gå till väga för att vinna en budgivning? Kom med dess mest skamliga förslag.
Allt är tillåtet i "krig"

Seriösa svar tack.

Citera
2014-07-04, 10:46
Medlem
AlexMHs avatar
Citat:
Tack alla som svarat!
Om man ställer en ny fråga då...

Hur "fuckar" man upp en budgivning så mycket som möjligt?
Seriöst...
Hur skall man gå till väga för att vinna en budgivning? Kom med dess mest skamliga förslag.
Allt är tillåtet i "krig"

Seriösa svar tack.

Varför skulle man vilja "fucka" en budgivning, det finns väl absolut inget att vinna på det annat än om man vill jävlas? Tänk på att det är någons jobb som du håller på att jävla med när du gör så i sådana fall. Hur skulle du tycka t ex om du var rörmokare och håller på i godan ro med någon rörledning när helt plötsligt kunden sätter på vattnet bara för att jävlas? Nä du agera ut på annat sätt istället.

Om du skall vinna en budgivning finns det väl egentligen inget universal knep. Men för att på en gång visa att detta vill jag ha så lägger man ett rimligt bud från början, avstår från att skambuda och pruta. Sätt villkor på ditt bud, t ex att mitt bud gäller bara ifall säljaren är beredd att träffas ikväll för att skriva kontrakt. Vill du ha huset måste du visa att det också, det går inte att komma efter att budgivningen är klar och säga att man vill vänta några dagar med kontraktet för då kommer någon annan och tar huset istället. Det gäller att agera snabbt och inte vela.

Ett litet tillägg gällande tänket kring besiktning på hus:
Skall man ha en besiktning på huset så lägger du givetvis in en besiktningsklausul i avtalet för att inte tappa fart för skrivningen. Men tänk på att en säljare är allt som oftast mer intresserade av att gå på en köpare som säger sig vilja köpa utan en besiktning. Skriver du på ett avtal utan att ha besiktigat eller haft med en besiktningsklausul så godkänner du i princip huset i det skick som det är och kommer att ha väldigt svårt att åberopa några fel i efterhand, har säljaren inte själv besiktigat huset så försök alltid att få med en besiktningsklausul i sådana fall. Dolda fel finns alltid men tänk på att det är skapligt svårt att åberopa ett dolt fel, allt som oftast kommer det ner till att man istället brustit i sin undersökningsplikt och ansvaret är dit.
Citera
2014-07-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexMH
Varför skulle man vilja "fucka" en budgivning, det finns väl absolut inget att vinna på det annat än om man vill jävlas? Tänk på att det är någons jobb som du håller på att jävla med när du gör så i sådana fall. Hur skulle du tycka t ex om du var rörmokare och håller på i godan ro med någon rörledning när helt plötsligt kunden sätter på vattnet bara för att jävlas? Nä du agera ut på annat sätt istället.

Om du skall vinna en budgivning finns det väl egentligen inget universal knep. Men för att på en gång visa att detta vill jag ha så lägger man ett rimligt bud från början, avstår från att skambuda och pruta. Sätt villkor på ditt bud, t ex att mitt bud gäller bara ifall säljaren är beredd att träffas ikväll för att skriva kontrakt. Vill du ha huset måste du visa att det också, det går inte att komma efter att budgivningen är klar och säga att man vill vänta några dagar med kontraktet för då kommer någon annan och tar huset istället. Det gäller att agera snabbt och inte vela.

Ett litet tillägg gällande tänket kring besiktning på hus:
Skall man ha en besiktning på huset så lägger du givetvis in en besiktningsklausul i avtalet för att inte tappa fart för skrivningen. Men tänk på att en säljare är allt som oftast mer intresserade av att gå på en köpare som säger sig vilja köpa utan en besiktning. Skriver du på ett avtal utan att ha besiktigat eller haft med en besiktningsklausul så godkänner du i princip huset i det skick som det är och kommer att ha väldigt svårt att åberopa några fel i efterhand, har säljaren inte själv besiktigat huset så försök alltid att få med en besiktningsklausul i sådana fall. Dolda fel finns alltid men tänk på att det är skapligt svårt att åberopa ett dolt fel, allt som oftast kommer det ner till att man istället brustit i sin undersökningsplikt och ansvaret är dit.

Klok man. Eller kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in