2014-07-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Hej alla ölkännare, jag vill lära mig att njuta av ölen. Har lärt mig tycka om allt annat i princip, whisky, kaffe, konjak osv. osv. men ölen har aldrig slunkit ner utan att kännas motbjudande

Problemet är att jag blir illamående av smaken, jag kan sitta och titta på bilder och bli jätte sugen på en väl kyld gyllene öl men när det väl kommer till kritan så blir det blä.

Dricker i vanliga fall skit öl med polarna men fick lite finare öl i present för inte så länge sedan, en Lost Abbey Cuvee De Tomme, en Ume Lambic och en Omnipollo. Tänkte att jag verkligen skulle försöka njuta av dessa men tyvärr hände i princip samma sak där. Hur gör man för att tycka om öl egentligen??
Har du testat kraftfulla stouts? Mörka, fylliga med en viss bränd ton och komplexitet (i vissa), på så sätt så får du en starkare och ofta mer präglas upplevelse som i större utsträckning kan liknas med de drycker du idag uppskattar.

Personligen har jag aldrig tyckt om Carlsberg, Heiniken, Corona och liknande, men även upptäckt att det inte är färgen som avgör, utan jag önskar kraftigt framträdande smaker och nyanser, vilket även finns i flera ljusa öl. Men som sagt, skall man likna med de drycker du idag uppskattar så börja med en stout är mitt tips, eller kanske någon som lagrats på ekfat? (Innis & Gunn, Toasted Oak IPA, är toppen! Men även Oak Aged Beer fungerar enligt mig. (Toasted finns ej i alla butiker tyvärr, utan ligger då i beställningssortimentet och kräver beställning av kolli.))
Senast redigerad av Moa- 2014-07-05 kl. 21:21.
Citera
2014-07-05, 21:28
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Har du testat kraftfulla stouts? Mörka, fylliga med en viss bränd ton och komplexitet (i vissa), på så sätt så får du en starkare och ofta mer präglas upplevelse som i större utsträckning kan liknas med de drycker du idag uppskattar.

Personligen har jag aldrig tyckt om Carlsberg, Heiniken, Corona och liknande, men även upptäckt att det inte är färgen som avgör, utan jag önskar kraftigt framträdande smaker och nyanser, vilket även finns i flera ljusa öl. Men som sagt, skall man likna med de drycker du idag uppskattar så börja med en stout är mitt tips, eller kanske någon som lagrats på ekfat? (Innis & Gunn, Toasted Oak IPA, är toppen! Men även Oak Aged Beer fungerar enligt mig. (Toasted finns ej i alla butiker tyvärr, utan ligger då i beställningssortimentet och kräver beställning av kolli.))
Vet inte om du har testat denna, men sitter och kollar på denna nu: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=stout&sortfield=Pris&sortdirection=De scending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupf iltersheader=Default&artikelId=807652&varuNr=11897 &filters=searchquery%2c Iron Fist Velvet Glove. Finns det något att säga om dess smak?
Citera
2014-07-05, 21:45
Medlem
Citat:
Vet inte om du har testat denna, men sitter och kollar på denna nu: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=stout&sortfield=Pris&sortdirection=De scending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupf iltersheader=Default&artikelId=807652&varuNr=11897 &filters=searchquery%2c Iron Fist Velvet Glove. Finns det något att säga om dess smak?
Jag har inte testat den, den fick minst sagt ett ljummet mottagande i denna tråd när den släpptes. I den prisklassen anser jag att det skall vara klockrent för att vara värt pengarna. Beskrivningen som du säger låter ju dock bra, även alkoholhalten som inte sänkts på samma sätt som brittiska stouts (inte ovanligt att de ligger på runt 4 - 5 %) ofta blir skulle ju kunna ge ölen ytterligare en dimension, men någon i denna tråd kommer nog snart svara som provat personligen.
Citera
2014-07-05, 21:46
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Är det någon här som har lust att förklara vad skillnaden mellan porter och stout består av? Av vad jag har läst tidigare, ska gränsen mellan dem vara svårdefinierad och flytande, men enligt mina personliga erfarenheter, verkar det som om stouts är mer kraftfulla och smakrika än porters?
Citera
2014-07-05, 22:36
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Är det någon här som har lust att förklara vad skillnaden mellan porter och stout består av? Av vad jag har läst tidigare, ska gränsen mellan dem vara svårdefinierad och flytande, men enligt mina personliga erfarenheter, verkar det som om stouts är mer kraftfulla och smakrika än porters?

