2014-07-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fejden handlar alltså om en markbit, på riktigt.
Känns nästan som man kastats bakåt några hundratal år, inte det första man tänker i dagens samhälle.

Nå, då finns en förklaring till hur GLs försvinnande eskalerade fejden, frågan är om fejden har något att göra med hans död?

En skulle någon verkligen döda för mark?
Citera
2014-07-05, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongoraja
Mark är pengar. Folk har dödat för pengar förr.
Citera
2014-07-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Mark är pengar. Folk har dödat för pengar förr.

Hur vanligt är det då?
Citera
2014-07-05, 21:39
Medlem
Citat:
I det här fallet är det nog ett bråk som uppstått..just om mark för odling. Det gäller att få arrendera.MTs farsa har införskaffat en massa djur som behöver foder men han har inte tillräckligt med mark att odla på, att köpa foder är dyrt speciellt om man har dålig ekonomi Gl äger mark men den är utarrenderad Gl varken vill eller kan säga upp arrendet i förtid...........till förmån för MTs farsa!!! Det går att kolla med arrendenämden i Jönköping man kan inte bara säga upp arrendet som paret tycks ha gjort OM inte arrendetiden håller på att gå ut!!!
Citera
2014-07-05, 21:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hur vanligt är det då?
Jag vet inte, och vet inte om det öht finns statistik kring mordmotiv som ofta är grumliga. I de fall jag har följt har svartsjuka, vårdnadstvister och/eller ren galenskap legat bakom de flesta morden. Men i Kalmar län begicks ett dubbelmord i rent ekonomiskt syfte i december 2012, på norra Öland närmare bestämt. (FB) Misstänkt dubbelmord med mordbrand utanför Löttorp, Öland, 14/12 -12, m fl händelser.
Citera
2014-07-05, 21:50
Medlem
Citat:
Jag vet inte, och vet inte om det öht finns statistik kring mordmotiv som ofta är grumliga. I de fall jag har följt har svartsjuka, vårdnadstvister och/eller ren galenskap legat bakom de flesta morden. Men i Kalmar län begicks ett dubbelmord i rent ekonomiskt syfte i december 2012, på norra Öland närmare bestämt. (FB) Misstänkt dubbelmord med mordbrand utanför Löttorp, Öland, 14/12 -12, m fl händelser.
Det mordet handlade väl ändå inte om marktillgångar utan är väl klassat som rånmord!
Citera
2014-07-05, 21:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Det mordet handlade väl ändå inte om marktillgångar utan är väl klassat som rånmord!
Rånmord är inte en brottsrubricering. Domstolarna dömde för mord, mordbrand och skadegörelse. Om detta leder till fällande dom lär det bli mord, möjligen i kombination med andra brott. Men syftet med morden var ekonomisk vinning i båda fallen, som det ser ut nu.
Citera
2014-07-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Förlorar man arvsrätten om man tar livet av sin mor eller far vem ärver istället?

Ja.
Det blir barnen, i detta fall M o S son som får arvet.
Sonen blev väl till EFTER att GL försvann.
Frågan är om barnet var planerat av både sin mor o sin far, eller bara sin far för att komma över mark o pengar?
Citera
2014-07-05, 23:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullskridsko
Ja.
Det blir barnen, i detta fall M o S son som får arvet.
Sonen blev väl till EFTER att GL försvann.
Frågan är om barnet var planerat av både sin mor o sin far, eller bara sin far för att komma över mark o pengar?
Nu blev det knepigt. Ofödda barn kan inte ärva. Om barnet föddes efter dödsfallet, var hamnar arvet då?
Citera
2014-07-06, 00:12
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Nu blev det knepigt. Ofödda barn kan inte ärva. Om barnet föddes efter dödsfallet, var hamnar arvet då?
Jag antar att arvet fördelas efter bouppteckning, och vid den tidpunkten finns ju barnet.
Citera
2014-07-06, 00:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag antar att arvet fördelas efter bouppteckning, och vid den tidpunkten finns ju barnet.
Nej, det är tidpunkten för dödsfallet som gäller. Om tidpunkten inte går att fastställa gäller dagen personen försvann. Marina från Spekeröd avled enligt folkbokföringen 27 juli 2010, sista dag som hon med säkerhet sågs i livet. Jag antar att samma kommer att gälla här, alltså när GL försvann. Arvet borde gå till SL:s mamma i första hand, om hon är i livet. Annars är det Allmänna Arvsfonden som gäller.

Det förutsätter givetvis att GL inte har testamente eller fler barn.

Tillägg: Eller, så ärver inte SL:s mamma något. Osäker här, men om barnet föddes efter dödsfallet så ärver det inget. Om barnet föddes före dödsfallet så ärver det.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-06 kl. 00:56.
Citera
2014-07-06, 02:24
Medlem
Loyolas avatar
Jag kanske har missat det, men finns det spekulationer/gissningar/kunskap om varför MGM pratade om händelsen med Missing people?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in