Nuförtiden är det ingen skillnad utan det handlar mest om vad bryggaren vill kalla sin öl.
Annars har jag fått läramig att att Porter är sötare med choklad-aktigare smaker än Stout som mer ska vara lite torrare och mer smakmässigt åt kaffe/lakrits-hållet.
Men det stämmer inte längre.
Citera
2014-07-05, 23:18
Medlem
Dangerously close to stupid från To Öl är ju helt magisk. Vilken sjukt bra IPA det är. Så bra att jag kommer ta en privatimport från Brill för att få 24 flaskor.
Citera
2014-07-06, 09:32
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar

Enligt svenska hembryggarföreningen, som fastställer öltypsdefinitioner för tävlingar, så finns det ett antal olika typer av båda (dry stout, extra stout, oatmeal stout, milk stout, imperial stout, etc. samt brown porter, porter, imperial porter, etc.) men värt att nämna är att "modern stout & porter" är en kategori, alltså ingen direkt skillnad. Dock är imperial stout och imperial porter två olika kategorier.

- Imperial Stout: +7% vol., 50-90 IBU (mycket hög beska), 90+ EBC (kolsvart). Rostade kaffelika toner med inslag av choklad, märkbar till tydlig humlearom, ofta vinösa frukttoner, rostad/bränd maltig smak, toner av kaffe, mörk choklad, måttlig till mycket hög beska med låg till tydlig humlesmak.

- Imperial Porter: +6.3% vol., 35-65 IBU, 60-100 EBC. Tydlig till kraftig alkoholton, ofta starkvinsinslag, maltig med karamell, nötter, lakrits, får inte vara bränd, syrlig eller ha tydlig humlearom. Smaken ska dra mot torkad frukt, sirap och lakrits med endast milda toner av kaffe och choklad, balanserad beska och ingen tydlig humlesmak.

Där har du en definition och den baseras antagligen på hur dessa stilar traditionellt har varit. Dock är det i praktiken så att termerna stout och porter till största del är helt utbytbara på dagens ölscen. Det verkar mest vara upp till bryggaren/marknadsföringsteamet vad man väljer att kalla sin öl i detta fall.
Senast redigerad av Feadog 2014-07-06 kl. 09:37.
Citera
2014-07-06, 13:21
Avslutad
Någon som har tips på en god havre öl man kan avnjuta i sommar?
Citera
2014-07-06, 13:37
Medlem
Citat:
Hej alla ölkännare, jag vill lära mig att njuta av ölen. Har lärt mig tycka om allt annat i princip, whisky, kaffe, konjak osv. osv. men ölen har aldrig slunkit ner utan att kännas motbjudande

Problemet är att jag blir illamående av smaken, jag kan sitta och titta på bilder och bli jätte sugen på en väl kyld gyllene öl men när det väl kommer till kritan så blir det blä.

Dricker i vanliga fall skit öl med polarna men fick lite finare öl i present för inte så länge sedan, en Lost Abbey Cuvee De Tomme, en Ume Lambic och en Omnipollo. Tänkte att jag verkligen skulle försöka njuta av dessa men tyvärr hände i princip samma sak där. Hur gör man för att tycka om öl egentligen??

Ölen du räknar upp är ganska "udda" och kräver viss vana för att uppskatta i de flesta fall. Eller hur man nu ska uttrycka det. Absolut kanon bra öl iaf, dock vet jag inte vilken Omnipollo då det är ett bryggeri och inte en specifik sort.

För att gå vidare på tidigare rekommendationer så rekommenderar jag också att testa en imperial stout, jag föreslår Founders Imperial Stout som finns tillfälligt på en del bolag.

Annars skulle jag rekommendera att testa en del klassisk belgisk öl. Tyvärr är bolagets sortiment inte jättebra, men testa Chimay Blå, Leffe Blonde och Leffe Brun. En Hoegaarden är också lätt att uppskatta tycker jag. Fastnar du för nån av dom så kan du därefter gå vidare.

Innis & Gunn rekommenderar jag verkligen inte. Då kan man lika väl dricka flytande smör....
Citera
2014-07-06, 15:29
Medlem
Punklivs avatar
Veteöl brukar uppskattas av folk som håller på att kliva in i ölvärlden. Hoegaarden, som ingenperson tipsade om, är ett utmärkt tips, kan lägga till Weihenstephaner Hefe på den listan också.
Citera
2014-07-06, 16:33
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeikz
Någon som har tips på en god havre öl man kan avnjuta i sommar?

Menar du veteöl? i såna fall är det Schneider som gäller. Köp deras Tap 4 som finns på systemet, bästa sommar ölen är Tap 5 och 7 men dem måste beställas
Citera
2014-07-06, 17:08
Medlem
stttNNNs avatar
Har ställt samma fråga förut men är jävligt sugen på att beställa hem lite IPA på bolagets hemsida.

Är det någon som är snäll och kan lista upp några st som jag bara måste ha

Mvh IPA sugen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in